Muskampen 2025: Segraren korad!

Golvhögtalare + kamin = ??? 😭

PermalÀnk
99:e percentilen ★
●

Golvhögtalare + kamin = ??? 😭

Äntligen har man flyttat till ett hus utan nĂ„gon granne vĂ€gg i vĂ€gg som kan störas av hög musik! Men sĂ€g den lycka som varar 
 mina fina ELAC UF52 ser ut att hamna alldeles för nĂ€ra kaminen. 😱

Bilden ovan Àr frÄn annonsen, men TV:n Àr en 77-tums LG OLED precis som min OLED77C3.

HÀr ser ni ungefÀr hur det blir. Notera att min TV sticker ut ca 5 cm pÄ vardera sida om TV-bÀnken (IKEA Stockholm), sÄ det gÄr knappast att flytta högtalarna Ànnu nÀrmare TV-bÀnken.

Den första frÄgan som mÄste stÀllas Àr vÀl: Kan högtalaren stÄ sÄ nÀra kaminen?

Om inte: vad göra? Har funderat pĂ„ diverse olika approacher: nĂ„gon typ av skĂ€rm som skydd mot vĂ€rmen, nĂ„got sĂ€tt att göra högtalaren flyttbar, annan placering 
 finns det nĂ„got som skulle funka, eller mĂ„ste jag tĂ€nka om helt och skaffa nĂ„gon trött soundbar? 😖

HjĂ€lp mig tĂ€nka utanför boxen – alla tĂ€nkbara förslag uppskattas! đŸ™đŸ»

Visa signatur

Skrivet med hjÀlp av Better SweClockers

PermalÀnk
Rekordmedlem ★
●

Hur mycket vÀrme strÄlas det pÄ högtalarna nÀr du eldar, har du nÄn uppfattning om vilken temp det blir ?
Personligen hade jag inte placerat nÄn högtalare med skumkanter dÀr för de Àr mer ömtÄliga för vÀrme och strÄlning Àn nÄtt med gummikanter men Àr det vÀldigt varmt sÄ pÄvekas nog Àven lÄdan.
Är det vinyl pĂ„ den kan den nog "bubbla" sig medans det kanske gĂ„r att olja en trĂ€yta för att förhindra allt för snabbt Ă„ldrande pĂ„ ett annat sĂ€tt, betonglĂ„dor borde dĂ€remot vara nĂ€stan immuna vad gĂ€ller sjĂ€lva lĂ„dan men högtalarna pĂ„ bilden Ă€r definitivt inte nĂ„n Rauna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar pÄ en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar pÄ Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har ocksÄ oscilloskop, mÀtmikrofon och colorimeter.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag skulle nog provat att flytta fram och ut högtalarna. SÄ du fÄr lite bredd och stereoperspektiv i ljudbilden. Jag skulle placera ena högtalaren dÀr fÄtöljen Àr placerad pÄ annonsbilden och den andra pÄ motsatt sida vid andra vÀggen. DÄ skulle du Àven kunna fÄ till en sjyst invinkling pÄ högtalarna. Det Àr lite svÄrt att se djup och perspektiv pÄ annonsbilden. Men utifrÄn hur jag uppfattar bilden sÄ Àr det vad jag hade gjort. Det ser ut som att högtalaren skulle hamna lÀngre frÄn kaminen dÄ.

Grattis till huset!

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag eldar mycket mer sÀllan Àn vad jag trott i min eldstad.
Det Àr nÄgon enstaka gÄng om Äret, sÄ jag skulle kunna flytta en högtalare i dylik position om det visat sig att kaminen blev vÀldigt varm (vilket varierar).

PermalÀnk
Medlem ★
●

GÄr det inte att sÀtta nÄgon vÀrmetÄlig skiva eller panel eller nÄgot mellan kaminen och högtalaren för att skydda mot den vÀrsta vÀrmen? Kanske gÄr att göra sÄ det inte blir helt skitfult...?

Visa signatur

Motorcykel: Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Ryzen 7 9800X3D / Radeon 9070

PermalÀnk
Medlem ★
●

Kanske rÀcker det med att sÀtta en 140-200 mm flÀkt snett bakom högtalaren som ökar luftflödet lÀngs högtalarsidan. En avskÀrmning pÄ intag-sidan mot kaminen förhindrar att varmluft förs upp.

Eller sÄ bestÀller du en kylflÀns i aluminium pÄ 120x50 cm ! (Med flata sidan mot kaminen..)

PermalÀnk
Medlem ★
●

Den dÀr kaminen Àr ju knappast för uppvÀrmning (du har ju stora element under fönstret), annat Àn trivseleldning just för stunden.
SÄ kanske övervÀga att ta bort den?

Om inte sÄ kanske du kunde montera högtalarna en bit upp pÄ vÀggen, bort frÄn den direkta strÄlningsvÀrmen.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Alling:

Äntligen har man flyttat till ett hus utan nĂ„gon granne vĂ€gg i vĂ€gg som kan störas av hög musik! Men sĂ€g den lycka som varar 

<Uppladdad bildlÀnk>

Bilden ovan Àr frÄn annonsen, men TV:n Àr en 77-tums LG OLED precis som min OLED77C3.

<Uppladdad bildlÀnk>

HÀr ser ni ungefÀr hur det blir. Notera att min TV sticker ut ca 5 cm pÄ vardera sida om TV-bÀnken (IKEA Stockholm), sÄ det gÄr knappast att flytta högtalarna Ànnu nÀrmare TV-bÀnken.

Om inte: vad göra? Har funderat pĂ„ diverse olika approacher: nĂ„gon typ av skĂ€rm som skydd mot vĂ€rmen, nĂ„got sĂ€tt att göra högtalaren flyttbar, annan placering 
 finns det nĂ„got som skulle funka, eller mĂ„ste jag tĂ€nka om helt och skaffa nĂ„gon trött soundbar? 😖

prov-elda och hÄll handen dÀr du ska ha högtalarna, kÀnn av vÀrmen.
blir det för varmt kan du sÀtta en vÀrmeisolerad skiva mellan kamin och högtalare

PermalÀnk
●
Skrivet av mrqaffe:

Hur mycket vÀrme strÄlas det pÄ högtalarna nÀr du eldar, har du nÄn uppfattning om vilken temp det blir ?

Vet inte; har inte hunnit elda Àn. Den enda datapunkt jag har Àr att den förra Àgaren verkar ha haft en liten hylla rÀtt nÀra kaminen (se bild).

Citat:

Personligen hade jag inte placerat nÄn högtalare med skumkanter dÀr för de Àr mer ömtÄliga för vÀrme och strÄlning Àn nÄtt med gummikanter men Àr det vÀldigt varmt sÄ pÄvekas nog Àven lÄdan.
Är det vinyl pĂ„ den kan den nog "bubbla" sig medans det kanske gĂ„r att olja en trĂ€yta för att förhindra allt för snabbt Ă„ldrande pĂ„ ett annat sĂ€tt, betonglĂ„dor borde dĂ€remot vara nĂ€stan immuna vad gĂ€ller sjĂ€lva lĂ„dan men högtalarna pĂ„ bilden Ă€r definitivt inte nĂ„n Rauna.

Jag vet inte om det Àr skumkanter eller gummikanter pÄ ELAC UF52, men det kan nog vara nÄgon typ av vinyl (kanske fel ord, men iallafall "fejktrÀ").

Visa signatur

PermalÀnk
●
Skrivet av Mr Mr:

Jag skulle nog provat att flytta fram och ut högtalarna. SÄ du fÄr lite bredd och stereoperspektiv i ljudbilden. Jag skulle placera ena högtalaren dÀr fÄtöljen Àr placerad pÄ annonsbilden och den andra pÄ motsatt sida vid andra vÀggen. DÄ skulle du Àven kunna fÄ till en sjyst invinkling pÄ högtalarna. Det Àr lite svÄrt att se djup och perspektiv pÄ annonsbilden. Men utifrÄn hur jag uppfattar bilden sÄ Àr det vad jag hade gjort. Det ser ut som att högtalaren skulle hamna lÀngre frÄn kaminen dÄ.

Grattis till huset!

Har faktiskt tÀnkt precis den tanken! DÄ skulle högtalaren mycket riktigt hamna en ganska bra bit frÄn kaminen.

Dock kan det bli desto svÄrare att fÄ den placeringen godkÀnd; det Àr inte bara jag som ska vara OK med de estetiska aspekterna.

Visa signatur

PermalÀnk
Medlem
●

Jag tycker det ser för nÀra ut, finns sÀkert en anledning att förra Àgaren hade allt monterat pÄ vÀggen.
Tror inte det kommer se snyggt ut att lÀgga nÄgon skiva som skydd heller.
Om du inte har tÀnkt att elda sÄ ofta kan du vÀl flytta pÄ den dom enstaka gÄngerna.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Alling:

<Uppladdad bildlÀnk>

<Uppladdad bildlÀnk>

Grattis till huset!

Jag har en nĂ€stintill identisk Contura, som jag kan prova plĂ„gelda ikvĂ€ll om du vill, för att se hur en svart trĂ€list, och svart filterskum beter sig, om du vill veta nu i augusti, istĂ€llet för november, och pĂ„ högtalare som kostar nĂ€rmare 400 000 €

Vad Àr avstÄndet frÄn kaminens vÀnstraste/(mest vÀnstra?) sida, och högerstaste(mest högra?/mest till högermÀssiga?/högraste?/högersta?) sida, frÄn högtalarens nÀrmsta punkt, sett?

Visa signatur

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag skulle inte ha högtalarna sÄ nÀra kaminen vid eldning. Givet att du vill ha tv:n pÄ den vÀggen finns det nÄgra olika lösningar
-Köp outriggers (för stabilitet) och montera hjul pÄ dem sÄ att du kan rulla ivÀg dem nÀr det ska eldas.
-SÀlj högtalarna till förmÄn för ett par stativare som du kan vÀggmontera.

PermalÀnk
●
Skrivet av walp:

Grattis till huset!

Jag har en nÀstintill identisk Contura, som jag kan prova plÄgelda ikvÀll om du vill, för att se hur en svart trÀlist, och svart filterskum beter sig, om du vill veta nu i augusti, istÀllet för november,

Det vore jÀttesnÀllt!

Citat:

och pĂ„ högtalare som kostar nĂ€rmare 400 000 €

WTF?

Citat:

Vad Àr avstÄndet frÄn kaminens vÀnstraste/(mest vÀnstra?) sida, och högerstaste(mest högra?/mest till högermÀssiga?/högraste?/högersta?) sida, frÄn högtalarens nÀrmsta punkt, sett?

Är inte hemma och kan mĂ€ta just nu, men pĂ„ bilden ser det ut att vara ungefĂ€r tvĂ„ högtalarbredder, vilket borde vara ungefĂ€r 37 cm, mellan högtalaren och kaminens vĂ€nsterkant.

Visa signatur

PermalÀnk
Medlem ★
●

Vilken spis Àr det och vad sÀger tillverkaren om hur nÀra man fÄr stÀlla brÀnnbara saker?
DÄ har du ju Ätminstone en riktlinje över hur nÀra du fÄr stÀlla.

Du kan vara glad att du inte har sidoglas, för dÄ brukar det vara mer restriktioner över hur nÀra man fÄr stÀlla brÀnnbara saker.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Sol & vÀrme ska man hÄlla borta frÄn högtalare.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

PermalÀnk
Medlem ★
●

Mina pÀron har haft Dynavoice högtalare strax bredvid sin gjutjÀrnskamin som de eldar (hÄrt) med varje dag under vintern som enda uppvÀrmningskÀlla. Högtalarna köpte dem 2010 och inga problem Àn sÄ lÀnge iaf. Har sjÀlv ocksÄ golvare bredvid vÄr kamin men den Àr för mys sÄ blir bara ibland och den blir inte alls sÄ varm som redig gjutjÀrnskamim sÄ inga problem.

Visa signatur

Citera för svar

PermalÀnk
Medlem ★
●

Kaminen stÄr i ett hörn intill tvÄ brÀnnbara vÀggar sÄ den blir kanske inte sÄ varm pÄ sidorna. DÄligt mÀklarfoto det ser ut som att det Àr massa sot i taket ovanför kaminen. Bildgooglade och det kan vara en braskamin Andorra som som verkar ha lite olika sÀkerhetsavstÄnd beroende pÄ vilken sida som sÀljer den sÄ det borde finnas flera modeller. Kan tex vara (sida) 45 cm (bak) 20 cm och (fram) 80 cm. Eller AvstÄnd till brÀnnbart sida/bak: 25/15 cm.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Kolla upp vilken modell kamin och vad manualen sÀger.
Kan se ut typiskt sÄhÀr:

Om det Àr ok enligt kÀnns det lugnt, Àven om livslÀngden kanske minskar nÄgot. Nu brukar högtalare klara sig flera decennier sÄ sÀker ingen fara

Visa signatur

Solen i africa! HjÀlp snabbt. TÀvling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer frÄn East till Weast pÄ huvudvÀgen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet Àr totalt slÀt. PÄ en tidpunkt var solen sÄ ett par telestolpar gjorde sÄ att det blev skugga.
3 gissar jag pÄ, men kan inte förklara?

PermalÀnk
●
Skrivet av henkiii:

Jag eldar mycket mer sÀllan Àn vad jag trott i min eldstad.
Det Àr nÄgon enstaka gÄng om Äret, sÄ jag skulle kunna flytta en högtalare i dylik position om det visat sig att kaminen blev vÀldigt varm (vilket varierar).

Mm, det Àr nog lÀtt att man underskattar sin förmÄga att överskatta hur underskattad en kamin Àr.

Det har dock uttryckts önskemÄl om att det ska eldas i den tÀmligen ofta, sÄ det finns potential till konflikt dÀr.

Visa signatur

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Alling:

Mm, det Àr nog lÀtt att man underskattar sin förmÄga att överskatta hur underskattad en kamin Àr.

Det har dock uttryckts önskemÄl om att det ska eldas i den tÀmligen ofta, sÄ det finns potential till konflikt dÀr.

Är man inte ute efter vĂ€rmen, dvs att huset hĂ„ller en rimlig temp mha det vanloga vĂ€rmesystemet.
SÄ finns det led-lampor som fejkar en eld, som man kan lÀgga bakom nÄgra björk-bitar för mysig kÀnslan.
Helt utan sot, aska eller inköp och förvaring av mĂ€ngder med ved 🙃

Men Àr det ett dragigt eller kallt hus, eller efter en kall vintersktivitet, sÄ Àr förstÄss en riktig brasa svÄr att slÄ.

Oavsett Àr det bra att ha en plan förstÄss. Lycka till

PermalÀnk
●
Skrivet av daskedennis:

GÄr det inte att sÀtta nÄgon vÀrmetÄlig skiva eller panel eller nÄgot mellan kaminen och högtalaren för att skydda mot den vÀrsta vÀrmen? Kanske gÄr att göra sÄ det inte blir helt skitfult...?

Det har faktiskt varit mitt huvudspĂ„r frĂ„n början. Är det en fĂ€rdig produkt man ska leta efter eller snarare nĂ„got man bygger sjĂ€lv? Vad ska man ha för material i sĂ„ fall?

Visa signatur

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Alling:

Det har faktiskt varit mitt huvudspĂ„r frĂ„n början. Är det en fĂ€rdig produkt man ska leta efter eller snarare nĂ„got man bygger sjĂ€lv? Vad ska man ha för material i sĂ„ fall?

Oj bra frĂ„ga, jag har absolut ingen aning haha! Jag Ă€r sĂ€mst pĂ„ allt sĂ„nt. DĂ„ har vi Ă€ndĂ„ en kamin sjĂ€lva... 😅

Borde vĂ€l gĂ„ att prata med en firma som sĂ€ljer och installerar kaminer om de har nĂ„gon bra lösning? Du kan ju inte vara först med det hĂ€r dilemmat liksom. 😁

Visa signatur

Motorcykel: Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Ryzen 7 9800X3D / Radeon 9070

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Alling:

KlÀ in sidan i aluminiumfolie? Det finns produkter men inget lÀr se sÀrskilt vettigt ut, antagligen inte wife approved...

KĂ€nns som du gjort en höna av en fjĂ€der. Som husĂ€gare kommer det nu komma massa andra sysslor, frĂ„gestĂ€llningar och problem som Ă€r mycket viktigare Ă€n detta. đŸ«Ł

Visa signatur

Citera för svar

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Alling:

Kolla med en butik som sĂ€ljer kaminer, de sĂ€ljer garanterat Ă€ven “skivor”, ca 5cm tjocka, av nĂ„got obskyrt material som Ă€r ganska skört/poröst, men skyddar vĂ€ggar för vĂ€rme. Har sjĂ€lv fĂ„tt installera sĂ„dana i ett hörn för att kunna ha kaminen nĂ€ra vĂ€ggen. De fick limmas(inte skruvas), med ett lim som inte leder vĂ€rmen vidare in i vĂ€ggen bakom.

Med det sagt hade jag varit vÀldigt försiktig med att ha högtalarna sÄ nÀra kaminen vid eldning. Vi eldar vÀldigt mkt, flera kubik ved per Är, kombinerad myseldning och vÀrme(vi har annan vÀrmekÀlla ocksÄ, och en kamin med stora stenblock, sÄ den hÄller vÀrmen bra), och vid det avstÄndet tycker jag det Àr vÀldigt varmt, i alla fall om man eldar nÄgra timmar. Eldar du bara nÄgra vedtrÀn och slutar sen Àr det nog helt ok, dÄ hinner det ju inte riktigt bli sÄ varmt.

Jag hade nog testeldat ordentligt för att ta reda pÄ den korrekta temperaturen vid positionen, dessutom eldat ganska ordentligt(nÄgra timmar) för att vara sÀker pÄ att det Àr maxtemp man uppnÄr.

PermalÀnk
Medlem ★
●

SÄdÀr!
Nu har jag mÀtvÀrden efter 1h stenhÄrd eldning (mer Àn man vill/fÄr/ska).

Modesty is a virtue...

https://youtu.be/UbTBk4pDIHA?si=3wrKBaGiFXvH3BmE#t=295

MÄltemperatur av den svartmÄlade tempsensorn pÄ radiellt olika avstÄnd frÄn centrum av eldhÀrden, mÀtt frÄn glaset efter 60 minuter. Glaset Àr halvsotat, sÄ blir inte full frÀs pÄ effekt/yta via totaltransmission, vilket gör att man mÄste ha lÀngre avstÄnd, om man har ett rent glas. Jag tog bort glaset, sÄ dÄ blir det worst case, i mitt fall.(N.B:Differncesinfuelandoxygensurplusandotherhumiditymaygiveyouverydifferentresults!)

Omgivningstemperatur i rummet, ca. 24°C i snitt (and rising....).

1h mÀttid
30 cm 56°C (handen pĂ„ samma mĂ€tpunkt upplever "Ă…Ă„hh nÀÀÀh...inte en till sĂ„nhĂ€r HĂ€rda-för att-verka-ytligt-dumcool(pun!)-lek igen.."
33 cm interpol-> nÄnstans mellan linjÀrt 53°C och 46°C kvadratiskt avtagande (inversa kvadratlagen) pga rymdvinklar m.m, men rimligen 50°C
47 cm interpol-> 41°C till 23°C, rimligen 40°C
51 cm 38°C (handen pÄ samma mÀtpunkt upplever "Hey, I know this song! Badabada-bastu-badabada-bastu-badabadabadabadabadabada-bastu!"-varm kÀnsla).

Var gÄr grÀnsen dÄ? Det Àr upp till dig, the user.

Ska vi ha högtalare för 400 000 € intill kaminen?

(Will-you-carbonate?) Nej.

Retorisk follow up question:
Ska vi ha högtalare för 400 000 € @2025-09-01?

Visa signatur

PermalÀnk
Medlem ★
●

Elac gör jÀttretrevliga on-wall högtalare ocksÄ om det Àr ett alternativ att byta ut golvarna.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

PermalÀnk
Medlem ★
●

Har ungefÀr samma kamin och om jag inte minns fel sÄ Àr det mellan 50-75cm avstÄnd till brÀnnbart material.
Jag har en soffa pÄ maxgrÀnsen och den blir varm, jag hade inte riskerat ett par högtalare som man inte köpt pÄ loppis.

Är ju typ din kamin, sĂ„ rĂ€kna med 528mm+ att ditt glas ser vinklat mor högtalaren sĂ„ jag hade lagt pĂ„ 200mm till eller nĂ„got liknande.

https://assetstorecontura.nibe.se/hcms/v2.4/entity/document/3...

Visa signatur

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag gasolkonverterade vÄr gamla kamin nÀr vi inte lÀngre behövde den för vÀrmens skull. Det innebÀr förstÄs ett större ingrepp Àn att placera nÄgon form av skydd mellan kaminen och högtalaren, men fördelen Àr att man kan myselda utan att det blir orimligt varmt i huset.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Halogen:

Elac gör jÀttretrevliga on-wall högtalare ocksÄ om det Àr ett alternativ att byta ut golvarna.

Jag hÄller med hÀr. Byt till högtalare du kan sÀtta pÄ vÀggen. Skorstenen Àr inte alls lika varm som sjÀlva kaminen

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.