Bygga NAS det billgaste allternativet.

Permalänk
Medlem

Bygga NAS det billgaste allternativet.

Skall bygga något som skall vara billigt först och främst, inget krav på prestanda. har verkligen kollat genom hela nätet, jämfört många olika moderkort. ChattGPT förslag är tre gånger dyrare.

Den skalla gå som enkel NAS med två HDD. (Har en annan lite "vassare" labbsserver redan på en Intel n100)

Kollat in olika rasberry pi med diverse SATA-hat men kostnaderna går snabbt i väg sen känns det lite instängt med den processorn.
Har också letat blad olika begagnade "klientdatorer" men där är det ofta något krångel Exempel: Bara en SATA port. man kan modda extradisk utanför chassiet med då får man köra på USB och det ser jag inte som ett bra alternativ.

Det billigaste och bästa jag hittat BIOSTAR A68N-2100K verkar vara perfekt.

Två SATA
Man får stå ut med en AMD E1-6010 men är nog ok för mitt låga krav.

Vad är viktigt att tänka på när det gäller "Stöd för" missar jag någon funktion eller något som gör att jag borde överge det här bygget. Jag kan inte så mycket om det här än men vad är bra att titta efter när jag läser manual ?

Biostars hemsida
https://www.biostar.com.tw/app/en/mb/introduction.php?S_ID=97...
håller på och läser på lite nu.

Edit: nätagg finns redan så det blir 925, sen skall man ha nått minne och en liten fläkt kanske. låda blir en mod.

Moderkort 620 med frakt
https://www.proshop.se/Moderkort/BIOSTAR-A68N-2100K-Moderkort...

Nätagg 305 SEK
Silverstone TX300W TFX

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk

Det jag hittade när jag kollade liknande var HP Elitedesk 800 SFF. Jag körde G4 varianten för i5 8500 CPU. Ska ha plats för 2 x 3.5 HDD och en m2. Går att hitta för under 2000 på tradera och ebay.de. Annars har refurbed också rätt prisvärda ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sagittarius A:

Det jag hittade när jag kollade liknande var HP Elitedesk 800 SFF. Jag körde G4 varianten för i5 8500 CPU. Ska ha plats för 2 x 3.5 HDD och en m2. Går att hitta för under 2000 på tradera och ebay.de. Annars har refurbed också rätt prisvärda ex.

Ja färdiga byggen är ju ett alternativ för då får man med allt, nätagg och minnen koster ju, men kommer nog aldrig klå detta i pris då jag nog kommer hamna lite under tuselappen med detta moderkort.
men det är ju som ditt svar som jag söker, men det ser ut som att jag har hittat det absolut billigaste alternativet.

Kul att se om någon kan klå mitt bygge ?

Har redan ett TFX nätagg kostnad 305 SEK. Ska ändra min post.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men vänta nu, A68N-2100K har bara två SATA platser. Då måste jag lägga OS på någonting så då blir det ytterligare en kostnad.
fast jag äger ju en gammal SSD som kan få gå som OS men nånting att soppa in den i blir det ju.

Så här är det ju hela tiden när jag jämför alla alternativ som finns. Det är lätt hänt att man måste lägga till något och då drar kostnaden genast i väg.

Är intresset verkligen så lågt att ha en enkle NAS att behovet helt enkelt inte finns ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns kort man kan pluppa i en M.2 plats för att få några SATA-portar.
Exempel

Jag har inte själv testat sådant kort så osäker på vilken leverantör som man bör välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Finns kort man kan pluppa i en M.2 plats för att få några SATA-portar.
Exempel

Jag har inte själv testat sådant kort så osäker på vilken leverantör som man bör välja.

Nu saknar det här moderkortet M.2.
Jag har ett sånt liggande redan, även ett PCIe som sitter i ett annat bygge för att testa olika grejer, Just nu Windows server 2019

Tanken med det här bygget är mest att ha nånting mer för säkrare backup där prestanda har noll betydelse.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har även försökt hitta ett moderkort för ett billigare NAS bygge, har fastnat lite för ASUS-Prime-N100I-D
https://www.amazon.se/ASUS-Prime-N100I-D-moderkort-processor/...

Har lite mer Features än biostar moderkortet samt N100, men dubbelt så dyrt. 1016kr just nu på Amazon med fri frakt.
Däremot så har den M2 plats för Sata expansionskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joki:

Har även försökt hitta ett moderkort för ett billigare NAS bygge, har fastnat lite för ASUS-Prime-N100I-D
https://www.amazon.se/ASUS-Prime-N100I-D-moderkort-processor/...

Har lite mer Features än biostar moderkortet samt N100, men dubbelt så dyrt. 1016kr just nu på Amazon med fri frakt.
Däremot så har den M2 plats för Sata expansionskort.

Det råder missförstånd när det gäller M2. M2 är en kontakt med två olika tekniker. Den ena är den äldre som är en tekink byggd för mekaniska HHD, Den heter SATA. Som bekant kom ju ett nytt fyskiskt format med samma form som 2.5 HDD. men fortfarande SATA- Sen kom M2 men dom första var fortfarande SATA.
Det var några månader senare vi fick formatet NVME.

Det är viktigt att känna till och förstå skillnaden. Det är flera olika kort man sätter på en M.2 port, En del av det visas genom att det är små fysiska hack på kontakten på lagrinsmediat. Det finns portar som bara är till för Wifi exempelvis.

har inte gått in mer på det på djupet utan jag brukar googla men allt passar inte på allt bara för att du har en M.2 port på moderkortet
Jag har redan ett bygge med det kortet och fått lära mig den hårda vägen

tråd om funderingar innan det bygget här
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1738063-nas-bygge-pa-i...

Början på mitt bygge här men intresset är ju lika svalt som en Sjö upp en i Jämtländska fjällen typ så jag tröttande på att lägga ut något mer om det bygget men just nu rullar det i alla fall Windows server 2019 på den.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1738327-mod1-compaq-cq...

Nu har jag inte provat på riktigt om just det kortet fungerar eller inte då jag satt en Pcie i stället med fyra SATA. (nackdelen ja är ju att då lägger man några hundra till, ASRock N100DC-ITX Alder Lake N100 har två SATA och är det precis det man behöver då går det kanske jämt upp då man slipper köpa ett extrakort.

Det är lite oftopic. men i vilket fall så finns det inte så mycket att välja på när man letar runt.
Det är bara det här som finns.

Nämner ungefärliga priser
ASRock N100DC-ITX Alder Lake N100 1400 en M.2 2 SATA
ASUS PRIME N100I D D4 1100 En M.2 en SATA

Biostar A68N-2100K som är det billigaste 500-600 med två SATA betydligt äldre teknik. Max ram 8GB, AMD E1-6010 som är mycket slöare än n100, Obsavera Ingen M.2 port vilket betyder att man får hålla sig till dom två SATA portarna eller köra OS på USB.

Visa signatur