Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Boomers verkar ju inte fatta vad som är AI-genererat och inte.

Exempel på skit som ofta dyker upp på facebook: En bild på ett ledset barn, "ingen sa grattis till mig på min föderlsedag [sic]".
10.000 boomers skickar hjärtan i kommentarerna.

Själva definitionen av en Boomer är väl att man har Facebook?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Själva definitionen av en Boomer är väl att man har Facebook?

Det är få boomers relativt andra åldersgrupper på Facebook faktiskt, men det kan ju bero på att det är färre av dem på internet. Det är väl deras populäraste community gissar jag.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Det är få boomers relativt andra åldersgrupper på Facebook faktiskt, men det kan ju bero på att det är färre av dem på internet. Det är väl deras populäraste community gissar jag.

Kan erkänna att jag inte haft överdrivet stor koll på sociala mediar men jag satt just och läste Internetsiftelsens rapport från september:

https://svenskarnaochinternet.se/app/uploads/2025/09/internet...

Det verkar som om Facebook är rätt vanligt bland 70- 00-talister.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Exempel på skit som ofta dyker upp på facebook: En bild på ett ledset barn, "ingen sa grattis till mig på min föderlsedag [sic]".

Mycket kan man klaga på gruppen boomers och även Generation X. Det allra värsta är att de snart går i pension och vem ska då göra …………?
Jag är inte så mycket för att peka ut åldergrupper, jag ser liknanden problem hos de alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

Kan erkänna att jag inte haft överdrivet stor koll på sociala mediar men jag satt just och läste Internetsiftelsens rapport från september:

https://svenskarnaochinternet.se/app/uploads/2025/09/internet...

Det verkar som om Facebook är rätt vanligt bland 70- 00-talister.
<Uppladdad bildlänk>

Okej, så gen x (som jag själv) och millenials då? Men jag har märkt i min bekantskapskrets (släktingar m.fl.) att om boomers (mina föräldrars generation) håller på med sociala medier så är Facebook en av dom vanligaste, men det kan ju givetvis vara olika. Själv håller jag inte på med det alls, om man inte räknar in forum, som detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Mycket kan man klaga på gruppen boomers och även Generation X. Det allra värsta är att de snart går i pension och vem ska då göra …………?
Jag är inte så mycket för att peka ut åldergrupper, jag ser liknanden problem hos de alla.

Det ligger dock sanning i det, i alla fall enligt denna studien och finns säkert mer om man orkar leta

https://scholar.google.com/scholar?hl=sv&as_sdt=0%2C5&q=boome...

Citat:

AI-generated content, particularly artificially generated image data, presents a fascinating challenge as it blurs the line between reality and fabrication in digital media. This study explores the ability of different age groups to distinguish between real and AI-generated images, using a custom model based on Stable Diffusion to create personalized synthetic images of the same individual. Participants (N = 112) showed an overall accuracy of 87.01%, with younger individuals outperforming older ones in both detection accuracy and confidence.

Men inte så att man ogillar en åldersgrupp för att man pekar ut något de är sämre på.

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Hur vet du att de är boomers? Har du kollat födelseår för alla 10000?
Och, på vilket sätt är det ett gubbgnäll?

(Vilket det här är)

Visa signatur

Debian, bara Debian, Debian överallt

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Hur vet du att de är boomers? Har du kollat födelseår för alla 10000?
Och, på vilket sätt är det ett gubbgnäll?

(Vilket det här är)

Gubbgnäll, är det inte att man får gnälla på gubbar? 😉

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Gubbgnäll, är det inte att man får gnälla på gubbar? 😉

Nix, det är vi gubbar (och gummor) som får gnälla på allt. Ungdomar med fördomar hålle sig undan!

Visa signatur

Debian, bara Debian, Debian överallt

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Nix, det är vi gubbar (och gummor) som får gnälla på allt. Ungdomar med fördomar hålle sig undan!

Klart som tusan det är gubbgnäll att gnälla på andra gubbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Aaargh dessa jävla vägbyggen. Det som orsakar mig förseningar fick jag nu veta är ytterligare 2 månader försenat.

Jag förstår inte vad det är som händer. 95% av tiden står det still/tomt, klart det blir förseningar då.

Och det är ju alltid såhär. Det kan omöjligen bli så mycket ”problem med personal” eller ”förseningar av material”. Det måste ju ligga i att dom har extremt dålig planering.

