Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Kommentar: Sluta skämmas och börja bygg coolt

Permalänk
Medlem

Absolut kan jag uppskatta en snyggt bygge men inget jag själv skulle vilja ha, tangentbord/mus får gärna lysa i en statisk färg annars ska det vara så långt från ett diskotek som möjligt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus VG34VQL3A
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Kan absolut uppskatta andras byggen där de lagt ner möda på det estetiska.

Själv bygger jag hellre tyst och hyfsat svalt. Vill inte ens ha fönster i chassit. Så utseende för mig är helt oväsentligt. Sakerna ska passa ihop rent funktionellt exv minnen på qvl lista och moderkortet ska ha de funktioner jag söker. Sen om bägge är svarta eller helt olika färger spelar ingen roll. Drar kablar så de sitter där de ska men sen skiter jag i om det är snyggt.

Sen har jag inga åsikter om hur andra vill göra, det är ju tjusningen med datorbyggen, gör hur du vill och var glad.

Visa signatur

Motorcykel: Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Ryzen 7 9800X3D / Radeon 9070

Permalänk
Medlem

"Borta är tiden då hårdvaran enbart var för ingenjören, entusiasten och nörden"

Ja, fy fan, vissa saker var VERKLIGEN bättre förr, saknar den tiden.

Min huvudmaskin: en svart belysningsfri ljuddämpad välventilerad dammfiltrerad kloss. There can be only function.

Ja, den hade kunnat vara grå eller beige lika gärna. Nu råkade den vara svart.

Dold text
Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Tror inte det är nån som valt att bygga "nedtonat" eller dom som väljer motsatsen (akvarium med disco) som skäms över nånting. Smaken är som baken helt enkelt. Och ofta så väljer man kanske det som finns lättillgängligt (dagens trender och utbud). Själv gillar jag t.ex. inte RGB ljusshow och chassin med glasrutor. Tycker det är både snyggare och coolare med stilren design. Om något så skulle jag kanske önska att fler "vågade" motstå trender, så att utbudet inte blev så likriktat. Som det är nu så finns det ju knappt några alternativ för oss som inte gillar RGB och chassin med glasrutor.

Permalänk
Medlem

Jag är så nära 100 funktionalitet man kan komma.
Effektivitet, prisvärdhet, livslängd, ergonomi etc är nästintill det enda som gäller.
Saker som används oftast är placerade där de lättast går att nå.
Saker som anänds sällan står inte i vägen.

Bryr mig inte om RBG etc, anser det vara ett sätt för tillverkarna att ta ut högre pris.
Glassidor på ett chassi? Ökar bara vikten, bättre lägga pengarna på fläktar

Mina datorer ser antagligen för dj...a ut för andra, kablar är dragna där de minst är i vägen.
Kort är placerade där de ger bäst luftflöden.
Har ställt speldatorn på träklossar så den kommer upp lite grand, så den inte damsuger golvet.

Permalänk
Medlem

Kan vara lite generationsgrej, ja, men inte så att "yngre/P14 gillar bling" bara.

Jag är 40 plus och växte upp på 80-talet, så jag vill gärna ha lite dödskallar, TransFormers-delar och subtila röda LEDs
Fractal Design Define och liknande "kylskåpschassin" har alltid varit fula och tråkiga...

Tågchassit och även "Skon" tycker jag är tuffa och när jag byggde min första PC hade jag väl helst velat ha någon gammal Alienware eller NZXT Demon/Guardian.
Det blev dock Chieftec Dragon, för den kunde man ha som pall XD

Har ett HAF 912 Plus till Filserver-PCn, vilket jag tycker är ganska bra balans mellan lite snyggare chassi och funktion. Till spel-PCN blev det ett ASUS AP201 sist, för den står ändå bakom mina skärmar, så jag ser den knappt, annars hade jag gärna gjort något roligare med den för att blinga. Kanske mer "animekaraktärer och klistermärken/måla, bygga en He-Man-borg som låda" än "RGB/Disko" dock.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Kan absolut uppskatta andras byggen där de lagt ner möda på det estetiska.

Själv bygger jag hellre tyst och hyfsat svalt. Vill inte ens ha fönster i chassit. Så utseende för mig är helt oväsentligt. Sakerna ska passa ihop rent funktionellt exv minnen på qvl lista och moderkortet ska ha de funktioner jag söker. Sen om bägge är svarta eller helt olika färger spelar ingen roll. Drar kablar så de sitter där de ska men sen skiter jag i om det är snyggt.

Sen har jag inga åsikter om hur andra vill göra, det är ju tjusningen med datorbyggen, gör hur du vill och var glad.

Glas dämpar ljud bra.

Permalänk
Medlem

För mig är det helt obegripligt med RGB och "design"-saker på en dator. För mig har en dator alltid varit något som jag vill ha så tyst och diskret som möjligt, så att blinkande led ljus och eventuellt (o)ljud från fläktar, coilwhine...etc inte distraherar från spelen.

Permalänk
Medlem

Jag har byggt... konstiga datorer, ska man väl säga i 20 år. Nu på senare tid har man mest köpt nya saker och inte orkat vänta på att börja använda det nya för att bygga nåt roligt kring delarna.
Nu senast blev det ett BeQuiet-chassi och in med delarna och få det så tyst och mörkt som möjligt.
Fick tejpa på mitt 9070 i bakkant för det var nån rackarns rgb-led där, men två lager eltejp så försvann de momentet, gick inte stänga av vad jag lyckades hitta 😂

RGB däremot, sån cirkusbelysning kommer inte i närheten av mina grejer, kommer aldrig hända.
Möjligen kan jag använda led för att belysa delar av något, men då är det en färg i anpassad styrka, på sin höjd.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Aldrig byggt tjusiga datorer. Fokus har alltid varit funktionellt, men om chassit har haft ett fönster så har jag gjort ett försök att få kabeldragningen (den synliga delen) snyggt. Men i övrigt så är det verkligen skitsamma. Funktion över utseende för egen del.

Permalänk

Inte en rgb lampa . Gömmer även datorn på golvet med fönstersidan mot väggen. Så länge den fungerar är jag nöjd och tyst är den med CPU fläkten kör 900rpm som max dom andra 400rpm är relativt tyst i drift

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk

För mig är både prestanda och att det ser trevligt ut viktigt.

Nyligen byggt om min rigg lite där jag hoppat över från Intel till AMD, uppgraderat min PSU och mina fläktar.

Att ha en "julgran" är jag inte intresserad av. Däremot att ha någon form av belysning tycker jag både är fint och praktiskt. Där jag i mitt fall använder färgen för att hålla koll på hur hårt datorn jobbar och låter temp styra färgen.

Permalänk
Medlem

Bada bling!!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

Förra bygget var RGB med glasfönster. Nästa blir nog utan.

Permalänk
Medlem

Vad är "utsmyckningar i form av katoder", som nämns i sweclockers artikeln?

Själv kör jag nedsläckt, tyst och diskret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Tror inte det är nån som valt att bygga "nedtonat" eller dom som väljer motsatsen (akvarium med disco) som skäms över nånting. Smaken är som baken helt enkelt. Och ofta så väljer man kanske det som finns lättillgängligt (dagens trender och utbud). Själv gillar jag t.ex. inte RGB ljusshow och chassin med glasrutor. Tycker det är både snyggare och coolare med stilren design. Om något så skulle jag kanske önska att fler "vågade" motstå trender, så att utbudet inte blev så likriktat. Som det är nu så finns det ju knappt några alternativ för oss som inte gillar RGB och chassin med glasrutor.

Men nog är det så att ofta, inte minst i detta kommentarsfält, så är tonen hos många att det är "löjligt" med RGB. Underförstått att de som väljer det är "löjliga" och därmed bör skämmas? Men det är kanske feltolkning av mig och jag är undermedvetet kränkt?

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Men nog är det så att ofta, inte minst i detta kommentarsfält, så är tonen hos många att det är "löjligt" med RGB. Underförstått att de som väljer det är "löjliga" och därmed bör skämmas? Men det är kanske feltolkning av mig och jag är undermedvetet kränkt?

Jag tror bara folk uttrycker sin personliga smak och tycke helt enkelt. Det är inget att ta på för stort allvar. You do you. Men lite av kritiken mot RGB m.m. är ju befogat, inte så mycket på grund av personlig smak kanske, utan främst för hur utbudet och modet ser ut. För oss som inte gillar bling och vill ha en mer stilren nedtonad look så är ju utbudet extremt litet i jämförelse. Det enda jag personligen kan tycka är "löjligt" eller för mycket snarare, är när man går all in och kör tivoli looken med blinkande/pulserande lampor i olika färger (men det är bara min personliga smak), men om man gör det "smakfullt", t.ex. kör ett färgtema, så kan det se okej ut (enligt mitt tycke).

Permalänk
Medlem

Jag respekterar idén, men förstår det lika lite som att man skulle ha köksstolar med lysande ben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbal:

Vad är "utsmyckningar i form av katoder", som nämns i sweclockers artikeln?

Jag associerar till CCFL som väl var lite "OG"-motsvarigheten till RGB-bling-trenden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cold_cathode

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Jag respekterar idén, men förstår det lika lite som att man skulle ha köksstolar med lysande ben.

Det hade ju varit coolt ju 😁

Permalänk
Hedersmedlem

Kan det inte få vara okej att vara tråkig också?
En del vill gärna ha en lite lagom dammig kloss under skrivbordet som bara gör sitt jobb utan att synas eller höras. Skrivbordet är fullt nog ändå, bildskärmar, högtalare och allt annat bös som samlas där.

Nästa bygge ska bli episkt eller ännu bättre. Målet är att ta nuvarande chassi-stil till nivå 11 eller högre. Vem vet när det blir men grunden till det har väntat i 20+ år att bli klar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Kan det inte få vara okej att vara tråkig också?
En del vill gärna ha en lite lagom dammig kloss under skrivbordet som bara gör sitt jobb utan att synas eller höras. Skrivbordet är fullt nog ändå, bildskärmar, högtalare och allt annat bös som samlas där.

Nästa bygge ska bli episkt eller ännu bättre. Målet är att ta nuvarande chassi-stil till nivå 11 eller högre. Vem vet när det blir men grunden till det har väntat i 20+ år att bli klar.

Håller med! Som möbel betraktat är en dator väldigt ointressant och passar sig bäst i kontorslandskap eller något imo. Samtidigt vill jag inte vara utan den, tex att den sitter bakom skärmen eller är inbyggd i tangentbordet.

Det är bara att marknaden nu lutar mycket åt det här:

Än det här:

Båda är rätt skämmiga. Bra artikel!

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot tester av lite mer vågade chassin. Kanske Lovingcool LC-998 vore något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Jag är numer 63 år gammal, jag bryr lika mycket om att ha en snygg dator i dag, som jag gjorde för drygt 25 år sedan. Jag vill se på den och känna mig nöjd med både val av komponter och att jag byggt den snyggt.

Det här är nått jag skulle älska att på spelbordet.
https://www.youtube.com/watch?v=n_wB9_9Vl_A

Fin. Påminner om estetiken från tidigt 1900-tal, men som en modern dator.

Datorn Calle länkar till i artikeln ser bara tacky ut enligt mig. Jag gillar cyberpunk men tycker ofta ASUS (med vissa undantag) gör det lite väl vräkigt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av InteIdiot:

Jag ser fram emot tester av lite mer vågade chassin. Kanske Lovingcool LC-998 vore något?

Ser ut att vara inspirerad av corsair graphite series 380t.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Kan vara lite generationsgrej, ja, men inte så att "yngre/P14 gillar bling" bara.

Jag är 40 plus och växte upp på 80-talet, så jag vill gärna ha lite dödskallar, TransFormers-delar och subtila röda LEDs
Fractal Design Define och liknande "kylskåpschassin" har alltid varit fula och tråkiga...

Tågchassit och även "Skon" tycker jag är tuffa och när jag byggde min första PC hade jag väl helst velat ha någon gammal Alienware eller NZXT Demon/Guardian.
Det blev dock Chieftec Dragon, för den kunde man ha som pall XD

Har ett HAF 912 Plus till Filserver-PCn, vilket jag tycker är ganska bra balans mellan lite snyggare chassi och funktion. Till spel-PCN blev det ett ASUS AP201 sist, för den står ändå bakom mina skärmar, så jag ser den knappt, annars hade jag gärna gjort något roligare med den för att blinga. Kanske mer "animekaraktärer och klistermärken/måla, bygga en He-Man-borg som låda" än "RGB/Disko" dock.

https://www.inet.se/produkt/6907145/havn-hs-420-black-doom-th...

Då skulle du nog gilla detta

Visa signatur

Msi X870E Tomahawk
9800X3D
4080 Super
42 LG OledC4

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Fin. Påminner om estetiken från tidigt 1900-tal, men som en modern dator.
<Uppladdad bildlänk>

Datorn Calle länkar till i artikeln ser bara tacky ut enligt mig. Jag gillar cyberpunk men tycker ofta ASUS (med vissa undantag) gör det lite väl vräkigt.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/125445?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvMTI1NDQ1IiwiZmlsdGVycyI6WyJ0PW9yaWdpbmFsIl0sInBhcmFtcyI6W10sImtleSI6ImMyMWRmYzM3MjE5NTZiOTUwODljMDljMjY1MDgyMmJlIn0%3D

Hej!

Asus-chassit på den nedre bilden heter Asus ROG Strix Hyperion GR701. När jag själv letade efter ett bra chassi, så tyckte jag att den såg helt galet anskrämlig ut, så jag sa -"aldrig i livet"! Men efter ett tag började jag studera den på ett ganska djupgående sätt, inte minst när det gäller alla specifikationer mm. Efter ett tag började jag att göra riktigt djupa undersökningar, för ju mer jag läste på om den, desto mer förstod jag att det troligen är ett chassi i absolut högsta byggkvalitet. Utseende kan man alltid diskuttera om alla chassin eftersom det är en smaksak, men byggkvalitet och funktion är någonting helt annat.

Idag äger jag detta chassit och jag måste säga att den faktiskt är så bra som Asus själva påstår....om inte ännu bättre! Den är otroligt bra. Byggkvaliteten är enastående på samtliga punkter, luftcirkulationen och all elektronik likaså. Men den passar definitivt inte alla, för den är mycket stor, mycket tung och alltför dyr för många. Och ja, faktiskt....tom jag tycker nu att den ser snygg ut i verkligheten. Däremot tycker jag fortfarande inte att den ser snygg ut på bild och video.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

I början av 2000 så hade jag en Shuttle XPC SN45G med Athlon XP 2500+ @ 3200+, 1GB DDR, 200GB HDD, Radeon 9800 Pro. Det var busenkelt att LANa med, men där är inte samma möjligheter idag. Jag hade velat bygga nytt igen med sådan formfaktor men det kommer inte riktigt på samma nivå idag. Chassin är lite för stora för min smak och Shuttle har inte lika brett sortiment.

Jonsbo v2 är nära nog att vilja, men ITX moderkorten är så dyra.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch