Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Aggressivare påminnelser om att uppgradera Windows 10

Permalänk
Medlem

Mja, förr var det ju vanligt att varje nytt Windows, eller servicepack, krävde flera gånger mer RAM, flera gånger snabbare CPU etc för att inte helt haverera, men det har man ju lite grand vant sig av med i och med Windows 7. Jag tycker nog att min dator borde klara Windows rätt bra. Trots att den är gammal. Det som gör filhanteraren så seg är väl delvis att nätverksenheter (som jag har flera) och flera enheter överlag slöar ner rejält. Det är iaf mitt intryck. Win 10 är mycket rappare i UI. Win 11 känns lite som att sitta i en webläsare.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Eller varför inte ta och flytta runt alla tangenter på ett standard QWERTY tangentbord vart annat år bara för att det blir något nytt och ser annorlunda ut! Det gamla är gammalt så nytt måste vara bättre, eller?

haha, inser du vilket exempel du tog?! Just tangentbordslayout är ett arv från Hedenhös då man designade för att inte teckenarmarna på skrivmaskinen skulle slå i varandra. En layout som inte är anpassad för att skriva effektivt. Där skulle det verkligen behövts ett skifte från det gamla till det nya. Har kört Dvorak (Svorak) i ca 20 år och det är ett lyft faktiskt. Synd att det ännu inte finns officiellt Svorak-stöd i Windows, finns ju Dvorak och andra språk men inte för Svenska. Finns ju som tur är tredjepartslösning på det som jag t om lyckades installera på jobbet. Tack Liket!

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ah, ok. Dock så kanske det är jobbet som konfigurerat det. Mitt Office 2019 tvingar inte mig använda OneDrive om jag inte vill

Det är väl dock över 6 år gammal mjukvara nu som även släpptes innan Windows 11

Så här ser det ut för mig på jobbet i Office 365 (fast även med flera SharePoint-länkar och annat jag inte vill ha):

Där måste du välja "Browse" för att komma åt den vanliga fildialogen

Även Outlook är smått påstridigt ang. att skicka alla bilagor via OneDrive framför vanliga bilagor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det är väl dock över 6 år gammal mjukvara nu som även släpptes innan Windows 11

Så här ser det ut för mig på jobbet i Office 365 (fast även med flera SharePoint-länkar och annat jag inte vill ha):
https://www.officetooltips.com/images/tips/121_365/1.png

Där måste du välja "Browse" för att komma åt den vanliga fildialogen

Även Outlook är smått påstridigt ang. att skicka alla bilagor via OneDrive framför vanliga bilagor.

Jag skulle inte kalla det där att tvinga använda OneDrive. Du har ju alla valmöjligheter där. Så där ser det också ut i Office 2019. Finns ju This PC också, vad gör den då?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

haha, inser du vilket exempel du tog?! Just tangentbordslayout är ett arv från Hedenhös då man designade för att inte teckenarmarna på skrivmaskinen skulle slå i varandra. En layout som inte är anpassad för att skriva effektivt.

Väl medveten om det. Men poängen kvarstår - det är inte vettigt att ändra på något som fungerat bra ett par decenier bara för att...

Och definitift inte vettigt att ändra samt ta bort features som de gjort i W11 Start meny (började redan med W8) och taskbar bara för att någon nyexaminerad design snubbe får för sig att det ser nice ut!

Citat:

Där skulle det verkligen behövts ett skifte från det gamla till det nya.

Skulle gärna vilja läsa/se/höra reaktionerna om Microsoft fick för sig att inför en egen ny "modern" tangentbordslayout i W12 och att det inte gick att ändra tillbaks till QWERTY eller annan layout.

Tror knappast majoriteten användare reagerat med "ahh inga problem, bara att lära sig nytt och alla som inte tycker så är bakåtsträvare".

Citat:

Har kört Dvorak (Svorak) i ca 20 år och det är ett lyft faktiskt.

Sist jag provade Dvorak var nån gång på sent 80-tal men gick snabbt tillbaks till QWERTY så gav det nog inte en ärlig chans.

Permalänk
Medlem

Vansinnigt

Jag har suttit på Windows 11 länge, men det är fullständigt onödigt av Microsoft att tvinga användare att skaffa ny hårdvara bara för att kunna köra det nya OS:et. Skillnaderna mellan ett uppdaterat Windows 10 och Windows 11 är egentligen så små att det inte ens är lönt med ett sådant steg. De flesta som använder en Windows-dator hemma gör det mest för att surfa och betala räkningar.

Mest eländigt blir det för äldre som har vant sig vid en viss dator och ett visst OS. För dem innebär kraven en onödig stress i en vardag där de redan har fullt upp med sin hälsa. De tvingas i praktiken köpa en ny dator istället för en gravsten. För mig betyder det dessutom att jag förväntas hjälpa dessa personer helt ideellt.

En annan aspekt är att fullt fungerande hårdvara blir till e-waste. För 20 år sedan fanns det kanske ett skäl att uppgradera för att spara energi, men så är det inte längre. Tvärtom har både datorer och mobiler blivit nedlusade med onödiga funktioner som i sig förbrukar mer energi än nödvändigt.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Skulle gärna vilja läsa/se/höra reaktionerna om Microsoft fick för sig att inför en egen ny "modern" tangentbordslayout i W12 och att det inte gick att ändra tillbaks till QWERTY eller annan layout.

Tror knappast majoriteten användare reagerat med "ahh inga problem, bara att lära sig nytt och alla som inte tycker så är bakåtsträvare".

Det skulle inte bli så populärt. Kräver ju anpassad hårdvara också. Eller så får de skicka med en instruktion över hur man ska modda sitt tangentbord

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal dator och har inte på något sätt råd att uppdatera till ny, trist att MS gör såhär.
Använder bara datorn till surf o div annat likn. Tycker inte på nåt sätt den känns slö ännu heller..
Enligt MS
Har jag äldst dator härinne eller ?

Min : https://valid.x86.fr/satxse

-VV-

Visa signatur

Ett Trafikskadat miffo som älskar provocera

Permalänk
Medlem
Skrivet av vykan:

Har jag äldst dator härinne eller ?

Min : https://valid.x86.fr/satxse

-VV-

För att svara på din fråga, nej. Min dator som jag kör Windows 11 insider preview programmet på har CPU och annan hårdvara från 2012

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Min fru och två ungar har för gamla datorer. Kommer nog att hjälpa en av dom p.g.a. väl gammal dator. Annars får det gå så länge det går. Själv fick jag W11 mot min vilja. Trillade in som en vanlig uppdatering. Hade jag fått välja hade jag behållit W10. Från W2.7 till W3 fick man ju en avsevärd förbättring. W2000 var också ett lyft. W8 var en pina. Dom anställda på Microsoft måste ha för lite att göra eftersom det kommer helt onödiga förändringar.

Permalänk
Medlem

Morsan har det här problemet... känns inte aktuellt att köpa ny dator kanske. Men undrar om ett tredjeparts antivirus (Eset Nod32) skulle vara något skydd mot eventuella nya säkerhetshål som kanske dyker upp?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Yamato:

Morsan har det här problemet... känns inte aktuellt att köpa ny dator kanske. Men undrar om ett tredjeparts antivirus (Eset Nod32) skulle vara något skydd mot eventuella nya säkerhetshål som kanske dyker upp?

Vill du skydda andra, håll din dator uppgraderad.
Vill du skydda dig själv, skaffa en bra backuplösning.

Vad du ska ha är versionerade backuper som datorn själv inte kan förstöra. Det kan vara så enkelt som ett backupprogram som skriver till en av två diskar som du regelbundet roterar mellan. Om du hellre betalar en relativt låg kostnad regelbundet än lägger ut en klumpsumma, finns tjänster som Backblaze.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Windows 10 Version 22H2 har support i minst 1 år till genom "gratis" ESU. Windows Defender i 10:an får också uppdateringar i ~3 år till.

Dock är det smart att säkra upp Windows 10 genom att begränsa in- och utgående trafik.

Mina personliga favoriter är simplewall samt Firewall App Blocker:
https://www.sordum.org/8125/firewall-app-blocker-fab-v1-9/

Finns sällan något skäl till att "alla" appar ska ha tillgång till Internet. Bättre att låsa upp efter hand ifall något inte fungerar.

Det dolda Administrator-kontot är förhoppningsvis inaktiverat och din mamma bör vara vanlig användare med standardrättigheter.

Själv har jag även blockerat så att inte exe-filer är körbara direkt från temp-kataloger, men det är tyvärr svårare att åstadkomma utan Group Policies.

Som antivirus och antimalware så är Bitdefender Free samt Malwarebytes (MBAM) mina gotos.

Glöm dock inte bort routern, vilket kanske är det viktigaste skyddet i hemmet.

Glöm inte heller bort att säkra upp webbläsaren, då det är fönstret mot Internet för många. Kör med Waterfox själv som anses vara ett av de bättre alternativen just nu (tillsammans med Brave).