Plex hackat – användare uppmanas byta lösenord

Permalänk
Medlem

Det står endast att lösenorden var hashade, så var dom inte saltade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Ja klienterna kan jag inte uttala mig om då jag kör Jellyfin i Kodi på en Shield, vilket fungerar utmärkt.

Däremot går det hur bra som helst att komma åt Jellyfin bakom en enkel reverse proxy.

Skrivet av Gelantious:

Nej du behöver inte vpn för att komma åt jellyfin utifrån.
(såvida du inte har cgnat, men går att komma runt det med, t ex tailscale).

Gällande klienter så har jag inte testat appletv då jag har inte sån enhet. Men androidtv & webos fungerar hur bra som helst.

Vart för mig det var lite bökigare med jellyfin (att komma åt utifrån) än så, men då är ju det ett icke problem.
Däremot vet jag att klienterna (t.ex. till appletv) är ganska ruttiga. Eventuellt att man hade kunnat använda infuse (som är en än bättre uppspelare än plex på appletv, däremot en hel del sämre att navigera/bläddra bland videos etc).

Permalänk
Medlem

Fixade detta imorse och stötte inte på några problem.
Även containern på min unraid server uppdaterades.
Men klart oroväckande att det är andra gången på ganska kort tid.
Worst case så har jag redan en parallell Jellyfin container snurrandes på servern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Infuse är orimligt trevlig klient för Apple TV, dock inte öppen källkod och kostar. Vilket kanske går lite emot anlendingarna till att man väljer Jellyfin från första början.

https://firecore.com/infuse

Har provat infuse, helt ok för apple tv men föredrar plex gui där också.
Samt jag använder plex både på apple tv, ipad, windows så vill det ska fungerar felfritt med samma klient osv.

Har dock infuse för lite annat jag delar ut lokalt som inte behöver vara i plex som jag kollar ibland på tvn (typ gamla vhs inspelningar osv).

Permalänk

Uppdaterade mitt lösenord och nu kan jag inte "se" mina mediebibliotek i apparna på androidenheter (inkl TVn).
Samma appar som allt fungerade på igår kväll.
I webläsare både på datorer och på androidenheter fungerar allt utmärkt.
#Suck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Svårt att få undertexter att hämtas automatiskt, GUIt suger, uppspelning fungerar inte mm. Kanske förbättras sen jag testade för 3 år sen.

Så mao ska man ta din kommentar med en nypa salt då du baserar den på ett test för 3 år sen... har själv bara provat det som snabbast och tyckte det funkade helt okej... tänkte bara om du baserade på något vettigt

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Suck dags igen dessa jäkla hackers allstå.

Permalänk
Medlem

Bara att byta. Många som blir hackade idag tyvärr. Använder man lösenordshanterare behöver man bara byta det lösenordet.

Har aldrig haft några som helst problem med native Plex på Ubuntu server med HW transcoding. Kör både lokal streaming och utifrån. Tror många som har problem ger sig på docker som visserligen är smidig men lite svårare att få igång. Har funderat länge på att gå över till docker då jag kör så mycket annat där men som de säger "If it ain't broke, don't fix it".

Visa signatur

Fujitsu M740n | Xeon E5-2699v3 | 196GB RAM
Nvidia P2000 | 2.5TB SSD | 10TB HDD | HA Skyconnect
Proxmox | Opnsense | UbuntuServer | Homeassistant
Citera gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av r80x:

Bara att byta. Många som blir hackade idag tyvärr. Använder man lösenordshanterare behöver man bara byta det lösenordet.

Har aldrig haft några som helst problem med native Plex på Ubuntu server med HW transcoding. Kör både lokal streaming och utifrån. Tror många som har problem ger sig på docker som visserligen är smidig men lite svårare att få igång. Har funderat länge på att gå över till docker då jag kör så mycket annat där men som de säger "If it ain't broke, don't fix it".

Jag kör en 5600G på windows och det fungerar verkligen klockrent. Hur ser AMDstödet ut på lunux för HW transcoding?

Visa signatur

Tråden om Skägg! - My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 32GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
Bärbar: MacBook Pro 14"- M4 - 16GB - 1TB
Server: 5600G - 16GB - 24TB - Plex
🎧Schiit Hel + Fidelio X2HR - DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jellyfin är ljusår bättre än Plex.
Fungerar hur bra som helst och är gratis.

Ah fast det där stämmer ju inte. Jämför man gratis mot gratis så är det iofs sant.

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Vart för mig det var lite bökigare med jellyfin (att komma åt utifrån) än så, men då är ju det ett icke problem.
Däremot vet jag att klienterna (t.ex. till appletv) är ganska ruttiga. Eventuellt att man hade kunnat använda infuse (som är en än bättre uppspelare än plex på appletv, däremot en hel del sämre att navigera/bläddra bland videos etc).

En VPN-lösning är att rekommendera istället för att exponera en reverse proxy direkt mot internet. Man kan köra t.ex Tailscale för en VPN-mesh eller Wireguard i en container, eller som jag själv gör; Wireguard i min router/brandvägg. Finns även andra lösningar som Pangolin som liknar Cloudflare Tunnels och Tailscale men är open source, det är bra lösningar men mer avancerat att sätta upp, förmodligen inget för någon som inte är van.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HellmerBryd:

Uppdaterade mitt lösenord och nu kan jag inte "se" mina mediebibliotek i apparna på androidenheter (inkl TVn).
Samma appar som allt fungerade på igår kväll.
I webläsare både på datorer och på androidenheter fungerar allt utmärkt.
#Suck

Har du loggat in på alla dina enheter igen? Inklusive servern? För annars lär du inte se dom.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saagaa:

Det står endast att lösenorden var hashade, så var dom inte saltade?

Från en f.d anställd på Plex:

Citat:

As of 2022, Plex was salting, peppering, and hashing with bcrypt. I don’t know if that has changed since then.

Har personligen väldigt svårt att se att de medvetet skulle sänka den nivån.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tyvärr förvänta mig att den här typen av grejer med Plex kommer att bli allt vanligare; dom verkar vara i en ond spiral av enshittification och användarfientliga ändringar vilket leder till att användare lämnar och bolagets ekonomi lär minska som följd.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är intressant ändå, att i fall som detta, och tänkte även på det under den historiska läckan nyligen att det känns sjukt oseriöst att gå ut med infon om att byta lösenord? Varför inte bara ta det seriöst och logga ut alla och tvinga lösenordsbyte vid nästa inlogg. Alla borde vara fullt medvetna om att det är en minoritet som byter lösenordet när sån här info går ut.

Permalänk
Medlem

Var nära på att skaffa Plex Pass för ett tag sen men bestämde mig för att testa Jellyfin i stället. Ett bra byte enligt mig, och framför allt nu efter ännu en tabbe av Plex

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Något strul med Plex = Hallå, Jellyfin!!
Något strul med Windows 11 = Hallå, kör inte alla Linux??

Slår aldrig fel..

Yes. Plex är grymt! Windows med.

Permalänk
Medlem

Så länge det inte finns en värdig ersättare till Plexamp ihop med Apples enheter blir det inte något byte.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Så länge det inte finns en värdig ersättare till Plexamp ihop med Apples enheter blir det inte något byte.

Finns massor? Synfonium, Finamp är bara några få.

Ont. Gör er själva en tjänst och byt till Jellyfin. Kör det tillsammans med Streamyfin så har ni något riktigt bra. Koppla sedan Jellyseer till appen också och du har allt i ett.

Att det finns folk som betalar för Plex idag är helt sanslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jellyfin GUI är avskyvärt, för inte prata om Apple TV.

Plex fortfarande det jag trivs med bäst helt klart, provat alla andra, med skins/plugins o skit men långt ifrån GUI interfacet jag trivs med. Känner att det mesta fungerat bättre med Plex också när jag testat andra.

Däremot föredrar jag äldre GUI på windows clienten jämfört med deras nya, det är väl första minus jag personligen upplevt med Plex.

Bekymrar mig inte direkt med sådana här saker typ, speciellt inte på något så oviktigt. Kör dessutom login med google så.

Jag använder Swiftfin som jellyfin klient på min Apple TV, samt iPad. Tycker definitivt inte att GUI är avskyvärt. Riktigt trevilig klient enligt min mening. Körde tidigare Plex, men gick över till Jellyfin, Vill definitivt inte byta tillbaka.

Permalänk
Skrivet av Tenerezza:

Har du loggat in på alla dina enheter igen? Inklusive servern? För annars lär du inte se dom.

Ja, som jag sade så ser jag mapparna med videor om jag går via en webläsare:

men inte i en app:

Men jag är inte ensam, så här ser det ut på Plex eget forum:

https://forums.plex.tv/t/unable-to-access-server-after-passwo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Care to elaborate? sämre på vilket sätt?

Plex är ju bättre för de uppfinner nya subscriptions för saker som varit gratis och ökar priset på allt annat enormt, det är en föredel för många, det ska kosta och ska vara dyrt, då är det bra..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jellyfin GUI är avskyvärt, för inte prata om Apple TV.

Plex fortfarande det jag trivs med bäst helt klart, provat alla andra, med skins/plugins o skit men långt ifrån GUI interfacet jag trivs med. Känner att det mesta fungerat bättre med Plex också när jag testat andra.

Däremot föredrar jag äldre GUI på windows clienten jämfört med deras nya, det är väl första minus jag personligen upplevt med Plex.

Bekymrar mig inte direkt med sådana här saker typ, speciellt inte på något så oviktigt. Kör dessutom login med google så.

Finns en massa teman du kan lägga in, och du kan göra egen om du orkar, du måste inte köra det som den kommer med.

Sedan sitter du och glor på video-sidans layout eller tittar du på film/serier?

Permalänk
Medlem

@Bobiri som sagt. Finns ingen värdig ersättare till Plexamp på iOS.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Jag köpte faktiskt Plex lifetime runt 2011 så har inte behövt spendera en krona sedan dess men jag ser hur dom drygar sig med avgifter och annat för de som inte har plexpass, frågan är hur länge dom låter lifetime plexpass vara ifred.

Hursomhelst, har kört Plex server på Windows, Linux native och nu sedan 2019 i docker, inga som helst problem med dockerversionen.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: ASUS ROG STRIX X670E-F Gaming Wifi | CPU: AMD Ryzen 7800X3D | CPU-kylare: Noctua NH-D15S | RAM: G.Skill 6000 CL30 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Crucial T700 2TB + Samsung 9100 Pro 4 Tb | PSU: Corsair RM850 | Chassi: Fractal Design Torrent | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Plex är fan livet!!!!! Sluta håll på på JF xD

Permalänk
Medlem

Hoppas jag inte går allt för OffTopic här nu men det är så tröttsamt att så fort någon negativ nyhet om Plex dyker upp så ska det dyka upp 194 olika Jellyfin-fans som ska berätta för alla hur Plex är helt sämst och Jellyfin är det bästa sedan skivat bröd och är helt felfritt.

Problemet för många att byta till Jellyfin från Plex är att du går till "sämre" klienter i utbyte mot att inte behöva betala för vissa funktioner som finns i Plex och "säkerhet", är det någonting man är villig att göra för sig själv så helt klart kör på men delar du din media med familj och vänner som är mindre tekniskt kunniga så blir det svårt att sälja in.

Som exempel, har du en Samsung TV och vill använda Jellyfin? Var redo på att behöva installera lite separat mjukvara på din dator, sätta TVn i utvecklarläge och ladda över appen från datorn till TVn(väldigt enkelt förklarat, ta en titt på deras github för 2 a4 sidor om hur du får in appen), inte direkt något som är speciellt användarvänligt.

Vill du använda din dator och Jellyfin klienten för Windows? Var redo med att klientens ui låser sig till den fps som mediat du spelar upp.

Exponera din server publikt så att din mamma inte behöver ladda ner och sätta upp en vpn?
Var bered, även om chansen är liten, att någon kan komma åt din data
https://github.com/jellyfin/jellyfin/issues/5415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Något strul med Plex = Hallå, Jellyfin!!
Något strul med Windows 11 = Hallå, kör inte alla Linux??

Slår aldrig fel..

Kör linux = Hallå, Kör du inte Arch?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Finns massor? Synfonium, Finamp är bara några få.

Ont. Gör er själva en tjänst och byt till Jellyfin. Kör det tillsammans med Streamyfin så har ni något riktigt bra. Koppla sedan Jellyseer till appen också och du har allt i ett.

Att det finns folk som betalar för Plex idag är helt sanslöst.

Vem säger att man behöver betala för Plex? Gratisfunktionerna fungerar för mig.

Men jag får se, min win10 dator blir ju snart obsolete så kanske blir att testa något annat än plex när jag skaffar ny burk.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jellyfin fanboys börjar likna aktivister.

Visa signatur