Asrock hoppas stävja smältande kablar med temperatur-sensor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kontaktdon är den korrekta namnet skulle jag tro och så små är de väl inte?
Gissar du menar dessa https://www.lumise.se/storage/product_images/8/listaus_lisaliitinparitrukkipistokkeelle_3050120838_fecf738dd16a_1.webp

Kontaktdon är för alla kontakter. Det jag menar kallas laddhandsle som är en underkategori.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hur har Nivida fått in sån befängt i standarden som allt måste gå genom en shunt? Känns inte som någon sån här detalj är inskriven, samma som lastbalansering alltid varit frivillig (men ändå varit standard så länge grafikkortet hade två kontakter). Enda kortet med liknande 12 pin kontakt med last balansering var 3090 och de var inte förskonat från problem heller.

Jag tror helt enkelt de är pengar som har styrt in Nivida på denna väg. De har skalat av strömförsörjningen på varje generation, tidigare var den överdrivet påkostad jämfört med amd.

Nu har de gått så långt att grafikkorten har kvalitet brister, så idag får du betala rejält för produkt som troligen inte håller hälften av tiden emot par generationer bak.

Vad jag vet finns inget Nivida kort som säljs med denna kontakt någon form av varken säkerhet eller lastbalansering. Bara ett asus kort ger dig möjligheten att se hur mycket varje pin drar. Men de kommer inte rädda kort, kontakt eller psu.

Nu ska vi inte blanda ihop shunt-motstånd, som är en enkel konstruktion för att mäta ström genom ett spänningsfall över ett känt motstånd, med att lastbalansera, som är att aktivt styra strömen. Det ena implicerar inte det andra.

Kan se om jag hittar Buildzoid-videon där han visar stycket ur standarden, förutsatt att det nu var han som visade det.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej det är ca 180kr kilot för kabeln..
60 ex moms/meter

Du gör såklart som du vill, men strax över 100% påslag från kopparpriset är inte ett bra pris om du köper mycket.
Men jag kan inte förstå varför du ska argumentera emot ett tips om du inte är säljare på Ahlsell. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Tror det kommer att ta lång tid innan vi ser så detaljerad lastbalansering som mellan individuella stift. Skulle kanske vara befogat med 12-2x6-donet men det skulle göra redan dyra kort ännu dyrare.

Det fanns på 3xxx korten som kostade en tredjedel av vad 4xxx
Och 5xxx kostar. 6 stift uppdelade på 3.
Istället för 6 stift genom en o samma som nu.
https://m.youtube.com/watch?v=kb5YzMoVQyw&pp=0gcJCbIJAYcqIYzv
Så det är bara totalt korkat beslut av Nvidia.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB