Svårt att hitta jobb/praktik

Permalänk

Svårt att hitta jobb/praktik

Jag börjar med att säga att jag har nyss börjat tredje året på ett civilingenjörs program inom IT. Jag anpassar varje CV och personligt brev efter tjänster som jag söker. Jag har ett ganska bra portfolio som många kallade för stark. Förutom det har jag en Linkedin profil som jag är mycket aktiv på, har visat alla mina erfarenheter, och som jag postar mycket på. Men ändå, jag får alltid antingen inga svar på jobbansökan eller det klassiska "vi har gått vidare med andra". Jag är nästan van med att varenda gång jag kommer i kontakt med en rekryterare så kommer detta förbannade "vi har gått vidare med andra".

Jag vet inte vad som är fel, jag har sett många klasskamrater (som jag ej är i kontakt med) posta på Linkedin om sina praktikplatser som de fick trots liknande erfarenhet. Jag får konstant kritik av andra personer pga att jag "inte söker jobb eller praktikplats". Jag söker, jag blir bara inte antagen någonstans alls.

Ni som var i liknande situationen, hur har ni lyckas få er ur detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barafragar:

Jag börjar med att säga att jag har nyss börjat tredje året på ett civilingenjörs program inom IT. Jag anpassar varje CV och personligt brev efter tjänster som jag söker. Jag har ett ganska bra portfolio som många kallade för stark. Förutom det har jag en Linkedin profil som jag är mycket aktiv på, har visat alla mina erfarenheter, och som jag postar mycket på. Men ändå, jag får alltid antingen inga svar på jobbansökan eller det klassiska "vi har gått vidare med andra". Jag är nästan van med att varenda gång jag kommer i kontakt med en rekryterare så kommer detta förbannade "vi har gått vidare med andra".

Jag vet inte vad som är fel, jag har sett många klasskamrater (som jag ej är i kontakt med) posta på Linkedin om sina praktikplatser som de fick trots liknande erfarenhet. Jag får konstant kritik av andra personer pga att jag "inte söker jobb eller praktikplats". Jag söker, jag blir bara inte antagen någonstans alls.

Jag är lite av en bakåtsträvare när det gäller att söka jobb...dvs att jag avskyr processen med just rekryteringsfirmor...många gånger har man inte fått svar öht...och ett tillfälle fick jag mail 1,5 år senare om jag fortfarande var intresserad av tjänsten, då nuvarande person har slutat...

Jag gav upp tillvägagångssättet med arbetsförmedlingen och rekrytering.

Valde istället att gå in på div företags egna hemsidor och spontant skicka mail med presentation och visade varför just dem var intressanta, erbjöd att skicka CV, referenser mm...även om de inte sökte personal, så mailade jag ändå.

Detta är faktiskt hur jag fick mitt nuvarande jobb och har varit här i snart 9 år

Även om de inte annonserar tjänster, så kan man alltid höra av sig ändå och visa intresse.

Något omodernt idag, men ett tips jag alltid fick förr, det var att besöka företag, presentera sig eller lämna ett fysiskt CV mm OM det skulle vara så att dom söker personal.

Det kanske inte svarar direkt på din fråga, men förhoppningsvis ger det dig fler möjligheter att testa...eller är det bara jag som är gammal?

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Märks tydligt att det är en tuff tid just nu för juniora inom IT, speciellt när det kommer till praktikplatser och korttidsjobb. Många företag håller andan och väntar på vad AI ska göra eller inte göra.

Har fått hjälpa till i några rekryteringsprocesser för att bedöma teknisk kunskap och sett ett 30-40 tal CVn från det.
Mina tips på vad som kan hjälpa dig stå ut lite är:

• Om du har hobbyprojekt (inom IT) som du kan skriva om, det hjälper mycket om du inte har nån annan arbetserfarenhet. Annars, skriv om något ämne du brinner om eller tyckte var extra bra i en kurs.

• Sök hos konsultfirmor eller mindre bolag som inte är lika kända. Då tävlar du med färre personer.

• Kolla med ditt kontaktnät (även dem från plugget) för om det finns en extra plats. Det är nog det enklaste sättet att få en fot in på marknaden.

Skrivet av SnowgubbeN:

Något omodernt idag, men ett tips jag alltid fick förr, det var att besöka företag, presentera sig eller lämna ett fysiskt CV mm OM det skulle vara så att dom söker personal.
Lycka till!

Håller med dig om att man ska spontanansöka, men tror tyvärr detta tipset är lite förlegat. Lär hamna i papperskorgen innan man ens lämnat byggnaden.

PS: vill du ha nån som kikar på ditt CV eller personliga brev och ge konkreta tips så kan du kontakta mig i DM. Är inte rekryterare, men kanske kan hjälpa med de tekniska bitarna

Permalänk

Som tidigare nämnts är det en tuff arbetsmarknad nu. Om man nyss börjat tredje året på en civilingenjörsutbildning är man troligtvis inte jätteeftertraktad, då man konkurrerar med personer som pluggat längre.

Spontanansökningar tror jag inte gör särskilt stor skillnaden men man kan säkert ha tur. Att faktiskt gå till ett företag skulle jag inte rekommendera. Inget av ställena jag jobbat på skulle ta emot CV på plats. Tveksamt om man ens skulle komma in i byggnaden.

Vill du ha mer tips kan du dela anonymiserat CV och personligt brev.

Permalänk
Medlem

Låter som det handlar om extrajobb och jobb under ledigheter? Då handlar det egentligen om jobb som inte kräver några förkunskaper eller erfarenheter?

Går du något program som har praktik (inte exjobb) som del av utbildningen så är det rent praktiskt bara vissa företag som kan ta emot sådana.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Låter som det handlar om extrajobb och jobb under ledigheter? Då handlar det egentligen om jobb som inte kräver några förkunskaper eller erfarenheter?

Går du något program som har praktik (inte exjobb) som del av utbildningen så är det rent praktiskt bara vissa företag som kan ta emot sådana.

Nej, det var intern positioner. Min utbildning har ensast exjobb. Och jag sökte bara positioner till hösten då det fanns inget till sommar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barafragar:

Nej, det var intern positioner. Min utbildning har ensast exjobb. Och jag sökte bara positioner till hösten då det fanns inget till sommar

Bor du i Sverige? Då förväntas du snarare att jobba på McDonalds utanför tiden du lägger på utbildningen.

Betalda praktikplatser eller trainee är heltidstjänster så det kommer du inte kunna göra under utbildningen.

Obetald praktik görs bara som del av utbildning eller arbetsmarknadspolitiskt program, obetalda interns förekommer inte i Sverige, då du skulle vara oförsäkrad vid sån typ av gratisarbete.

Jag förstår alltså varken språket du använder i inlägget jag svarar på eller din tråd i helhet.

Permalänk
Medlem

Du är en i mängden bara tyvärr, det utbildas på tok för många inom alla branscher och långt ifrån alla får sen ett jobb. Ett stor dilemma helt klart.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Bor du i Sverige? Då förväntas du snarare att jobba på McDonalds utanför tiden du lägger på utbildningen.

Betalda praktikplatser eller trainee är heltidstjänster så det kommer du inte kunna göra under utbildningen.

Obetald praktik görs bara som del av utbildning eller arbetsmarknadspolitiskt program, obetalda interns förekommer inte i Sverige, då du skulle vara oförsäkrad vid sån typ av gratisarbete.

Jag förstår alltså varken språket du använder i inlägget jag svarar på eller din tråd i helhet.

I den tjänsten jag sökte så var det dock specifikt skrivet att detta är en intern position som är på deltid, och att jag förväntas åka in 1-2 dagar i veckan (det kan alltså inte vara heltid). Det betyder att det finns alltså sådana möjligheter i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barafragar:

I den tjänsten jag sökte så var det dock specifikt skrivet att detta är en intern position som är på deltid, och att jag förväntas åka in 1-2 dagar i veckan (det kan alltså inte vara heltid). Det betyder att det finns alltså sådana möjligheter i Sverige

En betald praktiktjänst innehåller någon form av utbildningsinnehåll. Vad du än hittat är du garanterat inte målgruppen.

Du har tre år av din utbildning kvar, arbeten du kan ta några timmar i veckan kommer inte vara seniora ingenjörstjänster. Det finns inget på den svenska marknaden som heter intern position. Det finns trainee och betald praktik (anställningar) utöver arbetspraktik (Arbetsförmedlingen) men det som kallas internship i t.ex. USA är till stor del obetalt och har inte samma mål med kompetensbyggande som ett svenskt traineeprogram.

Permalänk

Det är en dyster tid nu på arbetsmarknaden, det finns många orsaker till detta.

Samtidigt har det varit en överdriven brist på folk inom teknik, jag menar arbetsgivare som letade efter folk som inte är färdigutbildade, ville få dem hoppa av utbildningen. Samt hur smart är det att ha en massa ”okända studenter” rännande som snokar och ha sig? Företag får tänka till vilket information dessa får och detta tar tid när syftet att anlita studenterna just var för att deras tid ej räckte till.

Med det sagt, arbetsmarknaden är dyster ny, det är tråkigt. Men att det blir bara svårare för studenter beror såklart på arbetsmarknaden, men även att det har blivit mer normalt. Det finns dock gott om jobb som inte har något med teknik att göra.

Mitt råd är har man tid över så kan man läsa fler kurser vid sidan av.

Permalänk
Skrivet av Barafragar:

Ca 70 ansökningar, där jag ringde eller mailade för att bli elektriker lärling. Slutade med att jag fick jobb via en polare till mamma...

Bara gneta och höra sig för via vänner/bekanta

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Väldigt konstigt hur det både kan vara brist på jobb och brist på arbetskraft i en och samma marknadsbranch samtidigt.

Permalänk
Medlem

nvm

Permalänk
Medlem

Är svenska ditt modersmål? Antingen är ditt inlägg bara slarvigt skrivet eller så är svenska inte ditt modersmål. Om din text i ditt CV inte håller hög standard så faller du bort redan där.

Permalänk
Medlem

Hej, skicka gärna ditt cv och brev till mig för feedback!

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem

Att anställa är väldigt riskfyllt för arbetsgivare. Får man fel kandidat är det många veckor och mycket pengar att avskeda. Gissar att företagen i branschen har svårt att bedöma hur många anställda de behöver, vilket gör dem väldigt försiktiga.

Permalänk
Medlem

@littlemac: De som läser hans ansökan har nog tillräcklig läsförståelse för att se att TS gått två år av sina fem år på utbildningen och inte kan ta en anställning fören om tre år, han är ju inte tillgänglig att ta en heltidstjänst.

Betalda traineeprogram är definitivt möjligt efter avslutad utbildning, men de är på 100 % och inget som går att kombinera med heltidsstudier vid sidan av.

Permalänk
Medlem

Det är svårt att hitta jobb om man inte har tidigare arbetslivserfarenhet. Speciellt som du inte är färdig med utbildningen. Redan där tänker jag mig att många rycker på axlarna och säger vänta 3 år till.

En av mina närmaste kollegor var arbetslös ett år efter examen innan han kom in på en konsultfirma via bemanningsföretag.

Om man inte känner någon i branschen blir det svårare. Nätverka och jobba på presentationen av dig själv. Man kan vara hur duktig som helst men inte få jobb om man inte lyckas presentera det. Du har fått många bra förslag i tråden hittils.

Enda anledningen att jag halkade in i byggbranschen var att pappa kände en chef som behövde en ung (billig) person för skitgöra på ett jättebygge. Dom gillade mig och var nöjda med arbetet så fick testa på svårare och svårare uppgifter. På det spåret är det och nu sitter jag och ritar anläggningar. Har inte ens formell utbildning för det. Nu för tiden med 12 år i branschen spelar det typ ingen roll var jag söker jobb så får jag komma på intervju.

Ta vilket jobb som helst om du bara vill tjäna lite pengar. Annars väss presentationen ytterligare vem du är, vad du vill bidra med hos arbetsgivaren, hur din personlighet stärker organisationen, hur smidig du är att jobba med.

Angående sociala medier... troligen många fler som har samma utmaning som dig, men dom lägger inte ut det på LinkedIn. "Arbetslös idag igen. Idag söker jag 10 jobb till. Hejhopp bloggen" därav blir bilden skev. Sociala medier ger en skev bild av verkligheten.

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T CL30 | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Medlem

Du kanske framstår som dryg eller jobbig. "Kolla på mig, vad bra jag är"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@littlemac: De som läser hans ansökan har nog tillräcklig läsförståelse för att se att TS gått två år av sina fem år på utbildningen och inte kan ta en anställning fören om tre år, han är ju inte tillgänglig att ta en heltidstjänst.

Betalda traineeprogram är definitivt möjligt efter avslutad utbildning, men de är på 100 % och inget som går att kombinera med heltidsstudier vid sidan av.

Det spelar ingen roll i mina ögon. Vi är ju alla olika men slarvig svenska sorteras bort av mig. Jag har rekryterat ca. 50 personer under mina år som chef.

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Det spelar ingen roll i mina ögon. Vi är ju alla olika men slarvig svenska sorteras bort av mig. Jag har rekryterat ca. 50 personer under mina år som chef.

Klart det spelar roll om han inte har hoppat av programmet? Blir bortsållad dubbelt upp. Självklart vill ingen intervjua någon som ska fortsätta gå sitt civing-program när de letar efter någon att fylla heltidstjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Klart det spelar roll om han inte har hoppat av programmet? Blir bortsållad dubbelt upp. Självklart vill ingen intervjua någon som ska fortsätta gå sitt civing-program när de letar efter någon att fylla heltidstjänster.

Missförstod dig. Absolut, håller helt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Väldigt konstigt hur det både kan vara brist på jobb och brist på arbetskraft i en och samma marknadsbranch samtidigt.

Brist på seniora utvecklare, överflöd av juniora som behöver läras upp. Det är inte brist på människor som kan knacka på ett tangentbord, det är brist på personer som klarar av att lösa komplexa problem

(Är själv inte en av dem men noterat hur sjukt hög tröskel det är för duktiga utvecklare)

Kombinera sedan en bra utvecklare som även har en social ådra och du talar om ett fåtal procent

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Brist på seniora utvecklare, överflöd av juniora som behöver läras upp. Det är inte brist på människor som kan knacka på ett tangentbord, det är brist på personer som klarar av att lösa komplexa problem

(Är själv inte en av dem men noterat hur sjukt hög tröskel det är för duktiga utvecklare)

Kombinera sedan en bra utvecklare som även har en social ådra och du talar om ett fåtal procent

Samtidigt anställs inte 50+...

Permalänk
Medlem

Kan du länka portfolion?