Permalänk
Medlem

Efter några månader av "works on my machine" så har OVPN nu plötsligt inte bara bekräftat att dom har problem med SVT Play, dom hävdar dessutom att dom nu har löst dom. Ni som har OVPN, testa gärna och skriv i tråden om det funkar nu.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Efter några månader av "works on my machine" så har OVPN nu plötsligt inte bara bekräftat att dom har problem med SVT Play, dom hävdar dessutom att dom nu har löst dom. Ni som har OVPN, testa gärna och skriv i tråden om det funkar nu.

vart bekräftat de det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

vart bekräftat de det?

Supportmail.

Permalänk
Medlem

Sjukan verkar ha spritt sej m för mej funkar inte svt.se med vpn.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Missat detta, blir nog AzireVPN då Mullvad inte erbjuder PF.

Visa signatur

| POPOS 22.04 LTS (DELL XPS 13 9380) - Intel i7-8564U, Intel UHD 620, 15GB RAM, 512GB NVMe Micron |
| Win10 - PRIME Z270-A, i7-7700K, Kraken x63, ASUS ROG STRIX 3080 12Gb, Samsung 960/850 EVO, 32GB DDR4 3400MHz |
| Ubuntu Server 20.04 LTS (HP Z640) - 2x4-Core E5-2637v3, 64GB SK Hynix ECC RAM, 4x10TB, 970 EVO P 1TB M.2, Quadro K2200 |
| Win11 - PRIME Z690-A , i5 13600K, Lian Li Galahad SL Edition 360, ROG STRIX 3080 12Gb, Samsung 990 PRO 1TB, 32GB DDR5 5200MHz CL36

Permalänk
Medlem

Nu verkar OVPs Streaminglösning ha klappat ihop helt igen, kan inte ens resolva domännamnen via sina DNS:er. Om det bara fanns ett vettigt alternativ kunde man byta till någon mer seriös leverantör, i synnerhet numera...

Edit:

Notera att OVPNs DNS:er också verkar kollapsat gällande detta så även om man lägger in så trafiken ska runda deras VPN kommer det ändå inte fungera eftersom DNS:erna är trasiga (om man nu kör deras DNS:er) då. Byter man till t.ex. Cloudflares eller Googles DNS:er så fungerar det. Suck...

Permalänk
Medlem

Vet inte om OVPN håller på att stänga ner verksamheten eller nåt, supporten verkar stendöd i alla kanaler jag försökt nå dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vet inte om OVPN håller på att stänga ner verksamheten eller nåt, supporten verkar stendöd i alla kanaler jag försökt nå dom.

Support@OVPN.com kontakt med dom istället?

Visa signatur

| Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Medlem

Wow! Läser nu för första gången om uppköpet av OVPN och hade ingen aning om detta och råkade av en slump surfa till denna tråd.

Väldigt tråkigt måste jag säga och ger ingen bra känsla alls. Har varit kund i flera år nu och kör även deras VILFO router men nu blir jag tveksam till att även fortsätta använda den..

Har haft mycket problem med SVT på sistone, senaste veckan har det inte funkat alls att använda appen.

Använder inga streaming tjänster så vad är bästa alternativet enligt er? Mullvad är ju så klart intressant men finns det andra man bör kolla på också?
Nån som provat ProtonVPN?

Sen är det ju det här med deras vilfo router, om Pango köpt upp OVPN, betyder det då att dom också köpt vilfo eller är det fortfarande ett svenskt bolag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zer0diabetes:

Support@OVPN.com kontakt med dom istället?

Noll respons där också. Gissar att dom inte vet va dom ska svara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stack3d:

Sen är det ju det här med deras vilfo router, om Pango köpt upp OVPN, betyder det då att dom också köpt vilfo eller är det fortfarande ett svenskt bolag?

Den är fortfarande svensk tror jag, i allafall nämndes inget om den vid uppköpet. Men de har totalt övergivit den, inga uppdateringar, inget underhåll eller utveckling sker på den sen 3 eller 4 år tillbaka. Jag frågade OVPN drygt ett år efter senaste uppdateringen när nästa skulle komma. Fick svaret att de inte hade några planer på uppdatera den närmsta tiden, men de sa inte rent ut att de struntar i den. Sen har inget hänt. Så jag har gått vidare från den.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Den är fortfarande svensk tror jag, i allafall nämndes inget om den vid uppköpet. Men de har totalt övergivit den, inga uppdateringar, inget underhåll eller utveckling sker på den sen 3 eller 4 år tillbaka. Jag frågade OVPN drygt ett år efter senaste uppdateringen när nästa skulle komma. Fick svaret att de inte hade några planer på uppdatera den närmsta tiden, men de sa inte rent ut att de struntar i den. Sen har inget hänt. Så jag har gått vidare från den.

Ja dom verkar helt givit upp, tråkigt!
Jag har idag beställt ny router och kommer byta till Mullvads VPN vid årsskiftet när mitt nuvarande abb med OVPN går ut.

Nu är bara frågan, var ska man göra med Vilfo routern? Ingen kommer ju vilja köpa den..

Permalänk
Medlem
Skrivet av stack3d:

Jag har idag beställt ny router och kommer byta till Mullvads VPN vid årsskiftet när mitt nuvarande abb med OVPN går ut.

Nu är bara frågan, var ska man göra med Vilfo routern? Ingen kommer ju vilja köpa den..

Går väl att köra Mullvad på Vilfo?

https://www.vilfo.com/sv/providers/mullvad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Är inte intresserad av att använda en router där man inte längre aktivt utvecklar produkten och mjukvaran. Sen ska vi inte snacka om den årliga avgiften på 1000:- bara för att kunna fortsätta använda routern..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Vilfo kräver ju månads-abb fö att fungera som en normal router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Vilfo kräver ju månads-abb fö att fungera som en normal router.

Absolut, men att köpa en ny router är ju inte gratis heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Absolut, men att köpa en ny router är ju inte gratis heller

Kanske inte, men ha en router du inte kan göra inställningar alls i, eller en router som faktiskt fungerar utan eventuella bakdörrar o.dyl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stack3d:

Det är ju i princip en liten dator så jag installerade proxmox i den och pihole. Sen finns det väl inget som hindrar att installera OpenWRT på den? även om den då inte blir lika enkel och smidig som Vilfos programvara (men den är åtminstone gratis) och fortsätta använda den som VPN router, den är ju kraftfullare än nästan alla andra konsumentroutrar som finns där ute. Själv köpte jag Flint 2 som är minst lika kraftfull för att använda VPN i.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Noll respons där också. Gissar att dom inte vet va dom ska svara...

Fortfarande noll respons trots att jag skickat dom loggar på att deras DNS:er inte fungerar som dom ska. Man kan ju tycka att det borde leda till någon respons, antingen av typen "det gör dom visst det" eller "Oj då, inte bra, vi jobbar på det!".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Det är ju i princip en liten dator så jag installerade proxmox i den och pihole. Sen finns det väl inget som hindrar att installera OpenWRT på den? även om den då inte blir lika enkel och smidig som Vilfos programvara (men den är åtminstone gratis) och fortsätta använda den som VPN router, den är ju kraftfullare än nästan alla andra konsumentroutrar som finns där ute. Själv köpte jag Flint 2 som är minst lika kraftfull för att använda VPN i.

Ja, det är ju sant. Nåt för den händige och kanske att jag lägger ut den på tradera

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Fortfarande noll respons trots att jag skickat dom loggar på att deras DNS:er inte fungerar som dom ska. Man kan ju tycka att det borde leda till någon respons, antingen av typen "det gör dom visst det" eller "Oj då, inte bra, vi jobbar på det!".

Hur länge sedan är det du mailade/försökte få kontakt?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hur länge sedan är det du mailade/försökte få kontakt?

1,5 dygn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

1,5 dygn.

Skulle ha lite is i magen, har ju varit helg bland annat. Jag skulle i alla fall vänta ett par dagar innan jag börjar klaga om jag kontaktar en kundtjänst

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Skulle ha lite is i magen, har ju varit helg bland annat. Jag skulle i alla fall vänta ett par dagar innan jag börjar klaga om jag kontaktar en kundtjänst

Även om du kontaktar dom för att berätta att det finns allvarliga fel i deras grundläggande tjänst?

Permalänk
Medlem

Tre dygn nu utan svar, vare sig via mail eller chat.Problemen med tjänsten kvarstår.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Tre dygn nu utan svar, vare sig via mail eller chat.Problemen med tjänsten kvarstår.

Testat svara på mailet som skickat ut som bekräftelse att de mottagit ditt meddelande och fråga om update? Det hjälper alltid mig när svar uteblir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snurrespratt23:

Testat svara på mailet som skickat ut som bekräftelse att de mottagit ditt meddelande och fråga om update? Det hjälper alltid mig när svar uteblir.

Gjorde jag redan efter ett dygn.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Gjorde jag redan efter ett dygn.

Då är det nog att vänta ett tag till. Jag har alltid fått svar inom 1-3 dagar, exklusive helger.

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av snurrespratt23:

Då är det nog att vänta ett tag till. Jag har alltid fått svar inom 1-3 dagar, exklusive helger.

Problemet är inte att dom inte svarat då jag redan bekräftat felet och berättat för dom hur dom ska återskapa det. Problemet är att dom tre dygn senare fortfarande har ett allvarligt problem i sin tjänst som dom inte verkar kapabla att lösa i den mån det ens finns ett intresse för att försöka göra det. Det har jag väldigt svårt att tro skulle hänt på tiden före uppköpet...

Permalänk
Medlem

Slutligen fått svar från OVPN nu som bekräftar att dom haft problem med sina tjänster under flera dygn. Kan tillägga att dom verkar haft problem även med sitt supportverktyg för jag fick flera svar från dom inom bara någon minut, så dom verkar åtminstone försökt svara även innan (använder en stor internationell molntjänst för mailen som knappast legat nere i ett par dagars tid).

Fick även svar via chatten i fredags (fem dagar efter jag rapporterade problemet) så åtminstone för egen del kan jag inte låta bli att fundera på vad som egentligen hände...