Veckans fråga: Vad är viktigast när du väljer skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

I liknande undersökning får man tex ranka de tre viktigaste parametrarna. Nu med endast en egenskap blir det lätt yxigt

Min första tanke också. Det är aldrig en ensam parameter som gör valet utan vilken skärm som bäst kombinerar flera parametrar som finns på kravlistan.

Permalänk
Medlem

Varför var den här frågan singel? Borde varit multi! Valde annat eftersom det finns flera komponenter som är avgörande för min del.

Ser fram emot uppgraderingen från skärmen i sig som borde komma idag. https://www.inet.se/produkt/2227121/msi-32-mpg-322urx-oled-4k...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Omöjlig fråga. Svarade "kontrast", men det är ju också ett resultat av paneltyp då jag har svårt att gå ifrån Oled just nu. Valde inte paneltyp då det rent teoretiskt hade funkat fint med en Micro LED också sett till kontrast och pixelrespons. Allt spelar roll: HDR och ljusstyrka, pixeltäthet, subpixelstruktur osv osv.

Permalänk
Medlem

1.pris
2.panel
3.upplösning
4. uppdateringsfrekvens

Satte pris, utan rätt pris blir det ingen skärm. Panel satte jag som tvåa, tidigare körde jag tre IPS paneler, vann en o-led tidigare i år och wow.. Hade gärna bytt de andra två men där kommer vi tillbaka till punkt 1...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem

Jag går mycket efter vilken DisplayHDR den har. Helst 1000 ska det vara.

Permalänk
Medlem

Ögonkomfort

Permalänk
Medlem

Hade inte köpt en skärm med TN, hade inte köpt en under 27" och inte en som inte var 1440p, inte heller under 144 Hz.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Tror jag njuter mest av storlek och upplösning. Men var jag tvungen att välja mellan 24" 1440p oled 240hz vs 32" 4k lcd 60hz.. hade det fortfarande varit ett svårt val. Eller fan går inte tillbaka till 60hz tror jag inte men samtidigt bara 24"???

Permalänk
Medlem

Funktioner i all ära.
Är inte priset rätt så är det alltid i slutändan det som avgör om det blir köp eller ej.
Tar hellre en OK skärm för 10k, istället för en jättebra för 30k.
Finner det inte rimligt att lägga förmögenheter på tv-skärmar.

Men. Skulle en Oled, 4k, +120hz med alla rätta bildfunktioner komma UTAN ett förbaskat TV-OS, då byter jag alla dagar i veckan.
Jag vill bara behöva tänka på inställningar och ingångar, resten kan brinna.
För er som inte är insatta så samlar många av moderna skärmar in information om vad som finns i ditt nätverk, vilka appar du använder. Dom till och med tar skärmdumpar av vad du tittar på och skickar till tillverkaren för analys av olika ändamål. Med mera.
Har därför inte min smart-tv uppkopplad mot nätet. Men bra frustrerande ändå att allt bloat måste finnas där och sega ner den.

Permalänk
Medlem

Once you go black, you never go back

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Hade man kunnat välja sina top 3 så kanske det hade varit lite mer givande.

Paneltyp spelar ju ingen roll om det är en 32" 480p skärm vi pratar om.
Och upplösningen har ju ingen betydelse om det är 6000x6000 stearinljus som driver den.

Permalänk
Medlem

Att ställa en sådan fråga och bara kunna svara ett enda alternativ gör hela frågeställningen meningslös. Det finns inget som ensamt väger över, utan en kombination av flera saker är det som avgör vilken skärm som köps.

Själv är jag helt nöjd med 1440p. Känner inget behov av att gå upp i upplösning. Det blir bara svårare att driva. Har hellre 120+ fps i 1440p än 60 (eller lägre) i 4K. IPS är det enda jag köper - OLED har en bit kvar (inte minst i pris) tills det blir intressant.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meklubba:

Tror jag njuter mest av storlek och upplösning.

Höll på att läsa fel där...

Permalänk
Medlem

Senast jag bytte skärm (vilket inte händer ofta) så var det formatet som var den drivande faktorn, jag ville ha en ultra-wide för spelupplevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Att ställa en sådan fråga och bara kunna svara ett enda alternativ gör hela frågeställningen meningslös. Det finns inget som ensamt väger över, utan en kombination av flera saker är det som avgör vilken skärm som köps.

