Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Windows 11 25H2 ute nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Jag uppfattar att det börjar uppstå ett växande motstånd mot LTSC-rekommendationer både i detta forum men även annorstädes.

Ja, kanske; jag uppdaterade min HTPC till Win 10 LTSC (det är en äldre AMD FX-6300 utan behov av Win 11 alls egentligen), mest för skojs skull, och dotterns Win 10 Bootcamp på hennes äldre Macbook Pro lade jag också över till LTSC (var tvungen att installera Win 10 av äldre snitt först och sedan installera LTSC över den) eftersom den datorn bara har bootcamp till vissa spel och Win 11 stöds ändå inte. Än så länge inga som helst problem att köra LTSC, för mig, fast vi får se kanske.

Men barnens speldator i vardagsrummet (också en äldre härk) tänker jag prova vanliga Win 10 Pro med ESU på; dels "bjuder" ju MS på extra uppgraderingar i (minst) ett år nu, dels behöver den knappast ändå support längre än ESU erbjuder, 2032 eller vad nu LTSC kan sträcka sig till är datorn pensionerad sedan länge ändå.

Tror många egentligen klarar sig bra med ESU snarare än LTSC, enklare också är det ju. Det KAN skita sig rejält när man ska installera LTSC över Win 10 och med tanke på hur folk (inte) gör säkerhetskopior så...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Exempel Microsoft:
[...] ta bort användarnas inställningar när de väljer fel (t.ex. minimerar reklamvisandet/datainsamlandet), osv.

Ok, när och var har detta hänt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slacker2:

Uppgraderade med Rufus till 25H2 förra veckan. Såg nu att en preliminär uppgradering fanns att installera i Windows Update. Det betyder nog att uppgraderingarna kommer att fungera framöver.

Man brukar behöva trixa lite igen för att installera nya stora releaser (23H2, 24H2, etc.) om man kringgår systemkraven. Vanliga uppdateringar brukar dock fungera precis som vanligt, som du märkt.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slacker2:

Uppgraderade med Rufus till 25H2 förra veckan. Såg nu att en preliminär uppgradering fanns att installera i Windows Update. Det betyder nog att uppgraderingarna kommer att fungera framöver.

Alla uppdateringar förutom den stora XXH2 uppdateringen kommer fungera som vanligt. Den stora uppdateringen kommer inte installeras utan du måste göra uppgraderingen manuellt med rufus och som du gjorde nu när det kommer ut en ny XXH2 version

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Alla uppdateringar förutom den stora XXH2 uppdateringen kommer fungera som vanligt. Den stora uppdateringen kommer inte installeras utan du måste göra uppgraderingen manuellt med rufus och som du gjorde nu när det kommer ut en ny XXH2 version

Gäller det även 24H2 -> 25H2? Har fått känslan av att just 25H2 är mer som en kumulativ uppdatering, medan äldre versioner just krävt en "in-place-upgrade".

Har generellt dålig koll på Windows 11 och lever bitvis i det förgångna med 10:an

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Gäller det även 24H2 -> 25H2? Har fått känslan av att just 25H2 är mer som en kumulativ uppdatering, medan äldre versioner just krävt en "in-place-upgrade".

Har generellt dålig koll på Windows 11 och lever bitvis i det förgångna med 10:an

Vad jag vet gäller det alla stora uppdateringar. Det var samma förra året, hade man installerat alla uppdateringar på 23H2 så var det en extremt liten uppdatering till 24H2, men icke officiella datorer fick fortfarande inte 24H2 via Windows Update så jag räknar med att det är samma i år

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ok, när och var har detta hänt?

Många gånger i samband med automatiserade uppgraderingar mellan versioner aka "feature updates"?

Du får det att låta som att detta fenomen är något hittepå som ingen någonsin varit med om, vilket låter helt verklighetsfrånvänt med tanke på hur det skett om och om igen under många års tid i verkligheten.

Stötte på ett sådant exempel bara för några dagar sedan (tidigare i tråden):

Skrivet av evil penguin:

Förhoppningsvis gäller detta inte när man bara applicerar "enablement package" genom Windows Update...

...men jag körde in 25H2 via upgrade assistant (dvs den gör en helautomatiserad uppgradering istället) på en maskin för att se hur det verkar.
Suck, en massa fulspel IGEN. Den behåller ju på pappret alla inställningar... utom de som Microsoft tycker är viktiga för sin business och därför byter åt dig. Så standardwebbläsare Edge, osv.

Suck, varför kan ni inte bara respektera användarens inställningar? Vad är det för jävla fel på er där borta i Redmond?

(Ja, jag vet väl egentligen svaret, någon där borta har kommit fram till att de flesta användarna kommer ge upp om ni bara trakasserar dem tillräckligt, och då tjänar ni aningen mer pengar.)

Utöver just webbläsarinställningen (tydligast ur ett användarperspektiv) så hade O&O Shutup10++ (verktyg som automatiserar en hög med relevanta inställningar) även ett dussintal av "sina" inställningar som revertats.
(Det senare är ju helt "normalt" vid en feature update... men helt fel)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Många gånger i samband med automatiserade uppgraderingar mellan versioner aka "feature updates"?

Du får det att låta som att detta fenomen är något hittepå som ingen någonsin varit med om, vilket låter helt verklighetsfrånvänt med tanke på hur det skett om och om igen under många års tid i verkligheten.

Stötte på ett sådant exempel bara för några dagar sedan (tidigare i tråden):

Utöver just webbläsarinställningen (tydligast ur ett användarperspektiv) så hade O&O Shutup10++ (verktyg som automatiserar en hög med relevanta inställningar) även ett dussintal av "sina" inställningar som revertats.
(Det senare är ju helt "normalt" vid en feature update... men helt fel)

Hur märkte du av webbläsarändringen? Eller snarare vart såg du det? För mig har den, mig veterligen inte ändrat/återställt den till Edge vid någon uppgradering. Drog igång en uppgradering nu via upgrade assistant, så får vi se vad som händer för mig

Edit: För mig vill inte upgrade assistant alls, får bara detta felmeddelande

La till lite information efter att ha försökt uppgradera
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hur märkte du av webbläsarändringen? Eller snarare vart såg du det? För mig har den, mig veterligen inte ändrat/återställt den till Edge vid någon uppgradering. Drog igång en uppgradering nu via upgrade assistant, så får vi se vad som händer för mig

Jag märkte att alla andra program (inte bara vissa av Microsofts dito som ignorerar användarens inställningar) plötsligt börjat öppna http(s)-länkar i Edge. Jag öppnade då "Settings/Default apps/By link type" och där stod Edge mycket riktigt inställt, vilket ej varit fallet tidigare.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag märkte att alla andra program (inte bara vissa av Microsofts dito som ignorerar användarens inställningar) plötsligt börjat öppna http(s)-länkar i Edge. Jag öppnade då "Settings/Default apps/By link type" och där stod Edge mycket riktigt inställt, vilket ej varit fallet tidigare.

Ok, får kolla hur det är där efter min uppgradering, se dock min edit för just nu får jag bara error när jag försöker via upgrade assistant. Ska se om uppdateringen kommer via Windows Update ikväll. Kan dock inte minnas att något sånt skett för mig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ok, får kolla hur det är där efter min uppgradering, se dock min edit för just nu får jag bara error när jag försöker via upgrade assistant. Ska se om uppdateringen kommer via Windows Update ikväll. Kan dock inte minnas att något sånt skett för mig

Ok.

Om det sker via Windows Update är förutsättningarna *sannolikt* annorlunda (som jag noterade i det citerade inlägget).
Dvs "enablement package" vs "automated in-place upgrade".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ok.

Om det sker via Windows Update är förutsättningarna *sannolikt* annorlunda (som jag noterade i det citerade inlägget).
Dvs "enablement package" vs "automated in-place upgrade".

Jag har gjort en blandning av både uppgradering via Windows Update, men några år har jag gjort via ISO fil och gjort uppgradering via det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har gjort en blandning av både uppgradering via Windows Update, men några år har jag gjort via ISO fil och gjort uppgradering via det

Om vi pratar historiska versionsuppgraderingar så har ju Microsoft använt olika strategier vid olika tidpunkter för sina "feature updates" i Windows Update.
I början (då menar jag tidigt Win10 och många år framåt) var det väl alltid "in-place upgrade" som startades via WU. Detta med ett "enablement package" är väl relativt nytt för en strategi där den föregående versionen i princip fått alla komponenterna redan tidigare och att allt bara ska aktiveras.

Och nej, just att byta webbläsare har inte hänt varje gång det varit in-place upgrade utan uppfattas som ett nytt knep, därav min bestörthet att detta skedde nu. Men att det rent allmänt återställs inställningar som de inte gillar är ju normen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Men att det rent allmänt återställs inställningar som de inte gillar är ju normen.

Normen? Det skedde typ 16H1 alltså första uppgraderingen med Windows 10 för mig, annars har inte allmänna inställningar återställts för mig, iallafall inte de jag stängt av och det är bland annat dessa 3

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Du får det att låta som att detta fenomen är något hittepå som ingen någonsin varit med om,

Det låter jag vara din tolkning.

Jag var uppriktigt nyfiken eftersom det finns alldeles för många såna ”oförklarliga förändringar i programvara” som är skit bakom tangentbordet, så var intresserad av ett konkret exempel då jag inte spontant kunde komma på någon sån ”förlorad inställning”.

Det kan såklart lika gärna bero på att jag inte har letat efter eller inte känt till, därför kändes det än mer relevant att ta reda på vad det skulle vara.

Att programvara KAN nollställas tror jag inte är något vana användare tvivlar på heller, skulle säga att jag brukar slå en koll i många fall, men kanske inte lika mycket med Windows-funktioner jag inte direkt märker av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det låter jag vara din tolkning.

Jag var uppriktigt nyfiken eftersom det finns alldeles för många såna ”oförklarliga förändringar i programvara” som är skit bakom tangentbordet, så var intresserad av ett konkret exempel då jag inte spontant kunde komma på någon sån ”förlorad inställning”.

Det kan såklart lika gärna bero på att jag inte har letat efter eller inte känt till, därför kändes det än mer relevant att ta reda på vad det skulle vara.

Att programvara KAN nollställas tror jag inte är något van användare tvivlar på heller, skulle säga att jag brukar slå en koll i många fall, men kanske inte lika mycket med Windows-funktioner jag inte direkt märker av.

Ok, då ber jag om ursäkt för vad jag felaktigt läste mellan raderna. 👍

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ok, då ber jag om ursäkt för vad jag felaktigt läste mellan raderna. 👍

Det är helt lugnt.

Jag kan säkert framstå som någon vit riddare för Microsoft i vissa trådar, det kommer sig vanligen av en trötthet av vad jag upplever som ett rutinartat gnäll på allt och ingenting som Microsoft gör eller påstås göra, i fall där det faktiskt inte finns någon substans.

Delvis handlar det nog också om att acceptera tanken att Windows aldrig kommer bli perfekt anpassningsbart, samt att inställningar i tillämpbara fall alltid kommer default:a till grejer som direkt eller indirekt gynnar Microsoft. Jag menar; MS kommer aldrig ändra något för att fem eller femtio Sweclockers-användare skriver sura inlägg, däremot kanske vi användare kan verka mer upplysande om såna grejer så att tröskeln sänks för dem som bryr sig om, vill kontrollera, eller modifiera de inställningarna.

Det är ingen specifik kritik mot dig heller.