Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Hur mycket i kredit får man på amex blue i förhållande till månadslönen netto?

Jag har Elite och tjänar 34k/månad. Fick 120k i kredit.
Har sen tidagate två andra kreditkort på sammanlagt 80k i kredit.
Så Amex är väldigt generösa med kreditutrymmre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Hur mycket i kredit får man på amex blue i förhållande till månadslönen netto?

Tror inte det bara är lönen som spelar in men jag fick iaf 150k i kredit med dåvarande lön på 48k brutto.
Ingen använder nettolön i såna sammanhang.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har tänkt skaffa ett Amex Guld.
Är det någon som har erfarenhet av kortet och kanske har en members invite?

Är det inte inom reglerna så får en mod gärna ta bort det😊

Permalänk
Administrativ avgift

Halloj vilket kort skulle rekommenderas till en blippande datornörd till vardagen? Flyger inte mycket o använder Klarna mest nu för smidigheten. Amex verkar ju inte accepteras överallt o saknar google pay 👀

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Halloj vilket kort skulle rekommenderas till en blippande datornörd till vardagen? Flyger inte mycket o använder Klarna mest nu för smidigheten. Amex verkar ju inte accepteras överallt o saknar google pay 👀

Jag kör Bank Norwegian här hemma och Klarnas i utlandet. Svårt att få mycket bättre tror jag såvida man inte gillar att jaga poäng och får flygpoäng 'gratis' genom jobbet osv. Såvida jag inte missat något nytt senaste månaderna. Om man tankar mycket kan det nog vara bra med ett tankkort också.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag tycker Preem är smidig, mest för att man kan lösa in cashbacken direkt mot fakturan.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

ni som har SAS-kort av något slag, hur i helsike hittar man resor för att köpa med bonuspoäng?
Jag blir ju inte klok.
Det verkar inte finnas resor till Asien överhuvudtaget. Bara några få till USA.
Men då kan man inte boka fler än 2 business klass biljetter (vi är tre i familjen).
Dessutom hittar man oftast biljetter i en riktning. Exempelvis kan man flyga dit i början av oktober, men första hem-bonus-resan är i december. Verkar inte finnas så att man kan flyga 1-2 veckor.

Vad fan är syfte med dessa bonusresor om allt är upplagt för kundens extrema obekvämlighet!?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

ni som har SAS-kort av något slag, hur i helsike hittar man resor för att köpa med bonuspoäng?
Jag blir ju inte klok.
Det verkar inte finnas resor till Asien överhuvudtaget. Bara några få till USA.
Men då kan man inte boka fler än 2 business klass biljetter (vi är tre i familjen).
Dessutom hittar man oftast biljetter i en riktning. Exempelvis kan man flyga dit i början av oktober, men första hem-bonus-resan är i december. Verkar inte finnas så att man kan flyga 1-2 veckor.

Vad fan är syfte med dessa bonusresor om allt är upplagt för kundens extrema obekvämlighet!?

Ja det är svårt, ännu svårare om man är fler än 2.

Då det finns relativt få bonusbiljetter och alla vill ha dom så måste man sitta och pressa precis när de släpps (oftast ca 330 dagar innan avgång).
Sen får man söka på avgångar mellan de stora flygplanshubbarna (dvs större flygplatser i europa till destination eller i närheten av destinationen).

Alternativt får man vara väldigt spontan. Boka dagar eller kanske någon vecka innan avgång.

Jag har också möjlighet att bjuda in till Amex Elite om någon skulle vara intresserad, bara att skicka PM.
Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Om man inte har för mycket emot att få sin bonus på Åhlens så har de ett kostnadsfritt Mastercard nu via Resurs bank med 1-1,25% bonus.

Dock ska man veta att de inte tillhandahåller något fysiskt kort. Så bara Google wallet etc som gäller.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Medlem

Såg i en annan tråd om Northmill. Jag har länge stört mig på att skandiabanken inte ger någon ränta på lönekontot (och en perverst låg ränta på rörliga sparkontot) Såg att Northmill erbjuder ränta på pengarna man har stoppat in på transaktionskontot (med debet/kredit kortet man får, utan årsavgift!) Så dit kommer jag att av ren princip sätta in min lön varje månad och använda deras kort för all handel (hejdå Klarna btw).
Den har nu ingen cashback, men det kan jag leva utan.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Såg i en annan tråd om Northmill. Jag har länge stört mig på att skandiabanken inte ger någon ränta på lönekontot (och en perverst låg ränta på rörliga sparkontot) Såg att Northmill erbjuder ränta på pengarna man har stoppat in på transaktionskontot (med debet/kredit kortet man får, utan årsavgift!) Så dit kommer jag att av ren princip sätta in min lön varje månad och använda deras kort för all handel (hejdå Klarna btw).

"Vi rekommenderar dock att du har kvar ditt personkonto hos din gamla bank för att betala fakturor/autogiro. Detta då vi i dagsläget inte har stöd till att betala en faktura via personkontot hos oss."
https://www.northmill.com/se/hjalp/kort/

Hur ska du betala räkningar?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

"Vi rekommenderar dock att du har kvar ditt personkonto hos din gamla bank för att betala fakturor/autogiro. Detta då vi i dagsläget inte har stöd till att betala en faktura via personkontot hos oss."
https://www.northmill.com/se/hjalp/kort/

Hur ska du betala räkningar?

Jag betalar via skandiabanken som vanligt. Jag har ett "räkningskonto" hos dem dit pengar förs över automatiskt från lönekontot varje månad och autogiro o efaktura dras automatiskt. Jag ska ha Northmill för vardaglig handel (och buffertsparandet då de har bättre ränta än skandiabanken) så det som blir över skickar jag till Northmill istället för att ligga och skräpa hos Skandiabanken till ingen nytta för mig.

Nu slog det mig att Swish funkar ju inte att betala med från Northmill, så lite pengar kanske jag måste ha hos banken fortfarande antar jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Du, det där är verkligen inget dumt tips. Gratis kort utan valutapåslag, med vettig ränta på kontot (jämfört med alla klassiska banker som är snåla som satan) och med manuellt på/av-slagbar kredit upp till 15 k? Svårslagbart. Skulle nog påstå oslagbart, i dagsläget.

Har haft ett otroligt bra gratis kreditkort i många år, men sedan klafsade Avida in och köpte upp kortverksamheten från Santander (som i sin tur tog över efter GE) och kommer alldeles strax byta till en mycket sämre leverantör med mycket sämre villkort på alla punkter. Ändrar de villkoren även på mitt kort retroaktivt så kan de dra åt helvete, då får det bli Northmill istället (åtminstone för alla köp i icke-SEK).

"Bonus" skiter jag för övrigt fullständigt i.

Tillägg: Såg nu hos Avida att de ändrat sig och inte kommer ta ut 1,99% valutapåslag, utan det ska fortsätta vara 0. Det var nog inte bara jag som blev förbannad över den kommande ändringen, så de pudlade. Dessutom verkar deras nya kort "Avida Black" vara helt kostnadsfritt, så det är i så fall ett tips. Sämre villkor än förut (så som bara 45 räntefria dagar och måste alltid betalas senast löningsdagen 25:e - givetvis enbart för att öka risken att åka på förseningsavgift + ränta), men fortfarande 0 årsavgift och 0 valutapåslag, och det är de två viktigaste för mina behov.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Du, det där är verkligen inget dumt tips. Gratis kort utan valutapåslag, med vettig ränta på kontot (jämfört med alla klassiska banker som är snåla som satan) och med manuellt på/av-slagbar kredit upp till 15 k? Svårslagbart. Skulle nog påstå oslagbart, i dagsläget.

Har haft ett otroligt bra gratis kreditkort i många år, men sedan klafsade Avida in och köpte upp kortverksamheten från Santander (som i sin tur tog över efter GE) och kommer alldeles strax byta till en mycket sämre leverantör med mycket sämre villkort på alla punkter. Ändrar de villkoren även på mitt kort retroaktivt så kan de dra åt helvete, då får det bli Northmill istället (åtminstone för alla köp i icke-SEK).

"Bonus" skiter jag för övrigt fullständigt i.

Låter ju extremt jobbigt med att föra över fram och tillbaka och betalkort, ja det saknar många aspekter som ett riktigt kreditkort gör. Så inte aktuellt för majoriteten här i tråden iaf. Men bra att veta om att betalkortsalternativet finns och hur det ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Låter ju extremt jobbigt med att föra över fram och tillbaka och betalkort, ja det saknar många aspekter som ett riktigt kreditkort gör. Så inte aktuellt för majoriteten här i tråden iaf. Men bra att veta om att betalkortsalternativet finns och hur det ser ut.

Ja, kanske men man har kredit på den - om man vill, man blir inte påtvingad den utan har valfrihet. Vilket jag kan tycka är ett litet plus, så att man inte ens av misstag tar någonting på kredit. Vilket passar mig bra då jag aldrig tar någonting på kredit, på sin höjd har jag utnyttjat de räntefria dagarna nån gång.

Men visst, om man är ute efter bonus på nånting och lite cashback så skiljer den sig från "riktiga" kreditkort. Man har ju cashback från massa handlare via Klarnakortet, men det om något var för bökigt eftersom man måste handla genom appen i mobilen för att få det, så det la jag ner ganska fort.De små summor det handlar om gör det inte värt besväret.

Men för oss som inte bryr sig om sånt känns detta som ett ypperligt kort.
Nåja, jag säger det innan jag använt den ännu förutom aktiverat den och fört över pengar och aktiverat apple pay, får jag väl lägga till som brasklapp. Det kanske dyker upp problem.

Det är förövrigt inte särskilt jobbigt att föra över pengar, inte minst med tanke på att man kan swisha. Jag för min del tänker aktivera en automatisk överföring från banken till betalkortet varje månad. Kortet har ett eget kontonummer.

Märkte nu förresten att man med ett tryck kan Swisha pengar tillbaka till sitt bankkonto också om man nu skulle behöva göra det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Ja, kanske men man har kredit på den - om man vill, man blir inte påtvingad den utan har valfrihet. Vilket jag kan tycka är ett litet plus, så att man inte ens av misstag tar någonting på kredit. Vilket passar mig bra då jag aldrig tar någonting på kredit, på sin höjd har jag utnyttjat de räntefria dagarna nån gång.

Men visst, om man är ute efter bonus på nånting och lite cashback så skiljer den sig från "riktiga" kreditkort. Man har ju cashback från massa handlare via Klarnakortet, men det om något var för bökigt eftersom man måste handla genom appen i mobilen för att få det, så det la jag ner ganska fort.De små summor det handlar om gör det inte värt besväret.

Men för oss som inte bryr sig om sånt känns detta som ett ypperligt kort.
Nåja, jag säger det innan jag använt den ännu förutom aktiverat den och fört över pengar och aktiverat apple pay, får jag väl lägga till som brasklapp. Det kanske dyker upp problem.

Det är förövrigt inte särskilt jobbigt att föra över pengar, inte minst med tanke på att man kan swisha. Jag för min del tänker aktivera en automatisk överföring från banken till betalkortet varje månad. Kortet har ett eget kontonummer.

Märkte nu förresten att man med ett tryck kan Swisha pengar tillbaka till sitt bankkonto också om man nu skulle behöva göra det.

Hoppas det går smidigt!
Men man tappar kreditkortsfunktionen (även om man kan aktivera kredit på kontot kopplat till kortet) med att köpa först betala sen, inklusive köparskyddet där man kan bestrida köp utan att själv ligga ute med pengar. Men bara man är medveten om skillnaderna i köpskydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Hoppas det går smidigt!
Men man tappar kreditkortsfunktionen (även om man kan aktivera kredit på kontot kopplat till kortet) med att köpa först betala sen, inklusive köparskyddet där man kan bestrida köp utan att själv ligga ute med pengar. Men bara man är medveten om skillnaderna i köpskydd.

Jag har inte så bra koll på kreditlagen så jag tänkte inte alls på den aspekten. Det blir onekligen lite jobbigare om man ska strida ensam bara med konsumentköplagen.

Jag får nog aktivera krediten i alla fall för säkerhets skull. Har ju alltid haft kredit på alla mina kort, men som sagt inte utnyttjat det mer än de räntefria dagarna som korten erbjuder, så kommer inte av misstag utnyttja det.
Det kostar ju inget extra, ja förutom en anteckning om att jag ansökt om kredit hos upplysningsföretagen det här året.

Tack för info som jag missat!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag har inte så bra koll på kreditlagen så jag tänkte inte alls på den aspekten. Det blir onekligen lite jobbigare om man ska strida ensam bara med konsumentköplagen.

Jag får nog aktivera krediten i alla fall för säkerhets skull. Har ju alltid haft kredit på alla mina kort, men som sagt inte utnyttjat det mer än de räntefria dagarna som korten erbjuder, så kommer inte av misstag utnyttja det.
Det kostar ju inget extra, ja förutom en anteckning om att jag ansökt om kredit hos upplysningsföretagen det här året.

Tack för info som jag missat!!

Dubbelkolla dock med northmill, inte säkert den gäller ändå även om kredit är aktiverad. Man får väga för och nackdelar och olika kort till olika saker såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Enda egentliga skillnaden är ju att man sätter in pengar på betalkortskontot varje månad i "förskott" (med 2% ränta) istället för att betala en kreditkortsräkning, så jag ser inte var det jobbiga ligger. Om man handlar för mycket mer än man hade räknat med? Men i ett sånt fall med kreditkort så skulle jag ju ändå behöva överföra pengar från ett bankkonto jag har i en tredje bank som erbjuder ränta värd namnet för att täcka kreditkortsräkningen, så det blir fortfarande samma lika i mitt fall.

Vilka aspekter saknar du?

Skrivet av ingulf:

Kreditkortsfunktionen "betala senare" finns, med räntefri period på max 42 dagar (finns att läsa om i deras "Produktvillkor för betalning på månadsfaktura med Northmills bankkort"), så det är visserligen bara 42 futtiga dagar men det är ju inte mycket mindre än de futtiga 45 som Avida kommer börja erbjuda, som jag nämnde tidigare.

Köpskydd vet jag däremot inte hur det ligger till med, men personligen klarar jag mig utan då jag aldrig någonsin behövt använda det under alla år jag haft kreditkort, så jag vet ändå inte vad jag eventuellt saknar.

Visa signatur

9950X3D | 5080