Permalänk
Medlem

Asus P4P800 vs Albatron 865PE Pro II

undrar jag om någon har några kommentarar angående moderkorten i rubriken. vad som är bra, dåligt osv.

Visa signatur

System 1: Intel i5 4670K || 8gb Ram || Asus 7970 Matrix Platinum || Corsair TX650w || Samsung T220

Permalänk

Macci(legend) har fått upp sitt albatron till 365FSB !!!
alltså typ 4200Mhz med sin 2.4C

båda verkar vara bra kort med mycket features. albatron har lite låg Vcore för klockning dock 1.6 tror jag max ligger på.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

lol, han måste ha j*vla fin kylning till både cpu och nb

Permalänk

Kväveis...

Permalänk

en vattenkylning + TEC hade han på. 36W peltier

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Tror du blir nöjd vilket kort du än väljer. Om jag valde idag skulle jag förmodligen välja Albatronen pga CSA Lan och bättre inbyggt ljudchip.

Permalänk
Medlem

Jag skulle lätt välja Albatronet. Asus kan ta sig i mumindalen med sina äckliga priser.

Visa signatur

Dator 1: Mac Mini M4
Dator 2: 7800X3D, 64GB, 9070XT
Dator 3: Macbook Pro M1
Dator 4: Dell XPS 9500, i7 10750H, 32GB, 1050Ti

Permalänk
Medlem

Asus är alltid ett säkert köp.. men som maw säger, du blir nog nöjd med vilket du än väljer. Det är två mycket bra kort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hentai-san
Jag skulle lätt välja Albatronet. Asus kan ta sig i mumindalen med sina äckliga priser.

Iofs så är detta asus kort billigare än Albatron.

Visa signatur

Antec P182 - XFX nForce 780i - C2D E8400 @ 3,0Ghz - OCZ XTC DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x2GB - Gainwad GeForce 8800GT GS 1024Mb - Thermalright Ultra-120e

Permalänk

Hentai-san har VÄLDIGT fasta åsikter då det gäller Albatrons nya mobo och ADATA PC4000minnen. Finns ingen anledning att ens starta en diskussion ang. dessa produkter.

Jag tycker iofs inte heller att ASUS är överdrivet kvalitetssäkert trots priset. Jag skulle kanske satsa på ABIT eller Epox (4PCA3+ rev 2.0).

Permalänk
Medlem

lunaspice: Bara att starta en diskussion med mig, jag ändrar mig om ni kommer med bra argument, men än så länge så har jag inte hittat några bättre grejor.
Som jag vet t.ex om alla Albatronets problem och har därför kollat in 4PCA3+ men kommer inte köpa det om inte rev2.0 kommer strax.

Dirt666: Även om det är lite billigare så är det inte lika mycket extras på det och i mina ögon mindre för pengarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hentai-san: Vad är det man får med för extras på albatron kortet som är så mycket bättre än dom på asus kortet?

Visa signatur

Antec P182 - XFX nForce 780i - C2D E8400 @ 3,0Ghz - OCZ XTC DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x2GB - Gainwad GeForce 8800GT GS 1024Mb - Thermalright Ultra-120e

Permalänk
Medlem

Tja... allt, kolla in dem lite snabbt så får du se. CSA-lan, p-ata raid, ICH5R, firewire, bra inbyggt ljudkort. Det är ganska viktiga saker, iaf för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hentai-san så då tycker du att jag skall ändra min beställning ? har noll koll på mobos till P4 så all hjälp är mer än välkommen

Visa signatur

System 1: Intel i5 4670K || 8gb Ram || Asus 7970 Matrix Platinum || Corsair TX650w || Samsung T220

Permalänk
Medlem

Ska du klocka och du känner att du inte har behov av alla extragrejor så ska du ta ett IS7, det är ett bra kort, vill du klocka med features så är IC7-G bra. Personligen så har jag väldigt svårt för Asus senaste kort och kollar hellre på Abit/Epox/Albatron. Epox 4PCA3+ är ett grymt kort men det lider av vissa barnsjukdomar nu som måste fixas.

Visa signatur

Permalänk

Jag hoppas VERKLIGEN att dessa barnsjukdomar inte har drabbat mitt kort. På onsdag hämtar jag ut det och på torsdag kommer ni få veta hur det funkar (om det funkar). Jag håller tummarna 24/7...please do the same?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hentai-san
Tja... allt, kolla in dem lite snabbt så får du se. CSA-lan, p-ata raid, ICH5R, firewire, bra inbyggt ljudkort. Det är ganska viktiga saker, iaf för mig.

Hmm, det är möjligen inte så att du förväxlar P4P800D med P4C800D? För P4P800D har PATA Raid, ICH5R och Firewire.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maw
Hmm, det är möjligen inte så att du förväxlar P4P800D med P4C800D? För P4P800D har PATA Raid, ICH5R och Firewire.

Jo, det gjorde jag... faan! Ledsen boys, det där kortet är ganska så mycket bättre. NOg det vettigaste Asuskortet iaf. Men i valet mellan Asus och Albatron så väljer jag personligen Albatron.

lunaspice: Jag håller tummarna! Hoppas det funkar fint.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm, hört bra om båda korten så jag gick på Asus har alldrig haft problem med deras kort tidigare men jag har inga erfarenheter av P4 mobos så alla tipps är välkommna. bara jag ändrar orderna senast onsdag så är det lungt.

tacksam för all hjälp

//W1z

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft ett Albatron, mycket p.g.a. namnet som får mig att tänka på ett barnprogram som gick på TV när jag var liten med en Pelikan som sprang runt och skrek. Fråga mig inte hur jag kopplar saker o ting, min psykolog har ännu inte listat ut det.

Men Asus har jag haft ett par kort och de har fungerat utmärkt. Stabila, klockar ganska bra och vissa av dem är prisvärda (om man inte går efter deras DELUX paket). Beställde själv ett Asus P4P800 idag tillsammans med en massa annat skit. Det enda anmärkningsvärda jag kan komma på är att ljudkortet till Asus P4PE var skit, sprakade och lät förskräckligt. Men eftersom jag ändå har ett bra ljudkort så var det en bagatell.

Värt att veta är att jag inte är en benchkruncher som kollar PC Mark scores dagarna i ända, jag använder min dator.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem

Tog och kasta om lite i beställningen nu, och ändrade Till ett

Albatron PX865PE Pro II I865P 4DDR-DIMM 5PCI SATA Raid Firewire GB-LAN 8ch-Audio Socket478 ATX

istället för ett

Asus P4P800 DELUXE I865PE 4DDR-DIMM 5PCI SATA Raid FireWire GB-LAN Audio Socket478 ATX

nu vankas det middag i köket

//W1z

Visa signatur

Permalänk

Hentai-san, idag gäller det. HÅLL TUMMARNA NU FÖR BÖVELN!!!! Ska hämta ut prylarna senare idag...ååååh. Min mage är FUBAR kan ni räkna med.

Ska bli intressant och se om jag har fått rev. 1.0 eller 1.2....

Permalänk
Medlem

JAG HÅLLER TUMMARNA TILLS DE BLIR BLÅ!!! Snälla säg att du fått ett superfint mobo som visar att det enbart är amerika-nissarna som får fel på sina!

Jag vill ha ett 4PCA3+!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hentai-san: det går att beställa 4pca3+ rev 2 ifrån sbsdata nu. leveranstiden ligger på ca 3-5 dagar. beställde själv ett sådant igår

Permalänk
Medlem

Lunaspice

hur gick det ????

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cocaine
Hentai-san: det går att beställa 4pca3+ rev 2 ifrån sbsdata nu. leveranstiden ligger på ca 3-5 dagar. beställde själv ett sådant igår

Berätta hur det är. Jag har nämligen ett Albatron på ingående men det kan avbeställas. Jag har dock hört taskiga rykten om att det klockar dåligt, därför tror jag att mitt Albatron kommer för att stanna.

Pyton: Han fick samma problem som alla andra tyvärr. LAN:et funkade inte

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad skiljer Albatronet och Abit IS7-G åt? Lägger min beställning vilken dag som helst på en processor, moderkort och minne och jag vill ha stabila grejer.
Brorsans Albatron PX845PE Pro II har skött sig fint och ett Albatron kan vara intressant.

Mr Hentai: Är det din farsa som är rörknakare?

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Tja, Albatronet har bättre lull-lull men det är sämre på klockning eftersom det inte klarar lika hög v-core (max 1,6V). Det har också IDE-RAID, annars är de ganska lika.

Scalp: Jupp det är han. Men varför undrar du? Har jag fått en hemlig beundrare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hentai: OK... kör nog på ett ABIT, gillar att klocka

Bodde i Laxå förut...

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lunaspice
Kväveis...

Kväveis?
Menar du flytande kväve eller dry ice?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oC MasteR Jay
en vattenkylning + TEC hade han på. 36W peltier

36W låter lite lite...

Visa signatur

EVE-Online: MMOG defined.

Permalänk
Citat:

36W låter lite lite...

cascades mjo men det är bara en nordbrygga som ska kylas med den och inte en processor.

Visa signatur