SweClockers drop!

Beställde litet litiumbatteri på AliExpress lång leveranstid

Permalänk
Medlem

Beställde litet litiumbatteri på AliExpress lång leveranstid

Jag beställde ett litet litiumbatteri 4 X 2 x 0,3 cm från AliExpress för 113 kr. Förvånad att leveranstiden var 2 månader. Tycker det borde rymmas i ett brev och vara hos mig efter 2 veckor. Har någon beställt något litet föremål från AliExpress och fått via brev? I efterhand upptäckte jag att det fanns ett snabbare men dyrare leverans på 30 dagar (35 kr extra)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slacker2:

Jag beställde ett litet litiumbatteri 4 X 2 x 0,3 cm från AliExpress för 113 kr. Förvånad att leveranstiden var 2 månader. Tycker det borde rymmas i ett brev och vara hos mig efter 2 veckor. Har någon beställt något litet föremål från AliExpress och fått via brev?

Jag har handlat en del skal till telefoner och de har kommit på några veckor ungefär. Kan dock vara andra regler för batterier

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det handlar inte om AliExpress utan försäljaren. Tar de flyg tar det inte ens 2 veckor. Till sjöss tar det månader.

Permalänk
Medlem

Gissar att man undviker att frakta litiumbatterier med flyg pga säkerhetsrisken

Permalänk
Medlem

Batterier får inte flygas om de inte är laddade under 30% eller nått sånt.
Om de som har lagret inte kan vara säkra på att de är under 30% så är det mark/båt transport som gäller.

DHL hade för några år sedan böter på 50 000 euro tror jag om företag skickade batterier som var över 30%.

Hittade detta hos DHL

"Shippers could be subject to penalties from the DOT. A person
who knowingly violates the hazardous materials regulations
may be assessed a civil penalty of not more than $75,000 for
each violation, except the maximum civil penalty is $175,000 if
the violation results in death, serious illness or severe injury to
any person or substantial destruction of property."

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Tack! Förklarar den långa leveranstiden. Man skall alltså helst inte köpa litiumbatterier på AliExpress utan välja t.ex Amazon.se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slacker2:

Tack! Förklarar den långa leveranstiden. Man skall alltså helst inte köpa litiumbatterier på AliExpress utan välja t.ex Amazon.se.

Eller välja en försäljare på Aliexpress som har det inom "EU lager". De största försäljarna har lager i EU.

Nu nyligen har de infört något Local+ program som ska minska frakttider.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Eller välja en försäljare på Aliexpress som har det inom "EU lager". De största försäljarna har lager i EU.

Nu nyligen har de infört något Local+ program som ska minska frakttider.

Jag hittar inte var man ser om nåt är local på den sidan ?

Permalänk
Medlem

När jag beställde batteriet var det slut på Amazon.se. Några dagar senare fanns det för 137 kr + 200 kr frakt. Leveranstid: en vecka. Frakten var för hög så jag avstod. Några dagar senare när jag kollade på Amazon.se igen kostade det bara 170 kr inklusive frakt. Plötsligt hade frakten sjunkit dramatiskt.

Permalänk
Medlem

Jag handlar enkom batterier från NKON: https://www.nkon.nl De har bra utbud och kvalité.

Jag skulle aldrig lita på ett batteri från aliexpress (jag handlar dock en hel del annat därifrån).

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Jag hittar inte var man ser om nåt är local på den sidan ?

Under frakt står det "Ship from France" eller "Ship from Germany" etc.

Står det inget land, så är det 99% från Kina.