Problem med instabil Wi-Fi – uppgradera router eller nätverkskort

Permalänk
Medlem

Problem med instabil Wi-Fi – uppgradera router eller nätverkskort

Hej!
Jag har problem med Wi-Fi-uppkopplingen på min stationära dator och skulle gärna vilja ha tips på hur jag bäst kan förbättra den.

Förutsättningar:

• Avstånd till router: ca 7 meter, ett annat rum, tunna väggar (lägenhet).

• Abonnemang: 1000/1000 Mbit/s hos Bahnhof.

• Router: medföljande Zyxel EX3600-T0.

• Nätverkskort: Intel Wireless-AC 3168 (M.2, på moderkortet ASRock H370M-ITX/ac).

Problemet:
Jag får oftast runt 100–200 Mbit/s på min stationära dator, vilket är okej. Det som stör mig mest är inte hastigheten utan jitter och laggspikes i onlinespel. I samma rum får jag betydligt bättre hastighet med min telefon.

Frågan:
Vad är bästa sättet att få en stabilare uppkoppling? Jag ser två möjliga vägar:

1. Nytt Wi-Fi-kort: uppgradera till Intel AX210 för att dra nytta av Wi-Fi 6 som routern stödjer.

2. Ny router: jag gissar att de som man får av leverantören inte är särskilt kraftfulla.

Målet är främst stabilitet och jämn ping, men högre hastighet är förstås också välkommet.

Alla tips om bästa väg framåt (eller andra alternativ jag missar, t.ex. accesspunkter) uppskattas!

Permalänk
Medlem

Det tråkiga svaret är tyvärr antagligen ”dra kabel”.

Jag har noll intresse av spel, men tycker att det är lite kul med radioteknik och nätverk och experimenterar en del. Med min nya router (Wi-Fi 7, Asus BT-8, MT7996(?), OpenWrt) och en Windows 11 Wi-Fi 6-klient så blir Rx-latensen extremt dålig i lägenhet med betongväggar. I samma rum så fungerar det perfekt, kanske 2 ms mer (stabil) latens, jämfört med kabel. På den dåliga platsen fungerar min gamla router klart sämre, så viss förbättring finns förvisso, men den nya routern ger ”ping” som helt utesluter FPS-spel.

Jag gissar att det är multi-path, dvs studsande signaler som är en del av förklaringen. Multi-path och beamforming hanteras vad jag förstår i hög grad i chip-tillverkarens firmware, så det har man som slutanvändare extremt lite inflytande över, förutom att hoppas på att det fungerar bra och att välja en mjukvara som faktiskt buggfixas i både chiptillverkar-led och av OEM:en.

Men det finns massor av delar i detta som är komplext. Jag försöker också lista ut hur omsändningar och mjukvarufeatures i Linux-kerneln (som alla tillverkare kör mer eller mindre hemmahackade varianter av) påverkar det hela. Det är inte svårt att se i koden att lokala förutsättningar med samma klient kommer ha inflytande och klienter är också lite av en svart låda.

Det här är med andra ord ett så komplext och icke-transparent ämne att en intresserad konsument/amatör har svårt att hitta rätt i djungeln. Slutsatsen blir: vill du vara säker på resultatet, dra kabel.

Permalänk
Medlem

Tack för utförligt svar. Tyvärr har jag inte möjlighet att dra en kabel.

I och med att ett nytt nätverkskort endast kostar ca 200kr, så har jag bestämt mig för att ge det ett försök.

Permalänk
Hedersmedlem

Trådlöst kommer alltid vara beroende av hur mycket skit det är i luften där du bor, så oavsett vilka lösningar vi föreslår är det inte säkert att det hjälper för dig.

Det sagt, stäng av wifi på din router och köp en riktig accesspunkt och montera den i taket, gärna centralt om det går.

Jag har en Grandstream GWN7660 som sitter i ena änden av en 80kvm lägenhet, så dåligt placerad som det går egentligen, men jag får ändå minst 200Mbps var jag än är, i rummet bredvid den har jag stabilt 3ms till sunet och 600Mbps utan problem. Har inte haft 1 sekund av svajig wifi sen jag skaffade den.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergaren:

Tack för utförligt svar. Tyvärr har jag inte möjlighet att dra en kabel.

I och med att ett nytt nätverkskort endast kostar ca 200kr, så har jag bestämt mig för att ge det ett försök.

Man kan alltid dra kabel.

Frågan är bara hur mycket tid och pengar man vill och kan lägga på det.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Geeks
SweClockers

@Bergaren: Att byta nätverkskort är nog inte ett dumt val. Ditt nuvarande är 1x1, dvs. har bara en antenn/dataström för vardera riktning. Normalt är 2x2. Berätta gärna hur det går!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Man kan alltid dra kabel.

Frågan är bara hur mycket tid och pengar man vill och kan lägga på det.

Så är det!

Hade varit spännande med lite miljöbilder för att se om vi på forumet kan anta utmaningen att möjliggöra kabeldragning.
OP, visst är det värt ett försök?