Permalänk
Medlem

Redan nera på 6 grader om nätterna. Ska det äns bli några röda tomater i år mån tro.....

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Redan nera på 6 grader om nätterna. Ska det äns bli några röda tomater i år mån tro.....

Har hyggligt men tomater , chilina däremot är det värre med , 7 grader just nu i växthuset.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Mer krympflation. Den här gången är det Marabou som håller på. Kanske inte är super nytt, men jag såg det för första gången i min lokala ICA butik den här veckan. 200g kakorna är nu bara 160g och kostar mer per kilo. Jag läste att det hade med kakaopriserna att göra, men jag tycker att det är fult ändå. Det rör sig bara om knappt 4kr ökning på kilopriset (på dom vanligaste sorterna), så jag förstår inte riktigt varför man måste minska storleken. Lägg hellre på en krona eller två på 200g kakorna, tycker jag. Känns lite som att man försöker att ge intrycket av att det är billigare, fast det inte är det.

Permalänk
Hedersmedlem

Det här gnället skriver sig självt

nedrans klappträn.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Skrivet av Libra-75:

Mer krympflation. Den här gången är det Marabou som håller på. Kanske inte är super nytt, men jag såg det för första gången i min lokala ICA butik den här veckan. 200g kakorna är nu bara 160g och kostar mer per kilo. Jag läste att det hade med kakaopriserna att göra, men jag tycker att det är fult ändå. Det rör sig bara om knappt 4kr ökning på kilopriset (på dom vanligaste sorterna), så jag förstår inte riktigt varför man måste minska storleken. Lägg hellre på en krona eller två på 200g kakorna, tycker jag. Känns lite som att man försöker att ge intrycket av att det är billigare, fast det inte är det.

Marabou pratade redan i somras om de skulle minska förpackningarna. Vissa var dock inte 200 utan 185 gram för vissa sorter.

Men slutat köpa deras choklad för länge sedan, blivit för dyrt när de gick från 20kr till närmare 30. Inte ens kommit lockande rea på evigheter.

Bättre köpa lyxigare choklad ibland, än den massproducerade mjölkchokladen egentligen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Marabou pratade redan i somras om de skulle minska förpackningarna. Vissa var dock inte 200 utan 185 gram för vissa sorter.

Men slutat köpa deras choklad för länge sedan, blivit för dyrt när de gick från 20kr till närmare 30. Inte ens kommit lockande rea på evigheter.

Bättre köpa lyxigare choklad ibland, än den massproducerade mjölkchokladen egentligen.

Nu kostar ju marabou 40kr st för de nära 200 gram

Permalänk
Skrivet av VinterSolen:

Nu kostar ju marabou 40kr st för de nära 200 gram

Ja här tror jag senaste var mellan 42 och 38 (beroende på sort) och de verkar vara priset även på de nya på 160gram också som numera ligger på hyllan (var några få äldre förpackningar kvar).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem

Om man nu ska gnälla så har väl knappt Marabou nån kakao i sin "choklad" till o börja med. Borde säljas som sockerpasta istället...

Och 200g som standard är ett satans otyg. Märks att vi snart är lika feta som amerikanerna. Förr i tiden var 100g det normala. 200 hittade man på taxfreen utomlands.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Om man nu ska gnälla så har väl knappt Marabou nån kakao i sin "choklad" till o börja med. Borde säljas som sockerpasta istället...

Och 200g som standard är ett satans otyg. Märks att vi snart är lika feta som amerikanerna. Förr i tiden var 100g det normala. 200 hittade man på taxfreen utomlands.

Måste varit bra länge sedan, för par år sedan var 250 gram på taxfree.

Om de inte är någon kako så borde den väll inte kosta 40kr i så fall? Men skulle inte säga över 30% är knappt någon kako (värre är den vita chokladen i så fall). Där kan vi prata om sockerpasta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kommunerna får inte bojkotta Marabou längre
Men det är bra att vi andra stöttar Marabou 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Enligt snabb websök så är det minst 30% kakao, sen finns det ju premium som har 86%

Vad menar du med 200g som standard? Dom säljer ju fortfarande 100-grammarna.
Dessutom så får du gå över 30 år tillbaka i tiden för att bara hitta 200g i taxfree.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·
.

Permalänk
Skrivet av Dragonflame:

Jag försöker få igenom bojkott av kaffe på olika arbetsplatser, det går sådär. Mitt tips är om ni har något möte så ta upp detta förslag, det är alltid lika uppskattat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag försöker få igenom bojkott av kaffe på olika arbetsplatser, det går sådär. Mitt tips är om ni har något möte så ta upp detta förslag, det är alltid lika uppskattat.

Glöm inte att ta upp det i slutet på ett 2-timmarsmöte, när det frågas allmän om "det var något mer", allas favorit.

Permalänk
Medlem

Vi kämpar i motvind

Men kaffe har väl inte varit i blåsväder så som Marabou pga Ryssland - Ukraina kriget eller har jag missat nåt 😊

Edit
Ok jag fattar inget hade med det andra att göra

Permalänk
Skrivet av Dragonflame:

Vi kämpar i motvind

Men kaffe har väl inte varit i blåsväder så som Marabou pga Ryssland - Ukraina kriget eller har jag missat nåt 😊

Edit
Ok jag fattar inget hade med det andra att göra

Ett rent skämt bara då jag har noterat att trasig kaffemaskin för vissa är värre än strömavbrott trots kaffemaskinen går på just ström.
Kaffemaskin är sönder, Neej, f-n hör man folk ropa när de läser mailet.

Permalänk
Medlem

Ett rent skämt bara då jag har noterat att trasig kaffemaskin för vissa är värre än strömavbrott trots kaffemaskinen går på just ström.
Kaffemaskin är sönder, Neej, f-n hör man folk ropa när de läser mailet.

😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Enligt snabb websök så är det minst 30% kakao, sen finns det ju premium som har 86%

Vad menar du med 200g som standard? Dom säljer ju fortfarande 100-grammarna.
Dessutom så får du gå över 30 år tillbaka i tiden för att bara hitta 200g i taxfree.

Ja? Menar du att 30 år är länge? Det här är GUBBgnäll, inte ungdomsgnäll

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ja? Menar du att 30 år är länge? Det här är GUBBgnäll, inte ungdomsgnäll

Hahaha!

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·
.

Permalänk
Medlem

La en beställning. Fraktfritt med Budbee (två km bort), men 19 kr med Instabox (gångavstånd). Skjut mig tack!

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

La en beställning. Fraktfritt med Budbee (två km bort), men 19 kr med Instabox (gångavstånd). Skjut mig tack!

De två lär ju vara samma företag numera, med "konstgjord" konkurrens sinsemellan. Valde du gångavstånd för 19 kr eller 2 km och få gratis frakt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

De två lär ju vara samma företag numera, med "konstgjord" konkurrens sinsemellan. Valde du gångavstånd för 19 kr eller 2 km och få gratis frakt?

Precis, så himla dumt. Det var därför jag skrev skjut mig så jag slipper besluta hur jag ska göra. Budbee hade skåp bredvid Instabox tills för ett par veckor sedan men det är utbytt till just Instabox. Ska ringa butiken och fråga varför de gör på detta viset.

Valde skåpet två km bort. Tar en omväg med cykeln när det är framme.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Det är inte kommunens uppgift att bedriva utrikespolitik. Problemet är snarare att Marabou inte längre smakar som förr. Detta kan till stor del förklaras av utmaningar inom kakaoproduktionen. I flera producerande länder råder dessutom oro och konflikter, vilket påverkar tillgång och kvalitet.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Ok!
Jag har inte ätit marabou på många år.
Så den smakar sämre nu?

Då är det bara att fortsätta undvika dom
Det finns ju så mycket choklad idag

Ps jag var lite ironisk i mitt förra inlägg
Krig är aldrig bra......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Ok!
Jag har inte ätit marabou på många år.
Så den smakar sämre nu?

Då är det bara att fortsätta undvika dom
Det finns ju så mycket choklad idag

Ps jag var lite ironisk i mitt förra inlägg
Krig är aldrig bra......

Jag äter rätt lite choklad, så jag brukar inte titta vad det är för märke. Men jag håller med, all choklad smakar sämre än förr. Man får drömma sig tillbaka till när en stor chokladkaka (Schweizernöt) gjorde skäl för namnet, hette hette "Familjekaka" och vägde 250 g. Den kostade hela 2:50!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Jag äter rätt lite choklad, så jag brukar inte titta vad det är för märke. Men jag håller med, all choklad smakar sämre än förr. Man får drömma sig tillbaka till när en stor chokladkaka (Schweizernöt) gjorde skäl för namnet, hette hette "Familjekaka" och vägde 250 g. Den kostade hela 2:50!

Som någon sa... Det här är "gubbgnäll". Om du betalade 2,50 för en chokladkaka så måste du nästan varit med och kört igenom trafikomläggningen från vänster- till högertrafik.
Antikgnäll borde vara tråden för dig 😉

Permalänk
Medlem

Säger bara WEBHALLEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Som någon sa... Det här är "gubbgnäll". Om du betalade 2,50 för en chokladkaka så måste du nästan varit med och kört igenom trafikomläggningen från vänster- till högertrafik.
Antikgnäll borde vara tråden för dig 😉

Ja, vi riktiga gubbar (och gummor) var med vid högeromläggningen, än sen då? Bara för att du är ung och vill skriva i vår forumtråd betyder det inte att du plötsligt äger tråden. Skärpning! Det här är allvarliga grjer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Köp inte blodchoklad, ditt problem är ur världen.

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag