Permalänk

Ta bort lukt från kontorsstol?

Hallå,

Hittade en Malmstolen 4000 i bra skick för ett riktigt bra pris second-hand och hämtade hem den igår. Det var inte förrän jag väl kommit hem och hunnit sitta i den att det sitter någon särskild lukt i den. Jag vet ärligt talat inte riktigt vilken slags lukt det är, men nu i efterhand så tror jag inte att det är för att den är nersutten utan det luktar mer som bostaden den stått i.

Har någon tips på hur man kan få bort lukten? Har testat att köra bakpulver på tyget över natten men det gjorde inte ett smack. Har tagit kontakt med deras support men deras lösning tror jag inte gör speciellt mycket. Tyget är något slags ulltyg.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Om du inte vill köpa textilrengöringsmedel så kan du köra ett gammalt beprövat knep. En del ättika, en del vatten, och sedan spraya på stolen. Ättika är fantastiskt bra rengöringsmedel och kostar knappt något heller.

Permalänk
Skrivet av Viktorph:

Om du inte vill köpa textilrengöringsmedel så kan du köra ett gammalt beprövat knep. En del ättika, en del vatten, och sedan spraya på stolen. Ättika är fantastiskt bra rengöringsmedel och kostar knappt något heller.

Kan bekräfta det här. Min gamla stol hade stått i ett väldigt unket förråd i flera år när jag tog över den och även om den var som ny strukturellt så luktade den apa. Sprejade hela stolen med ättika & vatten blandning. Fuktade stolen rejält. Helt luktfri efter ett dygn.

Permalänk
Medlem

+1 på ättika + vatten. Har använt det för att få bort doften från kattapiss.
Om inte ättika fungerar så börjar v få kalla nätter. Låt den stå ute en natt i minusgrader så tar det bort en del doft.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Om inget annat fungerar, hyr eller låna en ozongenerator. De kan göra mirakel med saker som luktar illa.

Tänk i så fall på att ozon är giftigt, så ingen bör vistas i rummet medan ozongeneratorn är igång. Bäst att köra i ett garage eller annat utrymme som är lätt att vädra ur efteråt.

Exempel:
1. Ställ stol och ozongeneratorn i ett rum där ingen kommer att vistas.
2. Kör generatorn med en timer, 2-3 timmar.
3. Öppna fönster/garagedörrar efteråt. Vädra flera timmar (typ över natten) tills luften i rummet säkert bytts ut. Håll dörren till rummet stängd under tiden.
4. Njut av en stol som förhoppningsvis inte luktar längre.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Skrivet av RogerEsko:

Kan bekräfta det här. Min gamla stol hade stått i ett väldigt unket förråd i flera år när jag tog över den och även om den var som ny strukturellt så luktade den apa. Sprejade hela stolen med ättika & vatten blandning. Fuktade stolen rejält. Helt luktfri efter ett dygn.

Det ska testas. Är det bara att spreja och låta torka?

Permalänk
Skrivet av CleanerBear:

Det ska testas. Är det bara att spreja och låta torka?

Jajamän. Ättika luktar ganska starkt dock så var redo för det. Jag hade min stol stående i köket med köksfläkten på under tiden den torkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Låter inte som rengöring, låter som man parfymerar stolen med ättika?

Ättika luktar inte gott, väldigt stark o frän doft ursh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

När ättikan avdunstar tar den med sig de ämnen man inte vill ha kvar, däribland de ämnen som inte luktar så gott.

Om nån av de ovanstående hade fått en stol som bara luktade ättika så hade de nog inte varit fullt så nöjda

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Håller med om ättika helt klart, köpte en pc ratt från en på blocket, luktade rejält med rök. Körde ättika på hela ratten. Luktfri efter det.

Permalänk
Medlem

Du kan prova kaffe, det är vad som funkade för vår frys när massa kött ruttnade efter att den kopplats ur av misstag innan vi åkte på semester en gång

Permalänk
Medlem

Ta av tyget och lämna på kemtvätt kanske?

Permalänk
Medlem

Åk ner till närmsta bilrekondare och be dem köra en klädseltvätt på stolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Om inget annat fungerar, hyr eller låna en ozongenerator. De kan göra mirakel med saker som luktar illa.

Tänk i så fall på att ozon är giftigt, så ingen bör vistas i rummet medan ozongeneratorn är igång. Bäst att köra i ett garage eller annat utrymme som är lätt att vädra ur efteråt.

Exempel:
3. Öppna fönster/garagedörrar efteråt. Vädra flera timmar (typ över natten) tills luften i rummet säkert bytts ut. Håll dörren till rummet stängd under tiden.

Har man bil som stolen ryms i så kan man lägga den där och slå två flugor i en smäll, få bort ev lukt i bilen samt mindre volym än ett rum. Tog bort lukt ur många bilar med ozon när jag jobbade på bilrekond.

Permalänk
Medlem

Om du har en ozongenerator ställ stolen i ett stängt rum med den på i några timmar så bortde lukten försvinna. Jag har en som jag inte använder om inte annat hemma hos mina föräldrar som jag gärna ger bort.

Visa signatur

————————————————
Ryzen 7 7800X3D / GIGABYTE B650E A ELITE X ICE RX / Powercolor Red Devil 9070 XT Spectral white / Crucial Pro DDR5 32GB 6000MHz - Philips Evnia 4K 32" OLED 240 Hz

Permalänk
Skrivet av HappySatan:

Exempel:

Skrivet av Bayonetta3:

Om du har en ozongenerator ställ stolen i ett stängt rum med den på i några timmar så bortde lukten försvinna. Jag har en som jag inte använder om inte annat hemma hos mina föräldrar som jag gärna ger bort.

Intressant tips. Kan det ha någon påverkan på materialet i stolen? Har aldrig hört talas om att använda ozon tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CleanerBear:

Intressant tips. Kan det ha någon påverkan på materialet i stolen? Har aldrig hört talas om att använda ozon tidigare.

Många bilrekond firmor använder det så det borde inte ha någon påverkan på materialet.

Visa signatur

————————————————
Ryzen 7 7800X3D / GIGABYTE B650E A ELITE X ICE RX / Powercolor Red Devil 9070 XT Spectral white / Crucial Pro DDR5 32GB 6000MHz - Philips Evnia 4K 32" OLED 240 Hz

Permalänk
Skrivet av Bayonetta3:

Många bilrekond firmor använder det så det borde inte ha någon påverkan på materialet.

Okej tack, ta kika på det också. Svåraste är väl att hitta en lämplig yta som ungkarl i en etta... men det ska man väl kunna lösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CleanerBear:

Okej tack, ta kika på det också. Svåraste är väl att hitta en lämplig yta som ungkarl i en etta... men det ska man väl kunna lösa.

Om du bor i Stockholm kan du få min. Står bara och samlar damm. Det är en ganska "rå" version, med ozonplattor, fläkt som sprider ozonet etc utan chassi men den har alltid fungerat bra när jag använt den.
Om du ska använda ozonmaskin så kan du ju kanske göra det när du inte ska vara hemma på 1-2 timmar. Lukten borde försvinna på den tiden.

Visa signatur

————————————————

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Det är luktborttagning snarare än allmän rengöring, så om det går att tvätta bort smuts gör man ju med fördel det också...

Men det är inte parfymering, det är ju inte så att lukten av ättika blir kvar.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Köpte en kinnarps för många år sedan, som var i toppenfint skick överlag men den stank ordentligt av cigarettrök.
Jag ställde den på ett ställe i lägenheten där man kunde få till korsdrag, och efter nåt pat dar så var det redan mkt bättre. Tog väl nån vecka tills röklukten försvann helt.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem

Ättika som redan nämnts, plus låt den stå ute i solen en dag eller mer om möjligt.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är luktborttagning snarare än allmän rengöring, så om det går att tvätta bort smuts gör man ju med fördel det också...

Men det är inte parfymering, det är ju inte så att lukten av ättika blir kvar.

Okej, jag testade ha ett par skor i ättiksbad, de luktade nöstan mer illa efter badet och lukten satt i över en vecka tills jag slängde dem🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Okej, jag testade ha ett par skor i ättiksbad, de luktade nöstan mer illa efter badet och lukten satt i över en vecka tills jag slängde dem🤣

"Bad" låter extremt. Kanske där det gick snett isf...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Köp Urin OFF i en djurbutik. Spraya på, torka, kör med ångtvätt.

Som nytt.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi CM NR200P