Själv är jag helt nöjd med 1440p. Känner inget behov av att gå upp i upplösning. Det blir bara svårare att driva. Har hellre 120+ fps i 1440p än 60 (eller lägre) i 4K. IPS är det enda jag köper - OLED har en bit kvar (inte minst i pris) tills det blir intressant.

Tänkte samma tanke, säg att paneltypen är det du väljer. Men gäller det även om du då får göra avkall på storleken och det blir en 14" skärm till din stationära dator?
Jag väljer hellre en 27" TFT än en 14" IPS som exempel.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Pris, pris och pris!

Nu hade jag turen att komma över två skärmar gratis här på Sweclockers för någon månad sen (en Samsung 49" och en dell p4317q) och dom har använts flitigt! Insåg dock väldigt fort att Samsung skärmen va totalt värdelös för min del (på tok för liten på höjden och extremt dåligt stöd i typen av spel jag spelar) Men dell skärmen med sina hutlösa 60hz har varit en riktigt fin uppgradering mot min tidigare Philips 32" skärm.

Hade varit trevligt med något som klarar HDR på ett bra sätt men med tanke på priserna så är det inte värt det rent ekonomiskt för min del.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Att den har matt yta.

Permalänk
Hedersmedlem

Det enda som jag inte vill rösta på är nog ljusstyrka då jag själv kan kontrollera det omgivande ljuset i rummet där den används, så det spelar väldigt liten roll. Allt annat känns som att de skulle vara dealbreakers om de inte uppfyller önskemålen.

Permalänk
Medlem

De senaste 10 åren har jag köpt skärmar på secondhand. När min Acer AL1912 gick sönder i våras köpte jag en HPL1908w på secondhand för 35 kr. Efter justerat bort lite rosa färg har den fungerat utmärkt.

Permalänk
Medlem

Väldigt svårt att välja bara en egenskap men valde upplösning då jag
sedan en längre tid velat uppgradera från 1440P till 4K.

Nu vart det en 5K från LG och Oled vilket oxå var en av egenskaperna
som jag ville att skärmen skulle ha.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Svårt att välja en sak, men sist letade efter en skärm i en viss storlek, 34tum wide, sedan blev det att den hade en KVM switch inbyggd och sedan paneltyp.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||

Permalänk
Medlem

16:10 är det enda som ska finnas

Permalänk

Ultrawide ❤️

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Storlek, inte mindre än vad jag redan har.
Upplösning, minst 4k.
Bildförhållande, 16:10 är guldstandarden men 16:9 får duga. Absolut inte ultrabred.
Absolut inte böjd.
Antireflexbehandlad, blanka går bort direkt.
>= 120Hz, i ärlighetens namn märker jag ingen skillnad mellan 120 och 240 då jag inte spelar snabba FPS spel.
Paneltyp, nu när man sitter på en OLED så tror jag att det blir svårt/omöjligt att "gå tillbaka" till en mer konventionell panel.
Märke, ingen märkessnobb men vissa märken går bort direkt. Köper ingenting från en tillverkare som krånglar med service.

Permalänk
Medlem

Jag anser att flera val var viktiga och inte bara en.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch 2 | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag filtrerar på den upplösning, storlek och uppdateringsfrekvens jag är intresserad av. Sorterar sedan på pris och tar den billigaste som finns i lager från någon seriös butik och som är av något märke man åtminstone har hört talas om.

Paneltyp spelar inte så stor roll, har kört med VA de två senaste gångerna och det funkar fint.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Skärmstorlek ligger högt på listan. Sitter därför med en 42" OLED.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Uppdateringsfrekvens svarade jag.

Känns så hopplöst gammalmodigt och tråkigt att vara kvar med en jobbdator på bara 60Hz år 2025. Det passerade jag redan under första halvan av 90-talet, med 72Hz och senare 85 / 90Hz under andra halvan.

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi

Permalänk
Medlem

Mångsidighet.

Vill skaffa en ultrawide 3440x1440p med 144++hz utan risk för inbränning. Ska vara hyfsad för både spel och excel/cad. Så lättläst text är också viktig.

Permalänk
Medlem

Saknade alternativet "Att laxpudding sagt den är bra!"

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X / Switch 2 / Steamdeck OLED