Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Ny gamingdator

Hej, sitter och filar på en ny dator då den gamla håller på att säcka ihop. Är själv inte insatt men har frågat vänner som är mer kunniga än jag och vi kom fram till det här. Skulle helst plocka ihop allting på Inet för bekvämlighetens skull men är öppen för att beställa från andra källor. Siktar på att kunna spela saker som Marvel Rivals, Baldur's Gate 3, moddat Skyrim, etc. på 1440p. Är det overkill eller bra framtidssäkrat? Något jag kan ändra för att få lite billigare? Något som sticker ut? Tack på förhand för alla tips!

Permalänk
Medlem

Kanske ett annat chassi eller extra chassifläktar kunde vara en mindre uppgradering, se till att alla komponenter får det svalt och hjälper till att hålla nere fläktljudet.
Du kan nog maxa de spelen på 1440p med en 9070 XT, men priset är ingen skillnad nu så du kan lika gott ha kvar 5070 Ti.

Permalänk
Medlem

Fast 9070xt finns ju för 6990 just nu så riktigt samma pris är det ju inte. Ca likvärdig rasterprestanda för mer än 1500 mindre. iofs lite sämre upscaling och raytracing så båda är väl ok val. Jag personligen hade kört amd med denna prisskillnad. Finns vettiga b850 moderkort för nästan samma pris som detta exempleivis asus tuf gaming plus wifi, kanske nått att överväga. Kolla att ram och moderkort du väljer passar ihop på qvl lista. Sen vet jag inte varför du behöver en 4tb hdd men det kanske du gör?

Permalänk
Medlem

9070 utan xt finns också för 6002 kronor just nu och rätt kapabelt i 1440p. Inte alls dumt för det priset. Det är dock klart sämre än 9070xt och 5070ti men funkar absolut om priset är en issue. Samma med 7800x3d. Sämre än det du har men fortfarande rätt bra om man vill hålla nere priset. Föreslår dock 9070xt/5070ti och att behålla 9800x3d om det inte knäcker budget. Du sparar absolut på att köpa delar från olika ställen om du ändå ska bygga själv.

Permalänk
Medlem

jag kör 9070 utan xt och det hanterar Baldurs gate 3 i 5k utan problem. över 100 fps.
Jag hade valt 9070XT före 5070TI ifall du vill ligga kvar i den nivån.

Permalänk
Medlem

Ser nu att 9070 verkar sålt slut för det priset. Bör gärna skilja uppåt 15% i pris annars är xt varianten bättre deal.