Permalänk

Vilken djungel när det kommer till routervärlden.
Sitter idag med Telias Wifi-router (F1x). Inser att den är svag i signalen och presterar inte.
Vad ska man köra på för <1000kr.

Inga särskilda funktioner vi är ute efter, bra signal och bra hastighet. Sitter på 250/250 idag.

Tacksam för tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av nooffence:

Vilken djungel när det kommer till routervärlden.
Sitter idag med Telias Wifi-router (F1x). Inser att den är svag i signalen och presterar inte.
Vad ska man köra på för <1000kr.

Inga särskilda funktioner vi är ute efter, bra signal och bra hastighet. Sitter på 250/250 idag.

Tacksam för tips

Oftast är placeringen viktigare än att köpa "rätt".
Wifi är inte nått magiskt som fungerar alltid 100 gånger bättre med att en ny enhet.
Kolla placeringen om de går att göra nått först.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem

Köpråd Router

Hej,
Jag ska köpa ny router och står mellan följande 2

ASUS TUF-BE3600 =1350kr
och
ASUS RT-BE58U BE3600 =1159kr

Vilken ska jag välja?

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk
Medlem

Ingen av dem.
Min motivering: Inget stöd för OpenWRT, vilket gör att när ASUS tycker att det är för jobbigt att uppdatera mjukvaran i dem, så är de fina bojsänken.

För bättre tips och idéer om alternativ, så får du nog berätta vad den ska användas till, vad som ska kopplas in, hur hus/lägenhet ser ut (om wifi ska användas), osv-osv.
Struntar du kanske i allt det där, och bara köper det som är märkt gaming? Eller är det Wifi7 du är ute efter? Eller är det mesh du är ute efter? Ju bättre man frågar, desto bättre (och vettigare) svar får man!

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Ingen av dem.
Min motivering: Inget stöd för OpenWRT, vilket gör att när ASUS tycker att det är för jobbigt att uppdatera mjukvaran i dem, så är de fina bojsänken.

För bättre tips och idéer om alternativ, så får du nog berätta vad den ska användas till, vad som ska kopplas in, hur hus/lägenhet ser ut (om wifi ska användas), osv-osv.
Struntar du kanske i allt det där, och bara köper det som är märkt gaming? Eller är det Wifi7 du är ute efter? Eller är det mesh du är ute efter? Ju bättre man frågar, desto bättre (och vettigare) svar får man!

Aha, Tack för det.. Då får jag börja om 😁

Utgå ifrån att jag kan väldigt lite..
Jag vill ha:
1. Framtidssäkrat. Är det wifi 7 då eller 6 är precis lika bra?
Fiber 1000/100
2. Vi är 3 som spelar trådat. 1 pc (kommer bli 2 så småningom) och 2 konsoler.
Streamar tv 2-3 enheter.
Wifi används till mobiler och surfplattor (som det även spelas på)
3. Trähus, 150 kvm
4. Vill undvika mesh.
5. Pris 1000-1500

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för Banana Pi OpenWrt One -om man orkar pilla lite.

https://www.joom.com/en/products/674a99b264619101c5241442 (1092:- går att betala med klarna)

Instal/speedtest: https://www.youtube.com/watch?v=5QBm88fLD6M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan_3:

Jag vill ha:
Fiber 1000/100
Streamar tv 2-3 enheter.
3. Trähus, 150 kvm
4. Vill undvika mesh.
5. Pris 1000-1500

stöd för Openwrt.

https://www.telia.se/bredband/routrar/asus-bt8

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan_3:

Jag vill ha:
Fiber 1000/100
Streamar tv 2-3 enheter.
3. Trähus, 150 kvm
4. Vill undvika mesh.
5. Pris 1000-1500

Nåt geni kommer säkert med bättre input, men jag kan spåna lite på det jag tycker.

1. Pass egentligen. Däremot är ju wifi7 nyare, och därmed dyrare. Finns behovet av det som skiljer wifi6 mot 7?

Resten: Beroende på hur huset är byggt, 1/2-våningar, så kanske 2-3-4 separata access-punkter (AP), som är kopplade med tråd till routern (och kanske en switch därimellan).

Jag har radhus, 2 våningar, 50+50 kvadrat, och har en AP i taket på nedervåningen, i mitten. Betonghus. Har täckning på framsidan och baksidan, nog för mobiler och surfa på platta eller laptop. Radhus som sagt, så uteplatserna är inte stora.
Övervåningen: inga problem.
Möjligen att mottagningen inte är perfekt i ytterändar av hus/trädgård.
Jag har dock inga behov av att skyffla data i hög hastighet via wifi, det är trådarna till för.
Men OM jag skulle uppdatera nånting, så kanske 2 AP på nedervåningen, i vardera änden. Möjligen en AP på övervåningen, i mitten, bara för att.

Jag gillar Unifi: UCG-ultra, 1000 spänn. Inget wifi på denna. Alltså, AP: U7 Lite, 900 spänn/styck.

edit: eftersom nån kommer att anmärka annars på "var hittar du dem till det priset?!": så gör man kanske inte det. Jag tog euro-priset gånger 10. Och missade att det var euro-pris utan moms. Så, nu är det förklarat varför jag angav dessa priser.

edit:
Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk

Håller på att planera nätverket på hus vi köpt som vi får tillträde till senare i år och skulle uppskatta tips.

Huset är på 1 plan plus källare där det också behövs nätverk. Fiber kommer in i huset i källaren.
- Huset är på 180m2, trästomme.
- Mesh lär nog vara aktuellt.
- Fiber 1000/1000.
- Känns ju som att om man ska köpa nytt nu är det lika bra att köra med wifi 7? Trådat till PCs och nvidia shield men trådlöst för laptops, ipads och telefoner.
- Pris flexibelt men kanske 3-4k känns rimligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Nåt geni kommer säkert med bättre input, men jag kan spåna lite på det jag tycker.

1. Pass egentligen. Däremot är ju wifi7 nyare, och därmed dyrare. Finns behovet av det som skiljer wifi6 mot 7?

Resten: Beroende på hur huset är byggt, 1/2-våningar, så kanske 2-3-4 separata access-punkter (AP), som är kopplade med tråd till routern (och kanske en switch därimellan).

Jag har radhus, 2 våningar, 50+50 kvadrat, och har en AP i taket på nedervåningen, i mitten. Betonghus. Har täckning på framsidan och baksidan, nog för mobiler och surfa på platta eller laptop. Radhus som sagt, så uteplatserna är inte stora.
Övervåningen: inga problem.
Möjligen att mottagningen inte är perfekt i ytterändar av hus/trädgård.
Jag har dock inga behov av att skyffla data i hög hastighet via wifi, det är trådarna till för.
Men OM jag skulle uppdatera nånting, så kanske 2 AP på nedervåningen, i vardera änden. Möjligen en AP på övervåningen, i mitten, bara för att.

Jag gillar Unifi: UCG-ultra, 1000 spänn. Inget wifi på denna. Alltså, AP: U7 Lite, 900 spänn/styck.

edit: eftersom nån kommer att anmärka annars på "var hittar du dem till det priset?!": så gör man kanske inte det. Jag tog euro-priset gånger 10. Och missade att det var euro-pris utan moms. Så, nu är det förklarat varför jag angav dessa priser.

Tanken med AP är ju nice men då skulle man kört PoE.
Jag hamnar ju ändå på typ 2400 för allt.
Hade hoppats på endast router med Wifi för 1000-1500 som sagt.
Nybyggd enplansvilla.
Har haft Telenors router hittills och den sitter i mediaskåp i ena änden av huset. Den har täckt hela huset, något snålt precis i hörnet allra längst bort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullponken:

Håller på att planera nätverket på hus vi köpt som vi får tillträde till senare i år och skulle uppskatta tips.

Huset är på 1 plan plus källare där det också behövs nätverk. Fiber kommer in i huset i källaren.
- Huset är på 180m2, trästomme.
- Mesh lär nog vara aktuellt.
- Fiber 1000/1000.
- Känns ju som att om man ska köpa nytt nu är det lika bra att köra med wifi 7? Trådat till PCs och nvidia shield men trådlöst för laptops, ipads och telefoner.
- Pris flexibelt men kanske 3-4k känns rimligt?

Kolla om det finns gamla telefon- eller TV-uttag i rummen. Dessa används ju inte idag så perfekt att använda de rören till CAT6.
Jag har själv en enplansvilla med källare, där fibern går in i gillestugan (som vi använder som TV-rum) Där satte jag min router - UniFi UCG (denna har inte inbyggd wifi), och kopplade Apple TV med ethernet till den. Här ifrån gick det ett rör med TV-antennkabel hela vägen upp till vinden, så jag drog en CAT6 i den och sedan ner i en garderob på huvudplan där det sitter en PoE switch. Från denna har jag sedan dragit ett flertalet CAT6 kablar tillbaka upp till vinden och sedan ner i väggar och rör i sovrum och vardagsrum, samt till UniFi U7 Lite APs som är takmonterade (en av dem sitter precis under trappan i källaren och lyckades dra denna snyggt genom golvet vid trappan. Inga kablar synliga på huvudplan (men fick dra lite kabellister i källaren pga tjocka betongväggar) och trådade APs så jag slipper mesh.

Beroende på hur många APs du behöver och hur stor switch så kan du nog komma undan runt 5000kr med UniFi.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 3x AP U7 Lite, UNAS)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullponken:

...
...

Trådat till PCs, varför?
Jag kör wifi till min speldator, aldrig något problem med latency och stabilitet. Kör tex simracing med högsta inställningarna, har aldrig fått några klagomål på "hoppande bil", och då är simracing mycket krävande på latency och stabilitet.

Innan du lägger ner massa jobb på kabeldragning, börja med WIFI och utvärdera om det är bra nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjoeblom:

Trådat till PCs, varför?
Jag kör wifi till min speldator, aldrig något problem med latency och stabilitet. Kör tex simracing med högsta inställningarna, har aldrig fått några klagomål på "hoppande bil", och då är simracing mycket krävande på latency och stabilitet.

Innan du lägger ner massa jobb på kabeldragning, börja med WIFI och utvärdera om det är bra nog.

Nej kabel alla dagar i veckan, finns extremt mycket saker som kan påverka wifi så kan man så ska man dra kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Nej kabel alla dagar i veckan, finns extremt mycket saker som kan påverka wifi så kan man så ska man dra kabel.

Extremt mycket jobb för typ ingenting i de flesta fallen 😉😎

Permalänk
Skrivet av sjoeblom:

Extremt mycket jobb för typ ingenting i de flesta fallen 😉😎

Fast trådat är ju både snabbare och mer konsekvent så att säga att det inte ger något är ju som bäst en sanning med modifikation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullponken:

Fast trådat är ju både snabbare och mer konsekvent så att säga att det inte ger något är ju som bäst en sanning med modifikation.

Så skrev jag inte, jag skrev att det är bra nog och absolut snabbt nog i de flesta fallen. Men upplever man problem med WIFI så ska man givetvis ta jobbet och tråda anslutningen. Men vill man slippa eventuellt onödigt arbete kan det ju vara läge att först testa med WIFI, precis som jag skrev i första inlägget i frågan. Duger WIFI för ens behov så är det ju bara att köra vidare med det då

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjoeblom:

Så skrev jag inte, jag skrev att det är bra nog och absolut snabbt nog i de flesta fallen. Men upplever man problem med WIFI så ska man givetvis ta jobbet och tråda anslutningen. Men vill man slippa eventuellt onödigt arbete kan det ju vara läge att först testa med WIFI, precis som jag skrev i första inlägget i frågan. Duger WIFI för ens behov så är det ju bara att köra vidare med det då

Kör med wifi du, men sluta övertyga andra om att det är bättre.

Permalänk
Medlem

WiFi kan - med nuvarande teknik - aldrig bli lika säkert eller tillförlitligt som bra sladd... < Axiom.

Sedan är det givetvis upp till var och en var de vill lägga sin ribba för säkerhet. För oss proffs så gäller bara högsta möjliga säkerhet, ingenting annat. Begränsningen ligger i tid och pengar.

Det är nog inte ovanligt att vi myser när vi tänker på vårt eget nätverk, och gråter när vi tänker på jobb-nätverket. Vilket jag gör titt som tätt.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan_3:

Tanken med AP är ju nice men då skulle man kört PoE.
Jag hamnar ju ändå på typ 2400 för allt.
Hade hoppats på endast router med Wifi för 1000-1500 som sagt.
Nybyggd enplansvilla.
Har haft Telenors router hittills och den sitter i mediaskåp i ena änden av huset. Den har täckt hela huset, något snålt precis i hörnet allra längst bort.

Nu har jag bestämt mig, hoppas jag..
Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Ultra router + UniFi Switch Lite 8-port POE + Ubiquiti UniFi AP U6+
Totalpris: 2822kr (egentligen 3022kr men hade 200kr i presentkort)

Är detta ett bra val? Gillar tanken med att kunna sätta ut lite mindre POE switchar i framtiden.
Är det någon som kör med just poe-drivna switchar? Fungerar det som förväntat?
Jag är en otroligt velig när det gäller att köpa saker, så behöver bekräftelse på att jag gör ett bra/okej köp, mest för mitt samvetes skull.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan_3:

Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Ultra router + UniFi Switch Lite 8-port POE + Ubiquiti UniFi AP U6+

Är detta ett bra val? Gillar tanken med att kunna sätta ut lite mindre POE switchar i framtiden.
Jag är en otroligt velig när det gäller att köpa saker, så behöver bekräftelse på att jag gör ett bra/okej köp, mest för mitt samvetes skull.

Tror de är billigare att gå direkt från unifi, 2.5G switchen med 10G upplänk är ju annars trevlig den kör jag..
Annars kör jag liknande setup fast;
UXG Fiber
2.5G Flex
APs:
AC Pro
U7 Pro max (den är väldigt overkill men de är roligt med grejer)

Men tror inte du blir missnöjd med dina val heller

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan_3:

Jag hade nog gått på en U7 Lite för 16kr extra.
Jämförelse:
https://eu.store.ui.com/eu/en/category/all-wifi?category=all-...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Unifi Cloud Gateway Max/Ultra| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite/U7-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation 5 AC Loco | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Jag hade nog gått på en U7 Lite för 16kr extra.
Jämförelse:
https://eu.store.ui.com/eu/en/category/all-wifi?category=all-...

Jag läste lite jämförelser och där påstods att U7 Lite hade lite sämre räckvidd.
Jag betalade 922 kr för U6+

Visa signatur

Permalänk

Jag vet inte om jag postar i rätt tråd, men jag har en gård med 4 hus och skulle vilja få nätverk över större del av tomten. Tomten är ca 1500 kvd. Är det att dra fiber i mellan husen? eller kan man köra utomhus antenner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av northcoldwold:

Jag vet inte om jag postar i rätt tråd, men jag har en gård med 4 hus och skulle vilja få nätverk över större del av tomten. Tomten är ca 1500 kvd. Är det att dra fiber i mellan husen? eller kan man köra utomhus antenner?

De går oftast gräva ner vanlig TP kabel... men tänk på att de får max va 100meter utan att en switch eller dyligt är kopplad.

Visa signatur

Permalänk

Tack för svar. Vad tycker ni för router jag ska ha hört gott om ubiquiti.