Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Discord utsatt för intrång

Permalänk
Skrivet av myusername:

Jag fick mejl om att jag var drabbad.
Ironiskt nog gällde det endast ett ärende - det ärenden då jag bad dem att radera mitt konto.

Haha

tack för skrattet 🤣

Visa signatur

21:9

Permalänk
Medlem

Borde bli fråga om åtal snart så företag skärper sig, annars kan dom sluta tvinga till sig personuppgifter.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Slaget: Team SweC

Selfhosted ts3 is the way it looks like.
Fyfan asså sjukt stackars alla som blivit bestulna på pass bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Så eftersom ni är så negativa till det vad rekomenderar ni som alternativ?

TS/Ventrilo/Mumble för röstkomunikation är ju mer eller mindre utdött idag och lycka till att försöka konvertera 99% av massan att gå tillbaka till dem istället...

Jag har en Mumble-server som ekar väldigt tomt. Det var svårt för mig att få dit en enda person för några år sen, för hen gillade inte hur Mumble ser ut.

När jag installerade Jitsi Meet vid sidan av Mumble, och samma person testade det, blev det helt plötsligt andra bullar. Vännen går nu gladeligen in i ett samtal med mig där, och minst en av hens vänner är lika inställda som vad min vän är om Jitsi Meet.

"Varför liknar det här Discord så mycket? Löööviing iiiit!" Så var deras kommentarer, det första bokstavligen talat, och det andra ("löving it") är mina egna ord om deras känsla.

Så om ni vill ha tur med att få över vänner och vänners vänner till en alternativ tjänst, istället för Discord, så är det Jitsi Meet som gäller... om ni frågar mig, förstås. Och att man inte behöver något konto, utan bara en länk för att komma in i samtalet, hjälper en hel del.

Det hade dock varit oerhört kul att få snacka med folk i min Mumble-server.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

"Hackarna har dessutom kommit över ett litet antal uppladdade bilder på användares pass, körkort och andra ID-kort. De kommer från användare som har försökt bekräfta sin ålder med Discords automatiska system men fått avslag och sedan har överklagat."

KYC strikes again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Ventrilo/Teamspeak/Mumble exempelvis hade inte möjligheten att kommunicera med folk utan att alla var online samtidigt vilket är massiv bonus för discord.

I min Mumble-server har jag tillåtit andra att skicka meddelanden till vem som helst som är i AFK / Stör ej-kanalen. Så när personen man väntar på är aktiv igen, kan denne läsa allt som har skickats där. Detta behöver såklart finslipas, om man får aviseringar när man är i den kanalen. Men jag kan ju inte testa det förrän man är fler på servern.

Alla meddelanden är kvar, även om man byter kanal. Men historiken försvinner helt så fort man stänger ner mjukvaran, vilket kan ses som en negativ sak ifall någons dator skulle krascha, eller om Windows skulle startas om efter en uppdatering -.-

Men förr fixade man till det genom att skriva igen när personen loggades in igen, eller helt enkelt sa det när personen gick in i kanalen. Förr var det så mycket bättre! Folk hade mer tålamod och typ mindre krav jämfört med nu! Nu tycks folk vara mer bortskämda, vilket jag verkligen inte gillar! Vet att jag inte är ensam om att tycka detta då jag skrev med vän i en annan chattjänst om just detta här om dagen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Så eftersom ni är så negativa till det vad rekomenderar ni som alternativ?

TS/Ventrilo/Mumble för röstkomunikation är ju mer eller mindre utdött idag och lycka till att försöka konvertera 99% av massan att gå tillbaka till dem istället...

säger inte att discord är perfekt fullkomligt hater dess bloatade client t.ex. men finns tyvärr inga andra alternativ då det blivit standarden då det inte kräver att någon faktiskt håller en server eller att behöva hyra en server för funktion.

och åldersidentifiering med bild på ett id som ska skickas över nätet och lagras på nån random server i världen kan jag stå bakom att det är en väldigt dålig idé.

Xfire var ett årtionde före Discord och gjorde i praktiken allt spelrelaterat som Discord gör idag, men utan att det hade ihjäl forumkulturen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Men förr fixade man till det genom att skriva igen när personen loggades in igen, eller helt enkelt sa det när personen gick in i kanalen. Förr var det så mycket bättre! Folk hade mer tålamod och typ mindre krav jämfört med nu! Nu tycks folk vara mer bortskämda, vilket jag verkligen inte gillar!

För mig skulle jag jämföra att behöva vara online för att skicka meddelanden till någon vs. att inte behöva det typ likt skillnaden mellan att skicka ett sms till någon vs. vara tvungen att ringa upp de. Eller typ om det krävdes att någon hade sin email klient igång för att kunna skicka ett email till de. Lika med att kunna ha konversationer med en grupp av folk och någon kan sen logga in efter/mitt i konversationen och se vad som pratades om utan att behöva fyllas in om vad som sagts.

Är väldigt ofta folk bara har begränsad tid till att kolla/svara på en konversation, att man kan göra det när det passar gör att man helt enkelt skriver mycket mer med varann jämfört med att man vet att någon har tiden att lägga full koncentration på det. Plus att kunna hoppa mellan PC/Mobil och få notifications på mobilen om man vill ha det.

Att sen bara kunna hoppa in i voice eller screen share'a i samma ställe man också skriver med någon på utan extra steg gör att man helt enkelt gör det oftare.

För mig låter du lite som nån gammal gubbe som säger "Det var bättre förr innan telefonen fanns, varför ringa när man bara kan vänta med att prata tills man träffar de" eller nå sånt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Säg att man verifierat sin ålder med nåt ID och sen hackas tredjeparten helpdesk/support - borde inte tredjeparten kunna anmälas för brott mot GDPR?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Användare med en högre rank än oss vanliga användare (bland annat moderatorer) får mer än gärna censurera, ta bort ord/meningar, eller ta bort inlägget i sin helhet, om jag gick överstyr. Är beredd på att ta den smällen.

Skrivet av RaidSoft:

För mig skulle jag jämföra att behöva vara online för att skicka meddelanden till någon vs. att inte behöva det typ likt skillnaden mellan att skicka ett sms till någon vs. vara tvungen att ringa upp de. Eller typ om det krävdes att någon hade sin email klient igång för att kunna skicka ett email till de. Lika med att kunna ha konversationer med en grupp av folk och någon kan sen logga in efter/mitt i konversationen och se vad som pratades om utan att behöva fyllas in om vad som sagts.

Är väldigt ofta folk bara har begränsad tid till att kolla/svara på en konversation, att man kan göra det när det passar gör att man helt enkelt skriver mycket mer med varann jämfört med att man vet att någon har tiden att lägga full koncentration på det. Plus att kunna hoppa mellan PC/Mobil och få notifications på mobilen om man vill ha det.

Att sen bara kunna hoppa in i voice eller screen share'a i samma ställe man också skriver med någon på utan extra steg gör att man helt enkelt gör det oftare.

Vi är alla olika och har olika krav på saker och ting.

Skrivet av RaidSoft:

För mig låter du lite som nån gammal gubbe som säger "Det var bättre förr innan telefonen fanns, varför ringa när man bara kan vänta med att prata tills man träffar de" eller nå sånt.

Du har nästan rätt. Jag är en sån där 80-talare som gillar simpliciteten med allt förr. Om man ville nå någon över telefon när hemtelefoner fanns istället för mobiltelefoner ("dum"telefoner ala Nokia 3310 <3) och man inte fick svar, väntade man helt enkelt i kanske någon timme och sen ringde tillbaka i hopp om att personen skulle vara tillgänglig.

Spoilern nedan innehåller en rejäl rant om förr vs. nu, men även om min syn på alla dessa dataläckor.

Ni har blivit varnade. Grova och ibland hårda ord används.

I dagens samhälle ska i stort sett alla vara tillgängliga, helst dygnet runt, även när de sover. Annars får folk bland annat panik över att personen har skadat sig, eller strular med någon annan. Det är mer hets nu för tiden och jag plus andra gillar det inte. Vi gillar hur det var förr: mer respekt och mer tålamod.

Nu ska typ allt hända nu-nu-nu-nu. Annars får någon typ panik. Och många kräver det absolut bästa av det bästa, och det snyggaste av det snyggaste. Grafiken i spel ska helst vara så verklighetstroget som det bara går, annars spelar inte många det. Såhär har det varit i tiotals år, ända sedan grafiken blev mer och mer avancerad.

Jag SPYR på skiten!! Grafik gör inte spelet! Det är hur spelet är som gör spelet! Plus, spel ska A L D R I G kräva att man ska ha ett konto hos utvecklaren för att kunna spela singleplayer (jag tittar på dig, DOOM Eternal)!

Och nej, jag är inte ett dugg avundsjuk. Vad jag är ute efter, är sånt som fungerar så som de är ämnade till! Jag vill kunna använda mjukvaror för det de är utvecklade för (som till exempel Mumble = VoIP och Jitsi Meet = grupper/konferens), och inte se en jävla massa betalväggar, reklam och annan bloatskit som bara förstör upplevelsen och nöjet!

Såhär såg Discord ut 2016, ett år efter lanseringen:

Det var rent, stilrent, funktionellt, och fokuserade på det som det var ämnat för: VoIP. Inga betalväggar, inga fancy funktioner som håller främst ungdomar glada, inget krav på åldersverifiering, ingen sån skit!

Om teamet bakom Discord inte blev såpass giriga som de blev, och istället fokuserat på att lägga in framtidssäkra lösningar som håller hackers och nyfikna ögon borta från ens data, och som värnar om ens integritet (pratar såklart om främst helvägskryptering), så skulle jag gladeligen fortsätta använda Discord än i dag!

Jag är medveten om att röst- och/eller videosamtal i Discord är skyddade med helvägskryptering (läste en nyhet om det för ett bra tag sen). Men hur kan man bekräfta det? Var i källkoden kan jag se det? Oh, källkoden är stängd. Men hur kan jag då bekräfta att helvägskryptering används i samtalet? Visas ett par ikoner som ska vara samma för alla personer, och som därmed typ bekräftar det hela? Eller tilldelas krypteringsnycklar till varje användare som man sen kan verifiera och även se, precis som i XMPP?

Okej, vidare till min rant.

"Men de måste ju läsa vad som skrivs för att kunna genomföra anmälan". Ja, såklart, men låt då användaren markera det som de vill anmäla och ta en skärmdump, som hen sen skickar till supporten. Nä. Det ska istället "vara så enkelt som möjligt för och anmäla stökiga användare och ta hand om anmälningar". Pytsan! Jag spyr på den skiten också! Noll tänk på säkerhet och integritet. "Vi värnar om din integritet". Nej, så fan heller! Om de skulle tänka efter ett steg till, så skulle ingen dataläcka ske över huvud taget!!

Om ni har läst allt ända hit, gratulerar. Ni har nu fått läsa hur trött jag är på hur världen ser ut i dag, och hur jävla trött jag är på alla dessa onödiga och oansvariga dataläckor! Varje gång jag läser om en dataläcka, ler jag lite och tänker för mig själv, "jag använder främst sånt som jag själv har på min egna server, där jag själv avgör hur datan ska hanteras".

Dold text
Skrivet av Näbbdjuret:

Säg att man verifierat sin ålder med nåt ID och sen hackas tredjeparten helpdesk/support - borde inte tredjeparten kunna anmälas för brott mot GDPR?

Man kan alltid skicka in en anmälan till IMY och hoppas på det bästa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag håller definitivt med om att det skulle vara att föredra med öppen källkod/self-host alternativ som fungerar lika bra, då skulle jag byta till det direkt.

Problemet är att de alternativen är inte lika bra att använda, det är alltid mer bök och strul eller begränsningar som gör att de blir mindre attraktiva. Detta resulterar i att folk helt enkelt inte använder de och när folk inte använder de så försvinner hela poängen med de.

Sen att discord skulle börja vara fylld med grejer de säljer en var bara en tidsfråga, det kostar på tok för mycket att driva det som tjänst, saker som att de hostar bilder/filer man klistrar in i chatten eller screen share funktionaliteten gör att det inte kommer vara billigt. Även om jag hatar hur irriterande det är med deras nitro/shop system så kunde det varit betydligt värre med (värre lär det säkert fortsätta bli med tiden med dock tyvärr)

Matrix.org med Element klienten är nog det jag använt som kommit närmast Discord i total funktionalitet, testade det ett tag tillbaks dock och allt bara fungerade rätt dåligt då tyvärr även om de faktiskt försökt. Kanske är dags för en ny testrunda för o se om det gjorts framsteg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Revolt chat är en discord-klon, open source.. men de bytte nyligen till ett jävligt fult namn, stånk eller nåt sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Jag håller definitivt med om att det skulle vara att föredra med öppen källkod/self-host alternativ som fungerar lika bra, då skulle jag byta till det direkt.

Problemet är att de alternativen är inte lika bra att använda, det är alltid mer bök och strul eller begränsningar som gör att de blir mindre attraktiva. Detta resulterar i att folk helt enkelt inte använder de och när folk inte använder de så försvinner hela poängen med de.

Sen att discord skulle börja vara fylld med grejer de säljer en var bara en tidsfråga, det kostar på tok för mycket att driva det som tjänst, saker som att de hostar bilder/filer man klistrar in i chatten eller screen share funktionaliteten gör att det inte kommer vara billigt. Även om jag hatar hur irriterande det är med deras nitro/shop system så kunde det varit betydligt värre med (värre lär det säkert fortsätta bli med tiden med dock tyvärr)

Matrix.org med Element klienten är nog det jag använt som kommit närmast Discord i total funktionalitet, testade det ett tag tillbaks dock och allt bara fungerade rätt dåligt då tyvärr även om de faktiskt försökt. Kanske är dags för en ny testrunda för o se om det gjorts framsteg.

Om du frågar mig, XMPP + Jitsi Meet = Discord-klon uppdelad i 2 olika tjänster. Man kan även göra på följande, lite mer komplicerade sättet: XMPP för chatt och delning av filer, bilder och videos (både privat och grupp), Mumble för VoIP och Jitsi Meet för gruppsamtal med skärmdelning, video och röstning.

Var inte oroliga över att mina exempel låter komplicerade. Man kan skriva in domän.nu/rummets-namn och det rummet är då alltid tillgängligt, om ingen redan är där inne och använder det, kanske till och med aktiverat lobbyn eller lösenordsskyddat rummet. Mer troligt att det skulle hända via Jitsi Meets egna server än när man har mjukvaran självinstallerad i en VPS.

Jag håller med om att alternativa tjänster som har sin källkod öppen för alla, tenderar till att vara ofärdiga med en seg utveckling (jag är själv en seg programmerare för mina tjänster, Serenum och Keizai). Men man måste då tänka på att det är privatpersoner som knackar koden, och de gör det när de har tiden och orken till detta under deras fritid. När man tänker på detta, förväntar man sig inget mer än att utvecklingen tenderar att ta längre tid än när ett stort företag med tiotals personer samlade på ett och samma ställe, planerar och kodar tillsammans - samtidigt.

Matrix har jag gett upp sen länge tillbaka. Vilt exempel är att du är inte tillåten att ta bort dina egna grupper. Så var det i alla fall förr, vet ej om det har ändrats. Jag föredrar det första jag skrev (XMPP + Jitsi Meet) tills folk vill använda Mumble igen. Då föredrar jag det andra användningsalternativet.

Skrivet av VinterSolen:

Revolt chat är en discord-klon, open source.. men de bytte nyligen till ett jävligt fult namn, stånk eller nåt sånt

De heter nu för tiden Stoat och när du säger det högt, låter det inte så illa. Första gången jag fick veta om detta också. Har alltid använt app.revolt.chat, men får ändra det. stoat.chat/login ser mycket fräschare ut! Nu är det mer som Discord. Dock gillar jag inte pratbubblor, så ändrade till ett mer kompakt chattutseende.

Men i övrigt. Prose finns, och det använder sig av XMPP och funkar som en klient till protokollet. Alla med ett XMPP-konto (som mig för min egna chatt, Airikr Chat (kolla signaturen)) kan logga in på Prose.

Spacebar finns också, och sägs (åtminstone för något år sen) vara mer utvecklad än Revo... ahem, Stoat. Det finns fler alternativ: Flotilla, Quiet, Adapt, Valour, med flera.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Mycket sådana här intrång överallt. Har själv beställt en nas från qnap som haft lite bekymmer med bland annat ransomware(säkert fixat nu) men synology håller på att döda av sin privata kundbas så de får man sky som pesten(missa funktionalitet utan deras HDD(fanns förr), plockar bor avkodning från enheter som klarar och har haft det mm).

Gissa om qnapen kommer bli permablockad från nätet i i routern omgående

Hoppas de som fått sina identiteter stulna med tanke på att de skickat bilder på sina ID'n och dylikt inte råkar illa ut.

Öppna inte upp den till världen och använd VPN för att nå din server när du är utanför ditt LAN. Använd WG-easy så är det väldigt enkelt att sätta upp wireguard.

Visa signatur

i5 4670k 4 GHz | Asus GeForce GTX 780 DirectCU II 3 GB | Msi Z87-G43 | Kingston ddr 3 8GB | Crucial 120 GB SSD | WD Blue 2 TB | seagate firecuda 2 TB SSHD
Dell u2412M
Corsair k70 RGB Cherry MX Brown | Corsair Void RGB USB 7.1
Logitech G502 Proteus Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av RikudouGoku:

Öppna inte upp den till världen och använd VPN för att nå din server när du är utanför ditt LAN. Använd WG-easy så är det väldigt enkelt att sätta upp wireguard.

Har redan kikat på videos på YT för att göra den säkrare, den bör komma till helgen. Haft synology förut som dessvärre började förstöra mina diskar(ja den brände alla styrkort/io kort på alla diskar jag stoppade i).
Qnap verkar lite mer avancerade och men ger också fler möjligheter så jag kikar runt lite så jag vet vad jag ska göra, risken är att jag kanske blockar den i routern så den inte får vara med och leka alls på nätet.
Är alla tips jag får och hittar väldigt bra så kanske den kan få vara på nätet ändå, det kan ju vara trevligt att nå den från nätet men inget super krav just nu.

Tack för tipset alla sätt att göra den säkrare är bra!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16