Muskampen 2025: Segraren korad!

Bankid och firefox android fungerar inte?

Permalänk
Medlem

Bankid och firefox android fungerar inte?

Är det bara för mig som i firefox på android inte kan starta bankid signering? T ex om jag ska betala och signera så lyckas inte sidan starta bankid. Kör jag samma i brave t ex så funkar det utan problem direkt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem med brave, jag brukar behöva starta bankid manuellt.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk

Har för mig att de e nått man måste aktivera i inställningarna på firefox för att det ska fungera med den.

Ä typ nån säkerhetsgrej i firefox appen att den inte tillåter att lan öppnar externa appar.

Dock hundra år sen ja fixa det på min mobil så minns varken namnet eller exakt var det ligger...

Kan potentiellt vara inställningen "allow links to open in apps".

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag kör bankid appen på android med firefox sedan många år. Använder även firefox på linux och windows 11 tidigare 10 och loggar in med QR kod signerar osv....

Jag har inte gjort några special inställningar i firefox.

Funkar kanon, någon enstaka gång för länge sedan har jag haft lite strul men det var bara att tillfälligt stänga av ad-blocker.
Så kolla om du har någon AD blocker som ställer till det.

Visa signatur

Main Computer:
CPU Intel I9 12900K: MB Asus Prime Z690-P D4: Chassi Obsidian 750D: PSU Corsair RM850x V2: CPU FAN Noctua NH-U12A Chromax black: GPU Intel ARC B580 LE: Skärm ASUS ROG PG348Q 3440*1440: RAM 64GB DDR4: HD1 OS MSI SPATIUM M480 PCIe 4.0 NVMe M.2 1TB: HD2 VmWare Kingston SSDNow A400 960GB: HD3 Lagring Western Digital Black - 2TB: Chassi FAN Noctuna 4x120mm

Permalänk
Medlem

Har samma problem med Firefox på iOS, även med DuckDuckGo browser.
Använder jag Safari funkar det utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Har samma problem med Firefox på iOS, även med DuckDuckGo browser.
Använder jag Safari funkar det utan problem

Citerar mig själv, hittade och avbockade denna inställning och då funkar det
Settings > webbläsning > ”Blockera öppning av externa appar”

Permalänk
Medlem

Hade nåt sånt liknande problem en gång. Löste sig med en omstart av telefonen har jag för mig... men ska inte ta gift på det.

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T CL30 | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Medlem

Har du uBlock eller liknande installerat? Jag hade problem med Klarna och BankID bl.a. som försvann när jag återställde uBlock till standardinställningar.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: PowerColor RX 9070 XT Reaper | Ssd: Kingston Fury Renegade 500GB, Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitor: Dell Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem

Som många har varit inne på, så har det med VPN och andra säkerhets-inställningar att göra.

BankId öppnar ju nästan alltid en extern IP-adress, och vill dessutom se din IP adress, och har man Apples Private Relay service aktiverat (t.ex.) som har till syfte att dölja och förhindra spårning av användarens IP, så skapar det problem.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem!

Ändrade inställningen "Öppna länkar i appar" till "Fråga innan du öppnar".

Då kommer det en ruta som frågar om du vill öppna BankID. Lite störande med en ruta, men nu funkar det åtminstone!

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag hade samma problem!

Ändrade inställningen "Öppna länkar i appar" till "Fråga innan du öppnar".

Då kommer det en ruta som frågar om du vill öppna BankID. Lite störande med en ruta, men nu funkar det åtminstone!

Fungerar fortfarande inte helt tillfredsställande hos mig, märkte jag nyss.

Permalänk
Medlem

Jag upplever att detta problem har blivit mer frekvent för mig.
Senast på vimlas hemsida. Jag har dock inte provat att konfa "Öppna länkar i appar" ska göra det och se om det blir bättre.
Har fått göra som tidigare skrivit och använda en annan webläsare för att få det att fungera.
Edit, just Vimlas sida verkar fungera bättre nu med inställningen "Öppna länkar i appar".

Visa signatur

-En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande
-Switch

Permalänk

Jag upplever att problemet kommit nyligen, kanske efter senaste Android-uppdateringen (Android 16)?
I Chrome funkar BankId, men inte i Firefox. Jag har 'Öppna länkar i appar: Alltid'.
Innan hade jag två tillägg, 'I don't care about cookies' och 'ClearURLs'. Den sistnämnda skulle ju definitivt kunna ställa till med problem men enligt Github ska det finnas undantag för BankID inlagt, men bägge är nu inaktiverade.
BankID kommer ibland upp efter en stund, men då har det gått för lång tid.

Visa signatur

Das Keyboard Ultimate

Permalänk
Medlem

Jag upplever samma problem. Började för ungefär en månad sedan för mig.

Det fanns ett liknande problem för några år sedan och då gick det att lösa genom att tillåta öppning av appar automatiskt. Den lösningen funkat inte för mig den här gången.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2GHz | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz XMS3 + Corsair Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600MHz | AMD Radeon HD6850 OC 1GB | Windows 10 Pro 64-bit | BenQ G2420HDBL + Dell 1907FP | Samsung SSD Desktop 830-Series 128GB + 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ + WD Green WD20EARX 64MB 2TB

Permalänk
Medlem

Har inte märkt nåt problem faktiskt.

Permalänk
Medlem

Samma här sedan en tid tillbaka. Funkar efter att stänger (avslutar) Firefox och öppnar igen. Riktigt irriterande

Permalänk
Medlem

Får samma problem ibland, då får jag undanta sidan från ublock origins.

Visa signatur

AMD Ryzen Threadripper 3970X | Corsair iCUE H150i RGB PRO XT | Corsair Vengeance LPX 128GB (4x32GB) 3600MHz | MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X | Samsung 980 Pro series 4TB (2x2TB RAID 0) M.2 | Corsair MP600 PRO 1TB M.2 | Seagate Exos 128TB (8x16TB) | 80TB LaCie d2 Professional (10x8TB) | Corsair HX1000i 1000W | Fractal Design Define 7 XL Svart

Permalänk
Medlem

Hur formulerar vi detta problemet vidare till utvecklare av Firefox?

Visa signatur

-En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande
-Switch

Permalänk
Medlem

Haft samma bekymmer ett par veckor.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV