SweClockers drop!

Snabbkoll: Har du testat Linux på din primära dator?

Permalänk
Medlem

Bytte till Linux för 6 år sedan och har inte haft några större problem sedan dess.
Valde att installera Linux på en egen SSD och la SSD:n med windows i en byrålåda.
När jag inte hade öppnat byrålådan på tre år bestämde jag mig för att skrota windows helt och använda SSD:n till något vettigt istället.

Permalänk
Medlem

Kör WSL2 för Docker, men nej, inte som skrivbords-OS.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Körde linux som primärt OS för en herrans massa år sedan men bytte sedan tillbaka tll windows och körde det i många år.

men har nu för någon månad sedan hoppat över till linux igen på min primära rigg (CachyOS) och så min jämnförelse är ju väldigt skev men modernt linux är väldigt mycket mer smidigt att köra.

jag har inte stött på något av mina spel som inte funkar antingen direkt out of the box eller med vissa minimala ändringar (och dem ändringarna har kunnat göras grafiskt så inget terminal användande har behövts) vilket skiljer sig en del från när jag behöver byta flaggor och kompilera om linux kärnan för att wow inte skulle ha en stutter varje 15sekunder.

Jag har dock kört en linux server kontinuerligt under åren så jag är ju inte direkt en novis på linux fronten så kan vara så att dem störmomenten som existerar inte riktigt registrerar för mig.

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix X870-F Gaming | AMD Ryzen 9800X3D | Kingston Beast 64GB 6000Mhz | Sapphire AMD Radeon 9070xt Nitro+ | Kingston KC3000 2TB| Corsair RM750E Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Efter ett år med dual-boot är jag nu 100% Linuxbaserad (CachyOS). Det enda jag saknar är Lightroom och en del överklockningsverktyg samt testverktyg.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Provade linux när fedora 17 var aktuellt men fastnade aldrig. Blev allt mer less på windows 10 för ca 4 år sedan. Kollade åt mac hållet men spel prestandan var inte riktigt tillfredsställande. Provade lite olika linux distros. Det var svårt. Nukade min desktop environment precis som linus gjorde i sin linux challenge, 2 gånger. Gjorde dumma grejor. Formaterade om och installerade nytt, bytte distro. Fick Pop OS att fungera tillfredsställande 2022 (mycket tack vara inbyggda nvidia drivrutiner) och gick då över i princip helt. Har ännu inte hittat något foto program till linux som jag lunnat tänka mig använda, så har tyvärr inte pillat med bilder på 3 år nu, förutom i undantagsfall då jag tvingat mig att använda rawtherapee.

Längtar inte tillbaka över huvud taget.
Kör noobara på huvuddatorn.
Chimera OS på tv-datorn.
Linux mint på pojkens dator
Steam OS på steam decken

Anser att pil i terminalen ej ska behövas för att bekvämt använda ett OS.
En stor flaskhals för att föer ska använda linux tror jag är att så många del av alla guider använder terminalen för att lösa saker, när det oftast finns enkla sätt att lösa något via ett oftast bra gui.
En annan sak som jag tror fler borde satsa är immutabel/atomic distros som inte är lika att förstöra, vilket många nog har nytta av, och sedan installera program som flatpacks eller appimage (snaps kan dö på desktop).

Det jag tror linux behöver är mer kommersiell programvara. Även om det finns väldigt mycket bra Open source program som jag föredrar att använda om jag kan så förstår jag att det inte kan fungera jämnt.

Lite irnoniskt så för ca 25 år sedan så var ju många workstations just unixbaserade och användes för att köra komersiell CAD mjukvara etc, dör att windows då inte vara användbart för sådant. Känns som vi snart är där igen...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

På Linux Mint forumet gissar folk att först i Mint 23 kommer det finnas med från start.

Innan dess måste man uppdatera/byta kernel till 6.12+ (6.14 helst) manuellt, Mesa 25+ manuellt och uppdatera "amdgpu linux-firmware" manuellt.

Där har vi ett exempel på en sån här grej som säkert är busenkel när man använt Linux förr. Tyvärr är det många "byt till Linux"-förespråkare som är oärliga med att Linux innehåller den sortens grejer.

Om folk bara vore ärliga och sa att det innebär merjobb att köra Linux så vore allt så mycket bättre.

Tänk för övrigt reaktionerna om ett nytt grafikkort inte funkade i innevarande Windows vid release.

Permalänk
Medlem

Nej, behövs inte

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Har kört Linux på primära datorn sen 2007 men med ett avbrott på tre år när Windows 10 kom. Har dock Windows 11 kvar på en annan disk som jag bootar till ibland.

Appropå det här med "linux för alla" så tror jag inte på det, i alla fall inte när jag tittar på omgivningen och deras intresse, den är noll. Låt vara att Linuxanvändningen hos kreti o pleti gått upp ett par procent på senare tid, men det är nu så att man bör ha åtminstone ett litet uns av intresse att lära sig någonting nytt. Linux ÄR inte windows och kommer aldrig att vara det oavsett hur mycket man gör den för att fungera/se ut som windows. Det kommer alltid att finnas en mikroskopisk ansträngning man behöver göra för att lära sig tänka på ett annorlunda sätt, och för att göra det behöver man ha intresse av det. Windows är så inkört från "barnsben" för de flesta och det fungerar för dem, varför skulle de anstränga sig för att byta till Linux när intresse saknas?

Personligen är jag lite glad för att min omgivning inte har intresset. Vill inte tillbaka till tiden då man ständigt fick höra: "du som kan det här med datorer" (menas Windows)
Nu har jag glömt bort så mycket av windows att jag är värdelös som windowssupport så de har tystnat

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

I decennier

Har kört Linux på min primära dator i nästan 3 decennier.

Visa signatur

🖥️🖥️ Ryzen 5 5600G | Gigabyte B550M DS3H | 64GB DDR4 3600 | 2x Kingston NV1 2TB | Asus Xonar DGX | Aerocool CS105BK | 2x Dell P2421 24" 16:10 | Logi K380+M590 | Denon RCD-M41 | Dali Spektor 1 + B&W ASW600 | Proxmox 9
💻 Lenovo IdeaPad Slim 5 Gen 10 (13" AMD) | Ryzen 7 7735HS | 16GB LPDDR5 6400 | SK hynix 1TB | Logi M240 | Proxmox 9
🖥 Asus PN51-S1 | Ryzen 3 5300U | 16GB DDR4 3200 | Kingston NV1 240GB | Intel SSD 320 Series 80GB | Proxmox 9 || 🖥 Synology DS920+ | 8GB DDR4 2400 | 3x6TB | DSM 7.2.2
🖥️ NUC8i5BEH | i5 8259U | 16GB DDR4 2400 | Micron 2300 480GB | macOS 15 Sequoia || 💊 Apple iPad Air M2 13" | 128GB | iPadOS 18 || 📱 Apple iPhone 16 Pro Max | 256GB | iOS 18
🖥️🖥️🎹🎹 Ryzen 5 1500X | ASRock B450M Pro4 | AMD Radeon HD 5450 Passive | 32GB DDR4 3000 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Aerocool CS105BK | 2x Asus VT229H 22" Touch | Logitech K230+M305 | Presonus AudioBox GO + Eris E5 + Eris Sub8 | Windows 10 | Hauptwerk 9

Permalänk
Medlem

Kör Nobara primärt på speldatorn, windows finns kvar i princip enbart för att jag spelar på faceit ibland.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Har dragit igång en dator med Ubuntu på. Ett trevligt återseende! Frågan är om man ska ta steget med speldatorn också.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem

Här testas det inte, utan här kör vi Linux sedan många år tillbaka 😏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Jag har Linux Mint som ett andra operativsystem på min dator. Tyvärr stöds inte mitt RX 9070 XT än så det blir låg upplösning, undrar när det stödet kommer?

Du skulle kunna titta på att installera senaste kärnan och senaste Mesa, bör finnas nåt smidigt sätt att göra det på

Permalänk
Medlem

Gillar att det ändå verkar vara över 50% av folk här. Mot 10% marknadsandel och vidare!

Permalänk
Medlem

Jag har kört Linux sedan 1997 på min primära dator hemma. Har haft Windows 95 i dual-boot 1997-2000, samt Windows 7 2010-2017. Annars bara Linux.

Jag har 32-bittars Windows 10 på en 8"-platta från 2015 annars, men jag använder den mest för att läsa på när jag sitter på tåg. Plattan är bara i ett så litet händigt fysiskt format, med högupplöst skärm, penna och inbyggt kickstand. Om det fanns en Linux-distro som stödde den så skulle jag inte tveka: för Windows 10 på den är seeeegt.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Kör Linux Mint på datorn hemma sedan något år tillbaka och är mer än nöjd. Inga planer på att återgå till Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Gillar att det ändå verkar vara över 50% av folk här. Mot 10% marknadsandel och vidare!

Att ha testat Linux är dock inte riktigt detsamma som att köra det 24/7.

För egen så står jobbdatorn med Windows 11 igång ca 9h/dag, mobilen (iOS) snittar väl på 4h skärmtid.

Resten är en blandning av Windows 10, macOS, iPadOS samt GNU/Linux, där det sistnämnda används minst.

Visst har jag även en hel del IoT-prylar igång körandes Linux, men det är inget statistiken (Statcounter/Steam...) tar hänsyn till.

Däremot riktigt kul att fler och fler verkar få upp ögonen för alternativ till Windows

Permalänk
Medlem

Nej, jag har inga problem med min Windows-upplevelse och jag använder datorn till nästintill bara spel, så har aldrig lockats

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Kört EndeavourOS och sedan CachyOS problemfritt ett bra tag nu. Det fina är att det är lättare att spela gamla spel än på Windows, och alla nya spel jag vill spela går minst lika bra. Jag är inte ens någon hejare på linux-kommandon. Men man kommer långt med att kolla wikis och fråga AIs.
De problem jag har haft med Linux har varit "stabila" releaser som Mint.

"fråga AIs" - tills den ber dig köra: sudo rm rf / eller liknande.

Men visst, Endeavour är trevlig.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Körde dual-boot för ett par år sedan tills jag förstörde linux när jag försökte fixa en backuplösning av den, ironiskt nog.

Är tillbaka på dual-boot sedan ett par månader tillbaka, där Linux är den som startar om jag inte aktivt väljer Windows när jag startar.

Spel, VR, och att jag inte klarar få till FFMPEG med GPU på Linux gör att jag inte går över helt.
Om några år kanske, när man pö om pö fått tid och intresse att få igång något på Linux som i nte funkade innan.
Men bara starta om med Windows när man ska göra nåt som inte funkar på Linux är lite för enkelt för att energin att få igång det på linux ska infinna sig allt för ofta. Har nog lagt 20h på ffmpeg utan att lyckas tex.

(Server är linux såklart. Alla laptops är linux. "Såklart" ville jag säga även där, men vet inte riktigt varför. För att de bara används till det grundläggande antar jag, och 90% i webbrowsern, så ingen mening med spyware.)

Permalänk
Medlem

Jag körde Linux (Ubuntu/Kubuntu) mycket kring 2007-2010 något sådant. Därefter så blev det en längre period med Windows igen, men har nu senaste 3åren först kört Kubuntu och nu kör jag CachyOS.

Har dock kört olika debianvarianter på servrar eller virtuella maskiner under tiden

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Att ha testat Linux är dock inte riktigt detsamma som att köra det 24/7.

no shit

Permalänk
Medlem

Efterhand som alla spel antingen är linuxkompatibla eller kör med rootkits (som jag vägrar installera), och då kan jag lika gärna gå över till Linux ändå. Windows blir sämre och sämre för varje patch, det är smågrejer mest hela tiden som visar att de inte bygger operativsystemet för kunden längre utan för att maximera sin egen vinst.

Permalänk
Medlem

Dator som dator. Spelar inte så stor roll. Det jag kör på datorn är dock rätt windows specifikt så speldatorn är windows men använder ju mer linux i vardagen på jobbet och hade jag sparat pengar vid köp av laptop så hade jag absolut haft linux på den. I vardagligt användande är det skit samma ändå

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

"fråga AIs" - tills den ber dig köra: sudo rm rf / eller liknande.

Men visst, Endeavour är trevlig.

En riktig AI föreslår "sudo yes | /dev/sda" eller nåt sånt...

(Prova inte det kommandot, snälla!)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Bytte till Linux när Windows 8 kom ut. Speldatorn just nu är Bazzite.

Permalänk

Jag har inte testat Windows Xp, 7, 8, Vista, 10 eller 11 på min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

En intressant vinkel jag hörde apropå åsikten att ”idag är Linux för alla” så kommer den nästan exklusivt från entusiaster som kört Linux i någon form under långeliga tider, och en stor del av den åsikten bygger helt enkelt på att de varit med och upplevt när Linux var så mycket värre än det är nu.

Tror skiljelinjen går mellan dem som bara använder datorn för att utöva sin hobby (med t.ex. spel), respektive dem som har datorn som hobby.

Problemen uppstår när folk kommer och tror att det är samma som Windows fast med annat namn och försöker köra väldigt specifika Windows program och upptäcker att en del av dessa trilskas. I dessa fall är det programmens fel, inte operativsystemets.

Ofta är det mellannivån av datorexpertis som brukar få problem. Jag hade problem i början eftersom jag vänt ut och in på Windows hela livet, men lärde mig då jag var motiverad. Min totalt otekniska mormor var övriga datorerfarenhet var en Mac från tidigt 90-tal begrep Linux Mint nästan omedelbart men har heller inte förväntningar på hur något ska eller inte ska fungera.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Kör Linux (Manjaro) på min privata sedan 4 år, och har även kört Linux på jobbet i snart 2 år.
Aldrig mer Windows om jag har ett val.

Permalänk
Medlem

Vi behöver en ny poll som ställer frågan "Vad kör du som primärt OS? Linux, Windows, Mac eller Annat".

Men för att hålla sig till topic så har jag kört linux till och från sen millenieskiftet ungefär. Sen ca två år tillbaks har det primärt varit Linux och i slutet på förra sommaren tog jag bort den sista installationen av Windows. Tveksamt om Windows någonsin kommer få komma tillbaka till min dator.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Skrivet med hjälp av Better SweClockers