SweClockers drop!

Alternativ till Spotify

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Änsålänge har inte Spotify höjt priset…

När sker prisändringarna?

Jag fick ett mail för en vecka sedan att de höjer från 119 till 129 från och med faktureringsdatumet i september.

Edit: tror att jag faktureras runt den 24 varje månad, vilket isf innebär att jag fick mailet en månad innan höjningen.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem

Har försökt att byta några gånger men kommer alltid tillbaka pga smidighet.

Älskar att kunna styra musiken i bilen med klockan, musiken i hela lägenheten med klockan. Vill folk byta musik så räcker det att de är på samma wifi. Sitter man på stranden kopplar man ihop en mobil med en bluetooth högtalare och drar igång ett jam, folk kan då byta fram och tillbaka.

Erbjuder andra tjänster samma flexibilitet? Tidal som jag provade ett tag var horribelt på den fronten.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Algoritmerna i Youtube Music är så mycket bättre.
Spotify försöker alltid hitta den absolut mest populära musiken som kan relateras till det man lyssnar på. Vilket blir massa själlöst mainstreamblaj. Låtradion är artisten man lyssnar på i var tredje låt och sedan 4 andra, mer populära, artister. Blit samma skit varje gång man lyssnar.

Youtube music identifierar vad som faktiskt sticker ut med ens musiksmak, och rekommenderar efter det. Hittar ny musik varje vecka, låtradion är alltid uppiggande och kan blanda friskt från olika genres men ändå hålla en röd tråd där det räknas.

Sedan att spotify alltid ska vara buggigt med problem som lämnats olösta i 10+ år gör ju att man börjar tröttna.

Nu har jag knappt använt spotify, så om det är dyrt eller buggigt kan jag inte uttala mig om.
Men att hitta ny bra musik via youtube music händer varje vecka då den är väldigt bra på att rekommendera liknande musik som du nyss kört i den aktuella spellistan.

Lyssnar mycket på elektroniskt och emellanåt hitta man en massa sköna remixer. Många av dessa "udda" låtar finns inte på spotify. Heter en låt nånting med "remix" eller "feat." så kan du sätta din högra pungkula på att du inte hittar den på spotify

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Det är vad jag kommer köra på framöver. Har redan Youtube Premium så det känns som slöseri med pengar att betala för Spotify när jag kan köra Youtube Music inkluderat i kostnaden för Youtube Premium. Har hittat ett script som kopierar alla mina spellistor från Spotify till Youtube Music helt gratis.

Vill du möjligen dela med dig av det scriptet? 😇
Jag har själv gått i tankarna ett tag nu, att börja använda Youtube music istället för Spotify.
Betalar ju ändå för premium redan..

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Gratis TIPS!
Om du kör music.youtube.com i Chrome på telefonen och väljer inställningen "datoranpassad webbsida" spelas musiken fast skärmsläckaren släcker (som då också fungerar).
Man får ju dock reklam.

Tricket fungerar ej i Duckduckgo, stannar och buffrar bara nån minut efter skärmsläckaren, ej testat andra browsers.

Tack! nu betalar jag ju men ändå

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Det är vad jag kommer köra på framöver. Har redan Youtube Premium så det känns som slöseri med pengar att betala för Spotify när jag kan köra Youtube Music inkluderat i kostnaden för Youtube Premium. Har hittat ett script som kopierar alla mina spellistor från Spotify till Youtube Music helt gratis.

Nu får du för i sjutton dela med dig !!!

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Köper DRM-fria album på Bandcamp och Qobuz i lossless format, som jag organiserar och taggar lokalt med beet, förbereder för uppspelning genom att transcoda till .opus med FFMPEG (genom script), syncar till alla mina enheter med Syncthing, och spelar upp med olika lämpliga appar på respektive plattformar.

Kostar la i snitt 30 min i månaden att underhålla - roligare än att dammsuga Och så lite pengar för albumen förstås, men inte mycket mer än jag skulle ha lagt på Spotify. Och den stora skillnaden mot spotify är såklart att jag faktiskt äger min musik - inte bara hyr den. Inte en lösning för alla, men för dom som är lite datorkunniga känns det som ett självklart steg för att skapa sig lite mer andrum här i vår teknofeudalistiska hyresekonomi.

Visa signatur

Arbets- / Spelstation: Arch Linux - Ryzen 5 3600 - RX 7900 XT - 32G DDR4
Server: Arch Linux - Core i5-10400F - 16G DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppr74:

Efter att ha läst era synpunkter och testat lite olika så blir det troligen att stanna kvar med Spotify. Närmast kom Youtube Music men jag hittade inte alla poddar där.

Tips är att använda VPN och köpa 12-månaders presentkort från annat land där det är mycket billigare. Sist jag gjorde det var det 16 euro. Vet inte om det finns familjeabonnemang dock. Vet inte om man får ge info om sånt här, men googla så hittar du

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
LG UltraGear 45GR95QE 45" OLED - Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa igenom hela tråden. Men ja kör Tidal.

O poddar lyssnar ja på genom Spotify utan betalande abonnemang.

Fungerar utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan_3:

Vill du möjligen dela med dig av det scriptet? 😇
Jag har själv gått i tankarna ett tag nu, att börja använda Youtube music istället för Spotify.
Betalar ju ändå för premium redan..

Skrivet av Modellören:

https://github.com/Kan1shak/spotify-to-ytm

Har inte testat det själv ännu men verkade vara lagom enkelt och gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Det är inga problem att använda Qobuz direkt så man behöver inte Roon. I och med lanseringen av Qobuz Connect nyligen så matchar den Tidal och Spotify i funktionalitet. Qobuz desktop app:en stödjer för övrigt dark mode på Mac i alla fall om någon undrar.

Ja jag gillar Qobuz. Tycker det är fint att allt är FLAC och minst CD-kvalitet. Har inte direkt saknat så mycket innehåll, men kanske andra gör det.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Lian Li Hydroshift II 360 AIO | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Nätradio + eget rippat.

Nätradion gör att man hittar nytt varvat med gamla goda låtar och helt fokuserat på musik. Lyssnar främst på en tysk kanal som även spelar musik med sång på svenska och andra mindre språk och helt nischad på det jag gillar. Sen toppar jag upp det med den svenska Radio Virus som sänder 1h på måndagar (vår och höst) och kör bara saker som är nytt och ofta har intervjuer. Man brukar träffa på dom på spelningar dessutom, alltid kul att byta några ord med dom

Dark Bites:
Synth-Pop, Futurepop, Darkwave, EBM, Electropop, Dark Electro.
ein Streifzug durch die Welt der dunklen Musik.

Radio Virus:
Synth-pop, Electronic Body Music, Electro-Industrial, Minimal Wave, Aggrotech, Futurepop, and Italo Disco.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Med tanke på vad man får för pengarna så tycker jag Spotify är billigt.
Det kostar ungefär vad en Mr.Music CD kostade på 80-90 talet.

Kompletterar med Soundcloud för att få lite mer geekmusik, finns mkt bra där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Tips är att använda VPN och köpa 12-månaders presentkort från annat land där det är mycket billigare. Sist jag gjorde det var det 16 euro. Vet inte om det finns familjeabonnemang dock. Vet inte om man får ge info om sånt här, men googla så hittar du

Hur fungerar det sedan land/språk? 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dykarn13:

Hur fungerar det sedan land/språk? 👀

Har fungerat bra är som vanligt tycker jag. Discover Weekly, andra genererade listor eller allmänt i Spotify har inte innehållit något från Indien.

Det som är annorlunda är under fliken Search under Browse All samt Podcasts så finns det en del kategorier där som pekar på indiska varianter som Hindim, Punjabi eller Telugu men jag är aldrig inne där ändå. Du kan ändå hitta vanliga svenska Podcasts när du söker. Använder för övrigt Pocketcasts för Podcasts då den har så mycket mer funktioner och är smartare uppbyggd.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
LG UltraGear 45GR95QE 45" OLED - Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Går ju att skapa konto utomlands om inte annat, eller gå med i en befintlig grupp.
Min flickvän är polsk och hon lade till mig på sin Spotify och jag körde med den i Sverige under en längre period utan problem.

I Polen kostar det

34:- i månaden för student
62:- för normal premium
80:- för två pers
98:- för fyra pers

Per månad dvs.

Så är man 4 pers kostar det mindre än 25:- i månaden.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 96 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Det kanske är riskabelt. Spotify har ju medvetet gjort svårt att exportera listorna, de ser säkerligen det som sin "intellektuella egendom" vid det här laget. De verkar ha gått på krigsstigen och har skickat ut hotbrev till en massa projekt under 2025:

https://torrentfreak.com/revanced-complies-with-spotify-taked...
https://torrentfreak.com/spotify-takes-down-eeveespotify-rebo...
https://torrentfreak.com/spotify-dismantles-spotifydl-track-d...
https://torrentfreak.com/how-spotifys-premium-piracy-panic-pl...

Louis Rossman kommenterade fallet ReVanced i en video idag. Hans position är att Spotify borde begränsa sina tjänster på serversidan istället för att diktera vilka kodrader folk får köra. Han uppmanar dessutom folk att betala för innehåll och vägrar befatta sig med Spotify.

Ett knep jag använde länge var att starta en ny låt innan den gamla spelats klart. Eftersom reklamen spelas efter en låt är färdig så slipper du reklam så länge du är snabb på att byta. Kan vi vänta oss en DMCA-nertagning av den här tråden nu eller?

Venus Theory släppte en video för någon vecka sen som demonstrerar hur lätt det var att "kapa" musik-royalties på Youtube genom att hävda upphovsrätt på brett använda samplingar. På Spotify demonstreras hur du kan lägga in dig som kollaboratör hos existerande artister utan deras godkännande och sno åt dig spelningar och därmed pengar.

Stora artister har givetvis en gräddfil och drabbas inte.

Felformulerad mening.
Visa signatur

Martin "xarragon" Persson

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xarragon:

Det kanske är riskabelt. Spotify har ju medvetet gjort svårt att exportera listorna, de ser säkerligen det som sin "intellektuella egendom" vid det här laget. De verkar ha gått på krigsstigen och har skickat ut hotbrev till en massa projekt under 2025:

https://torrentfreak.com/revanced-complies-with-spotify-taked...
https://torrentfreak.com/spotify-takes-down-eeveespotify-rebo...
https://torrentfreak.com/spotify-dismantles-spotifydl-track-d...
https://torrentfreak.com/how-spotifys-premium-piracy-panic-pl...

Louis Rossman kommenterade fallet ReVanced i en video idag. Hans position är att Spotify borde begränsa sina tjänster på sina egna servrar istället för att diktera till folk vilken kod de väljer att köra. Han uppmanar dessutom folk att betala för innehåll och vägrar befatta sig med Spotify.

Ett knep jag använde länge var att starta en ny låt innan den gamla spelats klart. Eftersom reklamen spelas efter en låt är färdig så slipper du reklam så länge du är snabb på att byta. Kan vi vänta oss en DMCA-nertagning av den här tråden nu eller?

Venus Theory släppte en video för någon vecka sen som demonstrerar hur lätt det var att "kapa" musik-royalties på Youtube genom att hävda upphovsrätt på brett använda samplingar. På Spotify demonstreras hur du kan lägga in dig som kollaboratör hos existerande artister utan deras godkännande och sno åt dig spelningar och därmed pengar.

Stora artister har givetvis en gräddfil och drabbas givetvis inte.

Om man gillar genomgångar om vad streaming och musikbolag håller på med så kan man kolla på Top Music Attorney, här är den nyaste som rör Spotify, handlar om ändrade villkor för artisten, mycket idag verkar handla om AI och hur illa det hanteras av musikplattformar och Youtube.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.