Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Ny Game Boy-klon har öppen källkod och design

Permalänk
Melding Plague

Ny Game Boy-klon har öppen källkod och design

Utlovar 100 procent kompatibilitet med Game Boy- och Game Boy Advance-kassetter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur lång tid kommer det att ta innan Nintendo börjar gnälla att deras kasetter körs på icke original hårdvara?

Permalänk
Medlem

Nintendo kommer väl göra allt de kan och mycket till för att sätta krokben för detta.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

med tanke på att med nintendo inte har gjort något med Analogue's produkter som till exempel Analogue Pocket. så tror jag det är rätt lugnt för den här produkten också

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix X870-F Gaming | AMD Ryzen 9800X3D | Kingston Beast 64GB 6000Mhz | Sapphire AMD Radeon 9070xt Nitro+ | Kingston KC3000 2TB| Corsair RM750E Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Konceptet är inte nytt, finns ju andra liknade. Så tror inte Nintendo kommer jaga dom

Permalänk
Medlem

När dessa typer av konsoler kommer med OLED-panel så kommer jag börja snegla. Tills dess blire emulerat på Steam Deck.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

När dessa typer av konsoler kommer med OLED-panel så kommer jag börja snegla. Tills dess blire emulerat på Steam Deck.

Finns ju oled uppgradering till gameboys, om man är ok att spela på gammal hårdvara.

Sen finns även Analogue Pocket, den har rätt sjuk skärm även om den inte är OLED.

Permalänk
Medlem

Begagnad GBA: 500:-
IPS-skärm, nytt skal och batteri med USB-C: 900:-
Knappmembran: 90:-
Totalt 1490:- för att uppleva GB, GBC och GBA på ett modernt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Men denna ger ju 4" skärm, SD kortsläsare, wifi och blåtand. Kan ju vara värt 910kr extra om man nu vill lägga en massa pengar på en enhet för att spela GBA spel på. Istället för att emulera spelen på telefonen. I alla fall om den har hyfsat kvalitet på grejerna och bra knappar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag hade nog föredragit en vikbar design á la Advance SP!

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Gillade min SP eftersom den hade bakgrundsbelyst skärm och knapparna var klickiga iställer för mosiga som på min vanliga. Men när jag testat dom i vuxen ålder så var vanliga mycket bekvämare att spela på.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men denna ger ju 4" skärm, SD kortsläsare, wifi och blåtand. Kan ju vara värt 910kr extra om man nu vill lägga en massa pengar på en enhet för att spela GBA spel på. Istället för att emulera spelen på telefonen. I alla fall om den har hyfsat kvalitet på grejerna och bra knappar.

Finns superbra kontroller för mobilen om man vill emulera.

Känns bara som en lite konstig produkt. Man vill köra sina äkta Gameboy-spel och kunna emulera. Visst är det coolt att kunna köra äkta spel i en modern konsol, men priset känns som att väldigt få kommer nyttja det den erbjuder.

Mobilen kan emulera mycket mera med kontroll. Finns dedikerade handhållna spelmaskiner för emulering. En upphottad GBA (SP) kan köra äkta spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Gillade min SP eftersom den hade bakgrundsbelyst skärm och knapparna var klickiga iställer för mosiga som på min vanliga. Men när jag testat dom i vuxen ålder så var vanliga mycket bekvämare att spela på.

Jag har bytt till högupplöst IPS-skärm, laddningsbart batteri med USB-C, och klickiga knappar som SP på min GBA. Dryga tusenlappen från Aliexpress med nytt skal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Känns bara som en lite konstig produkt. Man vill köra sina äkta Gameboy-spel och kunna emulera. Visst är det coolt att kunna köra äkta spel i en modern konsol, men priset känns som att väldigt få kommer nyttja det den erbjuder.

Mobilen kan emulera mycket mera med kontroll. Finns dedikerade handhållna spelmaskiner för emulering. En upphottad GBA (SP) kan köra äkta spel.

Jo det har jag koll på det är därför jag skrev "om man nu vill lägga en massa pengar på en enhet för att spela GBA spel på. Istället för att emulera spelen på telefonen. " Verkar ju finnas folk som känner så med tanke på att dessa enheter tas fram.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Konsolgrävare

Värt att notera är att detta är en FPGA Device med öppen källkod. Så folk som är kunniga kan göra sitt eget OS, skapa egna cores som på en MiSTer FPGA. Så i praktiken kan du spela alla dessa konsoler och Arcade spel:

https://openfpga-library.github.io/analogue-pocket/

och även fler pga GameBub är mer kraftfull.

Så om vi har turen nog att alla skickliga programmerare från Analogue Pocket och MiSTer FPGA ger sig in i denna konsol så kan det nog bli en riktigt trevlig liten handheld 🎮

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Med FPGA kan man argumentera att man inte riktigt emulerar, utan är betydligt närmare att köra spelen ”på riktigt”. Det är ju FPGA delen som drar upp priset här. Inte riktigt jämförbart med telefon emulering.

Men visst det gör ju detta till en betydligt mer nischad produkt för dom som tycker sånt är coolt.

Permalänk
Medlem

Coolt, aning dyr men hade varit nice att äga nåt liknande, full screen på de gamla spelen mm som inte är en gameboy player (som nog går i samma prisklass gissar jag och är klart mer osmidig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo jag har också både vanliga Game Boy Adance, den som kom först.
Sen en Advance SP "Mark 2", den med bakgrundsbelyst skärm.
(Tidiga Game Boy Advance SP hade sidobelyst skärm, där man kunde välja ON eller OFF för belysningen)

Den hopfällbara designen av SP ger ju fördel att dels blir skärm och knappar skyddade när den är hopfälld och dels så blir den mindre förutom i tjocklek.
Men formfaktorn känns sådär.
Jag skulle vilja ha en vanlig Game Boy Advance, fast med den bakgrundsbelysta skärmen från Advance SP.

