Aggressivare påminnelser om att uppgradera Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Aggressivare påminnelser om att uppgradera Windows 10

Svårare att klicka sig förbi efter augustis uppdateringar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Anbefaler Fedora, men dersom du liker Windows XP/7 så er Zorin et perfekt valg :] veldig nybegynnervennlig.

Permalänk
Rekordmedlem

Skulle den dyka upp är det dags att gå in i bios och stänga av TPM.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

De borde visa en skärm som säger:
"DONT UPGRADE TO WIN 11 DUE TO SECURITY AND PRIVACY CONCERNS"
"We added way more spyware this time arround, we'll probably break components inside your computer such as your SSD drives and there are major security concerns since we're still alpha testing win 11" "we urge you to stay with win 10"

Permalänk
Medlem

De är galna om de tror att folk vill självmant uppgradera till Windows 11, efter SSD-incidenten. De borde krypa till korset och erbjuda gratis säkerhetsuppdateringar för ALLA fram till 2032, precis som de planerar att ändå göra med Windows 10 IoT Enterprise LTSC 2021

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

De borde visa en skärm som säger:
"DONT UPGRADE TO WIN 11 DUE TO SECURITY AND PRIVACY CONCERNS"
"We added way more spyware this time arround, we'll probably break components inside your computer such as your SSD drives and there are major security concerns since we're still alpha testing win 11" "we urge you to stay with win 10"

Jag kan gå i god för att Windows 11 tyvärr saknar funktionen att filtrera bort tröttsamma kommentarer på diverse forum. Önskar ibland att den fanns. Om den funktionen finns i Windows 10 kan det vara en anledning till att stanna kvar, annars finns det rätt många anledningar till att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Jag kan gå i god för att Windows 11 tyvärr saknar funktionen att filtrera bort tröttsamma kommentarer på diverse forum. Önskar ibland att den fanns. Om den funktionen finns i Windows 10 kan det vara en anledning till att stanna kvar, annars finns det rätt många anledningar till att uppgradera.

jag kollade precis mitt win 10, den funktionen verkar tyvärr saknas här oxå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

De är galna om de tror att folk vill självmant uppgradera till Windows 11, efter SSD-incidenten.

Det vill jag. Varje gång jag använder 10:an efter att 11:an kom ut känns 10:an sämre än 11 för mig. Tar 11:an alla dagar i veckan över 10:an. Därför jag kör med 11:an även på datorer som inte har officiellt stöd för 11:an.

Skrivet av Svantesson666:

Verkligen. Så tröttsamt med alla "windows 11 är så dåligt bla bla bla"

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köra windows privat men måste tyvärr på jobbdatorn.. tror jag varje fall..
undrar om man kommer undan med linux där egentligen..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det vill jag. Varje gång jag använder 10:an efter att 11:an kom ut känns 10:an sämre än 11 för mig. Tar 11:an alla dagar i veckan över 10:an. Därför jag kör med 11:an även på datorer som inte har officiellt stöd för 11:an.

Kör både 10 och 11 eftersom jobbet kräver 11. Gillar varken 10 eller 11, men 11:an är sämre, även om M$ aktivt jobbar på att försämra 10:an till samma nivå.

Skrivet av jnsson:

Avskyr 11:an, så jag har full förståelse för alla som uttrycker det.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Hoppas det bildas en folkrörelse mot Microsofts påtvingade 11 uppdatering i skala med Vietnam protesterna.

Permalänk
Medlem

Har inga problem med 11:an. Steam och alla spel fungerar klockrent utan trixande. Det är allt jag kräver.

Ingen manuell handpåläggning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

De är galna om de tror att folk vill självmant uppgradera till Windows 11, efter SSD-incidenten.

Hur är det Microsofts fel att Phison har buggade kontrollerkretsar?

Skrivet av Alexraptor:

De borde krypa till korset och erbjuda gratis säkerhetsuppdateringar för ALLA fram till 2032, precis som de planerar att ändå göra med Windows 10 IoT Entyerprise LTSC 2021

Eller så inser de att den lilla klick som tycker att den näst-senaste Windows-versionen är den bästa, är en klick som sakta flyttar upp en version i taget ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

De är galna om de tror att folk vill självmant uppgradera till Windows 11, efter SSD-incidenten. De borde krypa till korset och erbjuda gratis säkerhetsuppdateringar för ALLA fram till 2032, precis som de planerar att ändå göra med Windows 10 IoT Entyerprise LTSC 2021

To be fair så vet/bryr sig inte 99.9% av användarna.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Stundtals har ju w11, haft en del problem som man kanske stört sig på, men sen ett halvår tillbaka känner ja att de bara fungerar. Och oavsett vill man ju inte sitta med ett system som är mer mottaglig för virus å maskar etc, de verkar ju extremt dumt

Permalänk
Medlem

Tycker tyvärr att Microsoft har fullständigt förstört startmenyn, filhanteraren samt aktivitetsfältet i Windows 11.

Kör Open-Shell och DOpus i Windows 10 istället.

Försökte bli kompis med 11:an mha ExplorerPatcher, men blev aldrig nöjd.

Lever på hoppet att supporten förlängs i Windows 10 till minst 2029!

Permalänk
Medlem

Ja det är väl "bra" de pushar för det för de system som kan uppgradera typ.
På mossans laptop kommer det upp massa skit om att "köp ny dator" typ hela tiden då hon saknar stöd för w11 (provade installera det via rufus men wifi kortet vägrade fungera hur jag än gjorde).

Jag har kört W11 några månader nu, men drog in W10 LTSC igen igår, trivs helt enkelt med det mer och ser ingen anledning att köra W11 än idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deja:

Och oavsett vill man ju inte sitta med ett system som är mer mottaglig för virus å maskar etc, de verkar ju extremt dumt

Finns det några belägg för det? Windows 10 får även uppdateringar genom ESU i minst 3 år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Så vad är det som gör 11an bättre än 10an enligt dig?

Permalänk
Medlem

Såg detta om det var förra helgen. Startade datorn, gick och hämtade något att dricka och kom tillbaka till den skärmen. Tänkte att har den jäveln installerat W11 utan min tillåtelse nu?

Men gick som sagt skippa. Planen är väl att uppgradera här framåt oktober, motvilligt ska sägas pga jag ogillar W11 ordentligt. Kan inte för mitt liv se någon fördel med det över W10 för mig som enbart har burken till gaming....

Men det blir väl till att uppgradera, sen blåsa den med en fräsch installation. Antar att jag inte bara kan installera W11 utan jag måste gå igenom uppgraderingen och få en W11 nyckel?

Eller kan jag bara installera W11 så går den på samma nyckel? Isf kan jag ju göra det direkt när jag väl får tummen ur. Men återigen, det är motvilligt för jag har inga goda erfarenheter av W11 på jobbet.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Hoppas det bildas en folkrörelse mot Microsofts påtvingade 11 uppdatering i skala med Vietnam protesterna.

Försent för det nu, hade alla stannat på win10 så hade dem lagt ned win 11 för länge sen.

Skrivet av Sveklockarn:

Hur är det Microsofts fel att Phison har buggade kontrollerkretsar?

Den info vi har nu visar att det inte har med phison att göra utan att alla SSD tillverkare är drabbade och att allt verkar peka mot en bug i windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Så vad är det som gör 11an bättre än 10an enligt dig?

Startar snabbare, bättre settings app. Wi-Fi lösenord syncas mellan enheter + att om jag ominstallerar Windows så får jag tillbaka så jag inte behöver ange lösenord till de Wi-Fi nät som jag anslutit till tidigare. Dynamic Lighting är också skönt att ha (hade dock varit trevlig om tillverkarna ville ge stöd för det, just nu har jag bara Logitech mus som stöds där). För att nämna några saker

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Såg detta om det var förra helgen. Startade datorn, gick och hämtade något att dricka och kom tillbaka till den skärmen. Tänkte att har den jäveln installerat W11 utan min tillåtelse nu?

Men gick som sagt skippa. Planen är väl att uppgradera här framåt oktober, motvilligt ska sägas pga jag ogillar W11 ordentligt. Kan inte för mitt liv se någon fördel med det över W10 för mig som enbart har burken till gaming....

Men det blir väl till att uppgradera, sen blåsa den med en fräsch installation. Antar att jag inte bara kan installera W11 utan jag måste gå igenom uppgraderingen och få en W11 nyckel?

Eller kan jag bara installera W11 så går den på samma nyckel? Isf kan jag ju göra det direkt när jag väl får tummen ur. Men återigen, det är motvilligt för jag har inga goda erfarenheter av W11 på jobbet.

Jo då. Du kan absolut göra en cean install. Windows 10 och 11 använder samma licenssystem så bara att göra en clean install så kommer 11:an vara aktiverad automatiskt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Startar snabbare, bättre settings app. Dynamic Lighting är också skönt att ha (hade dock varit trevlig om tillverkarna ville ge stöd för det, just nu har jag bara Logitech mus som stöds där). För att nämna några saker

intressant, all info jag hittar säger att win11 startar liiiiite långsammare än win10(och på laptops verkar det ännu långsammare), vad menar du med bättre settings app?
all info jag hittat om windows settings säger att win 11 har mycket mindre settings/är mycket svårare att ändra settings i än win10
win 10 har samma stöd för dynamic lighting från den info jag kan hitta.

Permalänk
Medlem

I use Arch btw

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Wi-Fi lösenord syncas mellan enheter + att om jag ominstallerar Windows så får jag tillbaka så jag inte behöver ange lösenord till de Wi-Fi nät som jag anslutit till tidigare.

Så du tycker att det är en fördel att M$ laddar upp dina lösenord i molnet? För mig är det något otroligt negativt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

Jag har installerat Linux Mint på 4 datorer som suttit fast på windows 10. Det har gått extremt smidigt och dom funkar klockrent nu. Det enda jag hade problem med var ett USB nätverksdongle från D-link. Men med hjälp av ChatGTP fick jag till det tillslut.

Det är rätt magiskt att kunna kopiera ut färdiga instruktioner och bara klistra in i terminalen så funkar det (nästan alltid). Och får man kryptiska fel i terminalen, copy paste tillbaka i GTP så får du svar på vad som är felet. Säkert old news för vana Linux användare men ni som inte vågat ta steget över, just do it

Du kan dock inte lira spel med tex Easy anti cheat som har Kernel access, men har man en dator till en förälder eller någon som spelar lite SP spel osv går det fin fint.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem

Fasen va mycket de va bättre förr.
Jag trodde jag var gubbgrinig men de finns ju fler som håller kvar vid saker för länge.
Om ni inte vill köra Windows 11, kör linux då? Jag hade verkligen inga problem med Windows 11.
Som ni kanske vet hör man bara om problem på internet oftast inte hur bra saker fungerar för då skriver ingen.
Iofs har jag gått över till Linux men de va andra saker som gjorde det, visst är 11 lite blotad men det kan man ju lösa?

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Fasen va mycket de va bättre förr.
Jag trodde jag var gubbgrinig men de finns ju fler som håller kvar vid saker för länge.
Om ni inte vill köra Windows 11, kör linux då? Jag hade verkligen inga problem med Windows 11.
Som ni kanske vet hör man bara om problem på internet oftast inte hur bra saker fungerar för då skriver ingen.
Iofs har jag gått över till Linux men de va andra saker som gjorde det, visst är 11 lite blotad men det kan man ju lösa?

Varför skulle man inte hålla kvar vid saker som bara fungerar och tillfredställer ens behov?

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Så du tycker att det är en fördel att M$ laddar upp dina lösenord i molnet? För mig är det något otroligt negativt.

Apple har väl iofs haft liknande synkning i macOS/iOS/iPadOS m.m. sedan hedenhös?

Där är det dock lätt att stänga av denna synk om jag minns rätt.

Kan även vara bra att rensa upp bland alla ihågkomna nätverk emellanåt.

När jag skulle skapa en Shortcut i iOS på min sambos mobil, så hittade jag dubbletter av vårt hemmanätverk samt ett 50-tal olika wifi:s från olika städer i världen. En mindre skattkista för de som vill ha tag på wifi-lösenord

Hamnar dessa senare på en Windows-maskin eller Android-lur, så är det lätt att sno dessa.