Ungefärligt pris för reperation/byte tangentbord?

Permalänk
Medlem

Ungefärligt pris för reperation/byte tangentbord?

Hej,

Som titel lyder så undrar jag om någon har en hum om mellan tummen och pekfingret vad detta skulle kunna tänkas kosta? Har en halvny Dell XPS som jag är väldigt nöjd med förutom att tangentbordet börjat peta ut dubbla tecken väldigt ofta. Så funderar på om det är värt en reperation eller om man bara ska köpa en ny dator.

Någon som har erfarenhet av detta?

Mvh,
WW

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem

Antar att detta är utanför garanti? Tangenbort på en laptop är något som brukar gå att byta ut så det kan absolut vara värt att kolla vad det kostar. Kolla med Dell vilka de har som auktoriserad verkstäder, skicka ett mail till dom och fråga vad det kostar.
är det en lite äldre modell kan det finnas nya/refurb tgb att köpa på aliexpress/amazon/ebay.

Permalänk
Medlem

Ja, utanför garanti och köpt på blocket utan kvitto (fick den väääldigt billigt så brydde mig, då)

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhakkaWhack:

Hej,

Som titel lyder så undrar jag om någon har en hum om mellan tummen och pekfingret vad detta skulle kunna tänkas kosta? Har en halvny Dell XPS som jag är väldigt nöjd med förutom att tangentbordet börjat peta ut dubbla tecken väldigt ofta. Så funderar på om det är värt en reperation eller om man bara ska köpa en ny dator.

Någon som har erfarenhet av detta?

Mvh,
WW

Har du möjlighet att skriva ut exakta modell namnet på datorn? Då blir det lättare att hitta reservdelar och kanske till och med en reparations manual/ guide.

Men som sagt så hör med Dell. Men det kan kosta.
Behövde skälv i somras byta en fläkt i min, och Lenovo ville ha 500 för felsökning och sedan minst 2000 för bytet.
Gjorde det skälv för 550kr och hade kunnat bli billigare kanske (runt 200) om jag hade valt att krångla mer med Aliexpress säljarna.

Så Hur duktig känner du att du skälv är med att pilla?
Det kanske bara skulle räcka att plocka isär och rengöra det om möjligt?
Eller om du kan byta skälv, för det brukar vara biligaste alternativet.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med dubbla bokstäver för ett Dell tangentbord som är 14 år gammalt. Först ändrade jag i Windows 10 så jag minskade känsligheten. Sedan skruvade jag loss tangentbordet och rengjorde det noggrannt. Mellan tangenterna så skrapade jag loss damm med en synål. Efter detta blev det mycket bättre och nästan inga problem alls längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Har du möjlighet att skriva ut exakta modell namnet på datorn? Då blir det lättare att hitta reservdelar och kanske till och med en reparations manual/ guide.

Men som sagt så hör med Dell. Men det kan kosta.
Behövde skälv i somras byta en fläkt i min, och Lenovo ville ha 500 för felsökning och sedan minst 2000 för bytet.
Gjorde det skälv för 550kr och hade kunnat bli billigare kanske (runt 200) om jag hade valt att krångla mer med Aliexpress säljarna.

Så Hur duktig känner du att du skälv är med att pilla?
Det kanske bara skulle räcka att plocka isär och rengöra det om möjligt?
Eller om du kan byta skälv, för det brukar vara biligaste alternativet.

Tack för svar!

Dell XPS 13.3" P54G bör vara modellen. Har skruvat isär och rengjort/reparerat egna laptops innan. Skruvade isär även denna laptop men då det är en sån väldigt kompakt liten rackare fick jag kalla fötter och tänkte att det kanske är bättre att nån professionell med rätt verktyg gör det

Visa signatur