Ny speldator för olika MMO, budget ~20 000 kr
Hej!
Jag funderar på att uppgradera min dator då jag främst spelar World of Warcraft, Star Wars: The Old Republic men även Dota 2 och Marvel Rivals. Jag jobbar också en del med Office-program på samma dator. Jag kör idag:
Intel i7-6700K
Nvidia GTX 1080 Ti
32 GB DDR4 RAM
Gigabyte Z170N-Gaming 5
Jag har 3 skärmar som jag inte planerar att byta ut, (2 2560x1440 + 1 3440x1440 som primär för gaming/arbete), om jag förstår det rätt påverkar inte antalet aktiva skärmar prestanda då jag mestadels använder dem för discord/youtube/netflix/spotify eller statistik/webbläsare.
Budget: cirka 20 000 kr, kan gå upp mot 23–25k om det är värt det. Jag köper gärna delarna från t.ex. Inet och låter dem bygga ihop allt, jag har ingen brådska utan klarar mig på nuvarande dator men vill gärna uppgradera nån gång innan året är slut.
Förslag jag fått hittills:
CPU: Ryzen 7 7800X3D, vilken ska vara bra för CPU-tunga spel?
GPU: ?
RAM: 32 GB
Moderkort: B650 (WiFi)
SSD: 2TB
PSU: Corsair RM850e (ATX 3.0)?
Chassi: Fractal North (XL?)
Kylare: Noctua NF-A12 eller A14?
Jag vill ha en stabil, tyst och framtidssäker dator som klarar wow/swtor riktigt bra men också ger bra prestanda i nya titlar.
Tar tacksamt emot tips och synpunkter på ovanstående delar, jag kan inget om ämnet så har mest diskturat med dem jag spelar med, samt om ni tycker något bör bytas ut eller om det finns bättre alternativ i prisklassen!