Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Gigabyte lanserar externt RTX 5060 Ti 16GB

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte lanserar externt RTX 5060 Ti 16GB

Ovanligt exempel på eGPU som använder fullstor modell för stationära.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som en liten marknad. Kanske för någon som inte vet något om datorer och bara vill ha en extern plug and play lösning eller bärbara datorer?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Känns som en liten marknad. Kanske för någon som inte vet något om datorer och bara vill ha en extern plug and play lösning eller bärbara datorer?

Måste nog vara för bärbara datorer i första hand?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Måste nog vara för bärbara datorer i första hand?

Går väl att använda till Mini PC som inte kan ha inbyggt dedikerat grafikkort också.
Men då är det nog en smidigare lösning att istället bara bygga en lite större dator som rymmer ett grafikkort istället.
Kan eventuellt även användas med bärbara konsol datorer, likt Steam Deck och dylikt.

Men troligtvis är det i första hand till bärbara datorer, precis som du sa.

Permalänk
Medlem

Är väl framtiden det här. Grafikkort i liten låda med litet moderkort, strömförsörjning, CPU, RAM, NVMe och SteamOS. De kan kalla den spelkonsoll eller något liknande.

Kanske lite sarkasm. Men ändå, finns inget som stoppar Nvidia/AMD att skapa något liknande och sluta sälja diskreta kort.

Permalänk
Medlem

Är %1 lows drastiskt sämre med ett externt grafikkort eller i princip ingen större skillnad?

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

Med ett externt grafikkort kan man bygga en mindre och tystare stationär dator med internt passivt kylt grafikkort. Då blir det bara väsen när man spelar. Själv ägnar jag 99% av min tid (vid datorn) till annat än spel och det är helt enkelt inte värt en massa oljud när jag huvudsakligen skriver dokument, redigerar bilder eller surfar på nätet. Ett händigt externt grafikkort låter verkligen som en bra idé, ungefär som att ha en extern dvd-läsare för de få gånger man behöver sådan (rippar av CD's då och då).
Är det vanligt med Thunderbolt 5 anslutning på moderkort idag?

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Med ett externt grafikkort kan man bygga en mindre och tystare stationär dator med internt passivt kylt grafikkort. Då blir det bara väsen när man spelar. Själv ägnar jag 99% av min tid (vid datorn) till annat än spel och det är helt enkelt inte värt en massa oljud när jag huvudsakligen skriver dokument, redigerar bilder eller surfar på nätet. Ett händigt externt grafikkort låter verkligen som en bra idé, ungefär som att ha en extern dvd-läsare för de få gånger man behöver sådan (rippar av CD's då och då).

/ B

Många nyare grafikkort har semi-passiv kylning.
Så vid lägre belastning och lägre temperaturer så står fläktarna stilla.
Det är inte alla nya grafikkort som har semi-passiv kylning,
så är det något man gärna vill ha så är det en bra ide att göra lite efterforskning innan man köper. Men finns ändå på ganska många modeller nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

/ B

Teorin är bra men i praktiken finns det en skillnad. priset. Tror det är svårmotiverat att köpa ett grafikkort + låda för bra många tusenlappar, för att sedan ha det liggandes i byrålådan och ta fram det 2 gånger om året.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Teorin är bra men i praktiken finns det en skillnad. priset. Tror det är svårmotiverat att köpa ett grafikkort + låda för bra många tusenlappar, för att sedan ha det liggandes i byrålådan och ta fram det 2 gånger om året.

Den här "AORUS RTX 5060 Ti AI BOX" verkar vara en färdig lösning där grafikkortet redan finns i en slags torn-formad låda.
Så köper du de här så verkar det som att du bara behöver datorn också.

Det verkar också som om du har en bärbar dator som kan laddas via USB C så kan denna även ladda datorn med Power Delivery.

Så hyfsat smidig lösning så sett.

Permalänk

Grymt ju! Då kan jag spela på min arbetsdator. Så slipper jag köpa en stationär dvs.