Bygger har pågått sen typ maj. 6 månader nu. Jag sitter minst 10 min kö per dag pga avspärrningarna som stoppar upp trafiken. Räkna 5 månaders resor med semestern avdraget, det blir 1500 minuter, eller 25 timmar av mitt liv som denna skiten har kostat mig.

Trafikverket och dess entreprenörer måste börja planera sina jobb mer effektivt.
1) spärra av
2) jobba (minst) 8-17, mån-fredag nonstop tills det är klart
3) färdigt, avspärrningar bort

På oavanstående sätt minimerar man ju störningar och förseningar.

Men dom verkar tycka det är helt rimligt att spärra av i 6 månader för att utföra typ 2 månaders effektivt arbete! Gah!

Jag skulle inte ha en enda kund i mitt yrke om jag rullade på det sättet.

Haha, nu måste jag gnälla av mig apropå detta!

På vår medelstora väg, där också en busslinje passerar, i Stockholms innerstad så skulle något göras. Halva vägen spärrades av med betongsuggor mm, tillfälliga trafikljus för att släppa förbi trafik osv. Sedan tog det nästan en månad innan man började jobba. WTF? Har man noll respekt för boende och arbetande i området som ska ta sig förbi avspärrningen? Bussen var aldrig i tid. Sedan kaos när arbetet uppenbart var sent, det blev vinter, snö, plogvallar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

På vår medelstora väg, där också en busslinje passerar, i Stockholms innerstad så skulle något göras. Halva vägen spärrades av med betongsuggor mm, tillfälliga trafikljus för att släppa förbi trafik osv. Sedan tog det nästan en månad innan man började jobba. WTF? Har man noll respekt för boende och arbetande i området som ska ta sig förbi avspärrningen? Bussen var aldrig i tid. Sedan kaos när arbetet uppenbart var sent, det blev vinter, snö, plogvallar..

Trodde man lärt sig... för många år sen spärrade man av halva (gamla) vägen mellan Södertälje och Järna, strax före industrisemestern. Det var på en ganska lång sträcka i en backe med skymd sikt. Några veckor efter att semestern tog slut så tog man bort avspärrningen utan att göra något arbete alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Haha ja men det är ju exakt det här jag menar. Det är ju mer regel än undantag. Det är klart att har man noll ork och förmåga att planera så måste man ju helt enkelt ha marginaler mellan momenten istället.

Grejen är att såvida inte folk sitter och fikar nånstans, så vore det väl bättre att bara göra klart på ett ställe åt gången?

Har man 3 jobb på 6 månader, så är det väl bättre att köra 2+2+2 månader så att jobben blir klart på kortast tid?
Men nej, istället verkar man ju gilla att påbörja 3 jobb samtidigt och hålla alla 3 arbetsplatser avspärrade i 6 månader för att maximera irritation hos dom drabbade…

Permalänk
Medlem

Det har länge varit en trend, inte minst på SVT att ha en trailer om vad som kommer i programmet när programmet sen startar? Jag menar, jag har valt att börja titta på t.ex. en dokumentär men det första man får se är en lång jävla trailer på uppemot tre minuterr om vad som kommer i programmet?! Ok att man har en egen trailer för att berätta om vad den innehåller för att locka folk att titta, men att ha det i själva programmet innan programmet man bestämt sig för att titta på faktiskt börjar? Behöver de fylla ut tiden på nåt sätt eller vad är poängen med detta meningslösa slöseri med tid? Eller nån slags tiktoksammanfattning för folk som inte har så lång "attention span"

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Och här, kära gubbar o gummor, har vi en blivande heroinist... ungdomar...
#vartÄrVärldenPåVäg
https://www.norran.se/insandare/artikel/ungdomar-behover-ener...

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Haha ja men det är ju exakt det här jag menar. Det är ju mer regel än undantag. Det är klart att har man noll ork och förmåga att planera så måste man ju helt enkelt ha marginaler mellan momenten istället.

Grejen är att såvida inte folk sitter och fikar nånstans, så vore det väl bättre att bara göra klart på ett ställe åt gången?

Har man 3 jobb på 6 månader, så är det väl bättre att köra 2+2+2 månader så att jobben blir klart på kortast tid?
Men nej, istället verkar man ju gilla att påbörja 3 jobb samtidigt och hålla alla 3 arbetsplatser avspärrade i 6 månader för att maximera irritation hos dom drabbade…

Min gissning är att det är billigare att hyra i grävaren 3 gånger för då betalar du bara för 2 veckors jobb i taget, än ha den stand-by. Så om grävaren är på ett annat jobb som kanske drar över så står arbetet stilla. Men det kostar inget för ingen är ju där och jobbar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Det har länge varit en trend, inte minst på SVT att ha en trailer om vad som kommer i programmet när programmet sen startar? Jag menar, jag har valt att börja titta på t.ex. en dokumentär men det första man får se är en lång jävla trailer på uppemot tre minuterr om vad som kommer i programmet?! Ok att man har en egen trailer för att berätta om vad den innehåller för att locka folk att titta, men att ha det i själva programmet innan programmet man bestämt sig för att titta på faktiskt börjar? Behöver de fylla ut tiden på nåt sätt eller vad är poängen med detta meningslösa slöseri med tid? Eller nån slags tiktoksammanfattning för folk som inte har så lång "attention span"

Ja, det har varit lite standardformatet för TV i västvärlden sedan 15 år tillbaka minst. Särskilt om det är någon form av reality.

Orkade inte leta fram något från mitt eget arkiv så jag lät chatGPT sammanfatta det:

En kommersiell timme reality-tv är normalt 42–44 minuter innehåll + 16–18 minuter reklam.

Standardstruktur (kan variera något beroende på kanal och land):

1. Cold open (1–2 min) – kort dramatisk teaser inför vad som kommer.

2. Titel/vinjett (0,5 min) – programnamn, musik, etablering.

3. Act 1 (8–10 min) – introduktion av deltagare, mål, konflikt etableras.

4. Reklamblock 1

5. Act 2 (8–10 min) – första del av tävling, uppdrag eller drama.

6. Reklamblock 2

7. Act 3 (8–10 min) – upptrappning, twist eller hinder.

8. Reklamblock 3

9. Act 4 (8–10 min) – upplösning, resultat, cliffhanger inför nästa avsnitt.

10. Outro/tag (0,5–1 min) – förhandsvisning av nästa avsnitt eller credits.

Är det SVT så tar du helt enkelt bort reklamen. Strukturen är typ densamma. Det är t.o.m. så att kanalerna har ganska tydliga upplägg hur dom vill ha det och kommunicerar det med produktionsbolagen. Ska man ha en chans att leverera innehåll följer man mallen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

I närheten där jag bor, på huvudleden, så byggde de ett rödljus i korsningen (så sidovägarna kunde komma in), de smällde upp avspärrningar, sänkte hastigheten till 30 (skyltat 70 normalt sett), spärrade av ena av två körfält där det fanns 2 fält, så svängande fick trängas med de som skulle rakt fram.

De började inte göra något på 3 månader, sedan började de 200 jävla meter från korsningen i några veckor innan de ens var i närheten av korsningen. Det hela tog ett halvår innan det var färdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

de kan nog fakturera de 3 jobben över dessa 6 månader, så 3x6 fakturor, istället för 3x2 fakturor..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Tittar man mycjket på youtube som jag gör, så ser man samma skit, videon börjar med 1 minute "kommer i videon"-skit, sedan börjar videon..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Och här, kära gubbar o gummor, har vi en blivande heroinist... ungdomar...
#vartÄrVärldenPåVäg
https://www.norran.se/insandare/artikel/ungdomar-behover-ener...

Ungdomen borde dricka kaffe, det är billigare och nyttigare, har bättre effekt också sannolikt vad gäller piggheten.

Dessutom innehåller ju "energidryck" sällan någon vidare energi, så om ungdomarna måste ha just energi borde de sluta köpa fusksockervarianter och välja fullsockeralternstiv. Våldsamt överpris på energilösa "energidrycker".

Visa signatur

ASUS TUF B760, i5 14600K, 32GB RAM, RX 570, 4K Samsung u24e590, ASM1064 4xSATA PCIe, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sequoia, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
HTPC: ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580@1080p, Win 10 ESU
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10 LTSC; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Tandläkarbesök idag, en vanlig undersökning vilket resulterade i två anmärkningar.
Tandsten ska skrapas bort av hygienist och en fyllning har tydligen försvunnit. Fyllningen sätts gissningsvis tillbaka av en läkare.

Detta leder då inte till ett utan två återbesök då vårdinrättningen inte kan samordna personal att göra ingreppen vid ett och samma tillfälle. Suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klatten:

Tandläkarbesök idag, en vanlig undersökning vilket resulterade i två anmärkningar.
Tandsten ska skrapas bort av hygienist och en fyllning har tydligen försvunnit. Fyllningen sätts gissningsvis tillbaka av en läkare.

Detta leder då inte till ett utan två återbesök då vårdinrättningen inte kan samordna personal att göra ingreppen vid ett och samma tillfälle. Suck.

Hände mig tidigare i år, en fyllning gick sönder. Jag kontaktade FTV om detta och kallades. Två månader dit. Väl på plats upplyste de mig att jag skulle undersökas eftersom jag hade bytt FTV (jag hade flyttat). Någon ny fyllning blev det inte, det tog ytterligare två månader. 🤦🏼‍♂️

Permalänk
Medlem

En liten favorit i repris, men det är verkligen typiskt gubbgnäll.

Det rör det här med att butikerna börjar tidigare och tidigare med vissa säsongsvaror. Såg lussekatter (flera varianter dessutom) redan förra veckan (eller om det var ännu tidigare). Julmust började man med ännu tidigare. Såg även nån butik som redan tjuvstartat lite med black friday och kallar det black season.

Tycker det är lite tråkigt att man måste luckra upp det som gör dessa grejer speciella. Ofta så blir det en urvattnad variant (black friday t.ex.) som följd också. Visst, man behöver inte köpa, men jag tycker iallafall att det är lite tråkig trend. Låt det vara speciellt.

Permalänk
Medlem

Efter att ha gnällt på värmen i somras så är det nu dags att vända blad.
Satfläsk vad kallt det ska vara nu då !!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Det rör det här med att butikerna börjar tidigare och tidigare med vissa säsongsvaror. Såg lussekatter (flera varianter dessutom) redan förra veckan (eller om det var ännu tidigare). Julmust började man med ännu tidigare. Såg även nån butik som redan tjuvstartat lite med black friday och kallar det black season.

Tycker det är lite tråkigt att man måste luckra upp det som gör dessa grejer speciella. Ofta så blir det en urvattnad variant (black friday t.ex.) som följd också. Visst, man behöver inte köpa, men jag tycker iallafall att det är lite tråkig trend. Låt det vara speciellt.

Juleskum på Coop redan för nån vecka sen haha

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Skrivet av Libra-75:

Jag tycker lite motsatsen i matbutiker och ser det lite som kunderna styr. Att vissa butiker började med lussekatter för någon månad sedan och kunder köpte dem som galningar, ja då vill dessa kunder ha lussekatter.

När det gäller rea så gillade jag hur det var för över 20år sedan, butiker hade det ena och andra på rea. Man kunde göra riktiga fynd, idag är det mer ordning och reda. Det är bra för butikens ekonomi, men inte för mig som kund som inte längre gör dessa väldigt bra fynd.

Sedan gillar jag ej återkommande rea, det finns två saker jag funderar på att köpa. Inget superdyrt eller speciellt, jag vet dessa produkter har återkommande reor. Så vad gör jag, jo jag väntar på denna rea vilket egentligen inte är bra för någon (butik eller mig).

*edit*
Exempel på rea för. Butiker hade många kablar och adaptrar och de ville rensa rent, de kunde sätta samma styckpris på alla. Vi som kände till dessa kablar och adaptrar kunde då göra riktiga fynd. Lite samma med verktyg huller och buller i en låda där allt reades ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Rusta drog fram julpyntet förra månaden typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker lite motsatsen i matbutiker och ser det lite som kunderna styr. Att vissa butiker började med lussekatter för någon månad sedan och kunder köpte dem som galningar, ja då vill dessa kunder ha lussekatter.

Fast det mesta som säljs som "lussekatter" är egentligen bara jäst deg med gul färg, finns ingen saffran i dem, speciellt inte i dem du får för 5-a st eller på macken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Efter att ha gnällt på värmen i somras så är det nu dags att vända blad.
Satfläsk vad kallt det ska vara nu då !!

Visst är det underbart att stå o skrapa rutorna på bilen vid 6:30 tiden på morgonen igen, som vi har längtat 😒