Allt-i-ett-datorn Raspberry Pi 500+ lanserad

Permalänk
Melding Plague

Allt-i-ett-datorn Raspberry Pi 500+ lanserad

Riktar sig primärt mot skolor och hemmasnickrare, men den polerade upplevelsen är tillgänglig för alla.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Helt rätt att den har mer minne när den heter 500+.

Permalänk
Medlem

Fasiken vad nice.

Blir ett definitivt köp att ha bredvid Pi400 (Kör RiscOS), C64an och Mega65an bland wedge-formade datorerna på skrivbordet! Bästa formatet på en dator är en wedge även om ergonomin kanske ibland blir lite lidande.

Satt mig på waiting list nu för en nordisk tangentbordslayout.

Permalänk
Medlem

Riktigt nice bortsett från tangentbordet som inte faller mig i smaken

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant, men tyvärr nog lite för långsam ändå. Jag upplever att det finns ett ganska stort gap mellan superbilliga ARM-kretsar som i RPi och Qualcomms eller Apples dator-grejer.
Själva processorn kan inte utgöra så stor del av det priset. Borde gå att få in något betydligt biffigare på CPU-fronten från mobilmarknaden för inte allt för stor peng.

Permalänk
Medlem

Namngivningen... Säger att snubben som kom på namnet rimligen är en före detta Amiga 500 fan

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Coolt! Men Väljer hellre en vanlig paj man kan gömma och sedan trådlöst tbord av min smak.
Pajar tangenbordet så har man ett tangentbord man måste koppla in tangenbord på

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Najs. sugen på att skaffa en. mer bekvämt än att sätta upp desktop med en vanlig. när man känner för att mecka med arm64

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Intressant.
Kan bli en prisvärd konkurent mot kontorsdatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Namngivningen... Säger att snubben som kom på namnet rimligen är en före detta Amiga 500 fan

Inte bara namnet. Hela "datorn" har samma utformning som Amiga och andra hemdatorer, med tangentbord och dator i ett.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Jag har en Pi 400 som jag aldrig använde, mest för att den använder konstiga HDMI-ingångar och var slö. Men den här Pi 500+ kan vara intressant, om de lyckas få så mycket kraft i den att man kan använda den som en TV-dator – alltså för någon som inte vill skaffa en stationär dator men vill kunna surfa och använda TV:n som skärm. Själv hade jag nog skaffat en Celeron N100-bestyckad maskin med trådlöst tangentbord.

Skrivet av Bengt-Arne:

Tangentbordet på Pi 400 var mer åt ZX Spectrum-hållet än Amiga. Amigan hade ett helt okej tangentbord, men det som satt på Pi 400 var en flashback till ZX Spectrum.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Tangentbordet på Pi 400 var mer åt ZX Spectrum-hållet än Amiga. Amigan hade ett helt okej tangentbord, men det som satt på Pi 400 var en flashback till ZX Spectrum.

Då är det bara att vänta på att där kommer en snikvariant med membran tagentbord, slänga i en ZX.80/81 emulator. Varvid nostalgin är fullbordad

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem

Lite surt bara att även denna har Mini-HDMI... (Edit: Micro-HDMI rent av ännu värre lol)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Då är det bara att vänta på att där kommer en snikvariant med membran tagentbord, slänga i en ZX.80/81 emulator. Varvid nostalgin är fullbordad

Känner spontant att membran är bättre för skolor också, jag vill inte höra ett rum med 30 elever hamra på blå brytare.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi 500
Available from $90

Raspberry Pi 500+
Available now from $200

16GB RAM istället för 8GB.
Integrerad M.2 slot och inkluderad 256GB SSD.
Mekaniskt tangentbord

Klart att en Pi 500+ är bättre än en Pi 500 om man hade fått en gratis.
Eller kanske även om man använder den väldigt aktivt. Framförallt om man sitter och skriver mycket på den.

Annars så känns det som att standard Pi 500 är mer för pengarna när man tar hänsyn till prisskillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Lite surt bara att även denna har MINI-HDMI...

