Har ALDRIG haft en AIO pump! Kräver den något underhåll?

Permalänk
Medlem

Har ALDRIG haft en AIO pump! Kräver den något underhåll?

När man kollar lite trådar här så fick jag lite ångest efter ha läst alla olika problem med AIO pumpar men tyvärr läste jag det efter jag skaffat det. Naturligtvis gav även den ifrån sig mystiska knattrande ljud lite då och då men verkar kanske ha försvunnit nu.

Kräver den något underhåll?

Har denna: Phanteks Glacier One 240M25 Komplett Edition

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D, Radeon RX 9070 XT, 32GB DDR5, 4 TB SSD, Windows 11 Home

Dell 32" Pro Plus P3225QE IPS 4K USB-C

Permalänk
Slaget: Team SweC

Inte så länge du låter den vara, oljudet du hörde var antagligen en luftbubbla eller två som nu rört sig till toppen av din loop, förhoppningsvis någonstans i din radiator. Eventuellt så kommer den förlora nog mycket vätska att den fungerar sämre men då talar vi många år

Permalänk
Medlem

Jag svor att aldrig mer köpa en AOI efter en Cool-It sprang läck inuti datorn för typ 5-6 år sedan. Har kört på luft efter det. Sen köpte jag en 14700KF... Hoppas den håller den här gången, första upplevelsen blev dyr.

Förtydligade.
Visa signatur

Intel Core i7 14700KF | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | Asrock RX 9070 XT Taichi | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Sticker in och frågar: Sliter det mycket om man låter pumpen gå upp och ner i varvantal som fläktarna? Bäst att alltid ha en hastighet?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av frong:

Sticker in och frågar: Sliter det mycket om man låter pumpen gå upp och ner i varvantal som fläktarna? Bäst att alltid ha en hastighet?

sliter och sliter skulle tro att det är troligen en ganska minimal skillnad TBH om någon alls med tanke på att det genrellt är bara rotorlagret som kommer se något nämnvärt slitage

elektroniken brukar inte slitas något nämnvärt att det så sällan det är vad som lämnar in först utan precis som på fläktar lämnar något in är det isf troligen rotorlagret.

och huruvida lagret slits mer av att rotorn körs långsammare är troligen knappt mätbart isf då du generellt även kommer skapa mindre friktionsvärme i lagret vilket även borde betyda mindre slitage.

skulle väl dock inte köra ner den allt för lågt så den inte slutar rotera vattnet pga mottrycket.

köra pumpen för långsamt kan göra att den inte roterar vattnet i slingan utan bara snurrar runt vattnet i pumpen så du kan få en pump som kraftigt varvar upp och ner konstant.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Läste att det bästa är att AIO pumpen ska gå i full fart läge! Jag hade silent mode och knackande ljudet försvann när jag ändrade till full fart!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D, Radeon RX 9070 XT, 32GB DDR5, 4 TB SSD, Windows 11 Home

Dell 32" Pro Plus P3225QE IPS 4K USB-C

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Läste att det bästa är att AIO pumpen ska gå i full fart läge! Jag hade silent mode och knackande ljudet försvann när jag ändrade till full fart!

Det är dock ingen generell sanning. Såg ett test senast igår som visade på bäst resultat kring 80%, över det gav snarare en försämring ibland. Tror det var Nexus som testade detta?

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz