Aggressivare påminnelser om att uppgradera Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Windows har ju blivit objektivt mer resurskrävande, objektivt mer integritetskränkande, och objektivt mer bergränsad, m.m. Det finns liksom inget att diskutera.

Vad bra att det inte finns något att diskutera.

Annars kunde man ju t.ex. slängt in att anledningen till att vi sitter på det här forumet och käbblar om Windows är att det skett en markant hårdvaruutveckling som gjort en dator intressantare än en TV-apparat med Text-TV. Om ingen mjukvara tillåts använda mer resurser så blir det ju poänglöst att utveckla något nytt?

Windows har nog för övrigt aldrig tagit en sån liten andel av tillgängliga maskinvaruresurser som det gör på valfri modern dator av entusiastmodell.

Permalänk
Medlem

Installerade Windows 11 och inget fungerade, kastade skräpet åt helvete och installerade win10 igen.
Värdelöst skräp, vet inte hur många timmar jag la på att försöka få BF att fungera..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Har sett andra exempel med laptops som levererades med Vista och 2 GB RAM, där datorn var vad jag betraktade som nära helt oanvändbar.

Vad jag förstått var det precis så att de datorerna kunde hantera Vista Home Basic utan Aero.

Hade själv en några år äldre Thinkpad T43p med 2GB RAM samt FireGL V3200, så valde faktiskt bort Vista helt och körde XP så länge det höll

Tycker det är helt rätt att Microsoft blivit hårdare kring kraven för Windows 11 mot OEM:s av den anledningen.

Vi som är entusiaster lär aldrig bli nöjda i vilket fall som helst, utan hittar istället våra egna vägar.

Ska ge Windows 11 24H2 ett nytt försök med Windhawk och se om det går att fixa till ett 100% Dark Mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Windows går dock att göra väldigt strömlinjeformat, så länge Microsoft inte pillar på allt.

Startar Windows 10 x64 med ~1GB RAM använt här med allt igång som jag behöver. Kan köra Photoshop, Lightoom, DaVinci Resolve utan minsta problem med enbart 8GB RAM totalt.

På jobbet slukar Windows 10 x64 i VDI:n över 4GB RAM vilket gör att bland annat JMeter kraschar emellanåt.

Jovisst, men problemet är ju att försämringarna byggs in i varje ny version av windows, känns det som. Windows 11's UI använder ju sig t.ex av React Native och chromiumbaserade WebView2, som i sig självt segar ner operativsystemet.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Finns en massa att läsa här, t.ex. om vilka versioner som har stöd för vad:
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/security/hardware-s...

Alltså egentligen inget nytt jfm TPM 2.0 (vilket jag har) i Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Jovisst, men problemet är ju att försämringarna byggs in i varje ny version av windows, känns det som. Windows 11's UI använder ju sig t.ex av React Native och chromiumbaserade WebView2, som i sig självt segar ner operativsystemet.

Påminn mig inte om det! Håller mig till sista WebView-befriade Windows 10-versionen (läs 1809) av en anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kan väl slänga in då att jag körde Vista från nära releasedagen, men hade gjort min hemläxa genom att bl.a. tråla forum, så hade bara ny hårdvara med fungerande Vista-drivrutiner. Jag hade själv en fantastisk Vista-upplevelse som power user, och misstänker att det är ganska genomgående, inte minst p.g.a. att många andra inte orkar/klarar ta till sig instruktioner i text.

Har sett andra exempel med laptops som levererades med Vista och 2 GB RAM, där datorn var vad jag betraktade som nära helt oanvändbar. Det tenderar att vara folk som upplevt liknande som kommer till såna här trådar för att predika "hur dåliga Microsoft alltid har varit", och de är sällan eller aldrig mottagliga för några tekniska förklaringar.

Skrivet av walkir:

Vad jag förstått var det precis så att de datorerna kunde hantera Vista Home Basic utan Aero.

Hade själv en några år äldre Thinkpad T43p med 2GB RAM samt FireGL V3200, så valde faktiskt bort Vista helt och körde XP så länge det höll

Tycker det är helt rätt att Microsoft blivit hårdare kring kraven för Windows 11 mot OEM:s av den anledningen.

