Lenovo bekräftar Legion Go 2 - Z2 Extreme till extremt pris

Permalänk
Melding Plague

Lenovo bekräftar Legion Go 2 - Z2 Extreme till extremt pris

OLED-skärm, Ryzen Z2 Extreme och Hall effect-handkontroller står på menyn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppsan Kerstin! Det var ett saftigt pris!

Annars kul med nya handhållna. Föredrar personligen att spela framför större skärm och är sällan på resande fot.

Permalänk
Medlem

Nja, håller mig på sittande fot med en stationär dator och stor skärm än att få gam nacke med en
handhållen enhet.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Men gaah. Kan de sluta släppa Z2 Extreme-rappel någon gång. Den är så usel att blommorna vissnar och klockorna stannar. Vi behöver en ny arkitektur så Valve kan börja ens snegla på att släppa en Steam Deck 2, inte det här gamla strömtörstiga luddet

Kontext: Z2 Extreme-prylar ger samma eller sämre FPS vid samma strömbudget (15W) som en snart _FYRA_ år gammal steamdeck-arkitektur. Det är väldigt, väldigt dåligt.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X / Switch 2 / Steamdeck OLED

Permalänk
Medlem

Aldrig i livet.
Det är ju bättre att uppgradera stationära och streama till en surfplatta eller något för det priset.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 96 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Kan ju lika gärna ha en spel laptop?

Enheten lutar åt idioti lyx vara.
Är du frisk eller 🤣

Men visst. Köp 🙃

Samtidigt kul med nya prylar hehe

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Känns helt ointressant sett till prislapp och prestanda. Är man en "gamer" så vill man ändå ha antingen en stationär speldator eller en bärbar dito för alla de spel som är för tunga för handhållna eller som helt enkelt inte fungerar vettigt med en handkontroll utan kräver mus och tangentbord. En handhållen som Legion Go blir därmed ett enklare komplement och priset måste spegla detta.

Men med detta sagt - Lenovo har förmodligen ganska god koll på vilka som köper deras prylar och hur intresserade dessa är av mer prestanda oaktat prisnivån. Det kan ju vara så att det existerar en väldigt stor men tystlåten kundgrupp som inte tycker att det är speciellt konstigt att lägga 15 000 kronor på en handhållen konsol så länge som denna uppfyller deras krav. 15 000 kronor är trots allt inte mer än några dagars nettoinkomst för väldigt många arbetare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

15 000 kronor är trots allt inte mer än några dagars nettoinkomst för väldigt många arbetare.

15 000 kr är betydligt mer än bara några dagars nettoinkomst. Det motsvarar snarare över två veckors lön för en genomsnittlig arbetare i Sverige.

Personligen tror jag att med den där typen av priser börjar man nå en smärtgräns sett till vad man får för pengarna.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Kan ju lika gärna ha en spel laptop?

Enheten lutar åt idioti lyx vara.
Är du frisk eller 🤣

Men visst. Köp 🙃

Samtidigt kul med nya prylar hehe

Du gillar att särskriva ser jag. Är det din hobby?

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 96 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Orimligt pris.

Tror det är mer värt att vänta in LPDDR6 och en GPU som stödjer FSR 4.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Skribent

Jag personligen skulle kunna tänka mig att lägga lite extra på en bärbar enhet med OLED, HE-spakar och allt vad det nu heter. När jag hade en Steam Deck respektive ROG Ally kan jag säga att det återuppväckte mitt intresse för spel på ett helt annat sätt. Mer så än att köpa ett nytt biffigt grafikkort eller liknande.

Det stora problemet jag har är att dagens enheter är precis lite för klena, åtminstone för att helhjärtat omfamna det som en primär spelenhet. Jag vill kunna starta upp Skyrim SE, Dragon’s Dogma 2 eller Witcher 3 och känna att stabila 60 FPS är gångbart i 99 % av speltiden – utan att behöva fiffla med uppskalning eller liknande när jag redan ligger vid 800p/1080p. Kan sträcka mig till att använda FSR4 FG eller i vissa fall Lossless Scaling för att komma upp i "120 fps/hz".

I exemplet med både Skyrim och Witcher kunde jag för det mesta ligga runt 50 FPS-snåret med medel till höga inställningar – så vi är snart i mål. Hoppas på att nästa 'riktiga generation' handhållna tar oss över mållinjen. Kanske det är tillräckligt med ett prestandakliv för Valve att släppa en Steam Deck 2 då med

Visa signatur

< R5 7600X | 32 GB 6000 MT/s | RX 9070 XT >

< Redmi Note 14 Pro | Redmi Pad SE 11" >

Permalänk
Medlem

Ser bra ut tycker jag!
Och om du inte vill vänta, men redan nu vill testa hur AMD Z2 Extreme presterar i spel, så finns MSI Claw A8 med samma CPU i lager hos Inet med säljstart idag.

https://www.inet.se/hitta?q=claw+a8

FYI - Jag jobbar på MSI, säg gärna till om denna sortens inlägg inte är OK!

Permalänk
Medlem

Och alla klagar på Switch 2 pris.. skojar ni nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

15 000 kr är betydligt mer än bara några dagars nettoinkomst. Det motsvarar snarare över två veckors lön för en genomsnittlig arbetare i Sverige.

Personligen tror jag att med den där typen av priser börjar man nå en smärtgräns sett till vad man får för pengarna.

Nu utgör ju Sveriges befolkning cirka 1 promille av den globala så tror inte svenska löner i någon högre grad påverkar Lenovos beslut. Sedan vet man väl inte hur deras tankar ser ut. Kan det vara så att de inleder med ett högt riktpris för att senare kunna genomföra kraftiga sänkningar. Alltså liknande den utveckling vi länge såg på mobiltelefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prebz:

Ser bra ut tycker jag!
Och om du inte vill vänta, men redan nu vill testa hur AMD Z2 Extreme presterar i spel, så finns MSI Claw A8 med samma CPU i lager hos Inet med säljstart idag.

https://www.inet.se/hitta?q=claw+a8

FYI - Jag jobbar på MSI, säg gärna till om denna sortens inlägg inte är OK!

Du får gärna motivera då varför man ska betala 3x mer än förra generationen för 10% extra prestanda.
Prestanda man kan få med lite upplåsning av effekt, dock blir ju batteriet lidande men en powerbank kan ju lösa det på resande fot.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Nu utgör ju Sveriges befolkning cirka 1 promille av den globala så tror inte svenska löner i någon högre grad påverkar Lenovos beslut. Sedan vet man väl inte hur deras tankar ser ut. Kan det vara så att de inleder med ett högt riktpris för att senare kunna genomföra kraftiga sänkningar. Alltså liknande den utveckling vi länge såg på mobiltelefoner.

Även globalt är det många som inte är bland de Topp 1% rikaste.

Men om alla som har råd utan problem att köpa en Legion Go 2 köper en så kommer Lenovo tjäna massor.

Frågan är hur Venndiagramet ser ut över de som har råd utan ansträngning och de som är intresserade av sån här enhet.

Finns säkert många som med lätthet har råd men som inte är intresserade också.
Kan vara hektiskt liv och inte har tid för spel eller helt enkelt har andra intressen.

Skrivet av beardedpear:

Fast bara för att du inte vill ha en pungspark betyder det väl inte att du vill ha en örfil heller ?

Man kan anse att en produkt är dyr även om det finns andra produkter som är dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Det var inte det jag främst reagerade på. Det var att du skrev att 15000 kr motsvarande några dagars lön netto, eftersom det inte stämmer.

I en global kontext blir det ju ännu värre.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Do you guys not have money?

Permalänk
Medlem

dyrt pris för en liten bärbar enhet, då kan man lika gärna köpa en ps5 och switch2 för bättre valuta.

Permalänk
Medlem

Jag tycker idén är ganska intressant. Men bara genom att köra Linux tappar jag minst 20 % FPS på min PC. Vilket gör dessa maskiner värdelösa överlag. Nu står det inte om den kör just Linux, men på en bild såg jag Windows Pass, så jag antar att det är Windows som maskinen kör. Det gör säkert att den kan hålla 30–144 FPS.

Skulle jag däremot ut på bilresa i Europa med familjen, som när jag var 12–16 år, hade jag antagligen aldrig fått chansen att köpa en så dyr maskin, haha. Och vid 38 års ålder skulle jag aldrig förstöra en bilresa genom att sitta och spela – och antagligen börja må illa för att jag inte har ögonen på vägen.

Visa signatur

Yeshua mḥabbkhun!

Permalänk
Medlem

Så här ser jag på det!

Skrivet av HazZarD:

dyrt pris för en liten bärbar enhet, då kan man lika gärna köpa en ps5 och switch2 för bättre valuta.

Jag förstår hur du tänker, men den är ju byggd för resor och camping, inte för att sitta i soffan och spela. Där är dina alternativ mycket bättre – man kan ju köpa alla tre konsoler som finns för samma pris som en Legion Go 2 – Z2 Extreme. Att ligga i sängen och spela är mysigt, men det finns betydligt bättre alternativ, till exempel PS5 Portal + en PS5, och ändå hamnar man under priset för en Go2. Håller du inte med?

Visa signatur

Yeshua mḥabbkhun!

Permalänk
Medlem

För det priset bör den ligga över 60fps på de allra flesta spel på medium-high inställningar och ha 12 timmars batteritid. Då hade jag köpt!

Permalänk
Medlem

Skönt att man slipper ha ågren över att nyligen köpt en Legion Go S med Z1 Extreme😅

Permalänk
Medlem

Känns helt ointressant, vad är ens syftet?
Behöver verkligheten en ny generation från AMD, intel och Nvidia på APUer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Frågan är hur Venndiagramet ser ut över de som har råd utan ansträngning och de som är intresserade av sån här enhet.

Det kan nog vara ett betydligt större överlapp än vad många tänker sig. Ung, utan familj men med god inkomst är ingen liten grupp globalt sett. Som exempel verkar ju Apple inte ha några bekymmer att sälja mobiltelefoner för 15 000 - 20 000 kronor trots att dessa erbjuder minimala förbättringar över föregångaren.

Permalänk
Medlem

Alldeles för dyrt. AMD har prissatt Z2E orimligt högre än Z1E. Jag hade trott att priserna skulle sjunka i takt med att Z1E blev billigare att producera. Istället gick man raskt vidare till Z2E som ger 10-20% mer prestanda för 40-50% mer i kostnad. Tråkig utveckling för en marknad som behöver prispressas nedåt. Även en Steam Deck OLED är i mina ögon sjukt överprisad för det man får. Just nu är nog kanske det bästa köpet en begagnad Z1E handhållen.

Permalänk
Medlem

Ser fortfarande ingen anledning att byta ut min steam deck

Skrivet av ts1337:

Jag tycker idén är ganska intressant. Men bara genom att köra Linux tappar jag minst 20 % FPS på min PC. Vilket gör dessa maskiner värdelösa överlag. Nu står det inte om den kör just Linux, men på en bild såg jag Windows Pass, så jag antar att det är Windows som maskinen kör. Det gör säkert att den kan hålla 30–144 FPS.

Skulle jag däremot ut på bilresa i Europa med familjen, som när jag var 12–16 år, hade jag antagligen aldrig fått chansen att köpa en så dyr maskin, haha. Och vid 38 års ålder skulle jag aldrig förstöra en bilresa genom att sitta och spela – och antagligen börja må illa för att jag inte har ögonen på vägen.

Konstigt brukar väll vara att Linux ger bättre prestanda.
Skulle aldrig tänka mig byta ut SteamOS till Windows tex på min Steam Deck.
Så att det skulle vara värdelöst på dessa enheter stämmer inte. Ett ignorant uttal.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av beardedpear:

Nintendo brukar väl inte subventionera sina konsoler (?) men de borde ändå ha råd att slimma priserna iom att de ändå tar en bit av kakan vid all spelförsäljning. Lenovo har ju inte den möjligheten.

Med det sagt - ja detta var ett riktigt saftigt pris. Tur jag inte läste detta till morgonkaffet för då hade jag satt det i halsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts1337:

Jag förstår hur du tänker, men den är ju byggd för resor och camping, inte för att sitta i soffan och spela. Där är dina alternativ mycket bättre – man kan ju köpa alla tre konsoler som finns för samma pris som en Legion Go 2 – Z2 Extreme. Att ligga i sängen och spela är mysigt, men det finns betydligt bättre alternativ, till exempel PS5 Portal + en PS5, och ändå hamnar man under priset för en Go2. Håller du inte med?

Jo sant, köpte nyss en msi claw fast under 4000kr vilket är mer rimligt för en bärbar skulle aldrig motivera mig ett pris på dom dyraste.

Permalänk
Medlem

Ointressant för det priset.

Förhoppningsvis går den ner i pris längre fram.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett