Muskampen 2025: Segraren korad!

Golvhögtalare + kamin = ??? 😭

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Alling:

Det har faktiskt varit mitt huvudspĂ„r frĂ„n början. Är det en fĂ€rdig produkt man ska leta efter eller snarare nĂ„got man bygger sjĂ€lv? Vad ska man ha för material i sĂ„ fall?

MDF (eller annan trÀskiva) med vÀrmereflekterande folie (finns sjÀlvhÀftande varianter om du inte orkar limma) mellan högtalaren och kaminen hade sÀkert fungerat, om det inte Àr rent overkill.

SvÄrt att avgöra avstÄnd pÄ din bild, men det Àr frÀmst vÀrmestrÄlningen som skulle vara faran. Stenull och liknande lÀr inte behövas alltsÄ. Isoleringsfolie anvÀnds bland annat i tak av samma anledning, men ocksÄ i fordon sÄ du hittar lite olika varianter lite överallt inkl Clas Ohlson, Biltema, bygghandel o.s.v.

PermalÀnk
99:e percentilen ★
●
Skrivet av Cnit:

Jag tycker det ser för nÀra ut, finns sÀkert en anledning att förra Àgaren hade allt monterat pÄ vÀggen.

Jag kommer ocksÄ montera TV:n pÄ vÀggen, om det spelar nÄgon roll i sammanhanget. Notera Àven att förra Àgaren hade en liten hylla dÀr min högtalare hamnar.

Citat:

Tror inte det kommer se snyggt ut att lÀgga nÄgon skiva som skydd heller.

Absolut inte sjÀlvklart att det godkÀnns, nej!

Citat:

Om du inte har tÀnkt att elda sÄ ofta kan du vÀl flytta pÄ den dom enstaka gÄngerna.

Nja, kanske. Men det Àr inte nödvÀndigtvis bara jag som kommer elda, och dessutom nÀmnde min sambo att man kan vilja elda samtidigt som man tittar pÄ TV eller lyssnar pÄ musik.

Visa signatur

Skrivet med hjÀlp av Better SweClockers

PermalÀnk
●
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Jag skulle inte ha högtalarna sÄ nÀra kaminen vid eldning. Givet att du vill ha tv:n pÄ den vÀggen finns det nÄgra olika lösningar
-Köp outriggers (för stabilitet) och montera hjul pÄ dem sÄ att du kan rulla ivÀg dem nÀr det ska eldas.
-SÀlj högtalarna till förmÄn för ett par stativare som du kan vÀggmontera.

Har redan outriggers (om du menar sÄdana dÀr smÄ "fötter" som gÄr ut nÄgra centimeter i sidled frÄn högtalarnas hörn); de Àr bara inte monterade pÄ bilden.

Hur skulle stativhögtalare hjÀlpa? Hade de inte behövt sitta vÀldigt högt upp i sÄ fall (estetiskt klurigt)?

Visa signatur

PermalÀnk
Medlem
●

Vilket avstÄnd kommer högtalaren vara ifrÄn kaminen?

Jag jÀmför just med min eldstad och jag hade inte kunnat ha nÄgot sÄ nÀra som det ser ut pÄ bilden iaf.

Om soundbar Àr inget alternativ sÄ fÄr du bara elda och se vad som hÀnder efter 1 intensiv eldning och kÀnna pÄ högtalaren hur varm den blir.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Alling:

Äntligen har man flyttat till ett hus utan nĂ„gon granne vĂ€gg i vĂ€gg som kan störas av hög musik! Men sĂ€g den lycka som varar 
 mina fina ELAC UF52 ser ut att hamna alldeles för nĂ€ra kaminen. 😱

<Uppladdad bildlÀnk>

Bilden ovan Àr frÄn annonsen, men TV:n Àr en 77-tums LG OLED precis som min OLED77C3.

<Uppladdad bildlÀnk>

HÀr ser ni ungefÀr hur det blir. Notera att min TV sticker ut ca 5 cm pÄ vardera sida om TV-bÀnken (IKEA Stockholm), sÄ det gÄr knappast att flytta högtalarna Ànnu nÀrmare TV-bÀnken.

Den första frÄgan som mÄste stÀllas Àr vÀl: Kan högtalaren stÄ sÄ nÀra kaminen?

Om inte: vad göra? Har funderat pĂ„ diverse olika approacher: nĂ„gon typ av skĂ€rm som skydd mot vĂ€rmen, nĂ„got sĂ€tt att göra högtalaren flyttbar, annan placering 
 finns det nĂ„got som skulle funka, eller mĂ„ste jag tĂ€nka om helt och skaffa nĂ„gon trött soundbar? 😖

HjĂ€lp mig tĂ€nka utanför boxen – alla tĂ€nkbara förslag uppskattas! đŸ™đŸ»

Skulle behöva fler bilder av vardagsrummet men pĂ„ de bilder man ser hade jag satt TVn dĂ€r tavlorna sitter istĂ€llet sĂ„ ryggen pĂ„ soffan gĂ„r mot fönstret, dĂ„ ser dessutom soffan mer inbjudande ut. Alternativt undersöka det grĂ„ hörnet med Andy tavlan, svĂ„rt att veta vad som gömmer sig dĂ€r bakom men det hörnet gĂ„r sĂ€kert ”riva” sĂ„ lĂ€nge ingen trappa eller nĂ„t annat gĂ„r dĂ€r, kĂ€nns som en extremt stor genomdragning av nĂ„got som gĂ„r att tajta till, dĂ„ blir den vita trĂ€vĂ€ggen dessutom större.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av tearzyo:

... pÄ de bilder man ser hade jag satt TVn dÀr tavlorna sitter ...

Lite komiskt, det sitter tavlor pÄ alla vÀggar (Sorry, kunde inte lÄta bli. Jag hÄller med dig, jag hade nog gjort likadant om möjligt)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Dimman:

Lite komiskt, det sitter tavlor pÄ alla vÀggar (Sorry, kunde inte lÄta bli. Jag hÄller med dig, jag hade nog gjort likadant om möjligt)

Riv vÀggarna i hörnet vid krysset. Placera soffan med ryggen mot fönstret. SÀtt TV vid inringad markering.

PermalÀnk
Livsnjutare 😎 ★
●

Beror pÄ kamin, men min soffa stÄr nÀrmre Àn sÄ och den har inte fattat eld Ànnu pÄ 2Är+

Jag hade sagt att du kan köra pÄ, men enklast Àr ju att tÀnda eld i kaminen och se hur varmt det faktiskt blir.

Ta en annan bit trĂ€ och sĂ€tt pĂ„ samma avstĂ„nd sĂ„ kĂ€nner du ju faktiskt vilken vĂ€rme det kommer bli pĂ„ den reflektor som högtalaren defakto blir
.

Men som sagt, jag tror det Àr lugnt !

Visa signatur

‱ Citera eller Svara för respons! ‱
‱ Life is a playground {|;^) ‱

PermalÀnk
●
Skrivet av tearzyo:

Skulle behöva fler bilder av vardagsrummet men pÄ de bilder man ser hade jag satt TVn dÀr tavlorna sitter istÀllet sÄ ryggen pÄ soffan gÄr mot fönstret, dÄ ser dessutom soffan mer inbjudande ut.

Den idén ligger ocksÄ pÄ bordet, men Àr inte heller sjÀlvklar: dels tror vi att det blir halvsvÄrt att placera soffan pÄ ett bra sÀtt, dels kan det nog se lite fult ut nÀr man ser hela TV-setupen frÄn sidan, och dels vill vi gÀrna kunna se TV:n frÄn köket och matplatsen, frÄn vilken bilden Àr tagen.

Citat:

Alternativt undersöka det grĂ„ hörnet med Andy tavlan, svĂ„rt att veta vad som gömmer sig dĂ€r bakom men det hörnet gĂ„r sĂ€kert ”riva” sĂ„ lĂ€nge ingen trappa eller nĂ„t annat gĂ„r dĂ€r, kĂ€nns som en extremt stor genomdragning av nĂ„got som gĂ„r att tajta till, dĂ„ blir den vita trĂ€vĂ€ggen dessutom större.

Skrivet av tearzyo:

Riv vÀggarna i hörnet vid krysset. Placera soffan med ryggen mot fönstret. SÀtt TV vid inringad markering.<Uppladdad bildlÀnk>

VÀggarna i hörnet Àr tyvÀrr omöjliga att Àndra pÄ, dÄ de Àr yttervÀggar. Huset Àr en bostadsrÀtt, sÄ man fÄr inte förÀndra dess yta.

Visa signatur

PermalÀnk
●
Skrivet av Shepherds pie:

Bildgooglade och det kan vara en braskamin Andorra

Skrivet av glemmy:

Kolla upp vilken modell kamin och vad manualen sÀger.

Det Àr mycket riktigt en Thorma Andorra F9489, sÄvitt jag förstÄr av att lÀsa etiketten pÄ baksidan. Ska lÀsa manualen vid tillfÀlle.

Visa signatur

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av walp:

Jag har en nĂ€stintill identisk Contura, som jag kan prova plĂ„gelda ikvĂ€ll om du vill, för att se hur en svart trĂ€list, och svart filterskum beter sig, om du vill veta nu i augusti, istĂ€llet för november, och pĂ„ högtalare som kostar nĂ€rmare 400 000 €

FörvÀntar mig att dina högtalare Àven diskar, tvÀttar och lagar mat Ät dig med för den prislappen...

Visa signatur

Citera för svar!

PermalÀnk
Medlem ★
●

Tror inte du behöver oroa dig. Det som skulle hÀnda Àr vÀl att skumringarna/gummiringarna torkar, vilket de normalt sÀtt ÀndÄ gör med Ären. Tror ÀndÄ det tar mÄnga Är innan de torkar om de stÄr nÀra en kamin. Det gÄr dÄ att kanta om högtalarna. Har gjort det pÄ mÄnga högtalare och det Àr inte supersvÄrt. Kör pÄ hade jag sagt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 7 5700X3D - Thermalright Phantom Spirit 120 SE - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - Asus Radeon RX7800 XT DUAL OC 16 GB - OS Debian Sid

PermalÀnk
Medlem ★
●

Glöm inte att sotaren kommer underkÀnna dig om du har saker stÄendes för nÀra. Du kan förstÄs flytta de temporÀrt precis innan sotarens besök.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag skulle skippa allt vad golvhögtalare heter mot den ytan med tanke pÄ storleken.
Anledningen Àr att det kommer inte sÄ bra ut och enligt mig. Kaminen Àr redan intrÀngd men har ÀndÄ ett bra utrymme kring sig. Att stÀlla en högtalare precis bredvid kommer dock förstöra kÀnslan i rummet.

Jag skulle valt stativare pÄ vÀggen och ett par subbar istÀllet i ditt fall om du vill ha placeringen av TVn som pÄ bilden.

Möjligen att jag valt att vrida allt 90 grader men det ser inte ut att vara sÄ gott om plats dÀr heller.

PermalÀnk
●
Skrivet av walp:

och pĂ„ högtalare som kostar nĂ€rmare 400 000 €

VĂ€nta lite nu 
 400 000 euro motsvarar ungefĂ€r, i svenska kronor, 40 000 miljarder kronor. Och det Ă€r vĂ€ldigt mycket pengar.

Dold text
Visa signatur

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Alling:

VĂ€nta lite nu 
 400 000 euro motsvarar ungefĂ€r, i svenska kronor, 40 000 miljarder kronor. Och det Ă€r vĂ€ldigt mycket pengar.

Exakt! Mannen till höger, sÄg pÄ lÄngt avstÄnd (mycket mer Àn 51 cm) att det skulle gÄ som det gick.

SÄg du mÄnne makeshift-testet jag gjorde?

Om du vill, kan jag Àven göra ett lÄngtidstest med min ovÀrderliga högtalare, sÄ hör jag av mig, nÀr nÄt gÄr Ät fel hÄll?

Visa signatur

PermalÀnk
●
Skrivet av Eric Keys:

Kolla med en butik som sĂ€ljer kaminer, de sĂ€ljer garanterat Ă€ven “skivor”, ca 5cm tjocka, av nĂ„got obskyrt material som Ă€r ganska skört/poröst, men skyddar vĂ€ggar för vĂ€rme. Har sjĂ€lv fĂ„tt installera sĂ„dana i ett hörn för att kunna ha kaminen nĂ€ra vĂ€ggen. De fick limmas(inte skruvas), med ett lim som inte leder vĂ€rmen vidare in i vĂ€ggen bakom.

Med det sagt hade jag varit vÀldigt försiktig med att ha högtalarna sÄ nÀra kaminen vid eldning. Vi eldar vÀldigt mkt, flera kubik ved per Är, kombinerad myseldning och vÀrme(vi har annan vÀrmekÀlla ocksÄ, och en kamin med stora stenblock, sÄ den hÄller vÀrmen bra), och vid det avstÄndet tycker jag det Àr vÀldigt varmt, i alla fall om man eldar nÄgra timmar. Eldar du bara nÄgra vedtrÀn och slutar sen Àr det nog helt ok, dÄ hinner det ju inte riktigt bli sÄ varmt.

Jag hade nog testeldat ordentligt för att ta reda pÄ den korrekta temperaturen vid positionen, dessutom eldat ganska ordentligt(nÄgra timmar) för att vara sÀker pÄ att det Àr maxtemp man uppnÄr.

Tack för rÄden! Vi kommer nog inte elda sÄ mycket som ni. Jag ska forska vidare i bÄde temperatur vid högtalaren och eventuellt skyddsmaterial.

Visa signatur

PermalÀnk
●
Skrivet av walp:

SÄdÀr!
Nu har jag mÀtvÀrden efter 1h stenhÄrd eldning (mer Àn man vill/fÄr/ska).

Modesty is a virtue...

https://youtu.be/UbTBk4pDIHA?si=3wrKBaGiFXvH3BmE#t=295

MÄltemperatur av den svartmÄlade tempsensorn pÄ radiellt olika avstÄnd frÄn centrum av eldhÀrden, mÀtt frÄn glaset efter 60 minuter. Glaset Àr halvsotat, sÄ blir inte full frÀs pÄ effekt/yta via totaltransmission, vilket gör att man mÄste ha lÀngre avstÄnd, om man har ett rent glas. Jag tog bort glaset, sÄ dÄ blir det worst case, i mitt fall.(N.B:Differncesinfuelandoxygensurplusandotherhumiditymaygiveyouverydifferentresults!)

Omgivningstemperatur i rummet, ca. 24°C i snitt (and rising....).

1h mÀttid
30 cm 56°C (handen pĂ„ samma mĂ€tpunkt upplever "Ă…Ă„hh nÀÀÀh...inte en till sĂ„nhĂ€r HĂ€rda-för att-verka-ytligt-dumcool(pun!)-lek igen.."
33 cm interpol-> nÄnstans mellan linjÀrt 53°C och 46°C kvadratiskt avtagande (inversa kvadratlagen) pga rymdvinklar m.m, men rimligen 50°C
47 cm interpol-> 41°C till 23°C, rimligen 40°C
51 cm 38°C (handen pÄ samma mÀtpunkt upplever "Hey, I know this song! Badabada-bastu-badabada-bastu-badabadabadabadabadabada-bastu!"-varm kÀnsla).

Var gÄr grÀnsen dÄ? Det Àr upp till dig, the user.

Ska vi ha högtalare för 400 000 € intill kaminen?

(Will-you-carbonate?) Nej.

Retorisk follow up question:
Ska vi ha högtalare för 400 000 € @2025-09-01?

<Uppladdad bildlÀnk>

Skrivet av walp:

SÄg du mÄnne makeshift-testet jag gjorde?

Om du vill, kan jag Àven göra ett lÄngtidstest med min ovÀrderliga högtalare, sÄ hör jag av mig, nÀr nÄt gÄr Ät fel hÄll?

Jag hade faktiskt lyckats missa det! Tror att jag fastnade pÄ @Baxtex inlÀgg om att jag lÀgger energin pÄ fel sak. Stort tack för att du tog dig tid att mÀta!

Är inte sĂ€ker pĂ„ att jag förstod alla förutsĂ€ttningar i ditt test. Om du orkar fĂ„r du gĂ€rna förtydliga följande:

• Ska jag lĂ€sa "Jag tog bort glaset" som att dina mĂ€tvĂ€rden Ă€r resultatet av en timmes eldning med glaset borta eller med glaset som pĂ„ bilden?

• Ska jag lĂ€sa bara "33 cm interpol" och "47 cm interpol" som nĂ„gon typ av uppskattningar, och att det alltsĂ„ bara Ă€r 56 °C vid 30 cm och 38 °C vid 51 cm som Ă€r faktiska mĂ€tvĂ€rden?

Det Àr faktiskt just 33 cm frÄn högtalarens nÀrmaste punkt till kaminens metallyta, sÄ som högtalarna stÄr nu. GÄr nog att klÀmma ut nÄgra centimeter till möjligen.

Mellan kaminen och de vita plankorna pÄ vÀggen bakom Àr det bara 9 cm, eller drygt 10 cm om man bara tillÄter sig att mÀta "rakt ut" frÄn kaminens yta:

Men tillverkarens angivna sÀkerhetsavstÄnd Àr ju ocksÄ avsevÀrt större framÄt (80 cm) och Ät sidorna (45 cm) Àn bakÄt (20 cm).

Visa signatur

PermalÀnk
●
Skrivet av Halogen:

Elac gör jÀttretrevliga on-wall högtalare ocksÄ om det Àr ett alternativ att byta ut golvarna.

Skrivet av Mr_Lazy:

Jag hÄller med hÀr. Byt till högtalare du kan sÀtta pÄ vÀggen. Skorstenen Àr inte alls lika varm som sjÀlva kaminen

Även sĂ„dana högtalare mĂ„ste ju godkĂ€nnas, vilket inte Ă€r en sjĂ€lvklarhet. Golvhögtalarna hade jag sedan tidigare, vilket gör det svĂ„rare att veto:a dem. Men jag tackar varmt för förslaget och har det fortsatt i Ă„tanke!

Skrivet av lasseTM:

Har ungefÀr samma kamin och om jag inte minns fel sÄ Àr det mellan 50-75cm avstÄnd till brÀnnbart material.
Jag har en soffa pÄ maxgrÀnsen och den blir varm, jag hade inte riskerat ett par högtalare som man inte köpt pÄ loppis.

Är ju typ din kamin, sĂ„ rĂ€kna med 528mm+ att ditt glas ser vinklat mor högtalaren sĂ„ jag hade lagt pĂ„ 200mm till eller nĂ„got liknande.

https://assetstorecontura.nibe.se/hcms/v2.4/entity/document/3...

Glaset Àr precis inte vinklat mot högtalaren. AlltsÄ, kaminens förlÀngda radie vid glasets vÀnstra kant "missar" precis högtalaren, om det nu har nÄgon betydelse.

Skrivet av p.lindblom:

Jag gasolkonverterade vÄr gamla kamin nÀr vi inte lÀngre behövde den för vÀrmens skull. Det innebÀr förstÄs ett större ingrepp Àn att placera nÄgon form av skydd mellan kaminen och högtalaren, men fördelen Àr att man kan myselda utan att det blir orimligt varmt i huset.

Stort tack för det förslaget ocksÄ! Hade jag aldrig tÀnkt pÄ sjÀlv!

Visa signatur

PermalÀnk
●
Skrivet av Triton242:

Jag skulle skippa allt vad golvhögtalare heter mot den ytan med tanke pÄ storleken.
Anledningen Àr att det kommer inte sÄ bra ut och enligt mig. Kaminen Àr redan intrÀngd men har ÀndÄ ett bra utrymme kring sig. Att stÀlla en högtalare precis bredvid kommer dock förstöra kÀnslan i rummet.

Ja, det Ă€r inte ett enkelt rum att inreda. Vi konstaterade idag att de vid planeringen Ă„r 2005 nog snarare sĂ„g framför sig en 28-tums tjock‑TV i hörnet till vĂ€nster om vĂ€ggen med de vita plankorna (ty dĂ€r sitter antennuttaget).

Citat:

Jag skulle valt stativare pÄ vÀggen och ett par subbar istÀllet i ditt fall om du vill ha placeringen av TVn som pÄ bilden.

Ska definitivt ha det i Ätanke framöver.

Citat:

Möjligen att jag valt att vrida allt 90 grader men det ser inte ut att vara sÄ gott om plats dÀr heller.

Det Àr mer plats pÄ den högra vÀggen. Inte mycket, men tillrÀckligt för att komma ut en bit frÄn kaminen.

Visa signatur

PermalÀnk
Medlem ★
●

Hej!

Grattis till ert nya hus!

Jag vill dock pÄminna er om att ni har undersökningsplikt. Det innebÀr Àven att man vet hur man ska elda pÄ ett sÀkert sÀtt och vilka regler det Àr som gÀller nÀr det gÀller bl.a. avstÄnd frÄn braskamin till brÀnnbart material. DÀrför Àr det viktigt att sotaren kommer hem till er dÀr ni fÄr visa upp er tÀnkta möblering och dÀr sotaren fÄr diskutera och informera med er pÄ plats. De brukar vara vÀldigt behjÀlpliga om detta. BrandsÀkerheten gÄr ju trots allt före vilken högtalare som helst!

NÀr jag tittar pÄ fotografierna sÄ skulle jag personligen inte ha nÄgra golvhögtalare i nÀrheten av braskaminen. Ur brandsÀkerhetssynpunkt vill jag inte uttala mig dÄ detta Àr en frÄga enbart för proffesionen, dvs. sotaren. Men högtalaren nÀrmast kaminen kommer utan tvekan mÄ dÄligt av att stÄ dÀr om den utsÀtts för kaminvÀrmen. I varje fall över tid och Àven om ni inte kommer elda varje dag. Och om högtalarmembranen Àr av plast sÄ mÄr dom Ànnu sÀmre! Elektroniken som t.ex delningsfilter mm, blir inte heller jÀtteglad av vÀrmen i det lÄnga loppet. Sotaren kan ju sÀkert avgöra om det finns nÀgon lÀmplig avskÀrmning, men det kommer troligtvis inte se sÄ snyggt och proffsigt ut i sÄdana fall.

Om ni dÀremot skulle ha vÀgghögtalare istÀllet sÄ kan man dels fÄ en perfekt stereobild samtidigt som den kommer bort frÄn braskaminens direktstrÄlning. VÀrmen frÄn kaminens direktstrÄlning Àr ju vÀldigt het (man ska ju inte fis-elda!) men vÀrmen frÄn skorstensröret Àr dÀremot bara nÄgot varmare Àn kroppsljummen Àven efter flera timmars eldning. VÀgghögtalare skulle dÀrför vara ett mycket sÀkert kort bÄde ur brandsynpunkt och för högtalarens bÀsta.

Med rÀtt högtalare blir ljudkvaliteten ocksÄ vÀldigt bra. För den som vill ha det allra bÀsta rekommenderar jag högtalare frÄn finska Genelec t.ex. Genelec 8330. SÀg den fullprofessionella skivstudio som inte har just dessa högtalare och/eller Genelec 8340/8350.....dom lÄter helt enkelt kanonbra! Det gÄr kanske att prova ett par hemna i bostaden om man har lite bra connection med sÀljaren.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, BildskÀrm: Eizo ColorEdge CG2700X.

PermalÀnk
●
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Grattis till ert nya hus!

Jag vill dock pÄminna er om att ni har undersökningsplikt. Det innebÀr Àven att man vet hur man ska elda pÄ ett sÀkert sÀtt och vilka regler det Àr som gÀller nÀr det gÀller bl.a. avstÄnd frÄn braskamin till brÀnnbart material. DÀrför Àr det viktigt att sotaren kommer hem till er dÀr ni fÄr visa upp er tÀnkta möblering och dÀr sotaren fÄr diskutera och informera med er pÄ plats. De brukar vara vÀldigt behjÀlpliga om detta. BrandsÀkerheten gÄr ju trots allt före vilken högtalare som helst!

NÀr jag tittar pÄ fotografierna sÄ skulle jag personligen inte ha nÄgra golvhögtalare i nÀrheten av braskaminen. Ur brandsÀkerhetssynpunkt vill jag inte uttala mig dÄ detta Àr en frÄga enbart för proffesionen, dvs. sotaren. Men högtalaren nÀrmast kaminen kommer utan tvekan mÄ dÄligt av att stÄ dÀr om den utsÀtts för kaminvÀrmen. I varje fall över tid och Àven om ni inte kommer elda varje dag. Och om högtalarmembranen Àr av plast sÄ mÄr dom Ànnu sÀmre! Elektroniken som t.ex delningsfilter mm, blir inte heller jÀtteglad av vÀrmen i det lÄnga loppet. Sotaren kan ju sÀkert avgöra om det finns nÀgon lÀmplig avskÀrmning, men det kommer troligtvis inte se sÄ snyggt och proffsigt ut i sÄdana fall.

Stort tack för dina vÀrdefulla rÄd! SÄ hÀr specar ELAC membranen:

Tweeter:

1” Soft Dome

Mid-Range:

4” Aluminum

Woofer:

3 x 5-1/4” Aluminum

Citat:

Om ni dÀremot skulle ha vÀgghögtalare istÀllet sÄ kan man dels fÄ en perfekt stereobild samtidigt som den kommer bort frÄn braskaminens direktstrÄlning. VÀrmen frÄn kaminens direktstrÄlning Àr ju vÀldigt het (man ska ju inte fis-elda!) men vÀrmen frÄn skorstensröret Àr dÀremot bara nÄgot varmare Àn kroppsljummen Àven efter flera timmars eldning. VÀgghögtalare skulle dÀrför vara ett mycket sÀkert kort bÄde ur brandsynpunkt och för högtalarens bÀsta.

Med rÀtt högtalare blir ljudkvaliteten ocksÄ vÀldigt bra. För den som vill ha det allra bÀsta rekommenderar jag högtalare frÄn finska Genelec t.ex. Genelec 8330. SÀg den fullprofessionella skivstudio som inte har just dessa högtalare och/eller Genelec 8340/8350.....dom lÄter helt enkelt kanonbra! Det gÄr kanske att prova ett par hemna i bostaden om man har lite bra connection med sÀljaren.

TÀnker du att man kompletterar med en subwoofer dÄ? Annars Àr vÀl knappast 8330 tÀnkta för att fylla ett vardagsrum? Verkar mer som near-field studiomonitorer för mig. Dessutom har jag svÄrt att se att jag kan fÄ deras utseende godkÀnt.

VÀgghögtalare Àr ju en helt annan femma att montera snyggt, med kabeldragning och allt, men jag ska absolut inte skriva av det alternativet.

Visa signatur

PermalÀnk
●

Annan idé

Kom pĂ„ en annan tĂ€nkbar lösning, som kanske Ă€r helt galen ur andra aspekter, men dĂ€r högtalaren hamnar pĂ„ behörigt avstĂ„nd frĂ„n kaminen. VĂ€ggmonterad TV blir det ju dock inte dÄ  

Visa signatur

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Alling:

Stort tack för dina vÀrdefulla rÄd! SÄ hÀr specar ELAC membranen:

Tweeter:

1” Soft Dome

Mid-Range:

4” Aluminum

Woofer:

3 x 5-1/4” Aluminum

TÀnker du att man kompletterar med en subwoofer dÄ? Annars Àr vÀl knappast 8330 tÀnkta för att fylla ett vardagsrum? Verkar mer som near-field studiomonitorer för mig. Dessutom har jag svÄrt att se att jag kan fÄ deras utseende godkÀnt.

VÀgghögtalare Àr ju en helt annan femma att montera snyggt, med kabeldragning och allt, men jag ska absolut inte skriva av det alternativet.

Jo, dessa Genelec-burkar Àr mycket riktigt nÀrfÀltshögtalare. Men ordet "nÀrfÀlt" ger inte hela sannings-bilden, för det gÄr faktiskt att krÀma pÄ rÀtt bra med dessa och de bör klara ett normalstort vardagsrum utmÀrkt bra. SÀrskilt 8040. Och om behov finns, sÄ kan man ju koppla pÄ en subwoofer ocksÄ. Sedan har Genelec rÀtt mÄnga andra modeller att vÀlja mellan och det alla har gemensamt Àr att samtliga lÄter otroligt bra för sin respektive storlek. De har Àven mer sedvanliga vÀgghögtalare för hemmabruk.

Hur stort Àr vardagsrummet?

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, BildskÀrm: Eizo ColorEdge CG2700X.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Alling:

VĂ€ggmonterad TV blir det ju dock inte dÄ  

JodÄ, det gÄr nog (om din TV Àr inom maxvikt). Finns vÀggfÀsten som fixar det.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 7 5700X3D - Thermalright Phantom Spirit 120 SE - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - Asus Radeon RX7800 XT DUAL OC 16 GB - OS Debian Sid

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Alling:

Kom pĂ„ en annan tĂ€nkbar lösning, som kanske Ă€r helt galen ur andra aspekter, men dĂ€r högtalaren hamnar pĂ„ behörigt avstĂ„nd frĂ„n kaminen. VĂ€ggmonterad TV blir det ju dock inte dÄ  

<Uppladdad bildlÀnk>

Det dÀr har nog nÄgot högre WAF Àn nÄgon trÀskiva med isoleringsfolie.

Kanske fylla hörnet med nÄgot, men det beror vÀl pÄ hur plottrigt ni har er inredning i övrigt

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Nima2001:

FörvÀntar mig att dina högtalare Àven diskar, tvÀttar och lagar mat Ät dig med för den prislappen...

Dom hade jag knappt vÄgat ha utanför ett bankvalv.

Visa signatur

Citera för svar

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Alling:

<Uppladdad bildlÀnk>

Du kan ha tvn pÄ en arm.

Visa signatur

Citera för svar

PermalÀnk
Medlem ★
●

En plÄt i högtalarens form pÄ sidan som Àr mot kaminen. Dunka fast en sÄn pÄ högtalaren, tunn rackare. Den kommer svalna före den blivit för varm.

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

PermalÀnk
●
Skrivet av Eazy:

JodÄ, det gÄr nog (om din TV Àr inom maxvikt). Finns vÀggfÀsten som fixar det.

Skrivet av Baxtex:

Du kan ha tvn pÄ en arm.

Kanske Àr möjligt, men det Àr alltsÄ en gipsvÀgg med plankor som nÄgon klistrat pÄ typ. Reglarna Àr i metall och gÄr alltsÄ inte att skruva i. Det ska mycket till för att jag ska vÄga riskera att ha min 77-tums TV pÄ en arm som hÀnger ut pÄ det viset frÄn den vÀggen.

Skrivet av Petterk:

Det dÀr har nog nÄgot högre WAF Àn nÄgon trÀskiva med isoleringsfolie.

Ja, det blev faktiskt godkÀnt pÄ studs!

Citat:

Kanske fylla hörnet med nÄgot, men det beror vÀl pÄ hur plottrigt ni har er inredning i övrigt

Du Àr inte den enda som sagt det, men jag fattar inte varför. TV:n kommer ju ÀndÄ dölja vad man Àn stÀller bakom den. Men jag tÀnker att det Àr ett bra utrymme för en subwoofer och/eller en platsbyggd basfÀlla.

Visa signatur