AMD om brända moderkort: Komplext problem

Permalänk
Melding Plague

AMD om brända moderkort: Komplext problem

Företaget svarar på frågor kring rapporterna om brända CPU-socklar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förstår inte det med att moderkortstillverkare avviker från AMD:s rekommenderade inställningar.
Varför? Är det inte bättre att ha andra inställningar färdiga i Bios som användarna kan välja med den obligatoriska varningen?
Tex så har moderkortet till min 7700KF en färdig inställning för 5GHz.
Det vore vansinne att använda den, men den finns där.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Låter inte komplext i mina öron. Låter som att ingen vill ha nån marginal över huvud taget. Allt för att placera sig bra i vissa statiska tester som inte betyder nåt egentligen.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS

Samma problem Intel hade, AMDs riktlinjer är extremt oklara och dåligt skrivna. Precis som intels riktlinjer var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Förstår inte det med att moderkortstillverkare avviker från AMD:s rekommenderade inställningar.
Varför? Är det inte bättre att ha andra inställningar färdiga i Bios som användarna kan välja med den obligatoriska varningen?
Tex så har moderkortet till min 7700KF en färdig inställning för 5GHz.
Det vore vansinne att använda den, men den finns där.

Om ett moderkort har 3% bättre prestanda i jämförande tester så tror de att det säljer bättre, därför har det fuskats med liknande saker genom alla tider. Det är inte konstigare än Diesel-gate eller andra liknande fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@SCORPIUS

Samma problem Intel hade, AMDs riktlinjer är extremt oklara och dåligt skrivna. Precis som intels riktlinjer var.

Skrivet av medbor:

Om ett moderkort har 3% bättre prestanda i jämförande tester så tror de att det säljer bättre, därför har det fuskats med liknande saker genom alla tider. Det är inte konstigare än Diesel-gate eller andra liknande fall

Jag har faktiskt ingen insikt i deras riktlinjer. Det låter väldigt märkligt och rent ut sagt korkat om dom ger ut oklar information till moderkortstillverkarna.

Mjo, men det har också genom alla tider blivit pannkaka av det.
Så frågan kvarstår, varför riskera sitt rykte?
Flera märken har gått miste om enormt många köpare pga sådant här.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Verkar vara samma för båda sidor, Intel och AMD, tillverkarna verkar göra sitt absolut bästa för att förstöra för kunderna med osäkra temperaturer med för hög volt eller nåt annat som inte är naturligt. Mitt MSI moderkort körde på alldeles för hög volt out of the box genom deras "MSI Lite Load" trams.. Har varit inne på ASRocks subreddit senaste dagarna och det verkar ju vara total kaos, minst en, och oftast flera 9800X3D döda per dag. Det här att avvika från rekommendationer verkar ju vara något tillverkarna är bra på.. Några FPS mer åt kunderna, men skit i säkerheten!!

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem

Tja, vem har inte varit inne på diverse testsajter för att se vilka moderkort som verkar bra... Prestanda- och överklockningstester är ju det man kikar på. Inte stabilitet, för det går ju inte att testa på samma vis. Vi är nog alla en del av "problemet".

Permalänk
Medlem

Har asrock titan legend och inte märkt något... än? Fast detta fel kanske inte gäller alla deras am5 mobos?

Kanske har de snålat på storlek på ledningarna? Bygger ett litet UPS system hemma nu och det gäller att dimensionera rätt när mycket ampere går i kablarna. Så de inte blir för varma.
Kanska dags att gå upp i volt så kan ledningarna vara mindre. 24 istället för 12?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Intressant att AMD formulerar sig som att Asrock inte följt deras rekommendationer om volt; Asrock säger att det är AMD som satt för höga gränsvärden

Visa signatur

ASUS GTX 1080, i7 4790k, 16GB DDR3 @ 2133mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har aldrig kollat prestanda tester för ett moderkort. Jag kollar på Pris sen om moderkortet har de funktioner jag eftersträvar så som Wi-fi och Bluetooth

Permalänk
Medlem

Förr kollade jag prestanda på moderkorten men då hade en ju 6-7 kortplatser för funktioner. Idag finns det ju knappt kortplatser så de inbyggda funktionerna blir långt viktigare än prestandan för de går ofta inte att uppgradera eller läggas till.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@SCORPIUS

Var kan man läsa deras riktlinjer? Hittar inget allmänt tillgängligt med snabb googling. Kan tycka att det borde vara väldigt omfattande genomarbetat, de måste ju lägga R&D på att få det att funka själva först, fånigt om de sedan inte delar vidare vad de lärt sig.

Skrivet av Rebben:

Förr kollade jag prestanda på moderkorten men då hade en ju 6-7 kortplatser för funktioner. Idag finns det ju knappt kortplatser så de inbyggda funktionerna blir långt viktigare än prestandan för de går ofta inte att uppgradera eller läggas till.

Har alltid handlat moderkort i princip 100% på features. Om två kort är i princip identiska i övrigt kan det bli att kolla prestanda. Sedan finns vissa tumregler- undviker om möjligen Asus numera efter oändligt krångel med deras olika mjukvaror som bara orsakade instabilitet på ett x99 kort jag hade och sedan inte ville låta sig avinstalleras.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Grundproblemet är att man har slagit i väggen vad gäller CPU hastighet, nu är 15% ökning per generation typ lysande prestanda. Senaste generationen X3D gjorde det genom att öka strömförbrukningen med 50% och givetvis är man på marginalerna vad som går nu.

Skall bli intressant att se hur dom gör med nästa gen. Nu skall man väl ner till TSMC 2nm till Zen6 så det kanske finns lite mer att hämta då.

I vilket fall borde det inte finnas default eller super-lättillgängliga BIOS settings som riskerar att döda CPU.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Låter inte komplext i mina öron. Låter som att ingen vill ha nån marginal över huvud taget. Allt för att placera sig bra i vissa statiska tester som inte betyder nåt egentligen.

Nej precis, först råkade Intel ut för att processorerna brände upp sig själva och nu AMD.
Det är verkligen enorm strömstyrka man pumpar in i dessa små chip. På Zen3 X3D var det 95A / 140A (TDC / EDC). Idag kan det på 9800X3D lätt vara 180A / 250A med motherboard limits, nästan en fördubbling. Har svårt att tänka mig att tillverkningstekniken har blivit så mycket mer robust, speciellt som de tillverkas på en finare nod.

Vill man att processorn ska hålla några år känns det vettigt att backa tillbaks lite. Det är ändå oftast bara några hundra MHz man vinner på att pumpa så mycket ström genom processorn, och den går dessutom rejält mycket varmare och drar mycket mer ström.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Kanske är en av nackdelarna med att AMD byter sockel så sällan? Flera generationer och kombinationer av CPUer bäddar för problem som dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Grundproblemet är att man har slagit i väggen vad gäller CPU hastighet, nu är 15% ökning per generation typ lysande prestanda. Senaste generationen X3D gjorde det genom att öka strömförbrukningen med 50% och givetvis är man på marginalerna vad som går nu.

Skall bli intressant att se hur dom gör med nästa gen. Nu skall man väl ner till TSMC 2nm till Zen6 så det kanske finns lite mer att hämta då.

I vilket fall borde det inte finnas default eller super-lättillgängliga BIOS settings som riskerar att döda CPU.

Det var ju fatiskt så att 5800x3d och 7800x3d hade max settings direkt ur kartongen och ingen möjlighet till överklockning, i 9800x3d har packeteringen ändrats, cachen har flyttats vilket möjliggör effektivare värmeavledning/höjd frekvens och upplåst för överklockning. Det är ju den stora anledningen till ökad effektbudget på senaste generationen x3d cpuer. Vi får se hur det blir med nästa generation, känns som att höjd frekvens igen är vägen till ökad prestanda och det kan man ju tycka vad man vill om :/

När det gäller default instllningar så finns de där någonstans,men oftast måste man stänga av någon/några "enhanced" funktion/er som tyvärr ofta är aktiverade "out of the box".

Permalänk
Medlem

Jag har lagt ett löfte till mig själv. Nästa gång jag handlar ett helt nytt moderkort så efter att mina kriterier är möta så ska det vara ett populärt moderkort. Så jag kan hitta mycket information om det på forum och på youtube.
Jag är trött på att ha en bios där allt heter något annat eller dolt i någon sub meny.
Det blir så mycket lättare om ställa in alla värdena själv då. Det blir viktigare och viktigare tydligen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Har alltid handlat moderkort i princip 100% på features. Om två kort är i princip identiska i övrigt kan det bli att kolla prestanda. Sedan finns vissa tumregler- undviker om möjligen Asus numera efter oändligt krångel med deras olika mjukvaror som bara orsakade instabilitet på ett x99 kort jag hade och sedan inte ville låta sig avinstalleras.

Jag föredrar lätt kortplatser istället så jag själv kan bestämma vilka funktioner jag har och vilka kretsar som driver dem. Uppgradering kan göras när man vill och inte endast vid moderkortsbyte.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag har faktiskt ingen insikt i deras riktlinjer. Det låter väldigt märkligt och rent ut sagt korkat om dom ger ut oklar information till moderkortstillverkarna.

YouTube kanalen ”Gamers Nexus” har i flera videos gjort fullständigt narr av just detta. Är helt otroligt hur en bild som visar en översikt kring det hela, bokstavligen får en att hoppa runt mer än bollen i ett arkadspel.
Är genuint helt sinnessjukt egentligen, så har full förståelse för att det är totalt kaos kring detta.

Skrivet av Laxen123:

Intressant att AMD formulerar sig som att Asrock inte följt deras rekommendationer om volt; Asrock säger att det är AMD som satt för höga gränsvärden

Asrock skyller ifrån sig skulle jag säga, om det nu vore AMD som ”satt för höga gränser” - hur kommer det sig då att flera moderkortstillverkare inte haft liknande problem under åren?

Detta är Asrock’s problem, försöker enbart skylla på AMD istället för att stå för sin skandal.

Förstår inte att fler företag är som Fractal tidigare var med deras Torrent fläkt splitter - den hade risk att börja brinna. De upptäckte som tur var detta, stoppade all försäljning, gick ut med denna information och även själva kontaktade Gamers Nexus initialt för att mer eller mindre göra ett PSA.
Kostade givetvis enorma pengar, men vinner på det i längden samt med kredibilitet.

Permalänk
Medlem

På gott och ont, Asrock moderkort har blivit lite billigare, bl.a B850 Riptide som TPU gav Editors Choice.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.