Permalänk
Medlem

B&W Mac G3

Jag åkte till Halmstad på Brainwash den 19 september 2025 och träffade BrainDrain Crew och kompisar.
Har varit på nästan alla BD lan genom åren som besökare eller Crew.

Dom hade lagt ut en Mac till skänkes på sin Brain Drain Retro Lan Discord så den paxade jag då igen annan verkade intresserad.

Det var en donation från @anemic en B&W Macintosh G3.
Även @necrodude ville donera en Mac men jag hade bara plats för en, there can only be one!

Själv donerade jag en recapad C64 med diverse tillbehör till @anemic så anntar att igen sparade någon plats 😆
Tror den var populär för folk kom dit med egna band och laddade.
Själv fick jag igång ett från 1987, helt otroligt!

Men med min C64 donerad hade jag plats för en dator som jag satt och dreglade över i datorsalen när man gick i skolan.
Det var inget annat än en Blue and White Power Macintosh G3 från 1999!
Tog bara 26 år men nu äger jag en!

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Härlig nostalgi Hade själv en imac g3 när jag var liten(samma blå färg) med tillhörande mus och tangentbord. Använde den fram till kanske 2005? Men sen åkte den tyvärr till tippen. Morsan hade en likadan g3 dock som den du länkade, där brändes det många cd-skivor

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Fint jobb med restaureringen!

Permalänk
Medlem

Riktigt roligt att du kunde städa upp maskinen och göra den i ordning! Gillar den bäst helt utan plasten dock, blir riktigt tuff.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Entusiast

Riktigt mysigt galleri!

Permalänk
Redaktion
Skribent

Sån nostalgikick, tack för delningen! Hade en sån ett par år kring 2000. Påminner mig om den gamla silverfärgade PowerMac G4 jag skaffade efter den och som jag överklockade från 400 till 450 MHz genom att skära på moderkortet med skalpell för att bryta kopplingen till en resistor och därigenom ändra multipeln (typ som kan ses här men brutalmetoden eftersom jag inte kunde löda). Grymt nervöst vid första starten efter, men det gick bra och den var märkbart snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Härlig nostalgi Hade själv en imac g3 när jag var liten(samma blå färg) med tillhörande mus och tangentbord. Använde den fram till kanske 2005? Men sen åkte den tyvärr till tippen. Morsan hade en likadan g3 dock som den du länkade, där brändes det många cd-skivor

Jag hade inte råd med med en mac, ens en iMac så det blev en K6-2 450.
Macarna runt millennieskiftet var bland dom snyggare och dom coolaste då dom gick att uppgradera rätt hårt med.

Skrivet av Tuomaz:

Fint jobb med restaureringen!

Tack!

Skrivet av anemic:

Riktigt roligt att du kunde städa upp maskinen och göra den i ordning! Gillar den bäst helt utan plasten dock, blir riktigt tuff.

Mjo plåten var i fint skick så ser rätt cool ut halvnaken med, sexig hårdvara

Skrivet av Necrodude:

Riktigt mysigt galleri!

Tupperware for men är ren mys XD

Skrivet av alundberg:

Sån nostalgikick, tack för delningen! Hade en sån ett par år kring 2000. Påminner mig om den gamla silverfärgade PowerMac G4 jag skaffade efter den och som jag överklockade från 400 till 450 MHz genom att skära på moderkortet med skalpell för att bryta kopplingen till en resistor och därigenom ändra multipeln (typ som kan ses här men brutalmetoden eftersom jag inte kunde löda). Grymt nervöst vid första starten efter, men det gick bra och den var märkbart snabbare.

Har silverfärgade G4:an från 1999 också, kom med en 350Mhz cpu men jag har tagit en 867Mhz G4 jag fick av en tysk kille från en senare 2001 Quicksilver och moddat den från 133Mhz bus till 100Mhz bus genom att flytta resistorer med varmluftstationen.
Så den går med 8x multipel.
Får dessutom 2Mb L3 cache på den istället för 1Mb L2 som 350 hade.
Lådan är som sagt 1999 orginal dock är HDD bur, fläkt hållare och handtag och fötter från en 2001 G4:a då det ger mer plats för större CPU kylare med CPU upgrades sedan ser den bättre ut med dom senare "glas" fötterna.

Den är rätt hårt moddad, var mer moddad med SATA kort osv ett tag men kör bara SATA till ide adapter nu och ett GeForce 3 ti200 för PC hw moddat till GeForce 3 och med Mac bios.
Kör modern ATX nätdel i den, Voodoo2 12MB, 2GB ram och en 120GB Intel 520 SSD.

Funderat på att göra ett galleri på den med, se vad jag har för bilder men jag gjorde en helt YT serie på den för många år sedan.

Permalänk
Medlem

Så äckligt fräscht!

Permalänk
Medlem

En B&W. De kan väl köra i princip alla versioner av Rhapsody?
Definitivt något att utforska!

Permalänk
Medlem

Hittade alltid dom här burkarna på lokala bibloteken, så nostalgiskt att se!

Permalänk
Medlem

snyggt! är stort fan av G3/G4, har ett par i källaren för att någon gång kunna göra detta https://www.tonymacx86.com/threads/power-mac-g4-stormtrooper-...

Permalänk
Medlem

Hah, ja, vi har ju bubblat om Macen i discorden, men alltid kul att få alla detaljer

En ganska lustig grej med de där prison electronics-Macarna är att man först tyckte de var skitballa när de kom, äntligen nåt som inte var sunkbeige, sen kroknade man på dem till spyfärdighetens gräns efter att ha sett dem som rekvisita på exakt alla homestylade mäklarfoton och sådant under fem års tid eller så, för att de återigen ska ha blivit balla nu när en sådan Mac är aktuell för första gången på mycket länge

Här var förresten Kaputnik redan snott när jag reggade mig, så fick freestyla och korta av det lite. Apropå kondingen där alltså. Kaputnik på Swec är någon annan som säkert inte hänger i discorden

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

snyggt! är stort fan av G3/G4, har ett par i källaren för att någon gång kunna göra detta https://www.tonymacx86.com/threads/power-mac-g4-stormtrooper-...

<Uppladdad bildlänk>

Mins den moddade lådan faktiskt.

Skrivet av kaput:

Hah, ja, vi har ju bubblat om Macen i discorden, men alltid kul att få alla detaljer

En ganska lustig grej med de där prison electronics-Macarna är att man först tyckte de var skitballa när de kom, äntligen nåt som inte var sunkbeige, sen kroknade man på dem till spyfärdighetens gräns efter att ha sett dem som rekvisita på exakt alla homestylade mäklarfoton och sådant under fem års tid eller så, för att de återigen ska ha blivit balla nu när en sådan Mac är aktuell för första gången på mycket länge

Här var förresten Kaputnik redan snott när jag reggade mig, så fick freestyla och korta av det lite. Apropå kondingen där alltså. Kaputnik på Swec är någon annan som säkert inte hänger i discorden

Fixat rätt nick nu, hade helt klart för mig du hade samma nick här för jag ser dig i forumet hela tiden. Men tror det är ett klassiskt fall av att hjärnan ser vad hjärnan förväntar sig.
Det eller så är det "The Mandela Effect"! XD

Permalänk
Medlem

Kul med retrohårdvara - kan tyvärr inte samla för mkt pga platsbrist men har en 486a liggandes med nån sorts CPU adapter vill jag minnas som ger 100mhz istället för 33 Har noll minne av hur det funkar men det sitter som en smörgås typ en krets över kretsen. Kanske överklockar?

Satt länge på den datorn som barn och hade tom 10mbit bredband kopplat till den (BBB), en ISA nic med Ethernet och Windows 98, var nog på gränsen till vad maskinen klarade av men det gick! Började med Windows 3.11 när jag fick burken

Maskinen efter det var en celeron 800 med rivs tnt 2 - där snackar vi stort hopp, delta force flöt på bra 😍

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm