SweClockers drop!

Muskampen 2025 - Världens bästa gamingmus skall utses

Permalänk
Medlem
Skrivet av berch:

Har min mus på en ställning på gamingstolens armstöd. Superbekvämt och ergonomiskt. Men musen har åkt i golvet ett antal gånger då jag glömt flytta den till skrivbordet och snurrat runt med stolen. Logitech G502 lightspeed, "mitten"knappen fungerar inte som den ska längre. Scrollhjulet fungerar fortfarande.

Ska bli intressant att följa testet här, men håller med tappa msuen i golvet testet bara en gång är alldeles för få gånger.

Vi kanske ska ta det som utslagsfråga om flera möss klara sig igenom alla test, att de fortsätter att "tappa" musen från skrivbordshöjd tills det bara finns en kvar.

Permalänk
Medlem

Roligt om testerna även kan nämna hur mössen fungerar UTAN installation av tillverkarens specifika programvaror eller om det går bra ändå.
Jag tillhör väl den udda skaran som inte bryr mig särskilt mycket om alla bell’n’whistles.

Mitt tangentbord fungerar utan programvaran, som medföljde vid köp, spelmusen likaså.
Senast i somras tveksam om det var värt att installera tillverkarens programvara för mitt trådlösa headset, det fungerar men utan finesser.

Valet är personligt - jag lutar mot lean, mean, Gaming Machine.

Permalänk

läste kaffetestet först å tänkte vad fän är det ska de doppa den i kaffe eller vad för alla har nog slått ut minst en kopp över sin mus nån gång.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Intellimouse Explorer 3.0, vilken mus! MX518, fy för bövelen. Färg och form var hiskelig, och plasten var som en magnet för handfett och smuts. Får rysningar av hur många jag sett som var täckta av sån svart gegga.

Ja den där sortens gummerade greppytor är en styggelse. En industridesigner som inte vet hur konstgummi åldras när det utsätts för hudsekret har slarvat med sin hemläxa, undrar om det inte är en form av planned obsolescence att använda det?

I Fallet Logitechs möss gick det dock att med hjälp av lösningsmedel få bort det när det blev geggigt. Lite gnoende med grov ventilslippasta efteråt gav den underliggande plasten en matt och behaglig greppyta. Hade säkert gått lika bra med sandpapper eller smärgelduk. Använder fortfarande min gamla Logitech MX400 till retrodatorn, en av få lasermöss som har PS/2-interface.

Givet att den lär vara över 20 år gammal vid det här laget och hunnit utsättas för det mesta - med undantag för just katter - vågar jag påstå att den håller måttet i allt övrigt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Oavsett vem som vinner, så kommer jag aldrig köpa en mus för över 1000kr

Just musen är en av de IT produkter med högst vinst marginal. Kostar nästan inget alls att tillverka och kan säljas för "hutlösa" priser.

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för Glorius Gaming Mouse, kör en Model D. Grabbarna kör en D och en O om jag minns rätt. Alla väldigt nöjda.
Dessa fick ju dålig kritik för att sladdarna var av dålig kvalitet och inte klarade böjning utan ledarna internt gick av. Hände mig också! Detta löstes ju av Glorius och jag fick via supporten på (Inet?) en ny kabel som jag skruvade dit och sen 0 problem. Superlätt, ligger kanon i handen (långa smala händer) och kabel är lättviktstyp och känns inte alls. Inget behov av trådlös m.a.o...

Permalänk
Medlem

Hade velat se en Skånsk deltagare. Xtrfy hade förpulvrat konkurrensen! Särskilt i köldtestet, de som bor/bott i Landskrona vet vad jag talar om, -15, öppet hav och styv kuling från väst leker man inte bort 😂

edit: får hålla med Barsk; Glorious model D är skön, jag palmar, hade fått kunna vara någon millimeter högre och kanske att skalet lutat något inåt vid lillfingret. Köpte min för runt en fyrhundring på rea, bra köp!

Permalänk
Medlem

Ace edge 3200!

Finns ingen ersättare tyvärr! bästa designen någonsin och lider av att inte längre kunna utnytja den...

Sure Qpad hade 5k och 8k men dom har utgått så ingen lycka där tyvärr..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av [SmR]BMF:

Hade velat se en Skånsk deltagare. Xtrfy hade förpulvrat konkurrensen! Särskilt i köldtestet, de som bor/bott i Landskrona vet vad jag talar om, -15, öppet hav och styv kuling från väst leker man inte bort 😂

edit: får hålla med Barsk; Glorious model D är skön, jag palmar, hade fått kunna vara någon millimeter högre och kanske att skalet lutat något inåt vid lillfingret. Köpte min för runt en fyrhundring på rea, bra köp!

Det låter som ett uppslag för ett framtida Nordisk Mästerskap!

Permalänk
Medlem

Haha fick dessa vibbar av nya bilden på förstasidan!

Permalänk
Medlem

Så vi har väntat!

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Medlem

30 minuter? Borde ha varit minst 30 timmar

Permalänk
Medlem

Bra tester änn så länge! Gillar Kirunatestet då jag kommer från Norrland!

Permalänk
Medlem

Alltså, vi har faktiskt värme inomhus även i Kiruna. Och nog har vi haft våra första frostnätter precis, men det är inte -18 C utomhus riktigt än.

Dessutom, bara -18? Då är fortfarande barnen på förskolan utomhus, återkom med -35 i ett par dagar!

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk

Först den livsviktiga computer 2 moddarguiden, och nu detta!
Skönt att se att seriös journalistik utförd av seriösa människor lever (dessutom med respekt för abetsmiljö i seriösa vitrockar och skyddsglasögon)

Dessa tester får mig att överväga att tillverka en mycket liten tapperhetsmedalj till min G700 från 2011 som överlevt att slungas upprepade gånger tvärs genom rum av 3 separata vredgade 4-5 åringar, suttits på upprepade gånger både i tvsoffa och trästol och fått oräkneliga "ska bara bära musen till soffan och glömde att sladden var ikopplad“-whiplash utan att klaga, få kabelglapp eller ens dålig batteritid.

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Hur tror vi att det går i kvällens test - några tippade favoriter? Stryker en, flera, alla, eller inga med?

Skrivet av monotux:

Alltså, vi har faktiskt värme inomhus även i Kiruna. Och nog har vi haft våra första frostnätter precis, men det är inte -18 C utomhus riktigt än.

Dessutom, bara -18? Då är fortfarande barnen på förskolan utomhus, återkom med -35 i ett par dagar!

Minus 35. Äsch! Det tror jag inte på. Jag kategoriserar den informationen bland enhörningar och hustomtar.

Skrivet av EverGrowingNoob:

Först den livsviktiga computer 2 moddarguiden, och nu detta!
Skönt att se att seriös journalistik utförd av seriösa människor lever (dessutom med respekt för abetsmiljö i seriösa vitrockar och skyddsglasögon)

Det här är en seriös verksamhet. Tack för att du uppmärksammar vårt viktiga arbete.

Permalänk

I egenskap av norrlännig och räddare av flera av omgivningens högljutt klagande, tappade mekaniska hårddiskar medelst frysmetoden hävdar jag att kyla enbart är härdande och nyttigt.

Gissar att utslagning börjar vid tramptestet och att läskeblasken kan bli ett blodbad

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem

Världens bästa gaming mouse är lite som att hitta vilka skor som är bäst. Händer är olika

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

https://youtu.be/JkCAK36CrQo

Hur tror vi att det går i kvällens test - några tippade favoriter? Stryker en, flera, alla, eller inga med?

Minus 35. Äsch! Det tror jag inte på. Jag kategoriserar den informationen bland enhörningar och hustomtar.

Det här är en seriös verksamhet. Tack för att du uppmärksammar vårt viktiga arbete.

Nu snackar vi! Seriöst test som kommer skrämma alla ägare av ballong-möss

Permalänk
Geeks
Grundare

Kära Redaktörer: jag ställer upp med bilen för ett bonusavsnitt.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

På musen som blir trampad 1:41 i filmen blinkar det båda gångerna till något vitt mellan knapparna, någon som vet vad det kan vara? Ser ut som en ljusblixt, men hur då? Gissar sladden varit utdragen ett tag när den blir trampad?

s/ljudblixt/ljusblixt
Permalänk
Medlem
Skrivet av Glyph:

På musen som blir trampad 1:41 i filmen blinkar det båda gångerna till något vitt mellan knapparna, någon som vet vad det kan vara? Ser ut som en ljudblixt, men hur då? Gissar sladden varit utdragen ett tag när den blir trampad?

Snyggt fångat! Japp, den lyser absolut upp vid ett tillfälle.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

va e detta för trams <???

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Glyph:

På musen som blir trampad 1:41 i filmen blinkar det båda gångerna till något vitt mellan knapparna, någon som vet vad det kan vara? Ser ut som en ljudblixt, men hur då? Gissar sladden varit utdragen ett tag när den blir trampad?

Skrivet av Joppis:

Snyggt fångat! Japp, den lyser absolut upp vid ett tillfälle.

<Uppladdad bildlänk>

Ingen fara på taket! Det är en LED-indikator

Skrivet av itkoll:

va e detta för trams <???

Mänskligheten drömde om kolonier på Mars. Istället fick vi Muskampen.

Permalänk
Medlem

Katt-testet är ju bra, ofta jag hittar min mus på golvet. Kört Superlight X pro ett tag, nu kör jag Mx Master 3.. tror SxPRO tål mer dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Mänskligheten drömde om kolonier på Mars. Istället fick vi Muskampen.

Och namnet till trots är det inte gladporr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Ingen fara på taket! Det är en LED-indikator

Men, hur då? Batteridriven? Sladden är inte i?

Permalänk
Medlem

Så förbaskat löjligt det här.. Är det helt tomt med idéer på Sweclockers? Pinsamt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murmeldjur:

Må det vara mina klumphänder, men jag har testat lätt mus i ett tiotal timmar och jag kan inte komma överens med dem.
För mig är det mer precision när jag inte med mina okontrollerade microryck gör rörelser hela tiden.

Så för mig är det helt tvärtom, jag kan inte få kontroll med en lätt mus.

Då kan det ha med skatesen eller musmattan att göra, eller en kombination av båda. Var lite som dig i början men blev mycket mer pricksäker efter jag bytte musmattan till något som har fokus på kontroll och stabilitet, t.ex en Artisan FX Zero. Funkar bra i tac-fps shooters som CS.

Permalänk
Medlem

Starkt gjort av ett SO som kan sätta ner foten även om det ställer till det. Är själv SO och vet att det inte är roligt ibland, men ibland måste man skydda kollegor ifrån både chefens och sina egna dumheter som kan vara farligt.