Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Förhandlar du närmare slutet av året så kan du få de ännu billigare. Jag lyckades förhandla till mig 3192kr + 143kr för vinterdäck och tonade rutor på 2500 mil per år för en 2024 XC40/EX40 Single motor Extended Range.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Behövdes det någon konstantinsats för att få ner priset så har lågt?

Var detta privat leasing eller företags leasing?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag har en ID.4 nu men den delar ju ratt och infotainmentsystem med ID.3. Jag gillar inte touchknappar på ratten, hade hellre haft ”vanliga”. Men så illa är dem inte, man vänjer sig ganska snabbt och de funkar helt OK.

Varför jag nämner infotainmentsystem är just att sen 2024 så har ju båda bilarna fått nytt sådant. Det gamla är ju fantastiskt dåligt. Alltså riktigt uselt. Men det nya, det är helt OK. Inte riktigt Tesla klass, men fasen inte långt ifrån. Laggfritt, högupplöst och har alla funktioner jag vill ha iaf.

Det skulle kunna vara en anledning till att leasa, köper du begagnat får du ju det gamla systemet.

Jag har fått en ID.3 som lånebil när bilen var inne på service - och den var faktiskt riktigt trevlig. Upplevde den som tyst och bekväm, samt lite roligare att köra än ID.4 som är en riktig klumpeduns.

Tack för bra svar. Kan ju vara intressant då, men tycker leasingpriset blir för högt. Får testa att jaga lagerbilar.

Tittar för närvarande leasingerbjudande på t.ex Skoda Elroq 60 med bra utrustning och vinterdäck för 5000 kr jämnt. Så samma pris som för en ID.3a med vinterdäck. Då känns ju Elroq mer värd.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem

Tycker att denna kommande bil från BMW verkar mycket intressant - inte minst med tanke på att tekniken lär vara minst lika bra som i iX3.

/M

Edit: Lade till två bilder
Permalänk
Medlem

Någon med erfarenhet av eller som ägt en Xpeng G6? Jag provkörde en idag och tyckte den var väldigt trevlig trots att jag annars inte är så förtjust i varken SUV eller bilar med alltför mycket pekskärmslösningar. De har en kampanj med nollränta just nu vilket känns som ett ganska bra erbjudande, och jag börjar tröttna på min MG4. Andra alternativ jag har utforskat är Cupra Born och Kia EV3 men det lockar inte så mycket. Begagnad EV6 eller Ioniq 5 funderar jag också på, men där har man ju hört om problem med ICCU.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Någon med erfarenhet av eller som ägt en Xpeng G6? Jag provkörde en idag och tyckte den var väldigt trevlig trots att jag annars inte är så förtjust i varken SUV eller bilar med alltför mycket pekskärmslösningar. De har en kampanj med nollränta just nu vilket känns som ett ganska bra erbjudande, och jag börjar tröttna på min MG4. Andra alternativ jag har utforskat är Cupra Born och Kia EV3 men det lockar inte så mycket. Begagnad EV6 eller Ioniq 5 funderar jag också på, men där har man ju hört om problem med ICCU.

ICCU får man fixat hos sin handlare med Kia och Hyundai. Fick jag när jag leasade min EV6. Förövrigt hade jag aldrig problem.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Behövdes det någon konstantinsats för att få ner priset så har lågt?

Var detta privat leasing eller företags leasing?

Ingen kontantinsats
Privatleasing 3 år

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Plockade ut en G6 Performance i maj och vi är väldigt nöjda. Undrar du över något specifikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zirxo:

Plockade ut en G6 Performance i maj och vi är väldigt nöjda. Undrar du över något specifikt?

Vad upplever du som positivt respektive negativt med den? Hur gjorde du med vinterdäck? Vad betalar du på ett ungefär i försäkring?

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Vad upplever du som positivt respektive negativt med den? Hur gjorde du med vinterdäck? Vad betalar du på ett ungefär i försäkring?

Typ allt är positivt. Den går tillräckligt långt och laddar tillräckligt snabbt för att det inte ska vara något problem för oss. Den är bekväm att köra och iom performance så finns det gott om oumph om man trycker hårt på gasen.
Det som är lite negativt är att den stänger av alla självkörningsgrejer när man har nåt på dragkroken. Vilket kanske är rimligt om man har en husvagn eller ett släp. Men sjukt drygt när man har en cykelhållare på kroken.
Utöver det så är det småsaker som att man inte kan vara inloggad på olika konton i Spotifyappen beroende på vem som kör och att man inte kan låsa bara baksätet från att veva ner rutorna och liknande.

Jag leasear den på bolaget så vinterdäck och försäkring ingår i leasingavgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Tycker att denna kommande bil från BMW verkar mycket intressant - inte minst med tanke på att tekniken lär vara minst lika bra som i iX3.

/M

Tveksamt att det blir något. Har dock skymtats en riktig prototyp i början på sommaren.

https://www.bmwblog.com/2025/09/28/bmw-claims-neue-klasse-pla...

Permalänk
Medlem

Leverans idag

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Jag tror att det kanske blir en tjänstebil för min del och har kokat ned det till antingen en EV6 eller en Polestar 4. Tittat på en MY också men tror att jag valt bort den.

EV6 har jag kört lite tidigare, men då innan facelift. Gillar den, det är en trevlig och bra bil. Polestar har jag ingen tidigare erfarenhet av men har bokat en provkörning. Spontant ser P4 ut som ett snäpp upp jämfört med EV6 interiört, även om EV6 är ganska trevlig också.

P4 blir drygt 1000-1500 kr dyrare per månad i reda pengar men det kanske den är värd? Någon som kör P4 här och har lite åsikter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Jag tror att det kanske blir en tjänstebil för min del och har kokat ned det till antingen en EV6 eller en Polestar 4. Tittat på en MY också men tror att jag valt bort den.

EV6 har jag kört lite tidigare, men då innan facelift. Gillar den, det är en trevlig och bra bil. Polestar har jag ingen tidigare erfarenhet av men har bokat en provkörning. Spontant ser P4 ut som ett snäpp upp jämfört med EV6 interiört, även om EV6 är ganska trevlig också.

P4 blir drygt 1000-1500 kr dyrare per månad i reda pengar men det kanske den är värd? Någon som kör P4 här och har lite åsikter?

Jag kör en P4 (LR single motor, plus + pilot) som tjänstebil, är helnöjd. Stod också och valde mellan EV6 och P4, men P4an är helt klart ett steg upp från EV6.

Väldigt trevlig bil, det enda jag inte gillar är den lite svampiga knappssatsen på ratten, men den fungerar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Att tänka på (gäller inte bara P4) är den har kamera backspegel vilket är riktigt skit om man har behov av läsglasögon.
Själv har jag läsglasögon men inte glasögon när jag kör bil, detta gör att jag ser inte ett skit i en kamera spegel eftersom den typen av "spegel" inte skapar ett djup seende som en vanlig spegel gör utan det blir mer som att titta på en film på skärmen och på det avståndet spegeln sitter hade jag behövt glasögon för att se skarpt.

Tror inte man tänkt på detta när man börjat med kamera speglar i bilar, enligt min mening borde det inte vara tillåtet att ha endast den typen av spegel eftersom det skapar ett problem som inte finns med en vanlig spegel.

För info var det en Kia EV9 jag körde under en vecka och som tur var kan man på den slå över till vanlig spegel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Att tänka på (gäller inte bara P4) är den har kamera backspegel vilket är riktigt skit om man har behov av läsglasögon.
Själv har jag läsglasögon men inte glasögon när jag kör bil, detta gör att jag ser inte ett skit i en kamera spegel eftersom den typen av "spegel" inte skapar ett djup seende som en vanlig spegel gör utan det blir mer som att titta på en film på skärmen och på det avståndet spegeln sitter hade jag behövt glasögon för att se skarpt.

Tror inte man tänkt på detta när man börjat med kamera speglar i bilar, enligt min mening borde det inte vara tillåtet att ha endast den typen av spegel eftersom det skapar ett problem som inte finns med en vanlig spegel.

För info var det en Kia EV9 jag körde under en vecka och som tur var kan man på den slå över till vanlig spegel.

Lär inte fungera bra med progressiva heller när behovet är stort nog i och med att närseendedelen är i nedre delen av glaset. Det finns ju bilar som har båda som sagt, även typ Scénic med utrustningspaket där sådan ingår, men Polestar 4 saknar helt bakruta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Lär inte fungera bra med progressiva heller när behovet är stort nog i och med att närseendedelen är i nedre delen av glaset. Det finns ju bilar som har båda som sagt, även typ Scénic med utrustningspaket där sådan ingår, men Polestar 4 saknar helt bakruta...

Det där är min kollegas största klagomål, fungerar bra med linserna, men sjukt irriterande när han slängde sig i bilen med glasögon på. Jag tyckte även det fungerade dåligt med polariserande solglasögon när jag testade den...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX5080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jag kör en P4 (LR single motor, plus + pilot) som tjänstebil, är helnöjd. Stod också och valde mellan EV6 och P4, men P4an är helt klart ett steg upp från EV6.

Väldigt trevlig bil, det enda jag inte gillar är den lite svampiga knappssatsen på ratten, men den fungerar.

Skrivet av MacAllan:

Skrivet av ztenlund:

Skrivet av Henrico:

Det där är min kollegas största klagomål, fungerar bra med linserna, men sjukt irriterande när han slängde sig i bilen med glasögon på. Jag tyckte även det fungerade dåligt med polariserande solglasögon när jag testade den...

Tack för inspelen hörni. Angående kameran/"backspegeln" så är jag uppmärksam på det när jag ska provköra. Har läst samma sak tidigare och jag är ju precis på gång med just progressiva glasögon. Har inte burit annat än terminalglasögon och läsglasögon tidigare men det är nog dags nu.

I övrigt ser det ut som en kanonbil (kollar AWD, plus- och pilotpaketen). Det jag vet att jag verkligen skulle sakna jämfört med EV6 är de ventilerade sätena (bästa grejen sedan blandsaft). EV6 är ju snabb med laddningen också men där tror jag att jag kan leva med P4:ns lite långsammare sådan.

Blir kul att provköra hursomhelst. Vet också att jag inte skulle vara missnöjd med en EV6 om det blir en sådan, det är en kanonbil också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Haha, nä det blir ett jäkligt konstigt beteende med progressiva, både vrida huvudet och titta upp i taket för att kunna se med rätt del.

Permalänk
Medlem

Känns som att Polestar gjorde det där för att det skulle vara ett coolt och uppstickande kännetecken.

Däremot är det en gimmick som gjort det sämre och ett klassiskt exempel av "är det inte sönder, fixa det inte".

Precis som Tesla med blinkerspaken.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Känns som att Polestar gjorde det där för att det skulle vara ett coolt och uppstickande kännetecken.

Däremot är det en gimmick som gjort det sämre och ett klassiskt exempel av "är det inte sönder, fixa det inte".

Kan också vara att Polestar4 haft folk som varit inblandade eller känner till SAAB o Fordonskomponentgruppens projekt som kallades SåNätt.

Startades just innan SAAB gick omkull kring 2011, och drevs väl sedan vidare, finns texter på Blekinge Tekniska Högskola om det, o jag killgissar att Innovatum eller så borde ha koll. Går o söka en del info på nätet, undvik AI sammanfattningar för projektet ändras o pågick till 2013. Jag prövade det som en App, pedagogisk o enkel men tyvärr fungerar den inte längre på min iOS.

En av många ideer var just att få bort bakrutan, bra glas väger en del, och istället ha kameror. Kameror som ersätter backspeglar hade man ju provat redan då i prototyper men ta bort bakrutan var ju en nyare ide.

Men så var projektet som jag förstod det, t.ex kunde stolarna fästas i båda golv och tak, sparade vikt totalt sett inkl lättare stolar, och då drar bilen mindre med energi.

Många brasklappar i texterna att ideerna nog inte skulle bli förverkligad på 10-20 år sikt.

Som BMW i3s ägare så kan jag bara sucka, ja tyvärr långsam bransch på den punkten

Har bara prövat app o läst om det på NyTeknik kring 2011, men lite letande så hittar man bra texter, tex ifrån BTH

https://www.productdevelopment.se/sanatt-collaboration-as-ena...

Minns en artikel om att projektledaren för Polestar 4 kom just ifrån SAAB, men hittar den inte, kan vara hjärnans knepiga minnesfunktion som ställer till det för mig....

Och hörde rykten att verktygen för o göra chassi till Sonett första versionen var räddade, får hoppas på någon hobbyistelbil framgent..... Den intresserade får nog leta på SAAB forumen.

stavfel sorry
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Motiveringen är att man ville flytta stolpen bakåt för att få mer takhöjd i baksätet, och det kan man väl säga fungerat om man jämför med takhöjd i bilar med liknande form. Och rutans storlek hade varit pyttepytt om man hade kunnat sätta in en.

För mig tog det kanske två dagar innan ögonen (närsynt, glasögon) hade vant sig vid skärmen. Sen dess tycker jag att det funkar bättre än en liten bakruta. Kan folk vänja sig vid att kolla på telefonen på 30-50 cm håll och ändå kunna skifta fokus efteråt så tänker jag att man vänjer sig vid en skärm där backspegeln hade suttit också.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Asså jag fick reklam om Mazda 6e, såg ju rätt trevlig ut. Lite dålig snabbladdning bara. Priset ser ju också ganska rimligt ut om man skulle köpa bilen. Men hur fasen tänkte dem med med privatleasingkostnaden, 8000:-/månad, 1000 mil och minsta utrustningen för en bil som kostar 500k?!?

Beräknade den på jobbet också med förmånsbil och där landade priset på strax över 7k haha. Helt uppåt väggarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanzooon:

Asså jag fick reklam om Mazda 6e, såg ju rätt trevlig ut. Lite dålig snabbladdning bara. Priset ser ju också ganska rimligt ut om man skulle köpa bilen. Men hur fasen tänkte dem med med privatleasingkostnaden, 8000:-/månad, 1000 mil och minsta utrustningen för en bil som kostar 500k?!?

Beräknade den på jobbet också med förmånsbil och där landade priset på strax över 7k haha. Helt uppåt väggarna!

Antingen vill man tjäna mycket per bil, eller så vågar finansbolaget inte tro på andrahandsvärdet. Jag tror på det senare

Men det känns lite fegt, kommer man inte vilja betala strax över 200' för en Mazda 6e med 3000 mil om tre år? Jag vet inte.

Men ja, oavsett så är 8000 för den nivån och milantalet ett skämt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanzooon:

Skulle köra mindre batteriet på Mazda 6e själv. Då är laddningen bra.

Vill ha DS no 8 eller Mazda 6e. Båda är så najs.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av motvikt:

Jag är i alla fall sjukt intresserad och om det stämmer så sitter du på ett rejält scoop. Du kanske borde kontakta svenska nyhetssajter med infon? Men dela gärna här också såklart 😇

Nä verkligen inte värt det, denna hisingstraktor byggs i Torslanda där ja växt upp!"

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanzooon:

Ser relativt trevlig ut ja ifall man inte leasar då. Själv har två stycken Mazda återförsäljare varit i kontakt med mig (eller ja ena är pga jag själv visat intresse, andra så köpte jag nuvarande Mazda 3 2020 HB från, tydligen får de meddelande när folk varit och klickat i deras reklammejl)

Men blir nog att invänta Ioniq 3:an först som kommer nästa år och se hur den blir och sen kanske provköra båda, konceptet är såpass intressant och det är mera den storleken av bil jag hade i första åtanke, Mazda 6e är ju nästan 5m lång så. Får hoppas Mazda 3 kommer i elbilsform så småningom och är designad från scratch av Mazda men det lär väl inte ske på ett par år åtminstone. Har iallafall höga förhoppningar om att nästa Mazda 3 kommer säkert få väldigt utrycksful / modern stilig design speciellt om det blir övergång till EV variant där det påstås att Mazda samarbetar numera med Panasonic va gäller batterier så kanske finns hopp om att i framtiden så kanske Mazda ska få till något skapligt där också. De nuvarande Mazda 6e och CX-60e eller vad SUV modellen kommer heta här så är mera som nödvändiga mellanting, ingen 100% Mazda produkt men de släpper dem för de är nödvändiga och priset är förmånligt tackvare Changan samarbetet där teknologin och infrastrukturen redan finns sedan länge (Changan Deepal SL03 som Mazda 6e baseras på har ju redan funnits på marknaden nu i över 3 år där, så säkert det som reflekteras över det "relativt" billiga priset på Mazda 6e i jämförelse med bilar såsom ID7, Hyundai Ioniq 6 osv).

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Skulle gissa att den kommer floppa i västvärlden, lite för mycket kompromisser utan att vara tillräckligt mycket billigare. Men den kan nog bli poppis i typ Indien och sådana marknader.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Den skulle inte komma till Europa väl?
Märkligt att de behåller glastaket, där verkar Model Y överrepresenterad när det gäller sprickande glastak.
Ser faktiskt snyggare ut med de framlamporna enligt mig

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Kommer också nedbantad Model 3 variant, kollade på nån video igår... t.o.m. saknade knappar för justera säten (måste göras via displayen). Endast 3 färgalternativ, vit, svart och blå...

Är inte själv intresserad utav Tesla idagsläget men bra om det skulle komma hit också så man får hårdare priskonkurrens då jag anser speciellt europeiska tillverkare håller så kraftigt hårt vid sin gamla image från ICE-tiden och erbjuder mindre till högre kostnader bara för att täcka deras EV investeringar... skulle inte kinabilarna sen beskattas som de gör hade inte kunnat tävla överhuvudtaget i längden. Snitt priset på tyska biltillverkare känns sådär 50.000 - 100.000 för högt som man betalar för märket bara.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB