SweClockers drop!

Räcker 850W eller bör jag satsa på 1000W?

Permalänk
Medlem

Räcker 850W eller bör jag satsa på 1000W?

Som rubriken lyder - är jag dumsnål om jag går på 850W?

Planerat bygge:

Intel Ultra 7 265K
RTX 5070 Ti

4 klassiska hårddiskar WD 4-8 Tb styck
Ett par M.2

Luftkylning i Lian Li Lancool 3.

Jag har fått för mig att 850W borde räcka men är det på gränsen eller är det gott om "buffert"?

Ingen överklockning eller liknande är aktuell. Inga spel, endast videoredigering och fotoredigering.

Permalänk
Medlem

850w räcker, men hur stor är prisskillnaden på aggen? kan va värt om framtids säkra om det inte är dunder stor prisskillnad

felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Philstar:

850w räcker, men hur stor är prisskillnaden på aggen? kan va värt om framtids säkra om det inte är dunder stor prisskillnad

Ja, det var lite så jag funderade. Skillnaden är kanske 500 spänn. Men många bäckar små...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiFuel:

Ja, det var lite så jag funderade. Skillnaden är kanske 500 spänn. Men många bäckar små...

Jag hade personligen lagt till 500 spänn, men beror helt på hur din budget ser ut

Säg såhär. Brukar du köra dem bästa/kraftfullaste delarna när du uppgraderar datorn så kör på 1000w, brukar du köra på mellan/hög segment så kör på 850w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philstar:

Jag hade personligen lagt till 500 spänn, men beror helt på hur din budget ser ut

Säg såhär. Brukar du köra dem bästa/kraftfullaste delarna när du uppgraderar datorn så kör på 1000w, brukar du köra på mellan/hög segment så kör på 850w.

Brukar snarare köra mellan/hög. Det är så lätt att trilla i samma grop för varje komponent...bara liiite mer så får jag en bättre 😅

Permalänk
Medlem

850w är godkänt med god marginal för framtida uppdateringar inom det övre mellansegmentet.

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem

Jag körde datorn i signatur utan problem med ett Corsair 850W under två dagar medans jag väntade på mitt nya 1500W.
Fungerade utan några som helst problem, så din dator bör det vara hur lugnt som helst med så länge du inte har dålig kvalitet på nätagget.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 96 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag körde datorn i signatur utan problem med ett Corsair 850W under två dagar medans jag väntade på mitt nya 1500W.
Fungerade utan några som helst problem, så din dator bör det vara hur lugnt som helst med så länge du inte har dålig kvalitet på nätagget.

Och att jag kommer att köra 4 hårddiskar och ett par SSD plus M.2 ändrar inte det?
Tänkte inte köpa lågbudget, blir 850W kvalitet i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiFuel:

Och att jag kommer att köra 4 hårddiskar och ett par SSD plus M.2 ändrar inte det?
Tänkte inte köpa lågbudget, blir 850W kvalitet i så fall.

körde 6 hårddiskar (2 av dessa va ssd), cpu, gpu, 8 case fans och aio kylare med 750w skulle gissa att du klarar dig på 850 ^^

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Intel Ultra 7 Processor 265K har TDP på 125W med max på 250W.

RTX 5070 Ti har TDP på 300W.

Om du skulle maxa bägge till 100%, vilket utan maxat stress test aldrig kommer komma upp i det, så är max för dem båda = 250 + 300 = 550W. Lägg till lite av det du sade, kanske 650W max.

Nu talar vi om absolut maxat full system belastning, vilket i princip aldrig kommer ske och trots detta finns det ytterligare 200W tillgodo. Därmed är 850W mer än tillräckligt.

Nu är givetvis TDP inte renodlat allting när det kommer till strömförbrukning osv, är flera andra faktorer som spelar in. Dock för att få ett bra helhetsperspektiv på det hela, med en bra "ballpark" så fungerar detta bra nog.

En kvalitativ PSU kommer också klara av "transient spikes" orsakade av komponenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiFuel:

Som rubriken lyder - är jag dumsnål om jag går på 850W?

Planerat bygge:

Intel Ultra 7 265K
RTX 5070 Ti

4 klassiska hårddiskar WD 4-8 Tb styck
Ett par M.2

Luftkylning i Lian Li Lancool 3.

Jag har fått för mig att 850W borde räcka men är det på gränsen eller är det gott om "buffert"?

Ingen överklockning eller liknande är aktuell. Inga spel, endast videoredigering och fotoredigering.

Du klarar dig på ett 750w psu

Permalänk
Medlem

Jag tänkte i så fall ett be quiet! Pure Power 13 M 850W ATX 3.1 eller motsvarande.