Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Konstigt fenomen, efter installation av win 11 på äldre moderkort

Permalänk

Konstigt fenomen, efter installation av win 11 på äldre moderkort

Har ett lite konstigt fenomen som jag ej vet hur jag ska tänka,

Har ett äldre moderkort, nämligen ett Asus AX88 plus, haft de i min ägo ett bra tag, köpte de begagnat en gång i tiden, minns ej när, men oavsett så har jag installerat win 11 i det, mest för att testa hur de funkar. Gjorde en ren ny installation och eftersom hårdvaran bara stöder win 10 så fick jag köra de via usb Rufus.
Har inte aktiverat det vid installation, tänkte jag provar de utan aktivering, och funkar de bra köper jag en kod till win 11 så klart och aktiverar det.

fenomenet är att det redan är aktiverat, hur kan de vara det? jag har inte gjort nåt.
Min enda tanke är att detta moderkort var ett OEM från första början med win 8 i, men blir verkligen win 11 aktivt automatiskt då vid nyinstallation då? (de blir ju rent formellt en uppgradering från win 8 till win 11 OEM i så fall). men detta är ju en ren ny installation av win 11, trodde inte OEM koden från win 8 följde med över till att aktivera win 11 då, nån som vet?

Kan man kolla de på nåt sätt, alltså om det finns en produktnyckel från början från win 8 OEM?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Jag noterade detsamma när jag installerade elvan på ett gammalt Asus P6T WS från en rufus-fixad sticka, maskinen hade kört en aktiverad Windows 10 tidigare så jag tänkte att något fingeravtryck på moderkortet finns sparat i det stora licensmolnet liksom.
Sedan bytte jag ut de gamla intel-grejjerna mot modernare AMD-prylar utan att installera om Windows och den är lika aktiverad och glad som tidigare. Smidigt.

Permalänk
Medlem

Ja, om moderkortet har en licens redan sedan Windows 7 så blir det aktiverat även i Windows 11.

Permalänk

Nåt lustigt är det, kan ju vara så att förra ägaren haft win 10 på den, de sitter kvar, jag köper kortet, installerar win 11, o de blir aktivt direkt. Men det är ett OEM moderkort så finns ju nyckeln i hårdvaran nu för evigt, då finns de ingen mening att få fram den ursprungliga win 8 eller win 10 nyckeln då, nyckeln kommer aktiveras varje gång jag ominstallerar win 11 oavsett ju.

De måste ju vara så, för jag har inte gjort ett smack mer än att installera win 11 och såg detta efter några dagar då jag gick igenom inställningarna i datorn. Blev förvånad

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Ja, om moderkortet har en licens redan sedan Windows 7 så blir det aktiverat även i Windows 11.

läste att microsoft slutade med att win 7 och win 8 användare får en aktivering till win 11 sedan något år tillbaka minst, är de ändrat?

Jag uppgraderade en dator från win 10 till win 11 ganska nyligen, men har aldrig gjort de från win 8 till win 11 via nyinstallation.
Men klart, om förra ägaren uppdaterat till win 10 nån gång innan jag köpte kortet så förklarar ju detta allt.

Man får nog aldrig reda på hur, mer än att de är aktivt, får se om de håller i sig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

läste att microsoft slutade med att win 7 och win 8 användare får en aktivering till win 11 sedan något år tillbaka minst, är de ändrat?

De har slutat aktivera win 7 och 8 nycklar för Windows 10. Men i o med att Windows 10 och 11 använder samma licenssystem så kommer 11:an bli aktiverad automatiskt om man har en Windows 10 aktivering på datorn. Så det är för att din dator hade en windows 10 aktivering som är anledningen till att din windows 11 är aktiverad

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Förresten, nu när vi ändå pratar om gamla moderkort och win 11, brukar ni bry er efter win 11 installation att trycka in chipset driver på moderkortet från då win 10 som finns på moderkortets hemsida? eller är de tankesättet: funkar de bra så låt de var som gäller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror alla nycklar windows 7 och uppåt, fysiska (på en lapp) eller i bios OEM style upgraderas automatiskt till win11 på ms servrar.

Dessutom finns ju ett "fingeravtryck" av hårdvaran lagrat på ms servrar att du haft win10 redan så kan vara det också. alltså att det inte ligger "sparat" på moderkortet men det är sparat på ms serverar och dom kände igen din setup. (mobo serienummer och cpu kombination, jag vet inte exakt hur dom fingeravtryckar olika datorer men något gör dom ju)

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+