Finns som nämnts tidigare i tråden varianter på utbytbara skärmar.
Men jag skulle föredra en skärm som är pixelperfekt mot Game Boy Advance istället för en som kör skalning.
Jag är heller inte speciellt sugen på att modda, potentiellt förstöra de Game Boy som jag redan har (de är mint condition).
Så skulle behöva skaffa en uppsättning till om jag vill göra ett sånt projekt.

ModRetro gjorde en slags Game Boy Color clon som de kallar Chromatic.
Den har bakgrundsbelyst skärm som är pixelperfekt och chassi i metal och grejer som verkade najs.
Men den klarade bara av original Game Boy och Game Boy Color spel, inte Advance spelen.
Den var väl inte direkt billig heller, men verkade ha hög kvalité, så kan nog ha varit värt det för rätt kund.

Skrivet av wargreymon:

Jag antar att du menar att man gör det till ett moddprojekt.
Behöver inte alls vara fel. Men tror inte det är för alla.
Den här Game Bub är väl inte heller för alla.
Men det står "Fully assembled"
För en del kan det nog vara att föredra.
Samt om den får vissa extra funktioner vilket vissa kan gilla.

Jag säger inte att den är billig.
Men om det är bra kvalité och bra känsla i styrkors och knappar så kan det nog ändå vara värt det för en del.

Men det är ju absolut en nischad produkt.

Är nog ganska många som antingen hellre skulle skaffa en Steam Deck eller dylikt.
Alternativt någon av de andra retro portabla konsolerna som är billigare än Steam Deck och ändå klarar av att emulera det mesta från 90-tal och tidigt 2000-tal.

Kan inte nödvändigtvis säga att det finns ETT alternativ som är det bästa för alla.
Utan att det finns flera olika alternativ med olika för och nackdelar.
Men är man villig att spendera tusenlappar på det så finns det alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Med FPGA kan man argumentera att man inte riktigt emulerar, utan är betydligt närmare att köra spelen ”på riktigt”. Det är ju FPGA delen som drar upp priset här. Inte riktigt jämförbart med telefon emulering.

Men visst det gör ju detta till en betydligt mer nischad produkt för dom som tycker sånt är coolt.

Nu syftade jag ju på emulering som en separat grej från att köra äkta GB(C/A) i samma enhet. Vet inte om det finns något liknande sedan innan?

Skrivet av GuessWho:

Jo jag har också både vanliga Game Boy Adance, den som kom först.
Sen en Advance SP "Mark 2", den med bakgrundsbelyst skärm.
(Tidiga Game Boy Advance SP hade sidobelyst skärm, där man kunde välja ON eller OFF för belysningen)

Den hopfällbara designen av SP ger ju fördel att dels blir skärm och knappar skyddade när den är hopfälld och dels så blir den mindre förutom i tjocklek.
Men formfaktorn känns sådär.
Jag skulle vilja ha en vanlig Game Boy Advance, fast med den bakgrundsbelysta skärmen från Advance SP.

Finns som nämnts tidigare i tråden varianter på utbytbara skärmar.
Men jag skulle föredra en skärm som är pixelperfekt mot Game Boy Advance istället för en som kör skalning.
Jag är heller inte speciellt sugen på att modda, potentiellt förstöra de Game Boy som jag redan har (de är mint condition).
Så skulle behöva skaffa en uppsättning till om jag vill göra ett sånt projekt.

ModRetro gjorde en slags Game Boy Color clon som de kallar Chromatic.
Den har bakgrundsbelyst skärm som är pixelperfekt och chassi i metal och grejer som verkade najs.
Men den klarade bara av original Game Boy och Game Boy Color spel, inte Advance spelen.
Den var väl inte direkt billig heller, men verkade ha hög kvalité, så kan nog ha varit värt det för rätt kund.

Jag antar att du menar att man gör det till ett moddprojekt.
Behöver inte alls vara fel. Men tror inte det är för alla.
Den här Game Bub är väl inte heller för alla.
Men det står "Fully assembled"
För en del kan det nog vara att föredra.
Samt om den får vissa extra funktioner vilket vissa kan gilla.

Jag säger inte att den är billig.
Men om det är bra kvalité och bra känsla i styrkors och knappar så kan det nog ändå vara värt det för en del.

Men det är ju absolut en nischad produkt.

Är nog ganska många som antingen hellre skulle skaffa en Steam Deck eller dylikt.
Alternativt någon av de andra retro portabla konsolerna som är billigare än Steam Deck och ändå klarar av att emulera det mesta från 90-tal och tidigt 2000-tal.

Kan inte nödvändigtvis säga att det finns ETT alternativ som är det bästa för alla.
Utan att det finns flera olika alternativ med olika för och nackdelar.
Men är man villig att spendera tusenlappar på det så finns det alternativ.

Finns att skicka in din konsol till vissa företag eller köpa färdig om man inte vill pilla. Lödning är inte ens nödvändigt då det följer med touchdynor man sätter under skalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

https://anbernic.com/products/rg34xxsp

samt du kan köra mer än bara GB/GBA spel.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ok. Jag har tyvärr tappat bort min SP </3

Permalänk
Konsolgrävare

Blev nyss ett köp! 80% funded! Håller tummarna 🤞

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |