Asrock hoppas stävja smältande kablar med temperatur-sensor

Permalänk
Medlem

ELLER så gör man en bättre kontakt och tjockare kablar som tål strömmen.

Ca 25mm2 borde duga men man kan köra lite extra för säkerhet.
6st 6mm2 kablar då har vi en bra marginal, så nu har jag gjort hälften någon annan får tänka ut ett lämpligt kontaktdon.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Asus har ju iaf varit ganska duktiga på sitt Astral 5090 kort, med att sätta i övervakning på varje pin på kortets sida. Sjukt konstigt att fler inte har implementerat detta vid det här laget…

Vill minnas att någon (Buildzoid?) hade kikat på specen för standarden och där var det ett krav att pinnarna skulle kopplas ihop till ett gemensamt shunt-motstånd för strömövervakning. ASUS har då alltså valt att lösa problemet genom att bryta standarden och göra ett kort som på pappret inte klarar 12-2x6 men som i praktiken är kompatibelt med den.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

ELLER så gör man en bättre kontakt och tjockare kablar som tål strömmen.

Ca 25mm2 borde duga men man kan köra lite extra för säkerhet.
6st 6mm2 kablar då har vi en bra marginal, så nu har jag gjort hälften någon annan får tänka ut ett lämpligt kontaktdon.

1000kr kabel 😁 minimum.

Med tanke på att kabeln de använder kostar 8 kr/m och kabeln du vill använda kostar betydligt mer

6mm= 18kr/m
25mm2 80kr/m

Sen dyrare kontaktdon och pressningar så är nog minimum 700kr men mer rimligt 1000kr/kabel

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

1000kr kabel 😁 minimum.

Med tanke på att kabeln de använder kostar 8 kr/m och kabeln du vill använda kostar betydligt mer

6mm= 18kr/m
25mm2 80kr/m

Sen dyrare kontaktdon och pressningar så är nog minimum 700kr men mer rimligt 1000kr/kabel

De handlar dock inte direkt från en butikshylla, priset ligger närmre råvarupriset för metallen än priset du skrev här. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

De handlar dock inte direkt från en butikshylla, priset ligger närmre råvarupriset för metallen än priset du skrev här. 😊

Jag kollar på vårat listpris... Vi får 97% rabatt...

Sen är dessa priser väldigt nära listpris/kg koppar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Jag kollar på vårat listpris... Vi får 97% rabatt...

Sen är dessa priser väldigt nära listpris/kg koppar

Köper ni från Ahlsell så är priset redan skyhögt innan ni fick eran rabatt. 😊

Kollar jag priset på något från Ahlsell så kan jag köpa det till långt under deras bästa pris de kan de om jag planerar några månader i förväg.
Jag har suttit och undersökt detta och en hel del produkter kan man köpa in för upp till 75% lägre kostnad jämfört med listpriset med den till synes enorma rabatten från Ahlsell.

Men det är smidigt att handla av Ahlsell, för de kan skaka fram det mesta på (för det mesta) kort tid, men har man något projekt som startar om flera månader så kan man gå direkt på deras leverantörer eller hitta andra och spara in en rejäl slant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Köper ni från Ahlsell så är priset redan skyhögt innan ni fick eran rabatt. 😊

Kollar jag priset på något från Ahlsell så kan jag köpa det till långt under deras bästa pris de kan de om jag planerar några månader i förväg.
Jag har suttit och undersökt detta och en hel del produkter kan man köpa in för upp till 75% lägre kostnad jämfört med listpriset med den till synes enorma rabatten från Ahlsell.

Men det är smidigt att handla av Ahlsell, för de kan skaka fram det mesta på (för det mesta) kort tid, men har man något projekt som startar om flera månader så kan man gå direkt på deras leverantörer eller hitta andra och spara in en rejäl slant.

Jag jämför mot alla grossister och visst listpris är högt (1200kr/m) men priset jag skriver är vårat pris + moms.
25mm2 väger in på 300g/m och koppar kostar väl runt 100kr/kg att köpa idag? (Ex moms ) Och då obehandlat... Så ett pris runt 180kr ex moms är rimligt (60kr ex moms är vad 25mm2 kostar)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

1000kr kabel 😁 minimum.

6mm= 18kr/m
25mm2 80kr/m

Finns billiga kontakter som inte kostar stora summor men ändå klarar höga strömmar. Till truckar finns det kontakter för 50A vilket räcker. Givetvis större men med en fint infälld hona blir det inget problem. Dessa är billiga ofta kan du få flerpack för någon hundra lapp.
Så jag kan bygga en sådan kabel för ca 300kr då borde dom kunna göra något liknande.

Även om kabeln kostar 1000 kr är det blilligare än ett nytt grafikkort...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Finns billiga kontakter som inte kostar stora summor men ändå klarar höga strömmar. Till truckar finns det kontakter för 50A vilket räcker. Givetvis större men med en fint infälld hona blir det inget problem. Dessa är billiga ofta kan du få flerpack för någon hundra lapp.
Så jag kan bygga en sådan kabel för ca 300kr då borde dom kunna göra något liknande.

Hehe, klart det finns billiga kontakter som tål stora strömmar och mekanisk variation, problemet är att de billigaste kontakterna inte gör det.

Är inte ett dugg förvånad över att kontaktdon av pressad tunnplåt och icke formstabil plast som är lätt och billig att spruta inte fungerar tillsammans med stela kablar som kan och kommer bockas och knölas in precis hur som helst av datorbyggaren, och i förlängningen utsätta kontaktdonen för radiella krafter. Standarden är kort sagt inte anpassad för verklighetens nyttjandefall.

Vad man behöver göra är att ta med andra parametrar än billigast möjligt när man enas om standarder, den viktigaste enskilda parametern är sannolikt att tillverka kontaktdonens skal i något mer formstabilt material. I den skala sådana kontaktdon tillverkas lär man kunna räkna den ökade tillverkningskostnaden i ören.

Notera i övrigt att skalen till truckkontakterna du snackar om i allmänhet är tillverkade i bakelit, som är väldigt formstabilt. Är det inte bakelit så är det åtminstone någon plastsort du inte ledigt kan trycka in en tumnagel i.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hehe, klart det finns billiga kontakter som tål stora strömmar och mekanisk variation, problemet är att de billigaste kontakterna inte gör det.

Är inte ett dugg förvånad över att kontaktdon av pressad tunnplåt och icke formstabil plast som är lätt och billig att spruta inte fungerar tillsammans med stela kablar som kan och kommer bockas och knölas in precis hur som helst av datorbyggaren, och i förlängningen utsätta kontaktdonen för radiella krafter. Standarden är kort sagt inte anpassad för verklighetens nyttjandefall.

Vad man behöver göra är att ta med andra parametrar än billigast möjligt när man enas om standarder, den viktigaste enskilda parametern är sannolikt att tillverka kontaktdonens skal i något mer formstabilt material. I den skala sådana kontaktdon tillverkas lär man kunna räkna den ökade tillverkningskostnaden i ören.

Notera i övrigt att skalen till truckkontakterna du snackar om i allmänhet är tillverkade i bakelit, som är väldigt formstabilt. Är det inte bakelit så är det åtminstone någon plastsort du inte ledigt kan trycka in en tumnagel i.

Brukar vara rätt vanlig plast på de moderna. jobbat med truckar och min bror gör det också. Finns både mjukare och hårdare beroende på modell.
Något liknande fast mindre med mer kontakt punkter?
En minimodell av något som påminner om dessa

Visa signatur

Permalänk
Medlem

1000kr kabel 😁 minimum.

6mm= 18kr/m
25mm2 80kr/m

Ser ut som att 1.25mm2 är "standard" på 12V-HighMelting-kablarna, så 6 kvadrat borde räcka med råge, halvmeter sån kabel så är 99% av "alla framtida" grafikkort fixade och klara... vad gäller kablage i alla fall. Och beställer man dom regelbundet i tusental så lär man få möjligheter till bra pris iaf.

Ta bort det mesta av bling blinget från korten så vips har du en vettigare kabel inkluderad till liknande slutpris till kund.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av ficklampa:

Då får man hoppas på att den sitter väldigt nära pinsen, eftersom det hos vissa verkar vara en pin som smälter. På bilden har de ringat in ena hörnet, på en dessutom vinklad kontakt, och där tror jag inte att den gör mycket nytta ärligt talat.

Asus har ju iaf varit ganska duktiga på sitt Astral 5090 kort, med att sätta i övervakning på varje pin på kortets sida. Sjukt konstigt att fler inte har implementerat detta vid det här laget…

De finns inget skydd, utan du kan i bästa fall se om de är bra kontakt.

Skrivet av Djhg2000:

Vill minnas att någon (Buildzoid?) hade kikat på specen för standarden och där var det ett krav att pinnarna skulle kopplas ihop till ett gemensamt shunt-motstånd för strömövervakning. ASUS har då alltså valt att lösa problemet genom att bryta standarden och göra ett kort som på pappret inte klarar 12-2x6 men som i praktiken är kompatibelt med den.

Vad jag vet så vill inte Nivida man ändrar på deras strömmatning. Finns inget skydd för detta orginal, så vet inte hur de shunt motståndet kan se vilken kabel som har hårdast belastning när alla kablar buntas ihop till en.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Verkligen!

Den lösningen var rätt vanlig förr (för sisådär 35~50-år sedan) här i Sverige, nu har många läkemedel som angrep symptomen istället för orsaken fasats ut och blivit förbjudna.
Vilket av många upplevs som en försämring då det inte tar bort besväret direkt, som exempel ledvärk och nedslitna leder/kotor.
Nu ges istället svagare smärtlindring ihop med läkemedel som skall hjälpa återskapandet av mjukdelar i leden. Eller om det är långt gånget, operation.

Däremot så stämmer kommentaren till stor del fortfarande i övriga världen.

Fick upp ögonen för skillnaden när jag ett tag var gift med en Thailändska som klagade över att den Svenska medicinen inte fungerade, varvid hon slängde den medicin som var inköpt Thailand.
Tog mycket energi när jag försökte förklara skillnaden mellan läkemedel.

Inget försvar av vår sjukvård som har en del att önska ibland, delvis orsakad av politiska beslut. Tyvärr...

Well... 'virar in huvudet i folie'
Det är dålig business att bota saker, att istället sälja folk medicin som mildrar besvären är klart lönsammare. Övertygad att vi hade kunnat bota diverse svåra sjukdomar permanent, men då hade big pharma blivit ledsna :>

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag såg den 'nya' kontakten för första gången nyligen och jösses vad ynkligt liten den var. Hade aldrig riktigt fått bra bild på skalan tidigare men jag förstår om det smälter när den är så liten o klen!.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vad jag vet så vill inte Nivida man ändrar på deras strömmatning. Finns inget skydd för detta orginal, så vet inte hur de shunt motståndet kan se vilken kabel som har hårdast belastning när alla kablar buntas ihop till en.

Det är exakt det som är problemet ja, enligt standarden så ska allt gå genom ett shunt-motstånd medan ASUS har ignorerat det och satt individuella shuntar på varje positiv ledare. Resultatet är ett kort som använder samma kontaktdon, stiftning, etc. som 12-2x6, men som rent tekniskt bara är ett inofficiellt derivat av standarden för 12-2x6.

Antagligen är ASUS en för stor tredjepartstillverkare av kort för att NVIDIA ska våga ta PR-smällen från att prata om det offentligt, särskilt bara ett par generationer efter att de ströp bort EVGA från grafikkortsmarknaden.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Well... 'virar in huvudet i folie'
Det är dålig business att bota saker, att istället sälja folk medicin som mildrar besvären är klart lönsammare. Övertygad att vi hade kunnat bota diverse svåra sjukdomar permanent, men då hade big pharma blivit ledsna :>

Problemet är att "big pharma" redan är ledsna, då dom läkemedlen redan är portade här i Sverige.
Men... Det var nog bara en liten tår, då dom fortfarande har en stor del av resten av världen.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Skrivet av RHWarrior:

Ser ut som att 1.25mm2 är "standard" på 12V-HighMelting-kablarna, så 6 kvadrat borde räcka med råge, halvmeter sån kabel så är 99% av "alla framtida" grafikkort fixade och klara... vad gäller kablage i alla fall. Och beställer man dom regelbundet i tusental så lär man få möjligheter till bra pris iaf.

Ta bort det mesta av bling blinget från korten så vips har du en vettigare kabel inkluderad till liknande slutpris till kund.

Oavsett om man ökar arean så måste pcb också förstoras. En stor kontakt som truckar är ju gigantisk och kräver att hela gpu sitter fast i mer än pcie porten.och även om kabeln fram ökar blir pcb ändå bottleneck

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Det är exakt det som är problemet ja, enligt standarden så ska allt gå genom ett shunt-motstånd medan ASUS har ignorerat det och satt individuella shuntar på varje positiv ledare. Resultatet är ett kort som använder samma kontaktdon, stiftning, etc. som 12-2x6, men som rent tekniskt bara är ett inofficiellt derivat av standarden för 12-2x6.

Antagligen är ASUS en för stor tredjepartstillverkare av kort för att NVIDIA ska våga ta PR-smällen från att prata om det offentligt, särskilt bara ett par generationer efter att de ströp bort EVGA från grafikkortsmarknaden.

Bara mätpunkter, ingen lastbalansering.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Jag jämför mot alla grossister och visst listpris är högt (1200kr/m) men priset jag skriver är vårat pris + moms.
25mm2 väger in på 300g/m och koppar kostar väl runt 100kr/kg att köpa idag? (Ex moms ) Och då obehandlat... Så ett pris runt 180kr ex moms är rimligt (60kr ex moms är vad 25mm2 kostar)

Kolla med tillverkarna istället, nästan 600kr kilot är Ahlsells pris om det är 180kr metern du menar.
Hur snabbt tillverkar man 100m kabel, för 100m kabel á 60kr/metern tjänar tillverkaren 9800kr.

Jag är säker på att det finns billigare om du skippar alla mellanhänder som ska hugga emellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Bara mätpunkter, ingen lastbalansering.

Tror det kommer att ta lång tid innan vi ser så detaljerad lastbalansering som mellan individuella stift. Skulle kanske vara befogat med 12-2x6-donet men det skulle göra redan dyra kort ännu dyrare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Asrock har väl inte tidigare målat läppstift på en gris.
Men.. 40 dollar...
Borde ha skickat ut kablarna gratis till kunderna, istället för att hamna i rampljuset nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Tycker det känns ganska värdelöst att ha flera små pins om det nu ändå bara sätts ihop med ett gemensamt shunt-motstånd, men det är ju en annan diskussion.
Mjo, det stämmer väl antar jag. Och vad jag såg på PCB:et när jayztwocents snackade om det så var det varje input-pinne som hade en shunt för monitorering och sen gick de alla till 1 eller 2 plan på andra änden av shunten. De har ju viss intelligens i detta, så att kortet bryter strömmen ifall det skulle bli helt galet för att försöka rädda kortet. jayztwocents har ju tryckt i många watt i detta kort, långt utanför standarden... tror han lyckades komma upp i närmare 1600w, med ett XOC-bios och ln2

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Oavsett om man ökar arean så måste pcb också förstoras. En stor kontakt som truckar är ju gigantisk och kräver att hela gpu sitter fast i mer än pcie porten.och även om kabeln fram ökar blir pcb ändå bottleneck

Nu har vi varit duktiga här så jag tycker tillverkarna får lösa resten, vi har gett dom en början. Små truckar har faktiskt ganska små kontakter, eller kabelhandskar som nog är det korrekta ordet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Nu har vi varit duktiga här så jag tycker tillverkarna får lösa resten, vi har gett dom en början. Små truckar har faktiskt ganska små kontakter, eller kabelhandskar som nog är det korrekta ordet.

Kontaktdon är den korrekta namnet skulle jag tro och så små är de väl inte?
Gissar du menar dessa

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Kolla med tillverkarna istället, nästan 600kr kilot är Ahlsells pris om det är 180kr metern du menar.
Hur snabbt tillverkar man 100m kabel, för 100m kabel á 60kr/metern tjänar tillverkaren 9800kr.

Jag är säker på att det finns billigare om du skippar alla mellanhänder som ska hugga emellan.

Nej det är ca 180kr kilot för kabeln..
60 ex moms/meter

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Givetvis bildar det ett system med kretskort i GPU-ände, kabel och strömmatning, men argumentationen var ju att det är extremt kostsamt med grövre kabel och kontaktdon, vilket det inte är... och FLIR-bilder har visat att kabeln går stekhet när allt går via en ledare.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Givetvis bildar det ett system med kretskort i GPU-ände, kabel och strömmatning, men argumentationen var ju att det är extremt kostsamt med grövre kabel och kontaktdon, vilket det inte är... och FLIR-bilder har visat att kabeln går stekhet när allt går via en ledare.

Det är det i skillnad... Om man du tittar vad nuvarande 1.3mm kabeln kostar och sen ser vad materialet kostar och sen gör samma sak med 6mm2 (du måste räkna in alla RnD etc också) så kommer du se att det blir väldigt kostsam extra kabel med 6mm2 samt hur mycket tjockare pcb måste vara för att klara det nya kontaktdonet....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är det i skillnad... Om man du tittar vad nuvarande 1.3mm kabeln kostar och sen ser vad materialet kostar och sen gör samma sak med 6mm2 (du måste räkna in alla RnD etc också) så kommer du se att det blir väldigt kostsam extra kabel med 6mm2 samt hur mycket tjockare pcb måste vara för att klara det nya kontaktdonet....

ja då är vi överens, det börjar och slutar med att PCBn är felkonstruerad

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När jag läser dylika nyheter tänker jag att även om man fortsätter sminka grisen är det väl fortfarande en gris?
Att inte köpa en gris om man inte vill ha en gris, är ju kanske den lösning som snabbast skulle lösa grisproblemet.
Det ända som biter är pengar. Och avsaknaden av dem.

Permalänk
Skrivet av Djhg2000:

Hur har Nivida fått in sån befängt i standarden som allt måste gå genom en shunt? Känns inte som någon sån här detalj är inskriven, samma som lastbalansering alltid varit frivillig (men ändå varit standard så länge grafikkortet hade två kontakter). Enda kortet med liknande 12 pin kontakt med last balansering var 3090 och de var inte förskonat från problem heller.

Jag tror helt enkelt de är pengar som har styrt in Nivida på denna väg. De har skalat av strömförsörjningen på varje generation, tidigare var den överdrivet påkostad jämfört med amd.

Nu har de gått så långt att grafikkorten har kvalitet brister, så idag får du betala rejält för produkt som troligen inte håller hälften av tiden emot par generationer bak.

Skrivet av ficklampa:

Tycker det känns ganska värdelöst att ha flera små pins om det nu ändå bara sätts ihop med ett gemensamt shunt-motstånd, men det är ju en annan diskussion.
Mjo, det stämmer väl antar jag. Och vad jag såg på PCB:et när jayztwocents snackade om det så var det varje input-pinne som hade en shunt för monitorering och sen gick de alla till 1 eller 2 plan på andra änden av shunten. De har ju viss intelligens i detta, så att kortet bryter strömmen ifall det skulle bli helt galet för att försöka rädda kortet. jayztwocents har ju tryckt i många watt i detta kort, långt utanför standarden... tror han lyckades komma upp i närmare 1600w, med ett XOC-bios och ln2

Vad jag vet finns inget Nivida kort som säljs med denna kontakt någon form av varken säkerhet eller lastbalansering. Bara ett asus kort ger dig möjligheten att se hur mycket varje pin drar. Men de kommer inte rädda kort, kontakt eller psu.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar