SweClockers drop!

Snabbkoll: Har du testat Linux på din primära dator?

Permalänk
Medlem

Kör Windows främst för spel (vilket blir väldigt sällan), men för arbete så behövs WSL+ngrok för vissa byggen. Tanken var att dualboota Ubuntu eftersom jag ändå hade en m2 över.

Plus

• Installationen gick smidigt med secure boot och sånt

• Hitta all modern hårdvara (9900X3D, 9070 XT etc)

• Utvecklingsmiljöerna funkar som tänkt

Minus

• Hänger sig när ibland när man lämnat datorn låst (detta har gjort att Windows blivit det primära)

• Många appar känns som hitte-på-lösningar och känns inte färdigt

• Omständligt att behöva göra inställningar för det mesta, dvs. Vem vill ha menyn på vänstersidan på en 49"-skärm?

• Känns inte lika rappt som Windows

Kan inte uttala mig om spel i Linux, hade det inte varit för spel hade jag köpt en Mac.

Visa signatur

System: Intel Pentium 2.4GHz (533) | Abit BE7 | 768Mb DDR | 6600GT | MX500
Jag har reserverat mig för felstavningar och/eller har fel i nåt jag säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Autodesk Fusion 360 verkar inte ha någon Linux-stödd version. Använder det dagligen i hobbyn. Har även en Photoshop CS5-licens som inte lär fungera heller.

Precis, samma här. Kör också Fusion 360 intensivt. Det ärt ett litet subset med program som jag inte kan vara utan som bara funkar i Windows. Gaming har jag tidigare haft som skäl också, men det verkar ju numera inte längre vara så, t.o.m bättre fps med många spel. Men MS Flight Simulator med Mobiflight för att koppla in extern hårdvara, mnja. Tveksamt verkligen.
Dock kör jag flera servrar i jobbet med Linux samt några Raspberry Pi-projekt hemma. Så man tar ju bästa bitarna från bägge världar. Men, en vacker dag så kanske man kan släppa Windows utan att tappa stöd för det jag behöver. Den kommer nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Autodesk Fusion 360 verkar inte ha någon Linux-stödd version. Använder det dagligen i hobbyn. Har även en Photoshop CS5-licens som inte lär fungera heller.

@Barsk66:
Det kan finnas hopp för Autodesk Fusion 360:
https://github.com/cryinkfly/Autodesk-Fusion-360-for-Linux

Photoshop CS5 lär fungera relativt smärtfritt beroende på dina behov. Har kört CS6 under GNU/Linux där enklare saker fungerar fint. Däremot fungerar inte CameraRAW, export av H.264 eller fullskärmsläget för mig.

Permalänk
Medlem

Försöker, men det går inte...
Laptopen kör CachyOS till nog i princip 100%, även om det sitter 2 diskar i, för dualboot.
Men stationära...

En KVM + Wayland ger krasch till 100% (i kwin tror jag), när man byter ingång. Visst, sällan jag kopplar in jobbdatorn hemma, men jag har ju riggat för det. Ser inte samma bekymmer i X11.
Däremot känns Wayland bättre i allmänhet, så jag vill inte gå tillbaka till X11 heller...

Dubbla skärmar... Ger att ibland går nån skärm inte ner i standby, eller så startar inte en skärm när man "väcker" datorn. Lite slumpmässigt om det är höger eller vänster. Kan säga att datorn inte ska gå ner i viloläge, jag vill ha den igång.
Möjligen att det har blivit värre iom nya kernel.uppdateringar i CachyOS.

Drag-n-drop. Funkar i princip från allt, till allt. I Windows. Plasma? Not so much.

Utforskaren? Makalöst hur man inte lyckas klona den till Linux. I princip alla filhanterare jag har provat, så är det nånting som irriterar... Mycket med drag'n'drop kanske.

Det märks att det är många kockar som lagar Linux-soppa, för enhetligt är inte ordet man vill använda för att beskriva sin upplevelse i CachyOS-Plasma.

Sen finns det ju ohyggligt bra saker som inte finns i Windows... Btop har jag iofs hittat till Win, men har inte lyckats få den att hitta mitt grafikkort än...

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

när jag gick en utbildning för cad nyligen så kom en av våra klasskompisar med sin apple maskin. Ja du, hur ska du få catia, nx m.m. installerat på den dära leksaken var lärarens svar.

funkade när apple körde x86 men nu med arm... well...

Låter mer som okunskap och väldigt tråkig inställning från lärarens sida.

CATIA v5 on MacBook:

Lär finnas fler sätt också, speciellt när även Asahi Linux kan köra i dualboot på M1/M2-maskiner.

Skulle faktiskt tro att många moderna Apple Silicon-datorer är bättre på x86_64-appar än merparten av äldre x86-maskiner från Apple.

Parallels Desktop, VMWare Fusion, CrossOver eller UTM är det första man borde testa med (i omvänd ordning)

Permalänk
Medlem

Jag kan fortsätta...

Mitt Radeon-kort, och AMD-processor...
Onshape, Steam osv fick för sig att köra grafiken i CPUn istället för Radeon-kortet... Av nån anledning. Orkade inte rota runt. Stängde av CPU-grafiken i BIOS, så var det problemet löst...
Laptopen med Quadro-grafik? Well... Jag tror inte jag kör nåt som egentligen kräver det. Men vill man, så ska man inte vara säker på att det funkar...

Möss... På både stationär och laptop har jag Logitech-möss... Men dongel då. Och båda hindrar datorerna från att gå ner i standby.
Lösningen där då? Well, udev-regel som stänger av wake-on-usb från Logitech-möss.

Poängen? Jag behöver inte hitta på nåt sånt här i Windows.
Jag har en egen privat github där jag samlar all kod och hack som behövs för att fixa att issues i Linux.

Nuvarande irritationsmoment? Jag har 3 system-diskar, 1 för Win, 1 för CachyOS, 1 för Bazzite. Av nån anledning vill CachyOS mounta upp en av Bazzite-partitionerna vid uppstart. Och det går inte att få det att sluta, inte ens att skapa upp en egen mount i fstab... Enklast är ju att inte starta om, antar jag.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Började testa olika linux distrubitioner sen 2016. Dual-Bootade ett tag. Sen testade helt utan Windows. Det var några år där jag gick fram och tillbaka till windows nästan konstant för jag var inte helt nöjd med de Linux distros jag testade. Sista gången jag hade Windows på burken var runt 5 år sen och nu har jag kört CachyOS ett år och tillsvidare nöjd.

Att jag har följt och upplevt utveckligen av spel tillgång på linux i dessa år har varit väldigt intressant och jag ser fram emot när Linux blivit synonymt med gaming. Det är så jag ser framtiden, lite önsketänk men det får man unna sig.

Permalänk
Medlem

Testat flera gånger, men svårt att helt lämna Windows när vissa spel absolut inte fungerar i Linux, till exempel Battlefield. Nu med Intel Arc B580 så är det bara problem att ens försöka.. Har man stabilt 120+ FPS i Windows i spel, så ligger man nere på 40-50 i Linux med DXVK dessutom och det visar väl hur nedprioriterat Linux är för Intel. Har fortfarande Fedora installerat, men använder mest Windows 11. Fedora stödjer SecureBoot som tur är.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem

Privat har jag uteslutande använt linux i flera år nu utan problem. På jobbet kör jag bara mac. Windows var längesedan jag behövde använda tack och lov. Verkar som det bara blir värre och värre för varje version med påtvingade online-konton och Copilot. Nej tack.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Låter mer som okunskap och väldigt tråkig inställning från lärarens sida.

CATIA v5 on MacBook:
https://youtu.be/sawJ_6YZkXQ

Lär finnas fler sätt också, speciellt när även Asahi Linux kan köra i dualboot på M1/M2-maskiner.

Skulle faktiskt tro att många moderna Apple Silicon-datorer är bättre på x86_64-appar än merparten av äldre x86-maskiner från Apple.

Parallels Desktop, VMWare Fusion, CrossOver eller UTM är det första man borde testa med (i omvänd ordning)

virtuell maskin... och tvivlar att volvo eller andra företag skulle ta detta på allvar när dessa program är såpass ostabila som de redan är. Nä du... detta räcker inte.

och när jag gick utbildning så var det 2020-2022 samma catia build som han testar och då var det rent omöjligt. Fullt arm/mac os stöd lär la komma ju fler arm maskiner det kommer med detta räcker som sagt inte. Redan 2022började vi experimenterade med catia/nx på arm men man kunde inte köra utan att det kraschade stup i kvarten om ens det fick för sig att starta helt plötsligt.

Detta är inte något företagen kommer att köra med å då lär inte deras caddare hemma göra det heller då x86/windows funkar ypperligt just nu. Det jag ser här är prestandan som motsvarar en gammal bärbar och antagligen så kraschar det bra mycket oftare än en gammel x86 laptop.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

https://www.linux.se/wp-content/uploads/2025/07/image-8.png

För att minimera riskerna används en separat dator enbart för radering. Att köra en raderingsprocess på sin huvuddator är direkt olämpligt – ett felaktigt kommando eller en felaktig diskidentifiering kan resultera i total dataförlust. Dessutom avbryts processen om systemet behöver startas om.

Med en dedikerad raderingsdator kan disken placeras i maskinen, som sedan körs helt fristående. Administrationen sker via webbgränssnitt eller över SSH, vilket gör att datorn kan stå undanställd på en hylla och ändå vara fullt hanterbar.

För att underlätta har jag utvecklat ett PHP-skript med webbaserat GUI. Skriptet hanterar hela processen från initiering till slutförd överskrivning. När raderingen är klar skriver systemet in metadata i diskens första sektorer – bland annat datum och tidpunkt för raderingen – vilket fungerar som en spårbar verifiering av att disken har sanerats.

Tror jag hitta en bug, står 3 överskrivningar fast den kör 4 pass.

Känns förövrigt extremt att köra mer än 1 överskrivning, finns inget dokumenterat fall där något fått ut gammal information från en disk som skrivits över med slumpdata 1 gång. Annars föreslog Peter Gutmann i sin whitepaper 1996 att man ska göra mint 35 överskrivningar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoyaz:

Kör Windows främst för spel (vilket blir väldigt sällan), men för arbete så behövs WSL+ngrok för vissa byggen. Tanken var att dualboota Ubuntu eftersom jag ändå hade en m2 över.

Plus

• Installationen gick smidigt med secure boot och sånt

• Hitta all modern hårdvara (9900X3D, 9070 XT etc)

• Utvecklingsmiljöerna funkar som tänkt

Minus

• Hänger sig när ibland när man lämnat datorn låst (detta har gjort att Windows blivit det primära)

• Många appar känns som hitte-på-lösningar och känns inte färdigt

• Omständligt att behöva göra inställningar för det mesta, dvs. Vem vill ha menyn på vänstersidan på en 49"-skärm?

Kan inte uttala mig om spel i Linux, hade det inte varit för spel hade jag köpt en Mac.

Har omvänd erfarenhet mot ett par av dina minuspunkter.

Det blir precis så som man vill ha det i Linux, Windows känns alltid som en kompromiss (blir som Microsoft tänkt, inte som du tänkt). Varför kan jag tex inte ha olika typer av taskbars på olika skärmar i Windows? Jag har olika DPI på mina två skärmar och kan anpassa storlek på allt som jag vill ha det - inte hittat hur man gör det i Windows.
Har kört KDE och XFCE båda helt överlägsna konfigurationsmässigt mot nedlåsta Windows. Efter en tids användande dessutom betydligt enklare, tar en millisekund att hitta rätt bland inställningarna. Kan inte säga något om Gnome eftersom jag inte testat.

Upplever Windows som oanvändbart långsamt - går överhuvudtaget inte att jämföra med rappa Linux.

Med tanke på att du skriver att datorn dessutom fryser i viloläge funderar jag på om det inte är ngt med hårdvarukompabiliteten, gammal kärna kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

och när jag gick utbildning så var det 2020-2022 samma catia build som han testar och då var det rent omöjligt.

Jo, med tanke på att MacBook M1 först släpptes i November, 2020, så var utbudet av virtualiseringsmjukvaror för x86_64 smått begränsad ända fram till slutet av 2021.

Sen ser jag videon mest som en nödlösning för de som valt bort Windows av olika skäl.

Själv har jag däremot nära nog alltid kört andra OS och mjukvaror än vad som hårdvaran i sig varit tänkt för i över 30 års tid nu. Så dessa hinder ser jag främst som en utmaning oavsett vad det gäller

Körde både MS-DOS samt MacOS (System 7) på Amiga 68k/PPC i mitten på 90-talet

Permalänk
Medlem

Körde macOS i många, nu uteslutande Linux. Efter att han prövat de flesta distributioner under årens lopp, och senaste månaden har jag testat flera och av avfärdat de mesta, så fastnade jag för Fedora Workstation. Fungerar utmärkt. Har inget minne av att Fedora fungerade så väl förr i tiden, men jag kanske minns fel. Håller tummarna för att det fortsätter så.

Permalänk
Skrivet av klein:

https://www.linux.se/wp-content/uploads/2025/07/image-8.png

För att minimera riskerna används en separat dator enbart för radering. Att köra en raderingsprocess på sin huvuddator är direkt olämpligt – ett felaktigt kommando eller en felaktig diskidentifiering kan resultera i total dataförlust. Dessutom avbryts processen om systemet behöver startas om.

Med en dedikerad raderingsdator kan disken placeras i maskinen, som sedan körs helt fristående. Administrationen sker via webbgränssnitt eller över SSH, vilket gör att datorn kan stå undanställd på en hylla och ändå vara fullt hanterbar.

För att underlätta har jag utvecklat ett PHP-skript med webbaserat GUI. Skriptet hanterar hela processen från initiering till slutförd överskrivning. När raderingen är klar skriver systemet in metadata i diskens första sektorer – bland annat datum och tidpunkt för raderingen – vilket fungerar som en spårbar verifiering av att disken har sanerats.

Ser att det blir väl raderat 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Ser att det blir väl raderat 🙂

Det är meningen, då kan man ge bort diskarna .Det är diskar upp till 4 TB

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Tror jag hitta en bug, står 3 överskrivningar fast den kör 4 pass.

Känns förövrigt extremt att köra mer än 1 överskrivning, finns inget dokumenterat fall där något fått ut gammal information från en disk som skrivits över med slumpdata 1 gång. Annars föreslog Peter Gutmann i sin whitepaper 1996 att man ska göra mint 35 överskrivningar...

Det där skärmdumpen är gammal. Men jag brukar köra två överskrivningar och sedan med nollor. Gutmann gäller MFM/RLL-hårddiskar, alltså 80-talsdiskar. Det finns nyare version av programmet, skall förbättra den ytterlgiare så den kan radera flera hårddiskar samtidig.

NIST (USA, 2006, NIST Special Publication 800-88) anger att en överskrivning räcker. Samtidigt är det också ett sätt att testa disken.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@Barsk66:
Det kan finnas hopp för Autodesk Fusion 360:
https://github.com/cryinkfly/Autodesk-Fusion-360-for-Linux

Photoshop CS5 lär fungera relativt smärtfritt beroende på dina behov. Har kört CS6 under GNU/Linux där enklare saker fungerar fint. Däremot fungerar inte CameraRAW, export av H.264 eller fullskärmsläget för mig.

Ah, tack!
Dagen när Windows åker ut närmar sig. Samtidigt, man ville ju gärna se en officiell support från Autodesk själva. Det är vad jag saknar, en tydlig kursändring i IT-världen. Men, blir Windows för bökigt så tar jag nog steget ändå.

Permalänk
Medlem

Absolut, kör dual boot. Primärt Linux, även för gaming. Det finns däremot några få spel, framförallt anti cheat som kräver Windows. Därav dual boot.

Permalänk
Medlem

Fann det lite lustigt men också skumt, att de stod att jag redan svarat på quizzen när jag inte ens har besökt sidan på flera dagar.
Men fann timingen lite komisk. Har letat distros i några dagar och har landat på silverblue fedora / aurora alt bazzite.

Sen som svar på frågan då, kört linux flera gånger i omgångar genom åren men fastnade aldrig. (well senaste jag testade ordentligt var runt 2014... så var ju ett tag sedan.)
Men nu har jag ingen egentlig anledning att stanna kvar på win.

Blir dualboot till o börja med dock.

Permalänk
Medlem

Ca 6 miljoner gånger sen Slackware på floppysets i mitten av det glada och promiskuösa 90-talet.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem

Jepp. Började med Slackware runt 1999 - 2000. Idag är det dual boot sen många år tillbaka, Win + Arch, får ha kvar win pga Anticheats i vissa spel som spelas. På jobbdatorn Ubuntu, men hade gärna kört Arch där också om IT tillåtit det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Håller med dig till viss del.

Många Linux-distributioner ser tyvärr ut som "kom och hjälp mig...". Sedan finns det även ett par genomtänkta versioner utseendemässigt, men inte alltid "top notch" i övrigt.

Tycker dock att många i denna tråden visar att det både kan vara snyggt och användbart:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/485492-visa-ditt-nix-s...

Ofta fixar man utseendet själv:
https://www.gnome-look.org/browse?cat=132&ord=rating

Sen håller jag fullständigt med om att GIMP är hemskt i alla avseenden. Krita eller FireAlpaca är betydligt trevligare program, men inget slår Affinity Photo/Designer, PixelMator eller ens Photoshop.

Just de sistnämnda programmen gör att jag är kvar i Windows och macOS.

Jo. Men blir ändå inte riktigt samma sak. Förstår om man gillar att pilla och krångla med grejer och då kan säkert Linux vara väldigt roligt. Tveksam på att man egentligen missar några funktioner, snarare tvärtom. Kanske att det är mer lättdrivet osv

Permalänk
Medlem

Nej, aldrig kört annat än DOS och/eller windows på min primära.

Och så lite gubbgnäll:
Jag fick en eee-pc av @friArsenik i juli, som jag tänkte köra cinnamon mint på.
Och eftersom det bara sitter en 32-bitars prolle i så fick det bli LMDE-versionen.

När jag skulle välja språk så gick det inte att ändra storleken på fönstret 🤦🏻‍♂️

Lösningen blev att ställa upp burken på högkant och ändra orienteringen

Jag hade plockat isär hela burken för att uppgradera minnet och tänkt byta till en SSD, men orkade inte ta reda på om den ens stödjer SSD så det fick bli originaldisken. Och jösses vad lång tid det tog att installera..
Att nätverkskortet inte är så snabbt var såklart en del av problemet. Jag fick som bäst 15/17 Mbit/s med trådad uppkoppling.

Sen dagen efter så märkte jag att jag hade glömt att byta CMOS-batteri... Så nu vete tusan om jag orkar plocka isär den igen.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·
https://fightchatcontrol.eu

Permalänk
Medlem

Jodå. har använt Linux sen 2015/2016. Testade Linux Mint Cinnamon 22.2 virtuellt för ett par dagar sedan. Blev rejält positivt överraskad! Oerhört stabil och bra Linux-distribution Hade det inte varit för APT, skulle jag ersätta EndeavourOS med Linux Mint Cinnamon.

Skärmdumpen nedan togs nyss i den virtuella Linux Mint Cinnamon-maskinen. Skapade den för att kunna skriva en nybörjarguide: https://git.airikr.me/airikr/linuxmint-starter

Petar även in videon om vad som är nytt i v22.2: https://tilvids.com/w/x6zcE8gfYwPFHMYFr6vEwL (länken är säker, var inte oroliga).

Korrigering
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.