Ny stationär, liten, tyst, men ändå bra

Permalänk
Medlem

Ny stationär, liten, tyst, men ändå bra

Jag går i tankarna på ny dator, som används till spel men även till jobb och till saker som Lightroom/PS och i enstaka tillfällen mer krävande saker som att rendera video eller något inom AI. Nuvarande dator är dryga 5 år gammal och fungerar helt okej, men den börjar ha gjort sitt. Antingen blir det byte nu, eller annars om något enstaka år.

Jag vill ha en aningen mindre dator/chassi (måste inte vara M-ATX) och den måste vara väldigt tyst. Ljudlös känns däremot inte värt, då man med tysta fläktar kan få nästan ljudlöst utan att behöva tumma mycket på hastighet eller pris. Jag har någon hårddisk i nuvarande dator (SSD och M.2) som kan flyttas till nya, så endast en ny snabb på ca 2 TB i nya räcker.

Jag tänker mig kring 20 000 kr som budget. Så här ser det ut just nu. Jag funderar på att byta till vanligt ATX moderkort, men ändå ett mindre chassi. Kan något annat vara värt att byta?
https://www.prisjakt.nu/list/min-dator-2025--l2269894

Edit:
Nuvarande chassi har måtten nedan och är ett normalstort chassi. Nya får gärna vara märkbart mindre, men måste åtminstone vara lite mindre.
Bredd 195 mm
Djup 450 mm
Höjd 431 mm

Edit2:
Eller möjligen om jag behåller gamla chassit. Det har fungerat bra och ryms precis under skrivbordet. Men ett mindre hade varit skönt.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Skrivet av kaptenperre:

Jag går i tankarna på ny dator, som används till spel men även till jobb och till saker som Lightroom/PS och i enstaka tillfällen mer krävande saker som att rendera video eller något inom AI. Nuvarande dator är dryga 5 år gammal och fungerar helt okej, men den börjar ha gjort sitt. Antingen blir det byte nu, eller annars om något enstaka år.

Jag vill ha en aningen mindre dator/chassi (måste inte vara M-ATX) och den måste vara väldigt tyst. Ljudlös känns däremot inte värt, då man med tysta fläktar kan få nästan ljudlöst utan att behöva tumma mycket på hastighet eller pris. Jag har någon hårddisk i nuvarande dator (SSD och M.2) som kan flyttas till nya, så endast en ny snabb på ca 2 TB i nya räcker.

Jag tänker mig kring 20 000 kr som budget. Så här ser det ut just nu. Jag funderar på att byta till vanligt ATX moderkort, men ändå ett mindre chassi. Kan något annat vara värt att byta?

Edit:
Nuvarande chassi har måtten nedan och är ett normalstort chassi. Nya får gärna vara märkbart mindre, men måste åtminstone vara lite mindre.
Bredd 195 mm
Djup 450 mm
Höjd 431 mm

Edit2:
Eller möjligen om jag behåller gamla chassit. Det har fungerat bra och ryms precis under skrivbordet. Men ett mindre hade varit skönt.

Generellt ända måttet som brukar gå ner nämnvärt att gå från Atx/M-Atx brukar va höjden de pvriga måtten brukar stanna relativt nära varandra.

Vill du ha så litet som möjligt vill du ha M-Itx men ofta brukar maxlängd på grafikkort bli lidande och ofta luftcirkulationen.

Personligen tycker jag att om ditt nuvarande passar som du vill ha den behåll den och byt bara innehållet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ja det är som du säger, M-ATX chassin är knappt mindre än mitt nuvarande chassi på ca 38 liter, ATX.
Fractal Design Pop Mini Silent, ca 36 liter, M-ATX
Fractal Design Define Nano S, ca 29 liter, M-ITX

Jag har uppdaterat prisjakt listan med moderkort + chassi för M-ITX med. CPU kylaren och grafikkortet verkar passa även i den mindre lådan och 2st m.2 + 2st SSD räcker fint, jag har endast ett grafikkort och inga fler instickskort osv. Det tåls att fundera på. Det kliar i köparfingrarna, men samtidigt är det många andra utgifter just nu så det är inte säkert att det blir av.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska du ändå bygga nytt och vill ha en mindre dator, så tycker jag att du borde köra på ITX – inget mellansteg. Jag har själv ett NR200P och är sjukt nöjd. Datorn är liten och helt knäpptyst, och det är riktigt bra luftflöde genom mesh-nätet.

Såg att någon har ett galleri med den. Man kan få plats med en stor CPU-fläkt, så det är perfekt.
https://www.sweclockers.com/galleri/15818-cooler-master-nr200...

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om du måste ha nytt just nu, annars är ett tips att vänta lite då det inte är lång till Black Friday i slutet på november, brukar gå att få fina priser då. Hade själv tänkt köpa en del nytt då nämligen.

Permalänk
Medlem

Det som är lite tråkigt med mATX är att många av de lådorna är bara en ATX-låda fast 60mm lägre, för de hugger av 3 kortplatser. Egentligen behöver de inte vara större än en bra ITX låda om man ändå har ett rejält grafikkort som sätter djupet och en luftkylare som styr bredden. Min mATX-låda är Raijintek Styx på i princip exakt 25L. Funkar jättebra för vad jag gör med den. OBS att designen är gammal som gatan, men det är ett bra exempel på vad jag menar med en halvstor låda.

Vill man ha något väsentligt mindre så är det antingen att göra avkall på GPU eller så är det riserkablar till GPUn i nån sorts dubbelmacka och antagligen en CLC för att kyla CPUn. Så viktigt var inte storleken för mig.

Detta sagt så gillar jag NR200. Nätenheten är SFX istället för ATX som i min och ITX-moderkort är dyrare för färre minnesplatser, men det är en välbyggd liten låda.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Edit:
Bredd 195 mm
Djup 450 mm
Höjd 431 mm

Edit2:

Känner du till Intel ARC B50 PRO 16GB?
Det skulle nog passa dina ändamål i en ITX burk, men är nog beroende på mjukvarustöd.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe|Acer XV272Uz 1440p 240Hz|MinuxLint på Kanelen

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips, det är ingen brådska med ny dator så att vänta till black friday kan vara en idé faktiskt. Sen måste jag bestämma mig för storleken på datorn, men en mindre skulle vara skönt.

Obs, jag vill ha den väldigt tyst och det är viktigt. Jag kör hellre oklockat eller med dyrare kylning än att den ska leva om. Den får gärna vara rätt tyst vid spelande med, men då måste den inte vara supertyst.

Visa signatur