I dagens samhälle ska i stort sett alla vara tillgängliga, helst dygnet runt, även när de sover. Annars får folk bland annat panik över att personen har skadat sig, eller strular med någon annan. Det är mer hets nu för tiden och jag plus andra gillar det inte. Vi gillar hur det var förr: mer respekt och mer tålamod.
Nu ska typ allt hända nu-nu-nu-nu. Annars får någon typ panik. Och många kräver det absolut bästa av det bästa, och det snyggaste av det snyggaste. Grafiken i spel ska helst vara så verklighetstroget som det bara går, annars spelar inte många det. Såhär har det varit i tiotals år, ända sedan grafiken blev mer och mer avancerad.
Jag SPYR på skiten!! Grafik gör inte spelet! Det är hur spelet är som gör spelet! Plus, spel ska A L D R I G kräva att man ska ha ett konto hos utvecklaren för att kunna spela singleplayer (jag tittar på dig, DOOM Eternal)!
Och nej, jag är inte ett dugg avundsjuk. Vad jag är ute efter, är sånt som fungerar så som de är ämnade till! Jag vill kunna använda mjukvaror för det de är utvecklade för (som till exempel Mumble = VoIP och Jitsi Meet = grupper/konferens), och inte se en jävla massa betalväggar, reklam och annan bloatskit som bara förstör upplevelsen och nöjet!
Såhär såg Discord ut 2016, ett år efter lanseringen:
Det var rent, stilrent, funktionellt, och fokuserade på det som det var ämnat för: VoIP. Inga betalväggar, inga fancy funktioner som håller främst ungdomar glada, inget krav på åldersverifiering, ingen sån skit!
Om teamet bakom Discord inte blev såpass giriga som de blev, och istället fokuserat på att lägga in framtidssäkra lösningar som håller hackers och nyfikna ögon borta från ens data, och som värnar om ens integritet (pratar såklart om främst helvägskryptering), så skulle jag gladeligen fortsätta använda Discord än i dag!
Jag är medveten om att röst- och/eller videosamtal i Discord är skyddade med helvägskryptering (läste en nyhet om det för ett bra tag sen). Men hur kan man bekräfta det? Var i källkoden kan jag se det? Oh, källkoden är stängd. Men hur kan jag då bekräfta att helvägskryptering används i samtalet? Visas ett par ikoner som ska vara samma för alla personer, och som därmed typ bekräftar det hela? Eller tilldelas krypteringsnycklar till varje användare som man sen kan verifiera och även se, precis som i XMPP?
Okej, vidare till min rant.
"Men de måste ju läsa vad som skrivs för att kunna genomföra anmälan". Ja, såklart, men låt då användaren markera det som de vill anmäla och ta en skärmdump, som hen sen skickar till supporten. Nä. Det ska istället "vara så enkelt som möjligt för och anmäla stökiga användare och ta hand om anmälningar". Pytsan! Jag spyr på den skiten också! Noll tänk på säkerhet och integritet. "Vi värnar om din integritet". Nej, så fan heller! Om de skulle tänka efter ett steg till, så skulle ingen dataläcka ske över huvud taget!!
Om ni har läst allt ända hit, gratulerar. Ni har nu fått läsa hur trött jag är på hur världen ser ut i dag, och hur jävla trött jag är på alla dessa onödiga och oansvariga dataläckor! Varje gång jag läser om en dataläcka, ler jag lite och tänker för mig själv, "jag använder främst sånt som jag själv har på min egna server, där jag själv avgör hur datan ska hanteras".