Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Dom är inga experter men är orolig över nackdelarna, de flesta vill inte ändra sitt beteende om det kan leda till något mer negativt? Vem vill göra sitt liv sämre och mer komplicerat? Han som bor i lägenhet har nu kort efter köp börjat fundera på om det var ett så bra val då han har 2 barn och ingenstans att snabb ladda nära sig vilket gjort att han som jag vet är dålig på att planera inte kommer i tid varken till jobb eller förskola. Han har ingen annan bil, kanske även det ett planerings bekymmer?
Jag tror det största problemet med elbilar är infrastrukturen, har du inte villa och bor lite "off" kan det bli mer jobb än det är värt.

Hyrbilen var extrem exemplet men det betyder att det kan hända om man inte är hyfsat påläst om hur man tar han om batteriet, hur många läser på om sin fossilbils motor eller ens vill det?

Är det bilens uppskattning(för det är precis vad det är) eller är det en egen uträkning på ett riktigt kapacitetstest? I mina batterier har jag en problem cell som ställer till det, går in i taket på OCP och även klipper hela batteriet med UVP. Det hade jag aldrig märkt om jag inte kör 100-->0% så det måste man göra om man vill veta vilket kapacitet man har och dessutom se om det är någon cell som har problem. Jag ska cykla mina batterier ett tag och hoppas den där cellen blir bättre. Det är extremt svårt att avgöra hälsan om man tex bara kör 80-20% hela tiden så hur ska en BMS avgöra det? En av de största fördelarna med Litium batterier är den "platta" kurvan av volt vilket gör det extremt svårt att avgöra hälsan på batteriet eller hur laddat det är. Dessutom SKA man cykla sina batterier iallafall till 100% ibland för att ge cellbalanseringen och BMS en bra chans att "orintera" sig. Kan man plocka ut info av alla cellers volt under en hel ladd/urladdnings cykel på elbilar och dessutom göra ett discharge test i bilen?

Batteritest görs av ett externt bolag. Inte bilen själv.
Är man katastrof på att planera så lär inget fordon hjälpa ens dåliga val.
Med tanke på att snittet är väl 1000 mil/år så är det knappt 20 laddningar som behövs för att uppnå detta.
Men då är förbrukningen låg och tco blir sämre än en fossilbil. Å andra sidan så är service super billigt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Priserna är ju utan moms också...?

Hur mycket moms bör man räkna med i snitt? Tror tex staten Kalifornien fortfarande subventionerar elbilsköp.

Permalänk
Skrivet av blitzsnake:

Hur mycket moms bör man räkna med i snitt? Tror tex staten Kalifornien fortfarande subventionerar elbilsköp.

Om du skall jämföra priser så är väl baspris+ våran moms?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Är påväg att införskaffa min första elbil, pendlar mest till jobbet 6mil enkel väg 2-3 dagar i veckan i övrigt kortare resor i veckorna. Kan ladda både på jobbet och hemma. Några längre turer per år men har ingen räckviddsångest efter att ha kört längre resor med el tidigare och tycker snabbladdning fungerar smidigt, transporterar cyklar en hel del så föredrar att ha med dragkrok.

Har kikat framförallt på begagnad ID.3 med dragkrokstillvalet, men har på senare tid även varit inne på en E-Niro med drag, tyvärr kommer det inte ut jättemånga med dem tillbehören på begagnatmarknaden, finns det andra alternativ som jag missat runt 200-250k krs klassen? Har varit lite inne på högmilade ID.4 också men vet inte riktigt, då börjar de springa upp mot 12-15000 mil om man ska hålla nere priset.

Permalänk
Medlem

Om du skall jämföra priser så är väl baspris+ våran moms?

Argumentet är väl då att momspriset är alldeles för högt, speciellt med tanke på vad Danmark och Norge gör. Innebär i praktiken att nybilar blir reserverade till egna företagare som kringgår momskostnader och massa andra skatter. Barriären för en privatperson att köpa en elbil i Sverige är väldigt högt jämfört även med det "bakåtsträvande" landet USA, vilket för mig är lite udda. Tror Sverige kommer betala bittert för Tidöregeringens passivitet när EU:s striktare utsläppskrav börjar gälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haiden:

Är påväg att införskaffa min första elbil, pendlar mest till jobbet 6mil enkel väg 2-3 dagar i veckan i övrigt kortare resor i veckorna. Kan ladda både på jobbet och hemma. Några längre turer per år men har ingen räckviddsångest efter att ha kört längre resor med el tidigare och tycker snabbladdning fungerar smidigt, transporterar cyklar en hel del så föredrar att ha med dragkrok.

Har kikat framförallt på begagnad ID.3 med dragkrokstillvalet, men har på senare tid även varit inne på en E-Niro med drag, tyvärr kommer det inte ut jättemånga med dem tillbehören på begagnatmarknaden, finns det andra alternativ som jag missat runt 200-250k krs klassen? Har varit lite inne på högmilade ID.4 också men vet inte riktigt, då börjar de springa upp mot 12-15000 mil om man ska hålla nere priset.

Kan bara kommentera att Kia Niro har betydligt bättre rykte för hållbarhet jämfört med ID3/4. Det senarenämnda har mycket märkesvärde som driver upp priserna men är behäftade med en del mjukvarustrul. Kia Niro 2021 framåt betraktas väldigt pålitliga. Kan dock tyvärr inte svara på din fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Bilens(verkstad). Som jag skrev så laddar vi ofta till 100% och den beräknade räckvidden i bilen och dess faktiska räckvidd minus min blyfot är rätt bra.

Så har ingen anledning att bedöma det felaktigt - Fick 96% från Renault för något år sedan som kändes högt dock.

Är det NMC eller LFP batterier du har? De fungerar och beter sig lite olika LFP är bland de mest kemiskt stabila batterier som finns även om de har lite lägre energitäthet än NMC är de de batterier jag själv använder i mitt backup system som jag cyklar i detta nu. Det KAN börja brinna men kräver uppåt en 400 grader för att göra det och då är det elektrolyten som brinner, de tillverkar dessutom inget eget syre så lättare att släcka också om det händer men mycket ovanligt.

Batteritest görs av ett externt bolag. Inte bilen själv.
Är man katastrof på att planera så lär inget fordon hjälpa ens dåliga val.
Med tanke på att snittet är väl 1000 mil/år så är det knappt 20 laddningar som behövs för att uppnå detta.
Men då är förbrukningen låg och tco blir sämre än en fossilbil. Å andra sidan så är service super billigt

Kan man inte göra det testet själv? Det vore smidigt, vad kostar det om man vill testa sitt batteri?
Han klarade sig bra i hans förra V70 men det var ju för hade han glömt att tanka så kunde han ringa dagiset eller jobbet och säga, kommer bli max 5 min sen då jag behöver tanka. Nu brukar det bli att kan kan bli 30 min sen eller mer beroende på närmaste laddstation och eventuella köer vid dessa.

Blir väl mer laddningar eftersom man inte kan nyttja full range om man vill tänka på batteriets hälsa och köra på 80-20% då får man räkna bort 40% range för jag antar att de räknar range från 100-0%?

vad kostar en elbil att serva per år och vad är det dom gör? Byta växellåds olja är ganska givet att göra efter de första 500-1000 milen kan jag tänka mig när allt slitit in sig som på vilken ny maskin som helst?
BYD har oljebytesintervall på lådan var 4000 mil eller 2 år vilket som kommer först vilket var lite mindre än jag räknat med, en kollega har en sådan.
Eller byter de oljan alls när man ser så här olja som tappas ur lådan
https://www.reddit.com/r/KonaEV/comments/15g1dg6/change_your_...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Är det NMC eller LFP batterier du har? De fungerar och beter sig lite olika LFP är bland de mest kemiskt stabila batterier som finns även om de har lite lägre energitäthet än NMC är de de batterier jag själv använder i mitt backup system som jag cyklar i detta nu. Det KAN börja brinna men kräver uppåt en 400 grader för att göra det och då är det elektrolyten som brinner, de tillverkar dessutom inget eget syre så lättare att släcka också om det händer men mycket ovanligt.

Kan man inte göra det testet själv? Det vore smidigt, vad kostar det om man vill testa sitt batteri?
Han klarade sig bra i hans förra V70 men det var ju för hade han glömt att tanka så kunde han ringa dagiset eller jobbet och säga, kommer bli max 5 min sen då jag behöver tanka. Nu brukar det bli att kan kan bli 30 min sen eller mer beroende på närmaste laddstation och eventuella köer vid dessa.

Blir väl mer laddningar eftersom man inte kan nyttja full range om man vill tänka på batteriets hälsa och köra på 80-20% då får man räkna bort 40% range för jag antar att de räknar range från 100-0%?

vad kostar en elbil att serva per år och vad är det dom gör? Byta växellåds olja är ganska givet att göra efter de första 500-1000 milen kan jag tänka mig när allt slitit in sig som på vilken ny maskin som helst?
BYD har oljebytesintervall på lådan var 4000 mil eller 2 år vilket som kommer först vilket var lite mindre än jag räknat med, en kollega har en sådan.

Vet inte vad Zoe från 2018 har. Fått för mig LFP.

Visa signatur

NZXT H9|MSI 5090 Gaming Trio OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Gissar bytet av olja är engång och år 4, detta för flisorna...
Annars byter de filter enbart och är varannat år oavsett mil, kostar 2300 på id4

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Vet inte vad Zoe från 2018 har. Fått för mig LFP.

https://nyheter24.se/nyheter/motor/1392502-ny-lag-forbjuder-b...
LPF är nog ett steg mot detta mål. Vilket är rätt bra.

Gissar bytet av olja är engång och år 4, detta för flisorna...
Annars byter de filter enbart och är varannat år oavsett mil, kostar 2300 på id4

Byter de inte olja när de ändå är under och skruvar? Eller är det bara filtret vilket låter lite dumt tycker jag. Olja blir också äldre och förlorar sina egenskaper över tid. Hur många liter olja går det i detta lådor, borde inte vara så mycket?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

https://nyheter24.se/nyheter/motor/1392502-ny-lag-forbjuder-b...
LPF är nog ett steg mot detta mål. Vilket är rätt bra.
Byter de inte olja när de ändå är under och skruvar? Eller är det bara filtret vilket låter lite dumt tycker jag. Olja blir också äldre och förlorar sina egenskaper över tid. Hur många liter olja går det i detta lådor, borde inte vara så mycket?

Brukar vara omständigt att byta , polarens automat (ej elbil) gick på 16k ink service.
Men 2x under bilens livslängd är väl vad man räknar med?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Brukar vara omständigt att byta , polarens automat (ej elbil) gick på 16k ink service.
Men 2x under bilens livslängd är väl vad man räknar med?

Ja lite bökigt är det men om man ändå är där och pillar brukar man ju ta allt. Som när du byter koppling så byter man både packboxar, stödlager, urtrampningslager och eventuellt andra saker.

Ändå värt att göra, speciellt om man vill ha bilen länge och även få så mycket som möjligt för den om den blivande ägaren ser att man tagit god hand om den.

16k låter rätt dyrt, märkt att verkstadsbesöken blivit rätt mycket dyrare på senare tid. Jag har aldrig varit på en verkstad så jag har rätt dålig koll på just det men än att folk säger att jag sparar så mycket pengar. En kollega byte motorolja, filter, bromsvätska, fläktrem, och luftfilter på sin bmw häromdagen och det gick på ca 6 tusen på en "ful verkstad".

Så hur ofta servar man en elbil och vad brukar det gå på på ett ungefär, vad brukar de vanligaste felen var?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja lite bökigt är det men om man ändå är där och pillar brukar man ju ta allt. Som när du byter koppling så byter man både packboxar, stödlager, urtrampningslager och eventuellt andra saker.

Ändå värt att göra, speciellt om man vill ha bilen länge och även få så mycket som möjligt för den om den blivande ägaren ser att man tagit god hand om den.

16k låter rätt dyrt, märkt att verkstadsbesöken blivit rätt mycket dyrare på senare tid. Jag har aldrig varit på en verkstad så jag har rätt dålig koll på just det men än att folk säger att jag sparar så mycket pengar. En kollega byte motorolja, filter, bromsvätska, fläktrem, och luftfilter på sin bmw häromdagen och det gick på ca 6 tusen på en "ful verkstad".

Så hur ofta servar man en elbil och vad brukar det gå på på ett ungefär, vad brukar de vanligaste felen var?

Som jag sade 2500kr varannat år... Det är VW egna service avtal på märkesverkstad.

Det finns egentligen inget mer än det + vanliga bruksdelar som slits

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som jag sade 2500kr varannat år... Det är VW egna service avtal på märkesverkstad.

Det finns egentligen inget mer än det + vanliga bruksdelar som slits

Vad är vanliga slitage delar på en elbil, kan tänka mig att upphängningen kanske slits lite mer? Hur länge har du hat den och vad har du bytt?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vad är vanliga slitage delar på en elbil, kan tänka mig att upphängningen kanske slits lite mer? Hur länge har du hat den och vad har du bytt?

Jag har inte haft min speciellt länge, februari men vi hade en gammal Peugeot på firman förut. Jag har id buzz men jag vet finansieringen hur det ser ut 🙂

Jag har min i tjänst, hantverkare, så lite annorlunda slitage.

Men det är bromsklossar som de nämnt som slits då jag kör runt med maxvikt väldigt ofta. Normalt runt 32 ton. Och sen däckslitage.
Finns ingen växellåda på min och första service verkar vara filter byte och kontrollera delar.

Då kan nämnas min förra bil 5 år/11 700mil. Ford custom transit, bränsleinsprutning vid 300mil, växellåda vid 3000 mil.
Bromsok vid är 3 Service samt turbofel vid 8000 mil. Utöver normal Service.

Då var bilen borta 9 veckor för växellådan, 4 veckor för insprutning samt påkörd bakifrån två gånger där den var borta 4 veckor tillsammans.

Edit

Och Peugeot hade vi i 7 år och vad jag vet inga ovanliga delar som gick sönder förrutom dålig räckvidd pga storleken på batteriet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft min speciellt länge, februari men vi hade en gammal Peugeot på firman förut. Jag har id buzz men jag vet finansieringen hur det ser ut 🙂

Jag har min i tjänst, hantverkare, så lite annorlunda slitage.

Men det är bromsklossar som de nämnt som slits då jag kör runt med maxvikt väldigt ofta. Normalt runt 32 ton. Och sen däckslitage.
Finns ingen växellåda på min och första service verkar vara filter byte och kontrollera delar.

Då kan nämnas min förra bil 5 år/11 700mil. Ford custom transit, bränsleinsprutning vid 300mil, växellåda vid 3000 mil.
Bromsok vid är 3 Service samt turbofel vid 8000 mil. Utöver normal Service.

Då var bilen borta 9 veckor för växellådan, 4 veckor för insprutning samt påkörd bakifrån två gånger där den var borta 4 veckor tillsammans.

Edit

Och Peugeot hade vi i 7 år och vad jag vet inga ovanliga delar som gick sönder förrutom dålig räckvidd pga storleken på batteriet.

Har kört en ett par el skåpbilar men den fantastiska räckvidden på 10 mil, på vintern ungefär hälften men de hade vintervärmare som ofta fungerade som tur var. Fast de skåpbilarna var vad jag vet ombyggda vanliga bilar i princip?

Min lilla peugeot har jag hittils(ta i trä) inte haft några större problem med alls på 10 år men misstänker att kopplingen kan vara på väg.
Den närmsta jag kört den är en liten vw up men den kom inte så långt heller, min kompis som hade den brukade få ladda den när han kom förbi och skulle vi åka tog vi en av mina bilar men det var en tidig variant med rätt begränsad räckvidd speciellt på vintern.
ZOE är väl den närmaste motsvarigheten till den idag kan jag tänka mig? För bara en A till B bil kan jag ha en liten bil där är driftsäkerheten prio 1.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ny Bil Blev ingen ren elbil.
Har nu kört min 2026 V90 T6 150mil då jag har 2,5mil till jobbet så blir nästan alla måste mil på el. Men vilken grym bil det är. Drivlinan som Volvo kallar T6 och T8 är helt galet bra. Jag är så glad att jag valde en "gammal" bil med snyggt instrument framför föraren och bil utan Touchknappar. Skulle batteriet behövas byta i framtiden så kommer det inte kosta en förmögenhet.
Tyvärr så finns det endast några få V90 kvar då Volvo valt att sluta sälja V90. Men V60 finns kvar.

Ps min förbrukning över första 156mil
bränsle 0,11L/mil el 2,0kWh/mil med min körning. Vilket innebär ca75%bränsle kvar i tanken sedan köp
Bilen var fulltankad vid leverans El och bensin

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Tack för inspelen hörni. Angående kameran/"backspegeln" så är jag uppmärksam på det när jag ska provköra. Har läst samma sak tidigare och jag är ju precis på gång med just progressiva glasögon. Har inte burit annat än terminalglasögon och läsglasögon tidigare men det är nog dags nu.

I övrigt ser det ut som en kanonbil (kollar AWD, plus- och pilotpaketen). Det jag vet att jag verkligen skulle sakna jämfört med EV6 är de ventilerade sätena (bästa grejen sedan blandsaft). EV6 är ju snabb med laddningen också men där tror jag att jag kan leva med P4:ns lite långsammare sådan.

Blir kul att provköra hursomhelst. Vet också att jag inte skulle vara missnöjd med en EV6 om det blir en sådan, det är en kanonbil också.

Nu har det provkörts bilar i helgen. EV6 igår och P4 och sedan EV6 (igen) direkt efter idag. Spontant intryck så är P4 lite trevligare inuti, helt klart. Tjejens första inspel när hon satte sig i P4 var "du vad skön stolen är". P4 lite mjukare i känslan rent körmässigt än EV6 och kanske lite tystare också. Känns lite lyxigare, lite mer premium.

Tycker att EV6 är en trevlig bil interiört också, dock inte riktigt på samma nivå som jag upplevde P4.

Båda bilarna rör ju definitivt på sig. P4 var ju stört snabb från 0-100 men ingen kan ju säga att EV6 känns långsam heller. I praktiken spelar det ingen roll, båda är mer än tillräckligt snabba.

Vad gäller reglage, interface osv så gillar ju jag att EV6 har kvar fysiska knappar till mycket, inte lika förtjust i lösningarna med att lyfta in det mesta i en enda skärm. Gillar att KIAn känns mer som en bil när bilar var bilar, fast med modern teknik. P4ans rattknappar var inte mycket att hurra för tycker jag, de kändes mycket mer gedigna i EV6an.

Kameran i P4 hade jag mycket lättare för än tjejen, hon avskydde den när hon körde. Definitivt ett nedköp jämfört med backspegel men jag tror att det är en vanesak också. Tror inte att det blir en stor sak för mig om det blir en P4.

EV6 har ventilerade säten, älskar dem och får tyvärr inte in dem i P4. P4 har bättre ljud och HUD än paketet jag får med i EV6. HUD var supertrevligt, första gången jag testat det i en bil.

Fan vet om det inte lutar mot EV6 ändå. Känns som en bra bil och jag vet inte om tusenlappen mer i månaden motiverar P4an när EV6an är så pass bra. Hade de kostat mig ungefär lika mycket så hade det kanske blivit en P4 ändå. Svårt...jättesvårt.

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av att laddluckan på VW bilar fastnar och slutar funka? Min har helt gett upp, går inte att öppna och har nog lyckats göra sönder själva luck/plåten nu med när jag försökt benda lite... så blir verkstad imorgon.

Just nu kan jag inte ladda och har en trasig lucka...

Verkar vara ett känt fel för VW när jag googlat, nån som råkat ut för detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Någon som har erfarenhet av att laddluckan på VW bilar fastnar och slutar funka? Min har helt gett upp, går inte att öppna och har nog lyckats göra sönder själva luck/plåten nu med när jag försökt benda lite... så blir verkstad imorgon.

Har varit ett problem på äldre Skoda Enyaq i alla fall. Kanske samma konstruktion på VW? Lär vara skrivet om i Facebookgrupper för din bilmodell i så fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Har varit ett problem på äldre Skoda Enyaq i alla fall. Kanske samma konstruktion på VW? Lär vara skrivet om i Facebookgrupper för din bilmodell i så fall

Kan säkert vara samma konstruktion isåfall, min är en ID4 -23, får blir verkstad imorgon. Undra om dom löser det över en dag eller om det får bli lånebil..

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Har nu kört min 2026 V90 T6 150mil då jag har 2,5mil till jobbet så blir nästan alla måste mil på el. Men vilken grym bil det är. Drivlinan som Volvo kallar T6 och T8 är helt galet bra. Jag är så glad att jag valde en "gammal" bil med snyggt instrument framför föraren och bil utan Touchknappar. Skulle batteriet behövas byta i framtiden så kommer det inte kosta en förmögenhet.
Tyvärr så finns det endast några få V90 kvar då Volvo valt att sluta sälja V90. Men V60 finns kvar.

bränsle 0,11L/mil el 2,0kWh/mil med min körning. Vilket innebär ca75%bränsle kvar i tanken sedan köp

Problemet med dom batterierna är att dom kan vara lika dyra eller dyrare än vad ett batteri till en ren elbil kostar.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Känt fel. (Inte helt ovanligt åtminstone) Tror jag haft det på samtliga mina VW sen 2018.
Har dom delen hemma så borde dom lösa det direkt.
Tror det tog mig ca 1 timme att byta låset på min ID.4 förra året.

Omformulering
Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

Hur mycket tjuter och larmar den när man kör en promille över hastighetsgränsen? Enda reservationen jag har mot nya bilar, men Kia skall sägas vara betydligt bättre än Hyundai här. Kört själv en Kia Niro fast PHEV och jag tycker det är en utmärkt bil och Kia ger mycket valuta för pengarna nuförtiden. EV3 blev precis utsedd till den mest pålitliga elbilen i en ganska stor brittisk kundundersökning

https://www.whatcar.com/news/most-reliable-cars/n27337

Går i samma anda som i E-Niro som var välkänd för sin utmärkta pålitlighet. Tror EV3 blir ett riktigt kap på andrahandsmarknaden om ett par år.

Har jag stereon igång så hörs det knappt. Också väldigt enkelt att stänga av, bara att hålla in mute-knappen på ratten i tre sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Tycker också att förbrukningen på plug-in-hybrider är lite hög. Hade för några år sen en Kia Ceed PHEV och hamnade på ungefär 2,0 kWh plus 0,1-0,2 liter bensin per mil så länge jag hade ström i batteriet. Naturligtvis klart högre bensinförbrukning sen när batteriet var tomt.

Min nuvarande Kia EV3 har hittills haft ett snitt på 1,6 kWh per mil och så klart ingen bensin alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Nu har det provkörts bilar i helgen. EV6 igår och P4 och sedan EV6 (igen) direkt efter idag. Spontant intryck så är P4 lite trevligare inuti, helt klart. Tjejens första inspel när hon satte sig i P4 var "du vad skön stolen är". P4 lite mjukare i känslan rent körmässigt än EV6 och kanske lite tystare också. Känns lite lyxigare, lite mer premium.

Tycker att EV6 är en trevlig bil interiört också, dock inte riktigt på samma nivå som jag upplevde P4.

Båda bilarna rör ju definitivt på sig. P4 var ju stört snabb från 0-100 men ingen kan ju säga att EV6 känns långsam heller. I praktiken spelar det ingen roll, båda är mer än tillräckligt snabba.

Vad gäller reglage, interface osv så gillar ju jag att EV6 har kvar fysiska knappar till mycket, inte lika förtjust i lösningarna med att lyfta in det mesta i en enda skärm. Gillar att KIAn känns mer som en bil när bilar var bilar, fast med modern teknik. P4ans rattknappar var inte mycket att hurra för tycker jag, de kändes mycket mer gedigna i EV6an.

Kameran i P4 hade jag mycket lättare för än tjejen, hon avskydde den när hon körde. Definitivt ett nedköp jämfört med backspegel men jag tror att det är en vanesak också. Tror inte att det blir en stor sak för mig om det blir en P4.

EV6 har ventilerade säten, älskar dem och får tyvärr inte in dem i P4. P4 har bättre ljud och HUD än paketet jag får med i EV6. HUD var supertrevligt, första gången jag testat det i en bil.

Fan vet om det inte lutar mot EV6 ändå. Känns som en bra bil och jag vet inte om tusenlappen mer i månaden motiverar P4an när EV6an är så pass bra. Hade de kostat mig ungefär lika mycket så hade det kanske blivit en P4 ändå. Svårt...jättesvårt.

Har du provkört EV3? Nu är EV6 klart större, men jag tycker att den känns väldigt gammaldags jämfört med EV3 och EV9. EV4 och EV5 är på gång också om du behöver något som ligger mellan EV3 och EV9 storleksmässigt. Sen måste jag säga EV3 känns betydligt större invändigt än vad utsidan skvallrar om.

Tycker exempelvis att infotainmentsystemet upplevdes segt och gammaldags i EV6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Skulle batteriet behövas byta i framtiden så kommer det inte kosta en förmögenhet.

Inte lika illa som för en ren elbil, men ändå ~100K sist jag frågade Volvo vad batteriet kostade.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas jag kan få lite hjälp och råd, om det inte är ok i tråden ber jag om ursäkt!

Jag är inne på att köpa en elbil, jag har en V60 från 2012 som börjar sjunga på sista versen. Jag och min sambo har första ungen på väg och vill ha något familjevänligt, med bra utrymme och en "förnuftig" bil. Efter att ha kolla kring förmånsbil, privatleasing och billån tror jag att jag landar på det senaste. Jag kör ca 1000-1200 mil i tjänsten per år och kommer kunna ta milersättning på detta.

Det känns som många nya elbilar som är riktigt intressanta, främst kanske Toyota bZ4X touring (eller Subaru E-outback) men även Kia EV5 och andra. Jag känner mig dock ganska prismedveten och vill inte köpa en ny bil, främst pga. värdeminskning.

Därför har jag nu landat på Skoda Enyaq 80 alt 80x, förmodligen att köpa en från typ 2022-2023, vilken man kan få för typ 300tkr. Jag har dock typ ingen att snacka med som kan resonera på motsv. sätt som mig. "Alla" verkar tycka att leasing är det bästa alternativet, men jag tycker det känns sjukt att betala lika mycket i månaden för en ny bil (som jag skulle för ett billån på en 3 år gammal) och sen bara lämna bort bilen utan att ha i princip något restvärde kvar.

Kan någon hjälpa mig att tänka "rätt" kring detta, är det ett förnuftigt val eller bör jag tänka om? Är det något man går miste om eller något onödigt problem jag lägger på mig själv? Jag tänker att om man har en sån SoH-test som visar bra så borde det vara lugnt?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Jag hoppas jag kan få lite hjälp och råd, om det inte är ok i tråden ber jag om ursäkt!

Jag är inne på att köpa en elbil, jag har en V60 från 2012 som börjar sjunga på sista versen. Jag och min sambo har första ungen på väg och vill ha något familjevänligt, med bra utrymme och en "förnuftig" bil. Efter att ha kolla kring förmånsbil, privatleasing och billån tror jag att jag landar på det senaste. Jag kör ca 1000-1200 mil i tjänsten per år och kommer kunna ta milersättning på detta.

Det känns som många nya elbilar som är riktigt intressanta, främst kanske Toyota bZ4X touring (eller Subaru E-outback) men även Kia EV5 och andra. Jag känner mig dock ganska prismedveten och vill inte köpa en ny bil, främst pga. värdeminskning.

Därför har jag nu landat på Skoda Enyaq 80 alt 80x, förmodligen att köpa en från typ 2022-2023, vilken man kan få för typ 300tkr. Jag har dock typ ingen att snacka med som kan resonera på motsv. sätt som mig. "Alla" verkar tycka att leasing är det bästa alternativet, men jag tycker det känns sjukt att betala lika mycket i månaden för en ny bil (som jag skulle för ett billån på en 3 år gammal) och sen bara lämna bort bilen utan att ha i princip något restvärde kvar.

Kan någon hjälpa mig att tänka "rätt" kring detta, är det ett förnuftigt val eller bör jag tänka om? Är det något man går miste om eller något onödigt problem jag lägger på mig själv? Jag tänker att om man har en sån SoH-test som visar bra så borde det vara lugnt?

Skoda Enyaq är en av de bästa som familjebil då den är som en klassisk kombi, kolla även på Kia e-niro, klarar du dig med lite mindre bagageutrymme finns ju Polestar 2 med om du vill fortsätta med Volvo.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Liknande men tar vi 10 år gamla elbilar så blir det svårt att hitta en till bra pris som rullar utan bekymmer och den rullar definitivt inte 10 år efter det utan större reparationer, eller åtminstone byte av batteri, batterier är dyrt om det ens finns kvar till dom då?
Grejen med min lilla men gamla bil är att jag inte gör speciellt mycket med den, den rullar betydligt mer än jag jobbar med den.
Det börjar likna något, den billigaste på blocket men har ett rätt dyrt fel som troligen kostar mer än värdet på bilen att laga och gör jag det så sitter jag sedan med ett batteri som är 12 år gammalt, garanterat kommer det behöva bytas inom kort. så PGA det springer priset iväg ändå.
https://www.blocket.se/annons/1402386871

Eller denna en 10 år gammal kangoo(har kört en sådan) Erfarenheten säger mig att den inte har många mil kvar om batteriet redan är 10 år gammalt. De jag körde var något år gamla och hade sällan 10 mil att ge. På vintern var det dieselvärmare som gällde om du inte ville halvera sträckan till 5 mil eller under om det blev väldigt kallt. Det är för lite för de flesta tror jag men priset är rätt okej.
https://www.blocket.se/annons/1402368546

Så vill man ha en begagnad realistisk bil så måste man gå upp i pris till kanske åtminstone 300 tusen som min kollega som köpte en 5 år gammal tesla model Y med 25 tusen mil på mätaren. Får hoppas den håller länge för honom.

Vet inte om du är medveten om att du bryter mot lagen ganska grovt om du jobbar 50- 60 timmar i veckan, även om du plockar ut all övertid och är ledig den vilket jag hoppas du gör för din familjs skull och din egen skull. Med 50-60 timmars arbetstid i veckan skulle jag inte heller kunna göra något annat än att jobba. Jag jobbar ca 30 timmar i veckan det är mer normalt och ger mig den fritid jag behöver...tid är det enda vi inte får tillbaka men det är en annan fråga.

Köper man en 10 år gammal bil och har tänkt ha den i ytterligare 10 år får man definitivt räkna med att reparationer kommer behövas. Gäller alla bilar.

Batteriet hade jag inte varit särskilt bekymrad över. Kan man bara leva med att viss degradering sker och nöjer sig med kanske 70% av den ursprungliga kapaciteten är sannolikheten väldigt hög att batteriet håller i 20 år. Och OM det inte gör det så sätter man naturligtvis inte i ett nytt, på samma sätt som man aldrig köper en fabriksny motor till en 15-20 år gammal bensinbil.

Om behovet uppstår kommer vi se fler och fler företag som specialiserar sig på att renovera och reparera elbilsbatterier, men hittills har haverier strax efter garantitiden varit rätt ovanliga. Och drabbas man av dyra haverier på en 20 år gammal bil är nog skroten det vanligaste oavsett drivmedel.