Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Maxsun lanserar nytt moderkortsformat

Permalänk
Melding Plague

Maxsun lanserar nytt moderkortsformat

YTX ser ut som ett förlängt ITX med plats för fler SSD:er.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fick mig direkt att tänka på detta, även om det inte är helt samma situation.

Permalänk
Medlem

Detta har jag efterfrågat länge, inte för att jag själv nödvändigtvis ska köpa en. Tänkte bara det borde finnas en marknad med tanke på alla som blandar 30 cm grafikkort med itx

Permalänk
Medlem

Räcker väl gott med ATX och ITX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mev:

Detta har jag efterfrågat länge, inte för att jag själv nödvändigtvis ska köpa en. Tänkte bara det borde finnas en marknad med tanke på alla som blandar 30 cm grafikkort med itx

Men förlorar man inte hela poängen med mini-ITX då? Visserligen är ju formfaktorn gammal om man tänker på de gamla VIA-korten eller barebones. De användes sällan med separat grafikkort.

Extern grafik med mini-ITX i kompakt format var väl först Dan Cases - Dan A4-SFX som hittade rätt med moderkortet upp-och-ner och grafikkortet rygg i rygg med moderkortet. Där tar nätaggregatet upp utrymmet bredvid moderkortet och allt blir väldigt kompakt.

Sen finns ju mini-DTX och där kan man ju lägga byta ut den nedre PCIe-kontskten mot m2 om man velat. Eller proppa in några Oculink-kontakter på vanligt mini-ITX till ett dotterkort för SSD:er.

Såklart det nya kortet kan ha sina användningsområden, men borde inte ovanstående exempel täcka det mesta?

Permalänk
Medlem

Yngves Technology eXtended?

Permalänk
Medlem

Nu står inte djupet, men om det är 244mm som ATX...Är inte detta exakt vad AMD kallar DTX?

Nej, DTX hade visst två kortplatser och den här kanske bara har en, men skillnaden är ju i praktiken 0 om man har en GPU med minst två kortplatsers kylare.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Från nyheten: ” Det nya formatet är en förlängd variant av Mini-ITX med samma bredd men ytterligare plats till höger om minnesplatserna”
Är det bara jag som inte får ihop meningen?
Om man har ytterligare plats till höger om minnesplatserna så är väl moderkortet bredare?
*edit* Eller menar man att bredd såsom "tjockleken" på IO-platen i bak är samma?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Från nyheten: ” Det nya formatet är en förlängd variant av Mini-ITX med samma bredd men ytterligare plats till höger om minnesplatserna”
Är det bara jag som inte får ihop meningen?
Om man har ytterligare plats till höger om minnesplatserna så är väl moderkortet bredare?
*edit* Eller menar man att bredd såsom "tjockleken" på IO-platen i bak är samma?

Gissningsvis är det moderkortets djup som är större (upp till ATX-nivå) så att man får plats med M.2 och DIMM-slottar men fortfarande bara en kortplats.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

varför inte bara ha vertikala m2 slots, det finns väl? har sett det på m.2 usb docks och så. vid behov kan man köra extenders själv.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Gissningsvis är det moderkortets djup som är större (upp till ATX-nivå) så att man får plats med M.2 och DIMM-slottar men fortfarande bara en kortplats.

För mig är det iallafall förvirrande ointuitivt att kalla det för "djup" för den ledden? (om vi pratar om ca 24cm måttet på ett vanligt ATX moderkort)
Djup är för mig mer "in/ut" (typ Z) planet i en given bild som jag ser det? (alltså i praktiken IO-panelens tjocklek på ett moderkort som jag ser det)
Antar det beror på att man utgår från olika perspektiv från början?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Välkommet format enligt mig, men det jag främst saknar hos mITX är plats för 4 stickor...
Kommer förhoppningsvis när (om) fler hoppar på tåget.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 32GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

För mig är det iallafall förvirrande ointuitivt att kalla det för "djup" för den ledden? (om vi pratar om ca 24cm måttet på ett vanligt ATX moderkort)
Djup är för mig mer "in/ut" (typ Z) planet i en given bild som jag ser det? (alltså i praktiken IO-panelens tjocklek på ett moderkort som jag ser det)
Antar det beror på att man utgår från olika perspektiv från början?

Jag håller med om att det inte är självklart, men jag skriver "höjd x djup" för moderkort för då passar det med hur man beskriver klassiska ATX-torn.

(YTX är för övrigt 244mm djupt, så ja det är precis ett ITX fast med djupet av ATX. Hade också kunna kallas pico-ATX om DTX är nano-ATX. Detta gör det rätt meningslöst, eftersom varje rimlig låda för ett sådant kort måste ha minst två kortplaster ändå, vilket gör att det blir samma som DTX. Å andra sidan så är ju DTX ett bra format som jag önskade fler använde, så w/e.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jag håller med om att det inte är självklart, men jag skriver "höjd x djup" för moderkort för då passar det med hur man beskriver klassiska ATX-torn.

(YTX är för övrigt 244mm djupt, så ja det är precis ett ITX fast med djupet av ATX. Hade också kunna kallas pico-ATX om DTX är nano-ATX. Detta gör det rätt meningslöst, eftersom varje rimlig låda för ett sådant kort måste ha minst två kortplaster ändå, vilket gör att det blir samma som DTX. Å andra sidan så är ju DTX ett bra format som jag önskade fler använde, så w/e.

Aldrig hört någon beskriva "klassiska ATX-torn på detta sätt, var tvungen och gå in och kolla på lite olika tillverkare och se så om de också börjat dricka på arbetstid (corsair, fractal, Lianli, thermalright) och ingen beskriver som du.

Stoppar du in alla dina komponenter från fronten på din dator?

Denna variant av MB känns lite sisådär, tycker tillverkare borde investera i fler m.2 slots på baksidan istället för att utöka storleken när det redan är tight i små chassin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maceor:

Aldrig hört någon beskriva "klassiska ATX-torn på detta sätt, var tvungen och gå in och kolla på lite olika tillverkare och se så om de också börjat dricka på arbetstid (corsair, fractal, Lianli, thermalright) och ingen beskriver som du.

Stoppar du in alla dina komponenter från fronten på din dator?

Denna variant av MB känns lite sisådär, tycker tillverkare borde investera i fler m.2 slots på baksidan istället för att utöka storleken när det redan är tight i små chassin.

Prisjakt beskriver det som jag, det är väl därifrån jag fått det. Googles AI-svar skriver också så. Raijintek som gjorde mitt nuvarande chassi skriver också så. Antec är samma. Fractal, Corsair och Lian-Li skriver LxWxH. Tycker inte att det är mer logiskt med längd, men w/e.

Nej, jag monterar inte datorn framifrån, men lådan står ju så. Om den står på eller under bordet så är det bordets djup som är det viktiga att jämföra med. Jag jämför datorlådans djup med skrivbordets djup (från typ IKEA eller så). Känns logiskt för mig.

Det inbyggda problemet med ITX är att man behöver ha fler lager i produktionen av moderkortet om man pressar ihop många komponenter på en liten yta. Om man ändå måste ha en låda som är djupare (ja, min benämning igen) för att få in grafikkortet så kan man ju lika gärna låta moderkortet sticka ut framåt för att spara lite pengar.

SSDer på baksidan funkar väl iofs, men numer skall de ju ha kylflänsar också, och då kan det bli knepigt att få plats med dem där.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Som ITX-entusiast har jag tagit för givet att SFF-personer accepterar att göra avkall på vissa egenskaper för att få ner storleken. Skulle jag behöva mer utrymme, då köper jag helt enkelt bara en större SSD. Det känns som en väldigt nischad kundgrupp som skulle behöva ITX-formfaktor och plats för fyra stickor.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha ett böjbart moderkort, eller åtminstone med "öar"/delar kopplad med flatkabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Som ITX-entusiast har jag tagit för givet att SFF-personer accepterar att göra avkall på vissa egenskaper för att få ner storleken. Skulle jag behöva mer utrymme, då köper jag helt enkelt bara en större SSD. Det känns som en väldigt nischad kundgrupp som skulle behöva ITX-formfaktor och plats för fyra stickor.

Jag förstår bara inte varför man skall ha ett moderkort som är 175mm när GPUn så gott som alltid är mycket längre. Halvlängds GPUer är ju närmast utdöda. Även om man kör med risers och bygger dubbelmackor och vad det är så kommer ju lådans längsta dimension aldrig att vara mindre än grafikkortets längd.

mini-ITX (om vi skall vara korrekta med vad vi talar om) är gjort för en set-top box, och det är inte så det används idag. Det används för "jag vill bygga en jätteliten dator som ändå klarar allt". Om det är det syftet vi skall ha så hade ett kort som var 244mm djupt en billigare och mer flexibel lösning.

Om man möjligen skall klaga på det så är det att detta då är ett uATX med tre kortplatser avsågade, och 60 mm i höjd är kanske inte hela världen. Det var lite så jag tänkte när jag valde uATX själv senaste gången, även om det gjorde att lådan blev 25L istället för aning över 20L, som det hade varit med ett DTX-moderkort

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Fast att detta *inte är ITX* är väl själva poängen med att de skapat en ny formfaktor, så vad folk som vill ha just ITX värderar blir ju mer en parentes i mitt tycke.

Nu snackar ju Maxsun visserligen själva om "More than ITX. This is YTX." osv, men jag tycker spontant att det känns som ett mindre naturligt sätt att presentera det de tagit fram.

Formatet är konkret ATX-bredd kombinerat med ITX-höjd.

Att istället då säga att man utgått från ATX och gjort en variant som är ytterligare kortare än Micro-ATX är en tolkning som väl är väl så rimlig som att det skulle vara en variant av ITX.

För hur relevant är ett större kort i ett ITX-sammanhang? Det tycker jag skaver betydligt mer.

Sedan en praktisk fundering:
Även ITX-chassin som är djupa nog (t.ex. med plats för att montera ett stort grafikkort) har väl ofta placerat nätagg eller annat i det "lediga utrymmet" bredvid moderkortet, så är det då primärt chassin för ATX-familjen som passar i avsaknad av "YTX"-chassin?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jag har ett Mini-ITX moderkort i ett Fractal Design Ridge chassi.

Vette tusan om DTX moderkort hade gått in.
Moderkortet kommer med en riser med 90° vinkel.
Så grafikkort eller vad man använder PCIe slotten till hamnar bredvid moderkortet.
Chassit kan användas stående eller liggande och denna design gör att chassit blir ganska smalt (stående) eller lågt (liggande).

Totalt volymmässigt är det väl inte för litet.
Men jag tror inte man hade kunnat använda moderkort som är högre (sett stående) än Mini-ITX.
Men ska inte svära på det. Minns inte i detalj hur det såg ut mellan moderkorts respektive GPU kammare.
Kanske hade det gått att lösa med en Dremmel om det inte går original.
Men inte alla som vill modda sina chassin heller.

Chassit finns i vitt eller svart.
Jag har den svarta versionen, men vita versionen syns lite bättre på bilder.

I stående läge blir det
Moderkort nertill (bakre delen)
Nätagg (SFX eller SFX-L) framför moderkort
Eventuellt grafikkort eller annat PCIe kort i övre delen.

Så trotts att chassit "har plats med allt" så tror jag inte att ett större moderkort än Mini-ITX hade gått in.

Permalänk
Medlem

Branschen kunde väl skrota mATX och gå över till DTX. En hel del chassin för MINI-ITX är redan stora nog för att kunna stödja DTX om det bara fanns flermoderkort som gjorde det meningsfullt.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av evil penguin:

Fast att detta *inte är ITX* är väl själva poängen med att de skapat en ny formfaktor, så vad folk som vill ha just ITX värderar blir ju mer en parentes i mitt tycke.

Nu snackar ju Maxsun visserligen själva om "More than ITX. This is YTX." osv, men jag tycker spontant att det känns som ett mindre naturligt sätt att presentera det de tagit fram.

Formatet är konkret ATX-bredd kombinerat med ITX-höjd.

Att istället då säga att man utgått från ATX och gjort en variant som är ytterligare kortare än Micro-ATX är en tolkning som väl är väl så rimlig som att det skulle vara en variant av ITX.

För hur relevant är ett större kort i ett ITX-sammanhang? Det tycker jag skaver betydligt mer.

Sedan en praktisk fundering:
Även ITX-chassin som är djupa nog (t.ex. med plats för att montera ett stort grafikkort) har väl ofta placerat nätagg eller annat i det "lediga utrymmet" bredvid moderkortet, så är det då primärt chassin för ATX-familjen som passar i avsaknad av "YTX"-chassin?

Ja, man kan ju se det som ITX+ eller ATX-, men jag går på Maxsuns linje och kategoriserar den mentalt som ITX med mervärde. Men i slutänden känns det ändå som en nischad produkt. Antingen vill man ha det litet och nätt, eller stort och komplett. Kanske finns det en marknad här, men jag ser den inte. Som du själv är inne på passar moderkorten tekniskt sett inom de flesta SFF-ramar, men inte utan en rejäl ommöblering. Alternativt förlängning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Ja, man kan ju se det som ITX+ eller ATX-, men jag går på Maxsuns linje och kategoriserar den mentalt som ITX med mervärde. Men i slutänden känns det ändå som en nischad produkt. Antingen vill man ha det litet och nätt, eller stort och komplett. Kanske finns det en marknad här, men jag ser den inte. Som du själv är inne på passar moderkorten tekniskt sett inom de flesta SFF-ramar, men inte utan en rejäl ommöblering. Alternativt förlängning.

E-ITX är väl en ganska bra term

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Mega-ITX?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av medbor:

Det låter faktiskt hett och rimligt. 12 poäng från juryn.

Permalänk
Medlem

Valet av H770 har väl helt med att dom ville ha fler M.2 platser, 4 stycken.

Så inget konstigt där...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!