Missljud från ny fläkt, webhallen vill reparera inställer för att byta ut

Permalänk
Medlem

@Xenedras en vänlig påminnelse i hopp om att du inte ska fortsätta ducka frågan. Då det är fortfarande genuint intressant att höra vad du grundar ditt påstående om att företag ska byta ut produkt som är mindre än två veckor gammal. Är väl en enkel fråga att besvara om du är så exceptionellt bra inom kundservice och ofta blev headhuntad för jobb.

Skrivet av Xenedras:

Det räcker att 1 person ser min titel för att den inte ska beställa från deras sida. Hen kommer sedan om webhallen kommer på tal säga att ”jag har läst…”.

Håller med om att det hade varit sannolikt att det gett en viss avskräckande effekt om din rubrik inte hade ändrats av mod. Men då den var missvisande så kommer ju personer istället läsa "Missljud från ny fläkt, webhallen vill reparera inställer för att byta ut" vilket inte är så avskräckande. Man får ju svar direkt att webhallen vill hjälpa kunden och skulle man förmodan gå in här på forumet för läsa inlägget som helhet så räcker det ju med att läsa första kommentaren.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9950X3D | Gigabyte RTX 5070 Ti AERO | Samsung 990 PRO 4TB | Gigabyte B650E Aorus Stealth Ice | Corsair Dominator Titanium White 2x48GB DDR5 6600MHz CL32 | Lian Li O11 Vision Compact White | Lian Li HydroShift LCD 360TL White | Lian Li EDGE Platinum 850W White | Lian Li UNI FAN TL 3-pack 120mm Reverse White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Nej för det hade jag inte gjort. Jag fick hem en ny kylare och jag bytte bara fläkten och returnerade den till webhallen.

Så du köpte en ny AIO från annan butik. Byte bara ut felande fläkt och skickade in den senaste AIO med trasig fläkt till Webhallen?

Om så är fallet kallar jag det bedrägeri.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

@Xenedras en vänlig påminnelse i hopp om att du inte ska fortsätta ducka frågan. Då det är fortfarande genuint intressant att höra vad du grundar [/b]ditt påstående om att företag ska byta ut produkt som är mindre än två veckor gammal.[/b] Är väl en enkel fråga att besvara om du är så exceptionellt bra inom kundservice och ofta blev headhuntad för jobb.

Håller med om att det hade varit sannolikt att det gett en viss avskräckande effekt om din rubrik inte hade ändrats av mod. Men då den var missvisande så kommer ju personer istället läsa "Missljud från ny fläkt, webhallen vill reparera inställer för att byta ut" vilket inte är så avskräckande. Man får ju svar direkt att webhallen vill hjälpa kunden och skulle man förmodan gå in här på forumet för läsa inlägget som helhet så räcker det ju med att läsa första kommentaren.

Distansköplagen. Jag och många andra anser att man byter ut en produkt direkt inom den tiden.

Skrivet av iller:

Så du köpte en ny AIO från annan butik. Byte bara ut felande fläkt och skickade in den senaste AIO med trasig fläkt till Webhallen?

Om så är fallet kallar jag det bedrägeri.

Du har koll på läget?
Jag anser att fläkten låter illa och det vet webhallen. Jag valde att använda öppet köp. Men jag vill ju fortfarande ha samma kylare. Så jag köpte en ny och tog endast en fläkt från den. Webhallen får alltså en helt ny kylare som är omonterad förutom en enligt mig låtande fläkt som varit monterad.
Så vart är detta bedrägeri du pratar om? Beskriv detta för mig eller är det så att du inte kunde ta dig tid att läsa och bara drog en slutsats ur tomma luften?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Distansköplagen. Jag och många andra anser att man byter ut en produkt direkt inom den tiden.

Du har koll på läget?
Jag anser att fläkten låter illa och det vet webhallen. Jag valde att använda öppet köp. Men jag vill ju fortfarande ha samma kylare. Så jag köpte en ny och tog endast en fläkt från den. Webhallen får alltså en helt ny kylare som är omonterad förutom en enligt mig låtande fläkt som varit monterad.
Så vart är detta bedrägeri du pratar om? Beskriv detta för mig eller är det så att du inte kunde ta dig tid att läsa och bara drog en slutsats ur tomma luften?

Du lämnade inte tillbaka samma produkt som du köpte.

Korrekt hade varit att byta ut hela kittet i datorn och skicka tillbaka det som Webhallen sålde dig.

Just i detta fallet ser jag ändå det inte som hela världen. Serienummer finns inte på produkten.

Men med så fritt tänkande litar jag inte på dig när det kommer till vad som helst du köper och inte är nöjd med.

EDIT: sedan är det i mitt tycke att du har problem att skilja på lag och goodwill.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

En fläkt till min ny artic aio låter illa och jag har det på video. Dom säger att jag ska justera varvtalet på fläkten 🤷‍♂️😂 Men det är svårt att ha automatisk styrning på och be den att inte snurra fläkten i ett visst varvtal.
Dom vill att jag skickar inte fläkten så dom kan testa den och eventuellt laga den. Personen jag pratade med var verkligen inte kunnig.
Tipset jag fick var att köpa en ny fläkt medans den andra var inne för kontroll 🤣
Så nu kommer jag använda öppet köp och returnera skiten och köpa en ny från en annan butik med bättre rma.

Skicka in den så får dem testa om det går, annars får du en helt ny. Rätt simpelt.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Xenedras:

Nej för det hade jag inte gjort. Jag fick hem en ny kylare och jag bytte bara fläkten och returnerade den till webhallen.

Så köpa ny kylare, byta fläkt, skicka tillbaka ny kylare med eventuellt trasig fläkt?

Bedrägeri @Webhallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Så köpa ny kylare, byta fläkt, skicka tillbaka ny kylare med eventuellt trasig fläkt?

Bedrägeri @Webhallen

Nej för jag hade skickat tillbaka kylare med den enligt mig defekta fläkten oavsett och igen så snackar du i natt mössan. Webhallen har svarat i tråden och vet att jag är missnöjd. Så sluta killgissa tack. Du har ju verkligen ingen koll.
Förtal är även det olagligt så att påstå att jag håller på med bedrägeri ska du passa dig för.

Nu ger jag upp. Det finns verkligen människor som inte kan ta sig tid att läsa eller ens vet vad god service är.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Xenedras:

Nej för jag hade skickat tillbaka kylare med den enligt mig defekta fläkten oavsett och igen så snackar du i natt mössan. Webhallen har svarat i tråden och vet att jag är missnöjd. Så sluta killgissa tack. Du har ju verkligen ingen koll.

Nu ger jag upp. Det finns verkligen människor som inte kan ta sig tid att läsa eller ens vet vad god service är.

Du har bytt komponenter i en produkt du köpt till en eventuellt trasig och skickat tillbaka den, den produkten är nu inte samma som den du köpte. Att blåsa återsförsäljare sådär är inte rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Förtal är även det olagligt så att påstå att jag håller på med bedrägeri ska du passa dig för.

Fast att skicka tillbaka en trasig produkt medvetet på öppet köp är väl ändå bedrägeri?

Enligt reglerna för öppet köp så du skicka tillbaka produkten i samma skick du fick den...

Oavsett vad du tycker så är den ändå personen som gjort rätt webhallen. Du hade betydligt enklare kunna bytt fläkt mot samma (köpt en ny för 70kr) och sen påvisat webhallen detta

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast att skicka tillbaka en trasig produkt medvetet på öppet köp är väl ändå bedrägeri?

Enligt reglerna för öppet köp så du skicka tillbaka produkten i samma skick du fick den...

Oavsett vad du tycker så är den ändå personen som gjort rätt webhallen. Du hade betydligt enklare kunna bytt fläkt mot samma (köpt en ny för 70kr) och sen påvisat webhallen detta

Du och alla andra måste ha vara helt blinda. Webhallen har svarat i tråden men det verkar du och alla andra inkapabla att läsa trots att jag påvisat det flera gånger. Utrycka sig om saker utan att ens ha koll på vad man utrycker sig om är rätt dåligt och löjligt beteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Du och alla andra måste ha vara helt blinda. Webhallen har svarat i tråden men det verkar du och alla andra inkapabla att läsa trots att jag påvisat det flera gånger. Utrycka sig om saker utan att ens ha koll på vad man utrycker sig om är rätt dåligt och löjligt beteende.

Du menar denna ?

Skrivet av Webhallen:

Hej på er!

Viktig diskussion - men i dessa fall är det viktigt det blir rätt.

Om man själv har installerat en enhet och den har gått sönder saknar man då rätt till öppetköp. Vi kan inte göra en sådan bedömning på kundservice, så klart. I detta fall erbjöds det att vi tar in den och gör en sådan bedömning. Vid produktionsfel får vi alltid pengar från tillverkarna så vi hjälper kund byta ut, alternativt att få tillbaka pengarna. Om det visar sig inte vara fel, utan det är bara så den låter, så får man så klart lämna tillbaka den under våra öppetköps villkor. I detta fall ser jag att vi även bjöd på undersökningsavgiften.

Vi kan, däremot, inte gå med på att byta ut den gratis utan att en sådan bedömning görs, då vi inte vet vart felet har skett.

Hoppas det förtydligar saker här!

Bästa,
Webhallen Teamet

Där står det att de vill undersöka den.
Enligt dig är den defekt och inte bara "låter" och då faller du inte under sista delen i citatet....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Airbag-modulen krånglade samma dag jag hämtade ut min bil, fabriksny, ~20 km på mätaren. Skulle jag ha krävt att dem gav mig en ny bil med ditt resonemang?

Växellådan på samma bil rasade efter 1000 mil, bilen är inte ens 6 månader gammal, skulle jag ha krävt omleverans med ny bil?

Självklart ska säljaren få möjlighet att undersöka och reparera produkten, oavsett vad det är för något. Vissa produkter brukar ha en DOA (Dead On Arrival) på 7-14 dagar men då är det för att tillverkaren har godkänt detta på förhand och tar det ansvaret.

Sen att Webhallen brister i mycket är en annan femma, handla helt enkelt inte från dem.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Låt oss skilja mellan personliga åsikter och lagen. Citera från lagtexten så kan vi hålla oss till fakta och vara objektiva i diskussionen.

Det Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler tar upp som avser reklamation är följande

Information innan ett avtal ingås
2 § 9. den rätt som konsumenten har att reklamera enligt lag, hur reklamation kan göras och gatuadressen till det verksamhetsställe dit konsumenten kan vända sig för att framställa klagomål,

13. åtaganden från näringsidkaren eller tillverkaren om att, utöver vad som följer av lag, betala tillbaka det som betalats för varan, byta ut eller reparera den eller utföra någon form av service på den, ifall varan inte överensstämmer med uppgifter som lämnats i utfästelser eller marknadsföring eller om det finns andra avvikelser från uppgifter som lämnats på ett sådant sätt,

Så var i denna lag är underlag till ditt påstående om att företag ska byta ut produkter som inte är två veckor gamla? Mer rimligt att du syftar på något i Konsumentköplag (2022:260) som definierar påföljder vid fel på vara. Men citera då underlag från den lagen i så fall, du är ju själv mån med att poängtera och insinuera att andra inte har koll.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9950X3D | Gigabyte RTX 5070 Ti AERO | Samsung 990 PRO 4TB | Gigabyte B650E Aorus Stealth Ice | Corsair Dominator Titanium White 2x48GB DDR5 6600MHz CL32 | Lian Li O11 Vision Compact White | Lian Li HydroShift LCD 360TL White | Lian Li EDGE Platinum 850W White | Lian Li UNI FAN TL 3-pack 120mm Reverse White