AMD går på djupet i RDNA 4

Permalänk
Melding Plague

AMD går på djupet i RDNA 4

Förklarar bland annat hur en krets kan användas för flera olika grafikkortsmodeller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vi väntar redan (o)tåligt på RDNA5/UDNA ; )

Permalänk
Medlem

Snart kommer AMD och Nvidia ge bort top end grafikkort gratis men drivrutinen har en ingame store där man låser upp prestanda med DLC. Bara 800 AMDcoins (TM) är ju givet för att få 120 fps i Battlefield 6 istället för låst 20fps (obs varar endast 30 dagar sen behöver det förnyas).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rwkk:

Vi väntar redan (o)tåligt på RDNA5/UDNA ; )

Jag väntarpå att rdna4 kommer till amds APUs.
I nuläget är det rdna 3.5

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Mycket nöjd med mitt 9070XT

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Mycket nöjd med mitt 9070XT

Jag också, men jag har inte testat ray tracing så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Snart kommer AMD och Nvidia ge bort top end grafikkort gratis men drivrutinen har en ingame store där man låser upp prestanda med DLC. Bara 800 AMDcoins (TM) är ju givet för att få 120 fps i Battlefield 6 istället för låst 20fps (obs varar endast 30 dagar sen behöver det förnyas).

Varför trordu det?

Trasiga chip har kapats sen GPUerna kom och innan de flerkärniga CPUerna kom. Man blir dock bättre och bättre på det för varje generation så man kan nyttja fler trasiga chip. Inget konstigt alls.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Varför trordu det?

Trasiga chip har kapats sen GPUerna kom och innan de flerkärniga CPUerna kom. Man blir dock bättre och bättre på det för varje generation så man kan nyttja fler trasiga chip. Inget konstigt alls.

Nja, dom flesta chippen har delar av chippet avstängda även om de fungerar, annars skulle priset vara väldigt mycket lägre som hos AMD där CPUer med endast 6 kärnor som fungerar på en CCD säljs för 33% lägre pris även om endast 25% av kärnorna är avstängda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Typ som Geforce Now, du betalar för high end RTX prestanda under en begränsad period.
Ovärt om du sitter och klämmer 8 timmar varje dag, men om du spelar intensivt koncentrerat på 2 månader per år är det billigare.

Hade gärna kunna köpa min 7950x3d nedlåst till en 7800x3d så jag slapp överköpa från början utan kan uppgradera senare efter behov.

Köper alltid lite dyrare än vad jag behöver för att vara framtidssäker.

Om TSMC i framtiden kristalliserar kislet i rymden och får nästan 100% yield, och det blir billigare ha en design istället för flera. Så vore det tråkigt om mellan och lågpris segmentet försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

Nja, dom flesta chippen har delar av chippet avstängda även om de fungerar, annars skulle priset vara väldigt mycket lägre som hos AMD där CPUer med endast 6 kärnor som fungerar på en CCD säljs för 33% lägre pris även om endast 25% av kärnorna är avstängda.

Jag förstår inte ditt "Nja" för inget du skrev säger emot det jag skrev. Kapning har ursprungligen använts för att sälja trasiga chip och än idag används det till det, även om man också kapar fungerande chip för att kunna sälja mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag väntarpå att rdna4 kommer till amds APUs.
I nuläget är det rdna 3.5

Det blir inte RDNA4 för Zen 6. De fortsätter med RDNA 3.5 där. Min gissning är att det inte blir RDNA4 på APUerna alls, utan att de går till UDNA när den är klar. Om AMD fixar så att FSR4 funkar på RDNA3.5 så är det nog OK för min del.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mpat:

Det blir inte RDNA4 för Zen 6. De fortsätter med RDNA 3.5 där. Min gissning är att det inte blir RDNA4 på APUerna alls, utan att de går till UDNA när den är klar. Om AMD fixar så att FSR4 funkar på RDNA3.5 så är det nog OK för min del.

Ha! Ja det låter både intressant - och vettigt.
Känner till sedan tidigare att grafikedeln inte alltid går i takt för APUerna.
Men jag har tappat lägeskollen helt senaste åren ;).
Tackar för update.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Skulle vara perfekt för mig, som spelar några timmar en gång i halvåret (om det implementeras i radv kanske man kan gå runt det.. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Jag förstår inte ditt "Nja" för inget du skrev säger emot det jag skrev. Kapning har ursprungligen använts för att sälja trasiga chip och än idag används det till det, även om man också kapar fungerande chip för att kunna sälja mer.

Problemet är när dom stänger ner fungerande delar av chip och sänker priset linjärt med hur mycket dom tar bort... det är ren och skär förstörelse och slöseri, kostnaden för dom är högre än för en fullvärdig produkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

Problemet är när dom stänger ner fungerande delar av chip och sänker priset linjärt med hur mycket dom tar bort... det är ren och skär förstörelse och slöseri, kostnaden för dom är högre än för en fullvärdig produkt...

Nja, det skulle vara ännu större slöseri att tillverka ett specifikt chip för varje modell då retooling-kostnaderna är skyhöga. Det skulle öka priserna en hel del.
De kapar inte kretsar för att det är kul utan för att det blir billigare än att göra specifika chip.
Dessutom kapar de ofta inte toppchip utan de som har svårast att klara frekvenskraven så att de dyrare produkterna får det bästa kislet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Nja, det skulle vara ännu större slöseri att tillverka ett specifikt chip för varje modell då retooling-kostnaderna är skyhöga. Det skulle öka priserna en hel del.
De kapar inte kretsar för att det är kul utan för att det blir billigare än att göra specifika chip.
Dessutom kapar de ofta inte toppchip utan de som har svårast att klara frekvenskraven så att de dyrare produkterna får det bästa kislet.

Med dagens yields är det knappast så att chippen inte klarar frekvens kraven, istället borde dom sänka priserna på chippen... istället för att artificiellt skapa pris skillnader... sen sälj dom sämre chippen (som är extremt få till antalet) för ordentligt med rabatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

Med dagens yields är det knappast så att chippen inte klarar frekvens kraven, istället borde dom sänka priserna på chippen... istället för att artificiellt skapa pris skillnader... sen sälj dom sämre chippen (som är extremt få till antalet) för ordentligt med rabatt.

Är priset rimligt så köper folk, är det inte rimligt köper de inte.
Företag är inte välgörenhetsföreningar. Varför ska de sälja saker långt under marknadsvärde? Klarar chippet de specifikationerna de lovat så har du fått vad du betalt för.
Ge mig ett exempel på ett företag som väljer att inte tjäna pengar på MSRP.

Om produkten säljer bra så är den oftast rätt prissatt, förutom i olika typer av monopol då.
Värre är då företag som använder ful marknadsföring där du betalar vad du tror produkten är värd men du får mindre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

Det hade de säker gjort om de tjänat mer pengar på det. De vill inte göra prisvärda produkter. De vill tjäna så mycket som möjligt och prissätter sina produkter så högt det bara går. Som alla företag. Om de lyckas sälja till hutlösa priser är det kundernas eget fel att de köper till de hutlösa priserna. Tyvärr har kunder tyvärr tappat en hel del intelligens de senaste åren och det vet producenterna. De är inte sena att anpassa sig. Apple var en av pionjärerna som visade vägen och förändrade prissättningen på mobilmarknaden. Fler exempel finns..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Det hade de säker gjort om de tjänat mer pengar på det. De vill inte göra prisvärda produkter. De vill tjäna så mycket som möjligt och prissätter sina produkter så högt det bara går. Som alla företag. Om de lyckas sälja till hutlösa priser är det kundernas eget fel att de köper till de hutlösa priserna. Tyvärr har kunder tyvärr tappat en hel del intelligens de senaste åren och det vet producenterna. De är inte sena att anpassa sig. Apple var en av pionjärerna som visade vägen och förändrade prissättningen på mobilmarknaden. Fler exempel finns..

Det är en helt annan fråga dock, jag pratade om huruvida det är försvarbart tekniskt sett, vilket det inte är.

Såklart företag gör så, och det är inte Konsumenternas fel, man ska inte behöva vara insatt i allt för att inte bli lurad, så hoppas att någon myndighet sättet ned foten och tvingar dom att sluta förstöra fungerande kretsar, det är ju inte precist miljövänligt eller vettigt.