Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Rågren:

Som andra redan sagt: det känns som att de snålat in alldeles för mycket sett till hur lite de sänkt priset. Spontant får jag känslan av att det är lite av en paniklösning för att hålla uppe försäljningsvolymen när USAs ”elbilsbidrag” nu försvinner.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Verkar riktigt nice, tror man underskattar hur priskänsliga dem flesta är och den kommer nog sälja bra.
Ingenting direkt viktigt dem tagit bort tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Kommer också nedbantad Model 3 variant, kollade på nån video igår... t.o.m. saknade knappar för justera säten (måste göras via displayen). Endast 3 färgalternativ, vit, svart och blå...

Är inte själv intresserad utav Tesla idagsläget men bra om det skulle komma hit också så man får hårdare priskonkurrens då jag anser speciellt europeiska tillverkare håller så kraftigt hårt vid sin gamla image från ICE-tiden och erbjuder mindre till högre kostnader bara för att täcka deras EV investeringar... skulle inte kinabilarna sen beskattas som de gör hade inte kunnat tävla överhuvudtaget i längden. Snitt priset på tyska biltillverkare känns sådär 50.000 - 100.000 för högt som man betalar för märket bara.

Instämmer. Svenska elbilsmarknaden är i en tuff sits nu. Brist på statliga incitament att köpa elektriskt, tunga skatter och tullar, oerhörd export av elbilar på andrahandsmarknaden, bristfällig utbyggnad av laddplatser för lägenheter...det är inte riktigt den framtid som framställdes för några år sedan. Sverige har halkat långt efter Norge och Danmark här. Tidöregeringen verkar mer intresserade av att göra bensinen näst intill gratis än att gynna elbilsövergången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

Instämmer. Svenska elbilsmarknaden är i en tuff sits nu. Brist på statliga incitament att köpa elektriskt, tunga skatter och tullar, oerhörd export av elbilar på andrahandsmarknaden, bristfällig utbyggnad av laddplatser för lägenheter...det är inte riktigt den framtid som framställdes för några år sedan. Sverige har halkat långt efter Norge och Danmark här. Tidöregeringen verkar mer intresserade av att göra bensinen näst intill gratis än att gynna elbilsövergången.

Ekonomin eller snarare bristen på ekonomi är det som hindrar elbilarna mest.
Det är inte statens fel att biltillverkarna inte gör bilar som är attraktiva för flera konsumenter.
Och det är definitivt inte statens fel att elbilar tappar värde snabbare än korvbröd hinner mögla.
Listan på bilar som tappar mest värde är i princip en lista av alla elbilar som säljs.
Det är ett extremt stort problem.

Men jag håller till viss del med, staten skulle kunna hjälpa ytterligare.
T.ex. klarare regler om vad som kommer att hända i framtiden.
Och mycket skulle kunna göras med standarder.
T.ex. en standard på batterier så att du VET att batteriet kan lagas, uppgraderas eller bytas ut även om tillverkaren övergett modellen.
Eller garantier att du INTE kommer att få skatta extra för el som används för att ladda bilen.
T.ex. så är ju de nya effektavgifterna som designade för att missgynna elbilsägare, vansinne.
Visst, du kan ju minimera konsekvenserna med intelligenta laddare etc, men det kan ju vara en hel massa effekt som skall laddas, och behöver du 8 timmar laddning i bra fart så kan det ju bli svårt att hinna med en full "tank" innan det är dax att åka till jobbet igen.

Permalänk
Medlem

Efter ett par veckor med Kia EV3 måste jag säga att jag är sjukt nöjd. Tyckte den kändes väldigt bra vid provkörning, men nu efter lite ordentlig användning är jag nästan överraskad över hur bra bilen är. Alla stödsystem fungerar exakt som jag vill, alla knappar och reglage sitter där jag förväntar mig. Fysiska knappar till allt viktigt och sällan man behöver peta på skärmen vid färd. Innerutrymmena är fantastiska med tanke på bilens kompakta yttre. Komfort och ljudisolering är långt bättre än föregångaren E-Niro. Har faktiskt inte en enda sak att klaga på, vilket förvånar mig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Efter ett par veckor med Kia EV3 måste jag säga att jag är sjukt nöjd. Tyckte den kändes väldigt bra vid provkörning, men nu efter lite ordentlig användning är jag nästan överraskad över hur bra bilen är. Alla stödsystem fungerar exakt som jag vill, alla knappar och reglage sitter där jag förväntar mig. Fysiska knappar till allt viktigt och sällan man behöver peta på skärmen vid färd. Innerutrymmena är fantastiska med tanke på bilens kompakta yttre. Komfort och ljudisolering är långt bättre än föregångaren E-Niro. Har faktiskt inte en enda sak att klaga på, vilket förvånar mig själv.

Hur mycket tjuter och larmar den när man kör en promille över hastighetsgränsen? Enda reservationen jag har mot nya bilar, men Kia skall sägas vara betydligt bättre än Hyundai här. Kört själv en Kia Niro fast PHEV och jag tycker det är en utmärkt bil och Kia ger mycket valuta för pengarna nuförtiden. EV3 blev precis utsedd till den mest pålitliga elbilen i en ganska stor brittisk kundundersökning

https://www.whatcar.com/news/most-reliable-cars/n27337

Går i samma anda som i E-Niro som var välkänd för sin utmärkta pålitlighet. Tror EV3 blir ett riktigt kap på andrahandsmarknaden om ett par år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

Hur mycket tjuter och larmar den när man kör en promille över hastighetsgränsen? Enda reservationen jag har mot nya bilar, men Kia skall sägas vara betydligt bättre än Hyundai här.

Har inte bilen själv, utan kör fortfarande en Niro EV, men hade en EV3 i en vecka när min bil var på lackvekstad. Gör man rätt inställningar i början, så låter den inget alls. Det som är återkommande (måste stängas av varje gång bilen startar) är hastighetsljudet, och det gör man enkelt genom att hålla in "mute-knappen" på ratten med "långtryck" när man startar bilen. Jag hade ju bara bilen i 5 dagar, och glömde inte eller missade det en enda gång under den tiden.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Lian Li Hydroshift II 360 AIO | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Varit på förhandsvisning av bmw ix3 neue klasse. Intrycken är typ följande.

Lite mindre premiumkänsla i material, lite mer åt tesla eller kia med lite mer plastighet än en riktig premium bmw. Med det sagt så känns den fortfarande väldigt bra invändigt, men snäppet under tex bmw ix.

Den nya panoramaskärmen/headupen i nederkant av vindrutan går inte att göra rättvisa på bild eller film, den är helt otrolig i kvalite och upplösning etc. Det känns som att just den detaljen skulle kunna komma från någon bil från framtiden.

Den vanliga head upen i rutan har 3d-djup så att den kan presentera saker på olika djup i rutan framför. Den såg rätt ljussvag ut även med max inställning, lite skeptisk till denna. Lokalen var dock väldigt upplyst med spottar och sånt så det borde ju ändå vara så att den fungerar i verkliga förhållanden.

Baksäten var lite hårda och stumma. Bagageutrymmet riktigt bra, över 500l. Allmänt snygg i design ute och inne, subjektivt jag vet. Man fick inte provköra.

Kommer antagligen beställa denna. Gillade ix mer i material och kvalitetskänsla och har varit nära att köpa den. Men denna är billigare, går längre och har bättre bagage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ekonomin eller snarare bristen på ekonomi är det som hindrar elbilarna mest.
Det är inte statens fel att biltillverkarna inte gör bilar som är attraktiva för flera konsumenter.
Och det är definitivt inte statens fel att elbilar tappar värde snabbare än korvbröd hinner mögla.
Listan på bilar som tappar mest värde är i princip en lista av alla elbilar som säljs.
Det är ett extremt stort problem.

Men jag håller till viss del med, staten skulle kunna hjälpa ytterligare.
T.ex. klarare regler om vad som kommer att hända i framtiden.
Och mycket skulle kunna göras med standarder.
T.ex. en standard på batterier så att du VET att batteriet kan lagas, uppgraderas eller bytas ut även om tillverkaren övergett modellen.
Eller garantier att du INTE kommer att få skatta extra för el som används för att ladda bilen.
T.ex. så är ju de nya effektavgifterna som designade för att missgynna elbilsägare, vansinne.
Visst, du kan ju minimera konsekvenserna med intelligenta laddare etc, men det kan ju vara en hel massa effekt som skall laddas, och behöver du 8 timmar laddning i bra fart så kan det ju bli svårt att hinna med en full "tank" innan det är dax att åka till jobbet igen.

Det stora problemet är ju att elbilar måste kunna stå på egna ben utan hjälp överallt ifrån och det är problemet. Man ska inte behöva massor av ekonomisk hjälp av staten för att köpa bil då är det något som är väldigt fel.

Tekniken är inte där än helt enkelt. Nya batterier som inte har alla dagens problem är en bra början men det verkar ju dröja eftersom vi suttit med litium sedan 1972 och det går nog inte förfina mycket mer nu. Får hoppas på sodium batterierna.

Jag är intresserad av elbilar men det finns noll ekonomi i dem i dagsläget. Vansinne att köpa en bil för 500k-1 miljon i mina ögon och uppenbarligen i andras också.

Jag tror dessutom tillverkarna fokuserar på fel saker, massor av blingbling överallt med massor av avancerad teknik som tex jag helt struntar i om jag bara ska åka till och från jobbet. Ge mig en plåt burk med en motor och batteriet kan jag sitta på så är jag nöjd i princip.

"folkets bil" är ett koncept som helt glömts bort...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det stora problemet är ju att elbilar måste kunna stå på egna ben utan hjälp överallt ifrån och det är problemet. Man ska inte behöva massor av ekonomisk hjälp av staten för att köpa bil då är det något som är väldigt fel.

Tekniken är inte där än helt enkelt. Nya batterier som inte har alla dagens problem är en bra början men det verkar ju dröja eftersom vi suttit med litium sedan 1972 och det går nog inte förfina mycket mer nu. Får hoppas på sodium batterierna.

Jag är intresserad av elbilar men det finns noll ekonomi i dem i dagsläget. Vansinne att köpa en bil för 500k-1 miljon i mina ögon och uppenbarligen i andras också.

Jag tror dessutom tillverkarna fokuserar på fel saker, massor av blingbling överallt med massor av avancerad teknik som tex jag helt struntar i om jag bara ska åka till och från jobbet. Ge mig en plåt burk med en motor och batteriet kan jag sitta på så är jag nöjd i princip.

"folkets bil" är ett koncept som helt glömts bort...

Nu är ju förvisso även den ordinarie bilindustrin under kraftiga subventioner och har varit så under årtionden för att inte riskera förlust av tusentals jobbtillfällen. Detsamma gäller oljeindustrin som får miljarder med skattelättnader på årsbasis. Sen är också batteritekniken av helt annan kaliber idag jämfört med bara 10 år sedan. Jämför bara det gamla Nissan Leaf från 2010 med Nissan Leaf som kommer nu. Samma nybilspris men du har en bil fem gånger räckvidden och tekniken. Det händer oerhört mycket på elbilsfronten jämfört med förbränningsbilar. Priset på batterier minskar år efter år samtidigt som batteritillverkare lyckas få in mer kWh på samma batterivikt. Det är en framtidsteknik till skillnad från förbränningsmotorn. Det där med blingbling tror jag bara en bråkdel av priset. Troligtvis så läggs all blingbling till mest för att få en redan dyr bil att åtminstone kännas premium. Annars skulle du med all sannolikhet få en bil som var marginellt billigare men utan många premiumfunktioner värda priset.

Håller ändå med att i Sverige är läget tufft för privatkonsumenter. Nya elbilar är jättedyra och andrahandsmarknaden drivs upp av en kraftig export av tidigare subventionerade elbilar. I både Norge och Danmnark är elbilar i nypris rena stölden jämfört med här. Vår incitament här är svaga i jämförelse. Norge gör helt rätt som försvårar exporten av sina oskattade elbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

Nu är ju förvisso även den ordinarie bilindustrin under kraftiga subventioner och har varit så under årtionden för att inte riskera förlust av tusentals jobbtillfällen. Detsamma gäller oljeindustrin som får miljarder med skattelättnader på årsbasis. Sen är också batteritekniken av helt annan kaliber idag jämfört med bara 10 år sedan. Jämför bara det gamla Nissan Leaf från 2010 med Nissan Leaf som kommer nu. Samma nybilspris men du har en bil fem gånger räckvidden och tekniken. Det händer oerhört mycket på elbilsfronten jämfört med förbränningsbilar. Priset på batterier minskar år efter år samtidigt som batteritillverkare lyckas få in mer kWh på samma batterivikt. Det är en framtidsteknik till skillnad från förbränningsmotorn. Det där med blingbling tror jag bara en bråkdel av priset. Troligtvis så läggs all blingbling till mest för att få en redan dyr bil att åtminstone kännas premium. Annars skulle du med all sannolikhet få en bil som var marginellt billigare men utan många premiumfunktioner värda priset.

Håller ändå med att i Sverige är läget tufft för privatkonsumenter. Nya elbilar är jättedyra och andrahandsmarknaden drivs upp av en kraftig export av tidigare subventionerade elbilar. I både Norge och Danmnark är elbilar i nypris rena stölden jämfört med här. Vår incitament här är svaga i jämförelse. Norge gör helt rätt som försvårar exporten av sina oskattade elbilar.

Det är sällan subventioner vi inte ser eller märker av. De som finns till elbilar är för att just konsumenterna ska vilja köpa en, förbränningsbilar behöver inte den hjälpen.

Ja det är ju för att elbilar är rätt nya så det är inte konstigt att det händer mycket där, förbränningsbilar är nog så förfinade de kan bli.
Ett annat problem är just batteriets livslängd, det måste bli betydligt bättre. Batterierna måste dessutom ned i pris rätt rejält för att det ska bli värt att köpa en gammal bil och sedan kunna byta batteri när det blivit gammalt.

Jag som inte gillar att spendera fantasisummor på en bil kommer nog en elbil dröja för mig även om jag nog är den perfekta ägaren för en(nära till jobbet och många korta sträckor). Det som stoppar mig är främst 2 saker. Priset och att "right to repair" är i princip obefintligt på moderna bilar. Känner många med moderna bilar där bilen kan bli stående på verkstan i månader i värsta fall.
I Norge är det en dröm att äga elbil men de ska ju börja lätta på alla fördelar de har nu så dom är själva lite oroliga hur det ska gå om man tar bort allt som gjort att folk köpt elbilar.
Ironiskt nog har dom oljan att tacka för det

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Skulle gissa att den kommer floppa i västvärlden, lite för mycket kompromisser utan att vara tillräckligt mycket billigare. Men den kan nog bli poppis i typ Indien och sådana marknader.

Skrivet av Urven:

Verkar riktigt nice, tror man underskattar hur priskänsliga dem flesta är och den kommer nog sälja bra.
Ingenting direkt viktigt dem tagit bort tycker jag.

https://www.tesla.com/sv_se/modely/design#overview

Finns för beställning I Sverige nu. 499900 med dragkrok känns väldigt konkurrenskraftigt tycker jag. Mycket bil för pengarna kan jag tycka.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX5080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

https://www.tesla.com/sv_se/modely/design#overview

Finns för beställning I Sverige nu. 499900 med dragkrok känns väldigt konkurrenskraftigt tycker jag. Mycket bil för pengarna kan jag tycka.

Trevligt med dragkrok inkluderat. Men varför kan man inte få vinterdäcken på 18"-fälg? Lika svindyra lyxjhul som på Premium.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag är intresserad av elbilar men det finns noll ekonomi i dem i dagsläget. Vansinne att köpa en bil för 500k-1 miljon i mina ögon och uppenbarligen i andras också.

Har du bara kollat på nya då eller?

När jag räknat ihop det så uppfattar jag det som att man kan köpa en begagnad 2023 Model Y Tesla idag för under 400k, ägandekostnaden (dvs inkl värdeminskning) på mina uträkningar (exkl finansiering) landar på högst 33kr/mil, lägst (osannolikt) 23kr/mil. Antagande 2500mil/år. Tittar man på Model Y Juniper så snackar ViBilÄgare om ca 55kr/milen som nypris. På detta nypris så hamnar man likt nya förbränningsbilar.

Vill man istället ha Nissan Leaf så har man kunnat hamna under 20kr/milen.

Farsan min har en 2011 Mercedes E klass, exkl finansiering så ligger deras ägande senaste 5 åren på 45-50kr/milen.

Just värdetappet på elbilar blir väl mer ett frågetecken där efter 5 år. Är väl det som är risken. Under tiden så har man ägt en bil som är billigare i drift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Varit på förhandsvisning av bmw ix3 neue klasse. Intrycken är typ följande.

Lite mindre premiumkänsla i material, lite mer åt tesla eller kia med lite mer plastighet än en riktig premium bmw. Med det sagt så känns den fortfarande väldigt bra invändigt, men snäppet under tex bmw ix.

Den nya panoramaskärmen/headupen i nederkant av vindrutan går inte att göra rättvisa på bild eller film, den är helt otrolig i kvalite och upplösning etc. Det känns som att just den detaljen skulle kunna komma från någon bil från framtiden.

Den vanliga head upen i rutan har 3d-djup så att den kan presentera saker på olika djup i rutan framför. Den såg rätt ljussvag ut även med max inställning, lite skeptisk till denna. Lokalen var dock väldigt upplyst med spottar och sånt så det borde ju ändå vara så att den fungerar i verkliga förhållanden.

Baksäten var lite hårda och stumma. Bagageutrymmet riktigt bra, över 500l. Allmänt snygg i design ute och inne, subjektivt jag vet. Man fick inte provköra.

Kommer antagligen beställa denna. Gillade ix mer i material och kvalitetskänsla och har varit nära att köpa den. Men denna är billigare, går längre och har bättre bagage.

Va är leveranstid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

Va är leveranstid?

De säger upp till ett år men också att det är lite för att gardera sig och att det kan gå snabbare. Gissar att BMW gärna ökar på produktionen för att ta marknadsandelar om det blir många beställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det är sällan subventioner vi inte ser eller märker av. De som finns till elbilar är för att just konsumenterna ska vilja köpa en, förbränningsbilar behöver inte den hjälpen.

Ja det är ju för att elbilar är rätt nya så det är inte konstigt att det händer mycket där, förbränningsbilar är nog så förfinade de kan bli.
Ett annat problem är just batteriets livslängd, det måste bli betydligt bättre. Batterierna måste dessutom ned i pris rätt rejält för att det ska bli värt att köpa en gammal bil och sedan kunna byta batteri när det blivit gammalt.

Jag som inte gillar att spendera fantasisummor på en bil kommer nog en elbil dröja för mig även om jag nog är den perfekta ägaren för en(nära till jobbet och många korta sträckor). Det som stoppar mig är främst 2 saker. Priset och att "right to repair" är i princip obefintligt på moderna bilar. Känner många med moderna bilar där bilen kan bli stående på verkstan i månader i värsta fall.
I Norge är det en dröm att äga elbil men de ska ju börja lätta på alla fördelar de har nu så dom är själva lite oroliga hur det ska gå om man tar bort allt som gjort att folk köpt elbilar.
Ironiskt nog har dom oljan att tacka för det

Håller med om att ekonomiskt är det svårargumenterat med elbilar. Framförallt med tanke på hur billigt bränsle är nu. Bränslebilen har blivit superbillig i drift, speciellt om du har en hybrid med låg skatt och försäkringskostnad. Elbilar är lyxprodukter i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReeZo:

Har du bara kollat på nya då eller?

När jag räknat ihop det så uppfattar jag det som att man kan köpa en begagnad 2023 Model Y Tesla idag för under 400k, ägandekostnaden (dvs inkl värdeminskning) på mina uträkningar (exkl finansiering) landar på högst 33kr/mil, lägst (osannolikt) 23kr/mil. Antagande 2500mil/år. Tittar man på Model Y Juniper så snackar ViBilÄgare om ca 55kr/milen som nypris. På detta nypris så hamnar man likt nya förbränningsbilar.

Vill man istället ha Nissan Leaf så har man kunnat hamna under 20kr/milen.

Farsan min har en 2011 Mercedes E klass, exkl finansiering så ligger deras ägande senaste 5 åren på 45-50kr/milen.

Just värdetappet på elbilar blir väl mer ett frågetecken där efter 5 år. Är väl det som är risken. Under tiden så har man ägt en bil som är billigare i drift.

Min bil jag redan har är svårslagen, jag får rätt mycket bensin för 400k :).

Nuvarande som jag kör mest med(har ett par gamla godingar också men bara sommar bilar)är en peugeot 107. Liten och den kostade mig bara 15k i inköp. reparationerna har varit obefintliga, mest slit delar.
Nu har den gått 16 tusen mil
Olja och filter årsvis = ca 400 kr.
Skatt årsvis = 425 kr
Försäkring årsvis = 1156 kr
Reparationer och reservdelar under dessa 10 år.
Ljuddämpare bak = ca 1500 kr
Tändstift = ca 500kr
Bromsklossar fram = 500 kr
Bromsskivor fram ca 1000 kr
Ungefärlig bensin kostnad i månaden ca 500 kr
Full tank på 35 liter och kommer då ungefär 60-70 mil

Det är rätt svårslaget hur man än vrider och vänder på det, visst är en ny bil skönare men är den 400k skönare? Nej och jag har kört flera teslor(4st olika) och ett par andra elbilar. Fina bilar men jag kommer fram till jobbet i min också.
Finns inget med en elbil som lockar mig ifrån den bil jag har nu, det enda som skulle kunnat lösa det är priset.

Skrivet av blitzsnake:

Håller med om att ekonomiskt är det svårargumenterat med elbilar. Framförallt med tanke på hur billigt bränsle är nu. Bränslebilen har blivit superbillig i drift, speciellt om du har en hybrid med låg skatt och försäkringskostnad. Elbilar är lyxprodukter i jämförelse.

Ja se ovan men min lilla bil är fortfarande billig även om priset fördubblades på bränsle.
Jag hoppas kunna köpa en gammal elbil som blivit avställd/utdömd PGA skadat batteri eller liknade och sedan byta till ett med ny teknik, det vore något.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Min bil jag redan har är svårslagen, jag får rätt mycket bensin för 400k :).

Nuvarande som jag kör mest med(har ett par gamla godingar också men bara sommar bilar)är en peugeot 107. Liten och den kostade mig bara 15k i inköp. reparationerna har varit obefintliga, mest slit delar.
Nu har den gått 16 tusen mil
Olja och filter årsvis = ca 400 kr.
Skatt årsvis = 425 kr
Försäkring årsvis = 1156 kr
Reparationer och reservdelar under dessa 10 år.
Ljuddämpare bak = ca 1500 kr
Tändstift = ca 500kr
Bromsklossar fram = 500 kr
Bromsskivor fram ca 1000 kr
Ungefärlig bensin kostnad i månaden ca 500 kr
Full tank på 35 liter och kommer då ungefär 60-70 mil

Det är rätt svårslaget hur man än vrider och vänder på det, visst är en ny bil skönare men är den 400k skönare? Nej och jag har kört flera teslor(4st olika) och ett par andra elbilar. Fina bilar men jag kommer fram till jobbet i min också.
Finns inget med en elbil som lockar mig ifrån den bil jag har nu, det enda som skulle kunnat lösa det är priset.

En person som köper en ny tesla är nog inte en person som vill ligga under bilen och byta olja, fixa avgassystem osv. I alla fall inte på en tråkig bruksbil. Men visst det är troligtvis billigare än 400 000kr om man anlitar en verkstad för alla de jobben.
Men det är också rätt trevligt med en modern fräsch bil om man har råd.
Själv har jag en nu 10 år gammal toyota 19 000 mil inga problem med den, mer än att jag är sugen på något annat efter 6 år med den. Kommer troligtvis bli elbil så fort jag bytt boende mest för att slippa att ens fundera på oljebyte.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem

Ja jämför vi med Peugot 107 med en 2023 Tesla så blir det ju självklart att den "nya" elbilen är dyrare. Skulle säga att det är jämförelse mellan äpple och apelsin

Om ekonomin är den enda avgörande faktorn och man är beredd att köra bilar som är 10-15år+ gamla så har elbilarna ingen chans, det är vi överens om.

Om man vill hålla sig till 5år gamla bilar så börjar elbilarna vara ekonomiska, dock högre inköpskostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

En person som köper en ny tesla är nog inte en person som vill ligga under bilen och byta olja, fixa avgassystem osv. I alla fall inte på en tråkig bruksbil. Men visst det är troligtvis billigare än 400 000kr om man anlitar en verkstad för alla de jobben.
Men det är också rätt trevligt med en modern fräsch bil om man har råd.
Själv har jag en nu 10 år gammal toyota 19 000 mil inga problem med den, mer än att jag är sugen på något annat efter 6 år med den. Kommer troligtvis bli elbil så fort jag bytt boende mest för att slippa att ens fundera på oljebyte.

Ja men är man som jag som har rätt låga krav på tillvaron så kommer jag mest få ångest av att åka runt med en så dyr bil om något skulle hända

Alla bilar behöver underhåll även din blivande elbil. Växellådan behöver man byta olja på, kylsystemet och såklart bromssystemet. Utöver det är det ju en bil som alla andra så de slitdelarna tillkommer.
https://www.youtube.com/watch?v=NwiU1EqrGF8
Mer sällan men betydligt drygare att göra.

På min lilla bil har jag blivit så snitsig med olje byte att jag inte ens hissar upp den längre, tar 5-10 min :).

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja men är man som jag som har rätt låga krav på tillvaron så kommer jag mest få ångest av att åka runt med en så dyr bil om något skulle hända

Alla bilar behöver underhåll även din blivande elbil. Växellådan behöver man byta olja på, kylsystemet och såklart bromssystemet. Utöver det är det ju en bil som alla andra så de slitdelarna tillkommer.
https://www.youtube.com/watch?v=NwiU1EqrGF8
Mer sällan men betydligt drygare att göra.

På min lilla bil har jag blivit så snitsig med olje byte att jag inte ens hissar upp den längre, tar 5-10 min :).

Om du jämför likadana bilar, fossila mot el så över 15 år lär nog elbil vinna i tco.

Men att jämföra en Tesla mot en bruksbil som gemeneman knappt ens kan sitta i blir skevt. Peugeot har alltid haft trånga sätten och låg takhöjd och enda sättet att köra dessa är ju liggandes.

Har kört typ 5 olika och alla har varit liknande upplevelser förutom deras "suv" 408? Eller vad den heter , den var enbart trång

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du jämför likadana bilar, fossila mot el så över 15 år lär nog elbil vinna i tco.

Men att jämföra en Tesla mot en bruksbil som gemeneman knappt ens kan sitta i blir skevt. Peugeot har alltid haft trånga sätten och låg takhöjd och enda sättet att köra dessa är ju liggandes.

Har kört typ 5 olika och alla har varit liknande upplevelser förutom deras "suv" 408? Eller vad den heter , den var enbart trång

Inte alldeles säkert om man diskonterar, men jag håller med om att den aktuella jämförelsen är skev.

Nu har jag iofs inte kört en 107, men däremot 208 massor och stora stolar är det ju inte, men det följer i hög grad av bilstorleken. Bredden är inget problem för mig då jag inte har ätit halva Donkens meny varannan dag, men lite längre ryggstöd och dyna hade inte varit en nackdel. Jag har dock inga problem att köra ordentligt långt ändå av den anledningen. Lågt i tak är det inte alls fram. Bak är det däremot lite lågt i och med att taket sluttar, vilket ju är en följd av att man har jagat luftmotstånd. Hade den gått på el hade det ju varit ännu värre, för då får man batteriet i golvet som gör det tjockare. Att man bak sitter med knäna uppe vid hakan är ju inte ett alldeles ovanligt problem med en del elbilar, om än inte med alla. Gör man inte urgröpningar i batteriet måste hela bilen vara högre om batteriet inte ska äta in på något vis på den punkten.

Jag kan inte påminna mig att det var lågt i tak i 206 fram heller, men däremot var ju allt betydligt lägre och mer småbilsaktigt i den modellen som kom för snart 28 år sedan. 208 är mer som en Golf var förr i storlek i och med att allt har växt och i stort sett blivit en storleksklass större.

408 är någon slags "kupé-crossover-SUV", dvs sluttande tak bak. Stuk halvt som en BMW i4 på styltor, om man så vill. Motsvarighet till Citroën C5 X.

(Jag är en hyfsad bit över medellängd för män i Sverige, men inte riktigt lång, bör kanske tilläggas i sammanhanget.)

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Inte alldeles säkert om man diskonterar, men jag håller med om att den aktuella jämförelsen är skev.

Nu har jag iofs inte kört en 107, men däremot 208 massor och stora stolar är det ju inte, men det följer i hög grad av bilstorleken. Bredden är inget problem för mig då jag inte har ätit halva Donkens meny varannan dag, men lite längre ryggstöd och dyna hade inte varit en nackdel. Jag har dock inga problem att köra ordentligt långt ändå av den anledningen. Lågt i tak är det inte alls fram. Bak är det däremot lite lågt i och med att taket sluttar, vilket ju är en följd av att man har jagat luftmotstånd. Hade den gått på el hade det ju varit ännu värre, för då får man batteriet i golvet som gör det tjockare. Att man bak sitter med knäna uppe vid hakan är ju inte ett alldeles ovanligt problem med en del elbilar, om än inte med alla. Gör man inte urgröpningar i batteriet måste hela bilen vara högre om batteriet inte ska äta in på något vis på den punkten.

Jag kan inte påminna mig att det var lågt i tak i 206 fram heller, men däremot var ju allt betydligt lägre och mer småbilsaktigt i den modellen som kom för snart 28 år sedan. 208 är mer som en Golf var förr i storlek i och med att allt har växt och i stort sett blivit en storleksklass större.

408 är någon slags "kupé-crossover-SUV", dvs sluttande tak bak. Stuk halvt som en BMW i4 på styltor, om man så vill. Motsvarighet till Citroën C5 X.

(Jag är en hyfsad bit över medellängd för män i Sverige, men inte riktigt lång, bör kanske tilläggas i sammanhanget.)

Nu behöver man iofs inte ha bred höft enbart pga sina matvanor... Men det är framförallt kort sittdyna som är så obekvämt ihop med oss med bred höft (utan att äta hela McDonalds meny dagligen 😉)
Haft det i firmabilen ford transit custom och där fick man sitta som Quasimodo de 11k mil den gick.

Jag har dock lång överkropp vs min längd. Så är inte normala 1:1 och över medel på 190

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du jämför likadana bilar, fossila mot el så över 15 år lär nog elbil vinna i tco.

Men att jämföra en Tesla mot en bruksbil som gemeneman knappt ens kan sitta i blir skevt. Peugeot har alltid haft trånga sätten och låg takhöjd och enda sättet att köra dessa är ju liggandes.

Har kört typ 5 olika och alla har varit liknande upplevelser förutom deras "suv" 408? Eller vad den heter , den var enbart trång

Beror ju på om du laddar på dyra mackar eller om du laddar hemma, alla bor inte i villa eller har tillgång till el på sin gatuparkering.

Detta är ju en av "trillingbilarna" så det är inte en peugeot rent igenom, toyota och citroen var med också. Folk är lite veka idag, är som de flesta bilar om än lite bullrig. Även billiga bilar kan man ställa sätena på, lite av ett måste om man ska kunna sitta i dom då låren behöver stöd för att ej belasta ryggen onödigt mycket. Men nu spårar vi ifrån ämnet.

Tills jag hittar en billigare bil än min så får den vara kvar och när det gäller el tror jag det dröjer dessvärre, troligen tills sodium batterierna kommer, eller svavel varianterna. Litium är rätt nära sin teoretiska max kapacitet så där har vi inte mycket att hämta. Vi måste till solid state där eller de andra teknikerna.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Vi kikade på kanske 15 nya bilar innan vi köpte vår e-niro för 4,5 år sedan; vi tittade/räknade både på el och bensin - inte diesel. Inga lån. Laddar hemma till 99%.

Det gick förvånansvärt snabbt att räkna hem TCO på en normal (200-300 hästars) elbil jämfört en motsvarande ny bensinbil med lite tillval. Tillägg bör göras att under den perioden så fanns elbilstjofräset på 60k om jag minns rätt.

Jag har tänkt mig att ha bilen tills den är i stort sett obrukbar, och räknar med att det är ca 20k-25k mil. Räknar alltså med 100% värdeminskning, motsvarande 20-25kr/mil, och jag kör ca 1800-2200 mil per år.

Just nu är bilen i stort sett nästan helt gratis att äga (jämfört med mazda6 -08 och vw polo -12) eftersom jag inte har några lån.
2kr per mil i försäkring.
2kr milen i drivmedel.
1kr milen i däckskostnad.
1,5-2kr milen i "obligatorisk" service för att uppfylla garantivillkor.

Största nackdelen är att jag inte har drag. Men på 4,5 år så har jag känt att jag behövt dragkrog vid hela två tillfällen.

Det som har varit mest förvånande underhållsmässigt är att jag varit tvungen att byta båda bromsbeläggen fram (2x900kr), vilket är intressant då den regenererar innan den bromsar, och alltså nästan inte borde slita beläggen överhuvudtaget. Visade sig att beläggen spruckit, inte att de var slut. Sunk-kvalitet på dem..
Dock följde ett verkstadsbesök (500kr) för att släcka julgransbelysningen som uppstod i instrumentpanelen vid bytet av första beläggen (vänster fram); jag missade nämligen att koppla ur batteriet innan jag bytte beläggen. Bilen fick då förmodligen för sig att det var läckage i bromssystemet, ty några givare upptäckte att bromsvätskenivån sjönk "drastiskt" (när jag bromsade första gången efter bytet). Bilen var dock helt körbar till verkstaden; den plingade dock en hel del på vägen dit...

Permalänk
Skrivet av dovienya:

Vi kikade på kanske 15 nya bilar innan vi köpte vår e-niro för 4,5 år sedan; vi tittade/räknade både på el och bensin - inte diesel. Inga lån. Laddar hemma till 99%.

Det gick förvånansvärt snabbt att räkna hem TCO på en normal (200-300 hästars) elbil jämfört en motsvarande ny bensinbil med lite tillval. Tillägg bör göras att under den perioden så fanns elbilstjofräset på 60k om jag minns rätt.

Jag har tänkt mig att ha bilen tills den är i stort sett obrukbar, och räknar med att det är ca 20k-25k mil. Räknar alltså med 100% värdeminskning, motsvarande 20-25kr/mil, och jag kör ca 1800-2200 mil per år.

Just nu är bilen i stort sett nästan helt gratis att äga (jämfört med mazda6 -08 och vw polo -12) eftersom jag inte har några lån.
2kr per mil i försäkring.
2kr milen i drivmedel.
1kr milen i däckskostnad.
1,5-2kr milen i "obligatorisk" service för att uppfylla garantivillkor.

Största nackdelen är att jag inte har drag. Men på 4,5 år så har jag känt att jag behövt dragkrog vid hela två tillfällen.

Det som har varit mest förvånande underhållsmässigt är att jag varit tvungen att byta båda bromsbeläggen fram (2x900kr), vilket är intressant då den regenererar innan den bromsar, och alltså nästan inte borde slita beläggen överhuvudtaget. Visade sig att beläggen spruckit, inte att de var slut. Sunk-kvalitet på dem..
Dock följde ett verkstadsbesök (500kr) för att släcka julgransbelysningen som uppstod i instrumentpanelen vid bytet av första beläggen (vänster fram); jag missade nämligen att koppla ur batteriet innan jag bytte beläggen. Bilen fick då förmodligen för sig att det var läckage i bromssystemet, ty några givare upptäckte att bromsvätskenivån sjönk "drastiskt" (när jag bromsade första gången efter bytet). Bilen var dock helt körbar till verkstaden; den plingade dock en hel del på vägen dit...

Hur laddar du för 2kr/mil ? Drar den bara runt 1kwh/mil?
Eller kör du Tibber och optimerar laddningen?
Med tanke på att om elen kostar 0kr så betalar man över 100 öre i avgifter+ effekttariff (kan ju självklart optimeras)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Aka_The_Barf:

Beror ju på om du laddar på dyra mackar eller om du laddar hemma, alla bor inte i villa eller har tillgång till el på sin gatuparkering.

Detta är ju en av "trillingbilarna" så det är inte en peugeot rent igenom, toyota och citroen var med också. Folk är lite veka idag, är som de flesta bilar om än lite bullrig. Även billiga bilar kan man ställa sätena på, lite av ett måste om man ska kunna sitta i dom då låren behöver stöd för att ej belasta ryggen onödigt mycket. Men nu spårar vi ifrån ämnet.

Tills jag hittar en billigare bil än min så får den vara kvar och när det gäller el tror jag det dröjer dessvärre, troligen tills sodium batterierna kommer, eller svavel varianterna. Litium är rätt nära sin teoretiska max kapacitet så där har vi inte mycket att hämta. Vi måste till solid state där eller de andra teknikerna.

Du har ju haft exakt den här diskussionen flera gånger i tråden tidigare. Du jämför äpplen och kebab. En 20 år gammal småbil kommer alltid vara billigare än en ny större bil. Det är liksom inget konstigt. Men det är inte att jämföra elbilar och bensinbilar. Det är att jämföra gamla billiga småbilar med nya större bilar. Oavsett bränsle.

Ja, det är billigare att köra en gammal bil som man mekar med själv. Det är också billigare att baka allt bröd från grunden, att bara äta kött från djur man jagat själv. Att tvätta för hand. Att sy kläderna själv. Att bygga huset själv o.s.v. men det är ju ingen som sitter och jämför en ny dunjacka med att slakta en gås själv och göra en egen. Man jämför en ny dunjacka med en ny syntetjacka.

Jag jobbar 50-60h i veckan, och har småbarn. Jag tänker inte lägga den lilla fritid jag har på att meka med bilen. Jag lägger knappt 10% av min nettoinkomst på en ny bil tack vare förmånsbilsupplägget på jobbet. Så då blir jämförelsen om jag ska ha en el- eller en bensinbil. Båda nya, båda inom samma kategori.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Du har ju haft exakt den här diskussionen flera gånger i tråden tidigare. Du jämför äpplen och kebab. En 20 år gammal småbil kommer alltid vara billigare än en ny större bil. Det är liksom inget konstigt. Men det är inte att jämföra elbilar och bensinbilar. Det är att jämföra gamla billiga småbilar med nya större bilar. Oavsett bränsle.

Ja, det är billigare att köra en gammal bil som man mekar med själv. Det är också billigare att baka allt bröd från grunden, att bara äta kött från djur man jagat själv. Att tvätta för hand. Att sy kläderna själv. Att bygga huset själv o.s.v. men det är ju ingen som sitter och jämför en ny dunjacka med att slakta en gås själv och göra en egen. Man jämför en ny dunjacka med en ny syntetjacka.

Jag jobbar 50-60h i veckan, och har småbarn. Jag tänker inte lägga den lilla fritid jag har på att meka med bilen. Jag lägger knappt 10% av min nettoinkomst på en ny bil tack vare förmånsbilsupplägget på jobbet. Så då blir jämförelsen om jag ska ha en el- eller en bensinbil. Båda nya, båda inom samma kategori.

Liknande men tar vi 10 år gamla elbilar så blir det svårt att hitta en till bra pris som rullar utan bekymmer och den rullar definitivt inte 10 år efter det utan större reparationer, eller åtminstone byte av batteri, batterier är dyrt om det ens finns kvar till dom då?
Grejen med min lilla men gamla bil är att jag inte gör speciellt mycket med den, den rullar betydligt mer än jag jobbar med den.
Det börjar likna något, den billigaste på blocket men har ett rätt dyrt fel som troligen kostar mer än värdet på bilen att laga och gör jag det så sitter jag sedan med ett batteri som är 12 år gammalt, garanterat kommer det behöva bytas inom kort. så PGA det springer priset iväg ändå.
https://www.blocket.se/annons/1402386871

Eller denna en 10 år gammal kangoo(har kört en sådan) Erfarenheten säger mig att den inte har många mil kvar om batteriet redan är 10 år gammalt. De jag körde var något år gamla och hade sällan 10 mil att ge. På vintern var det dieselvärmare som gällde om du inte ville halvera sträckan till 5 mil eller under om det blev väldigt kallt. Det är för lite för de flesta tror jag men priset är rätt okej.
https://www.blocket.se/annons/1402368546

Så vill man ha en begagnad realistisk bil så måste man gå upp i pris till kanske åtminstone 300 tusen som min kollega som köpte en 5 år gammal tesla model Y med 25 tusen mil på mätaren. Får hoppas den håller länge för honom.

Vet inte om du är medveten om att du bryter mot lagen ganska grovt om du jobbar 50- 60 timmar i veckan, även om du plockar ut all övertid och är ledig den vilket jag hoppas du gör för din familjs skull och din egen skull. Med 50-60 timmars arbetstid i veckan skulle jag inte heller kunna göra något annat än att jobba. Jag jobbar ca 30 timmar i veckan det är mer normalt och ger mig den fritid jag behöver...tid är det enda vi inte får tillbaka men det är en annan fråga.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Liknande men tar vi 10 år gamla elbilar så blir det svårt att hitta en till bra pris som rullar utan bekymmer och den rullar definitivt inte 10 år efter det utan större reparationer, eller åtminstone byte av batteri, batterier är dyrt om det ens finns kvar till dom då?
Grejen med min lilla men gamla bil är att jag inte gör speciellt mycket med den, den rullar betydligt mer än jag jobbar med den.
Det börjar likna något, den billigaste på blocket men har ett rätt dyrt fel som troligen kostar mer än värdet på bilen att laga och gör jag det så sitter jag sedan med ett batteri som är 12 år gammalt, garanterat kommer det behöva bytas inom kort. så PGA det springer priset iväg ändå.
https://www.blocket.se/annons/1402386871

Eller denna en 10 år gammal kangoo(har kört en sådan) Erfarenheten säger mig att den inte har många mil kvar om batteriet redan är 10 år gammalt. De jag körde var något år gamla och hade sällan 10 mil att ge. På vintern var det dieselvärmare som gällde om du inte ville halvera sträckan till 5 mil eller under om det blev väldigt kallt. Det är för lite för de flesta tror jag men priset är rätt okej.
https://www.blocket.se/annons/1402368546

Så vill man ha en begagnad realistisk bil så måste man gå upp i pris till kanske åtminstone 300 tusen som min kollega som köpte en 5 år gammal tesla model Y med 25 tusen mil på mätaren. Får hoppas den håller länge för honom.

Vet inte om du är medveten om att du bryter mot lagen ganska grovt om du jobbar 50- 60 timmar i veckan, även om du plockar ut all övertid och är ledig den vilket jag hoppas du gör för din familjs skull och din egen skull. Med 50-60 timmars arbetstid i veckan skulle jag inte heller kunna göra något annat än att jobba. Jag jobbar ca 30 timmar i veckan det är mer normalt och ger mig den fritid jag behöver...tid är det enda vi inte får tillbaka men det är en annan fråga.

Som andra sagt, detta känns som en repetition och kan fortsättas i denna tråd
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1679705-elbilar-vs-bra...

Så vidare, om elbilar
vad tycker ni om nya Model Y Standard? Jag tycker de plockat bort för mycket, men psykologiskt svårt att nästa steg upp är 113000kr dyrare...