Helt otroligt att dom gör så. Har flertalet raspberrys och utvecklat med dom osv och den jäkla porten alltså, den äter kablar. Och detta är ju en dator man vill flytta runt lite...

edit:
Eller har jag fel nu, det är Micro-HDMI som är på den vanliga Rapberry pi 5. Denna kanske är bättre då.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

ZX81-tangentbordet var inte kul… men det drog ner kostnaden på datorn. Min första dator (ZX81) kostade 700:- som butikexemplar på Onoff, i 1983 års penningvärde. Att köpa en C64, som kostade ca 5000:- i dåtidens penningvärde, var bara en dröm när man växte upp med en ensamstående mamma.

Visa signatur

Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Bra mycket mer fräs än i min pi400, som är lite för seg för smidigt slösurfande, men priset är mer än dubbelt också. Men verkar vara en trevlig burk.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk

Jag tänkte först för dyr, insåg sedan att detta är den exklusiva modellen och det finns billigare.,

Jag gillar heller inte alla indongles för hdmi m.m. Ja jag vet, rika personer har en personlig assistent som bär deras prylar åt dem. Men såna som mig själv får allt bära vara egna saker.
Varenda kabel extra skapar en massa problem som att man kan glömma den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

ZX81-tangentbordet var inte kul… men det drog ner kostnaden på datorn. Min första dator (ZX81) kostade 700:- som butikexemplar på Onoff, i 1983 års penningvärde. Att köpa en C64, som kostade ca 5000:- i dåtidens penningvärde, var bara en dröm när man växte upp med en ensamstående mamma.

Åhh... Min ZX-81 kostade mer, fastän jag tog den i kit form (bygga själv). Jag beställde den direkt ifrån Zinclair i England när den släpptes där, så jag fick även betala tull och frakt. Tog lite mer än två månader innan jag fick ett brev som sa att jag kunde hämta den på posten.

Hade själv inte så stort besvär av tagentbordet, däremot kassettinterfacet var en plåga, likadant med expansions porten som var extremt glappig.

Knåpade ihop många galna program på den, det mest lyckade var nog ett synt program där en äldre granne som aldrig tidigare sett en dator blev eld och lågor.
Han satt kvar till långt in på kvällen och spelade, jag själv var å festade/levde liv med kompisar.

På ett sätt så är det lite synd att man inte har kvar den. Slängde den efter runt tio år då flatkablen till tagentbordet gick i bitar då jag öppnade den. Tanken var att löda in 64k minne...

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Känner spontant att membran är bättre för skolor också, jag vill inte höra ett rum med 30 elever hamra på blå brytare.

Tror nog att du skulle längta efter hamrandet på blå brytare, när närapå alla blir sura och irriterade över membran tagentbordets förträffliga fördelar

På 80-talet var vi rätt härdade och förlåtande över petitesser som missade tangenttryck, idag misstänker jag att det skulle bli ett ramaskri...

Sen finns det förstås extremfall, som säljaren som satt vägg i vägg med mig för runt tio år sedan. Han började en gång med en mekanisk skrivmaskin där man fick lägga kraft bakom vart tryck för att få till en perfekt bokstav på pappret.
När han sen gick över till laptop så satt det i ryggmärgen, varpå det lät som om han med vart tryck pryglade den stackars laptoppen.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem

Jeff Geerling testar Raspberry Pi 500+
Provar även att köra externt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Nästan. Eben Upton hade an Amiga 600 förr i tiden.
Han har sagt i flera intervjuer att det är anledningen bakom modellnumren på de med inbyggda tangentbord, varav den första var Raspberry Pi 400.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Åhh... Min ZX-81 kostade mer, fastän jag tog den i kit form (bygga själv). Jag beställde den direkt ifrån Zinclair i England när den släpptes där, så jag fick även betala tull och frakt. Tog lite mer än två månader innan jag fick ett brev som sa att jag kunde hämta den på posten.

Hade själv inte så stort besvär av tagentbordet, däremot kassettinterfacet var en plåga, likadant med expansions porten som var extremt glappig.

Knåpade ihop många galna program på den, det mest lyckade var nog ett synt program där en äldre granne som aldrig tidigare sett en dator blev eld och lågor.
Han satt kvar till långt in på kvällen och spelade, jag själv var å festade/levde liv med kompisar.

På ett sätt så är det lite synd att man inte har kvar den. Slängde den efter runt tio år då flatkablen till tagentbordet gick i bitar då jag öppnade den. Tanken var att löda in 64k minne...

Var det inte ZX80 som såldes som kit man byggde själv? Att lyckas få ljud ur ZX81 var i sig ett koststycke. Jag vet att det fanns talsyntes som tillbehör. Som 11-åring dreglade man över vilka tillbehör man skulle köpa, medan andra barn i samma ålder lade veckopengen på att köpa Fibban. Själv ville jag köpa datortillbehör… Man var inte normal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Var det inte ZX80 som såldes som kit man byggde själv? Att lyckas få ljud ur ZX81 var i sig ett koststycke. Jag vet att det fanns talsyntes som tillbehör. Som 11-åring dreglade man över vilka tillbehör man skulle köpa, medan andra barn i samma ålder lade veckopengen på att köpa Fibban. Själv ville jag köpa datortillbehör… Man var inte normal.

(Vad jag minns, ZX80 såldes som kit o bygga själv. ZX81 fanns både som kit o bygga själv en tid, men mest såldes den färdigbyggd, många som inte kunde löda ihop sin egen dator även på den tiden Nu återgår vi till Raspberrry... )

Permalänk
Medlem

Kul grejen men prislappen stack iväg lite väl mycket.
Hela grejen med RPI var ju priset och enkelheten.

för 2k får du en kina NUC med äkta Intel och på reorna ingår 8GB ram och 256GB nvme..

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Kul nicheprodukt men jag ser den som totalt värdelös om den kräver en HDMI-kabel. Det tar bort alla fördelar produkten hade kunnat haft i den formfaktorn. Någon typ av trådlös bildstreaming hade gjort den användbar nu löser den inga problem som inte mer traditionella produkter också löser.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Kul grejen men prislappen stack iväg lite väl mycket.
Hela grejen med RPI var ju priset och enkelheten.

för 2k får du en kina NUC med äkta Intel och på reorna ingår 8GB ram och 256GB nvme..

Jo, men har du missat att det även finns en Raspberry Pi 500 utan plus ?

Standard Raspberry Pi 500 har 8GB RAM och ett enklare tangentbord som inte är mekaniskt eller belyst.
Standard Raspberry Pi 500 kostar 45% av vad plusmodellen kostar.
$90 istället för $200.

Om man är tangentbordskonnässör så kan bara ett tangentbord kosta över 2000kr utan att få en dator på köpet.
Däremot om man köper ett TKL (Ten Key Less) tangentbord eller ett fullstort tangentbord så innehåller det fler tangenter än tangentborden på Raspberry Pi 500 / 500+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jo, men har du missat att det även finns en Raspberry Pi 500 utan plus ?

Standard Raspberry Pi 500 har 8GB RAM och ett enklare tangentbord som inte är mekaniskt eller belyst.
Standard Raspberry Pi 500 kostar 45% av vad plusmodellen kostar.
$90 istället för $200.

Om man är tangentbordskonnässör så kan bara ett tangentbord kosta över 2000kr utan att få en dator på köpet.
Däremot om man köper ett TKL (Ten Key Less) tangentbord eller ett fullstort tangentbord så innehåller det fler tangenter än tangentborden på Raspberry Pi 500 / 500+

Det missade jag, betydligt mera rimligt för vad man får.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Känner mig lite sugen, perfekt att ha i stugan, kan ju agera smart hub och kanske kopplas till TV? Lite retrospel bör den ju klara dessutom