Vi som är entusiaster lär aldrig bli nöjda i vilket fall som helst, utan hittar istället våra egna vägar.

Ska ge Windows 11 24H2 ett nytt försök med Windhawk och se om det går att fixa till ett 100% Dark Mode.

På tal om Vista. Min första bärbara dator hade Vista och den kom med 1GB RAM från tillverkaren. När jag köpte datorn så ingick det en extra RAM sticka på 1GB från återförsäljaren. Den extra var välbehövlig då jag testade med 1GB först

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackeShan:

Efter att ha använt Windows 11 i ungefär ett år så föredrar jag det över W10. O&O ShutUp10++ är ett trevligt litet verktyg där man kan enkelt kontrollera privacy-inställningar etc som man annars kan lätt missa i Windows egna menyer.

Jag har bara taskbar på min primära skärm och gömmer den på andra, så visst det går utmärkt.

Åh. så du har primären helt ren. ingen klocka eller någonting? och inte autohidar taskbaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Enshittification är ju dock ett väletablerat faktum.

Windows har ju blivit objektivt mer resurskrävande, objektivt mer integritetskränkande, och objektivt mer bergränsad, m.m. Det finns liksom inget att diskutera.

Fast många operativsystem blir ju mer resurskrävande då de använder fler och moderna funktioner? Windows samlar in mer telemetri än tidigare ja, och är rätt öppna med det i min erfarenhet. Vill man inte gå med på det så bör man ju byta plattform till MacOS som är marginellt bättre, eller varianter av Linux som också kan samla in telemetri.

Personligen tror jag aldrig att jag känt mig begränsad av XP, 7, 8, 10, 11 eller nån av server-versionerna utan har moddat dom glatt om det behövts med 3e-parts mjukvara.

Om nåt så känner jag att 11 har flest funktioner för mig hittills och funkar mycket enklare och säkrare för mig än tidigare versioner. Hur känner du dig begränsad?

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Enshittification är ju dock ett väletablerat faktum.

Resurskrävande? Eventuellt om man har den enklaste hårdvaran som finns? Skulel man dock köpa en "vanlig" dator i 6-7k klassen så borde väl inte Win11 störa speciellt mycket? Integritetskränkande kan jag hålla med om men vad menar du med mer begränsat? Är det vissa funktioner som försvinner eller vad?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tycker tyvärr att Microsoft har fullständigt förstört startmenyn, filhanteraren samt aktivitetsfältet i Windows 11.

Kör Open-Shell och DOpus i Windows 10 istället.

Försökte bli kompis med 11:an mha ExplorerPatcher, men blev aldrig nöjd.

Lever på hoppet att supporten förlängs i Windows 10 till minst 2029!

Prova gärna e.x Fedora med KDE. KDE påminner om Windows 7 till utseendet, fast modernare.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morna:

Hur känner du dig begränsad?

Hur skapar jag en genväg med egna startparametrar och fäster dessa på startmeny eller i aktivitetsfältet?

Har dock löst ett par av utmaningarna kring startmenyn mha Classic-Shell, men taskbaren i sig är fortfarande smått värdelös utan tweaks (Windhawk, ExplorerPatcher etc.).

Explorer i sig ska vi helst inte ens tala om, där jag inte skulle överlevt en dag utan TotalCommander eller DOpus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

De är galna om de tror att folk vill självmant uppgradera till Windows 11, efter SSD-incidenten. De borde krypa till korset och erbjuda gratis säkerhetsuppdateringar för ALLA fram till 2032, precis som de planerar att ändå göra med Windows 10 IoT Enterprise LTSC 2021

Varför skulle de erbjuda något gratis tycker du - speciellt till ett föråldrat OS där man förvarnat år i förväg när support tar slut och att det är gratis att uppgradera till 11an.

Jag tycker faktiskt påtvingningen är mycket bra. Det innebär att miljontals fler kommer uppgradera till nya datorer och moderisera programvara närmaste året.

Windows 10 är 10 år gammalt. Nu får fan folk modernisera sig.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Fattar inte att så många har så starka åsikter.
Personligen kör jag window managers som gör att ja knappt ser vilket OS det är i bakgrunden. Man har det ju ändå bara för att starta applikationer och sen köra dem. Så jag kör OS utefter kompabilitet.

På Windows burkarna är det GlazeWM som gäller, på MacOS är det Aerospace och på linux kör jag i3. Alla OS med samma config, så navigeringen är identisk.
Det enda jag saknar i windows är en vettig terminal, men det får man inte i någon version av windows ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Prova gärna e.x Fedora med KDE. KDE påminner om Windows 7 till utseendet, fast modernare.

Kör Debian/Ubuntu med GNOME, ArcMenu samt Dash to Panel vid sidan om Windows Gillar även LXQt om datorn främst ska agera server.

Windows används mest till Photoshop CC (för H.264-export) och jag använder GNU/Linux eller macOS till "allt" annat.

Permalänk
Medlem

Är folk rädda för att lära sig ett nytt operativsystem som ser annorlunda ut eller har vissa bara svårt för nya grejer?

Jag tycker 11an är riktigt trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hur skapar jag en genväg med egna startparametrar och fäster dessa på startmeny eller i aktivitetsfältet?

Har dock löst ett par av utmaningarna kring startmenyn mha Classic-Shell, men taskbaren i sig är fortfarande smått värdelös utan tweaks (Windhawk, ExplorerPatcher etc.).

Explorer i sig ska vi helst inte ens tala om, där jag inte skulle överlevt en dag utan TotalCommander eller DOpus.

Ja du kan ju skapa en shortcut med parametrar som jag gjort här https://imgur.com/a/nzN1Sz3 för powershell med -nologo exempelvis, det är bara att droppa den i taskbar. Du kan även right-clicka en sådan och välja pin to Start så har du den i Start-menyn sen...

Det låter mest mest som att du förväntar dig något som kan skräddarsys enligt vad du vill ha medans det kanske inte tillåts av designen i vissa fall, i sådana fall så är ju öppnare OS mer rimliga att lägga tid på.

Låter jättebra att du använder andra filemanagers med funktioner som tillåter ditt sätt att jobba, har personligen inte bytt nått på flera år men stör mig på dubbla utfällda Explorer right-click-menyer med "show more options" etc

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jubas:

Är folk rädda för att lära sig ett nytt operativsystem som ser annorlunda ut eller har vissa bara svårt för nya grejer?

Jag tycker 11an är riktigt trevligt.

Ingen verkar någonsin kunna ge ett tillfrdställande svar på frågan: Varför ska man ens behöva "lära sig ett nytt operativsystem"?

Tänk bara hur det skulle vara om bilar lanserades med helt nya styrsystem vart tredje år: Ena året är första växeln femman, ett annat så är det tredje växeln. Gaspedalen, kopplingen och bromspedalen byter plats varje år. Ena året ska man styra med joystick, det andra ska man styra med ratt.

Skulle du verkligen finna dig i detta? Eller skulle du bara avfärda det som "har vissa bara svårt för nya grejer?"

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Alexraptor:

Ingen verkar någonsin kunna ge ett tillfrdställande svar på frågan: Varför ska man ens behöva "lära sig ett nytt operativsystem"?

Då skulle vi sitta i terminaler allihopa och ingen skulle kunna använda internet som det är idag. Lär man sig inte nytt och följer med utvecklingen kommer man stå still. Svårare än så är det inte, även om det kanske är lite jobbigt att behöva "lära om sig".

Och skillnaden mellan Windows 2000, XP, 7, 8, 10 och 11 är dessutom minimal. Klarar man inte av dessa förändringar bör man nog ta ett steg tillbaka och fundera på om en själv kanske är problemet.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Då skulle vi sitta i terminaler allihopa och ingen skulle kunna använda internet som det är idag. Lär man sig inte nytt och följer med utvecklingen kommer man stå still. Svårare än så är det inte, även om det kanske är lite jobbigt att behöva "lära om sig".

Och skillnaden mellan Windows 2000, XP, 7, 8, 10 och 11 är dessutom minimal. Klarar man inte av dessa förändringar bör man nog ta ett steg tillbaka och fundera på om en själv kanske är problemet.

Ironiskt nog sitter de som kan mest och har lättast att lära sig nya saker allt som oftast i terminaler och arbetar för att det fortfarande är bästa sättet att göra saker på. 😆
För oss har Windows inte ändrat sig särskilt många gånger de senaste decennierna… 🙃

Permalänk
Medlem

Jag kan inte ens minnas när jag senast hade Windows på en av mina datorer. Kan det ha varit 2016? Usch vad tiden går fort.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Ironiskt nog sitter de som kan mest och har lättast att lära sig nya saker allt som oftast i terminaler och arbetar för att det fortfarande är bästa sättet att göra saker på. 😆
För oss har Windows inte ändrat sig särskilt många gånger de senaste decennierna… 🙃

Ja, jag är en förespråkare för att göra saker i terminalen. Men utan framsteg skulle vi inte ha GUIn öht och internet genom terminalen må vara häftigt, men inte speciellt användbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Skulle du verkligen finna dig i detta? Eller skulle du bara avfärda det som "har vissa bara svårt för nya grejer?"

Eller varför inte ta och flytta runt alla tangenter på ett standard QWERTY tangentbord vart annat år bara för att det blir något nytt och ser annorlunda ut! Det gamla är gammalt så nytt måste vara bättre, eller?

De kan även döpas efter år typ "KB25H1" eller varför inte "KB Moment 25" för att låta mer spännande och marknadsavdelningen kan jubla.

Man kan välja mellan att själv möblera om alla toppar till senaste KB2xH1 layouten på sitt gamla tangentbord eller köpa ett nytt om man önskar.

Ungefär lika vettigt som att MS ändrar Start menyn (till det sämre), UI och flyttar runt knappar etc. mest för ändrandets skull men det är ju inga problem för många här för de är ju inte rädda för att lära sig något nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det är ingenting någon "behöver", utan något man i så fall gör av eget intresse.

Det är så liten skillnad i praktisk användning mellan Windows 10 respektive 11 att det är en helt försumbar inlärningskurva som fokuserar kring några av knapparna i Inställningar (det mesta är exakt som W10) samt hur man konfigurerar utseendet på Start-meny/aktivitetsfält.

Googla "förändringspsykologi" om du är intresserad av varför det finns andra med dina invändningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Ungefär lika vettigt som att MS ändrar Start menyn, UI och flyttar runt knappar etc. mest för ändrandets skull men det är ju inga problem för många här för de är ju inte rädda för att lära sig något nytt

Antar att du sitter och kör Start-menyn timme ut och timme in?

Inställningar är ju om möjligt ännu mindre än Start-menyn, eftersom det är något de flesta ändrar en (1) gång i samband med att de startar upp för första gången. Majoriteten av det har samma enkla och pedagogiska upplägg som i Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morna:

Ja du kan ju skapa en shortcut med parametrar som jag gjort här https://imgur.com/a/nzN1Sz3 för powershell med -nologo exempelvis, det är bara att droppa den i taskbar.

Verkar faktiskt vara en begränsning på jobbdatorn här, som inte tillåter valfria länkar. Smått frustrerande! Men just ditt exempel med PowerShell fungerar fint

Angående dubbla högermenyer (context menu), så kan just ExplorerPatcher fixa sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Antar att du sitter och kör Start-menyn timme ut och timme in?

Åtminstone varje gång jag skall starta ett program och du hade nog gjort samma med 100-tals olika program/utilities/scripts/dokumentation/etc.

Sök metoden funkar om du har <10-15 program som du använder men betydligt sämre om man har behov av att bolla med fler över tid. Då fungerar en hierarkisk startmeny, organiserad löpande efter mitt eget behov, betydligt bättre och betydligt snabbare för mig.

Är mycket tacksam att Open-Shell existerar så det problemet är löst i W11 och kört med det sedan W7. Min Startmeny stuktur har följt med mig sedan 98/XP tiden, bara kopierats över och ändrats där det behövts ändras.

I Linux på KDE Plasma är det faktiskt bökigare att organisera Startmenyn, inte omöjligt men inte lika smidigt som med drag-and-drop av .lnk filer som Windows haft sedan W95.

Edit: Kollade för skojs skull på denna W11 datorn....880+ länkar fördelade över 117 foldrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Åtminstone varje gång jag skall starta ett program och du hade nog gjort samma med 100-tals olika program/utilities/scripts/dokumentation/etc.
[...]
Edit: Kollade för skojs skull på denna W11 datorn....880+ länkar fördelade över 117 foldrar.

Ja då har du ett väldigt unikt use-case eftersom de flesta använder en handfull genvägar där flertalet (alla?) ligger i Snabbstarts-fältet.

Tror i princip inte jag har sett någon som har dragit ut Start-menyn till nära-fullskärmsstorlek i Windows 10 för övrigt, utan alla sitter där med sin pyttelilla meny och LARP:ar Windows XP. Intressant för övrigt hur den delen egentligen är en förbättrad variant av Metro-blocken man försökte med i Windows 8.

Kan sätta en femma på att MS samlat data via telemetri om hur många som dragit ut sin Start-meny överhuvudtaget, för det förklarar ju i så fall varför den blev så liten i Windows 11 igen. Sen är det ju diverse "Jag är smartare än Microsoft"-nissar som suttit och hackat sönder "sPiOnAgEt"/telemetrin, så data på deras preferenser är ju inte med tack vare det...

Permalänk
Medlem

Det här med att "lära sig något nytt" som försvar för W11: Jag har inga problem att köra W95 hela vägen till 7, KDE, MATE, TDE (Trinity) och XFCE bara fungerar. Inga konstigheter. Windows 10 och 11 "stock" (ja, standardutförandet i 10an är verkligen ingen dans på rosor heller) är enbart frustrerande. Mac OS (7/8/9) och Mac OS X (t.o.m 10.6.8) samt OS X (t.o.m 10.9.5) är inga problem heller. macOS står jag däremot inte ut med, det är lika irriterande som W11.

Att växla mellan dessa är problemfritt och bara rullar på. Däremot är standard-W10 och W11 frustrerande som sagt och då talar jag om upplägget i systemet (10an stock är dock inte lika irriterande som 11an). Det är någonting som Microsoft gjort med sina system efter 7an som irriterar medan de andra systemen och skrivbordsmiljöerna fungerar som man kan förvänta sig.

Det kan ju vara så att Microsoft genom sitt tabletfokus lyckats mixtra med gränsnittet i W8, 10 och 11 på ett sätt som gör det irriterande att använda medan övriga system och miljöer mer följer en paradigm som fungerar på desktop med mus och tangentbord samt större skärm.

Skall man ändå "lära sig något nytt" är det Linux eller BSD som gäller för där (med rätt DE) känns systemet redo för användning, man behöver alltså inte sitta och dekonstruera det för att "återställa" miljön till något mer passande (närmare bestämt införa det som KDE och TDE t.ex redan har klappat och klart när man för första gången loggar in på sin nya installation - och som Windows hade i 7an och tidigare).

Startmenyn har MS pillat på mycket och de har fortfarande inte lyckats få fram något som är bättre än W95-varianten. Är det en "launcher" man vill ha skulle ju MS kunna erbjuda det alternativet som ett val man kan göra (klassisk startmeny eller en launcher alternativt mellanting mellan båda). Intressant nog har KDE en fungerande motsvarighet som t.o.m har logisk kategorisortering.

Hittills ser jag mest en massa bortförklaringar av 11ans brister i trådarna snarare än acceptans för den kritik som framförs. För ja, systemet kritiseras av ett antal (giltiga) anledningar.

Det som blivit "bättre" i 11an är Inställningar men då om man har en tablet/2-in-1. Det är bisarrt att använda dem på en stor skärm jämfört med Kontrollpanelen, alternativt KDEs motsvarighet. Team KDE har nämligen lyckats få fram en lösning som fungerar utmärkt både på skrivbordet eller om man kör tablet. Microsoft skulle kunna se och lära. I Windows finner jag Kontrollpanelen smidigare och mer logisk att hantera även om den kanske skulle kunna ha lite mer uppgraderad design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Det här med att "lära sig något nytt" som försvar för W11: Jag har inga problem att köra W95 hela vägen till 7, KDE, MATE, TDE (Trinity) och XFCE bara fungerar. Inga konstigheter. Windows 10 och 11 "stock" (ja, standardutförandet i 10an är verkligen ingen dans på rosor heller) är enbart frustrerande. Mac OS (7/8/9) och Mac OS X (t.o.m 10.6.8) samt OS X (t.o.m 10.9.5) är inga problem heller. macOS står jag däremot inte ut med, det är lika irriterande som W11.

Att växla mellan dessa är problemfritt och bara rullar på. Däremot är standard-W10 och W11 frustrerande som sagt och då talar jag om upplägget i systemet (10an stock är dock inte lika irriterande som 11an). Det är någonting som Microsoft gjort med sina system efter 7an som irriterar medan de andra systemen och skrivbordsmiljöerna fungerar som man kan förvänta sig.

Det kan ju vara så att Microsoft genom sitt tabletfokus lyckats mixtra med gränsnittet i W8, 10 och 11 på ett sätt som gör det irriterande att använda medan övriga system och miljöer mer följer en paradigm som fungerar på desktop med mus och tangentbord samt större skärm.

Skall man ändå "lära sig något nytt" är det Linux eller BSD som gäller för där (med rätt DE) känns systemet redo för användning, man behöver alltså inte sitta och dekonstruera det för att "återställa" miljön till något mer passande (närmare bestämt införa det som KDE och TDE t.ex redan har klappat och klart när man för första gången loggar in på sin nya installation - och som Windows hade i 7an och tidigare).

Startmenyn har MS pillat på mycket och de har fortfarande inte lyckats få fram något som är bättre än W95-varianten. Är det en "launcher" man vill ha skulle ju MS kunna erbjuda det alternativet som ett val man kan göra (klassisk startmeny eller en launcher alternativt mellanting mellan båda). Intressant nog har KDE en fungerande motsvarighet som t.o.m har logisk kategorisortering.

Hittills ser jag mest en massa bortförklaringar av 11ans brister i trådarna snarare än acceptans för den kritik som framförs. För ja, systemet kritiseras av ett antal (giltiga) anledningar.

Och det här "upplägget" som är "frustrerande/irriterande", detta "någonting som Microsoft gjort med sina system efter 7an", vad är det för någonting då?

Blir väldigt svårt att förstå vad du syftar på om du inte kan sätta ord på eller beskriva det med något exempel?

Skrivet av ROGBear:

Det som blivit "bättre" i 11an är Inställningar men då om man har en tablet/2-in-1. Det är bisarrt att använda dem på en stor skärm jämfört med Kontrollpanelen, alternativt KDEs motsvarighet. Team KDE har nämligen lyckats få fram en lösning som fungerar utmärkt både på skrivbordet eller om man kör tablet. Microsoft skulle kunna se och lära. I Windows finner jag Kontrollpanelen smidigare och mer logisk att hantera även om den kanske skulle kunna ha lite mer uppgraderad design.

Här tänker jag osökt på "[Open/Libre/whatever]Office" och deras interface som var kvar i Office 95 under en herrans massa år. Känns som en typisk Linux-grej att ingen orkar uppdatera GUI-interface om det inte är absolut kritiskt att det ändras.

Det enda klagomålet jag hört om Kontrollpanelen är att Windows-användare tycker att den är ålderdomlig. Ser själv inte några fördelar alls med Kontrollpanelen förutom att man råkar kunna var vissa saker ligger eftersom man använt i princip samma sedan flera decennier bakåt. Är absolut ingen unik selling point för min del, men har förstått det som att MS snarast har kört en AIP -- Abandon In Place. AIP är ju vanligt inom industrin när man t.ex. uppgraderar/förnyar ett teknikskåp så att vissa saker inte behövs längre, men istället för att lägga tid på att riva och/eller byta skåp så låter man de gamla grejerna sitta där de sitter.

Målsättningen verkar ju vara att allt ska finnas under Inställningar, och det verkar de ju ha lyckats med från W10 till W11. Har faktiskt kollat någon enstaka grej i Kontrollpanelen på mitt W11, men det var bara för att se att inställningen jag ville ändra verkligen hade ändrats.