Permalänk

Fel på min router eller fiberdosan

Hej

Hela helgen har nätet varit väldigt svajigt. Så kontaktade Bahnhof idag. Sitter med Bahnhof 100Mbit fiber via Pingdays (Öresundskraft) stadsnät. Dom hittade inget fel. Bad mig dra en kabel från fiberdosan direkt till datorn, långsamt även då. Ändrade då tillbaka so det ska vara. Sen fungerar nätet i kanske en timme sen dör nätet igen. WAN lampan lyser ej då.
Kan det vara min äldre router eller kan det vara fiberdosan ?
Tänker att min router inte kan påverka att WAN lampan släcks ?
Tp- link Archer C-3200 heter min router.

Så just nu fungerar det inte igen, men funkade i ca en timme innan. Är ingen höjdare på detta så behöver hjälp.
Mobilen visar full täckning men WiFi går över till 5G.
Tv har jag via kabel. Så både WiFi o trådat så fungerar det dåligt i perioder.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av andersgog:

Hej

Hela helgen har nätet varit väldigt svajigt. Så kontaktade Bahnhof idag. Sitter med Bahnhof 100Mbit fiber via Pingdays (Öresundskraft) stadsnät. Dom hittade inget fel. Bad mig dra en kabel från fiberdosan direkt till datorn, långsamt även då. Ändrade då tillbaka so det ska vara. Sen fungerar nätet i kanske en timme sen dör nätet igen. WAN lampan lyser ej då.
Kan det vara min äldre router eller kan det vara fiberdosan ?
Tänker att min router inte kan påverka att WAN lampan släcks ?
Tp- link Archer C-3200 heter min router.

Så just nu fungerar det inte igen, men funkade i ca en timme innan. Är ingen höjdare på detta så behöver hjälp.
Mobilen visar full täckning men WiFi går över till 5G.
Tv har jag via kabel. Så både WiFi o trådat så fungerar det dåligt i perioder.

Är allt rätt kopplat, inga klienter direkt i tjänstefördelaren utan allt anslutet på routerna lansida ? (inte heller tvn)
vad menar du med "Mobilen visar full täckning men WiFi går över till 5G" wifi kan inte gå över till 5G men mobilen kan använda 5G nätet och wifi kan använda 5 GHz bandet så förtydliga vad du menar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

När WAN lampan dör på CPEn("fiberdosan") dör även andra lampor så som power eller lan också på CPEn? För om så är fallet så är nog din CPE på sitt andetag för det låter som att din CPE är verkligen gammal om det är en 100 mbit länk. Om däremot power lampan eller lan lampa lyser fortfarande när WAN dör så kan det vara något med fibern eller fibermodulerna i antingen i din CPE eller switchen på andra sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madmax:

När WAN lampan dör på CPEn("fiberdosan") dör även andra lampor så som power eller lan också på CPEn? För om så är fallet så är nog din CPE på sitt andetag för det låter som att din CPE är verkligen gammal om det är en 100 mbit länk. Om däremot power lampan eller lan lampa lyser fortfarande när WAN dör så kan det vara något med fibern eller fibermodulerna i antingen i din CPE eller switchen på andra sidan.

Jag tolkar det som hen betalar för 100 mbit av sin leverantör, inte nödvändigtvis att CPEn bara klarar 100. Men jag tycker din slutsats verkar logisk att den kanske inte mår så bra. Dålig strömförsörjning kanske?

Försök få dit en tekniker.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk

God morgon alla som skall lysa gör det fast WAN slutar. Sen drar jag strömmen på den. Och sen fungerar den igen. Hur länge är olika. Min router är ju gammal men frågan är om den är boven, för den påverkar väll inte WAN på fiberdosan?
Har 100/100 lina för 329kr. Min mobil går över till 5G, förmodligen när WAN strular.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

God morgon alla som skall lysa gör det fast WAN slutar. Sen drar jag strömmen på den. Och sen fungerar den igen. Hur länge är olika. Min router är ju gammal men frågan är om den är boven, för den påverkar väll inte WAN på fiberdosan?
Har 100/100 lina för 329kr. Min mobil går över till 5G, förmodligen när WAN strular.

Om du testade utan router men även då hade problem, vilket du skriver att du gjorde, så är det självklart inte routern som är problemet. Då är det endera hos leverantören eller hos CPEn.

Så ligg på hos leverantören och säg att det inte är på din sida och dom får skicka en tekniker.
Samt läs vad @mrqaffe skrev en gång till och följ hans råd.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk

Har ej ändrat någon koppling, utan i fredags började det strula helt plötsligt.

Permalänk
Medlem

Låter lite typiskt som ett DHCP problem ifrån ISP håll med en publik IP som enheterna i hemmet slåss om att få nyttja. Bara för att dubbelkolla det mest uppenbara; men du har en router mellan fiberdosan och lokala enheter eller switch?

Permalänk

En router i mellan har jag.

Permalänk
Medlem

Ta gärna en bild på hur allt är kopplat så kan vi utesluta det isåfall

Permalänk

Fick precis ett mejl av Bahnhof att jag skulle godkänna att "om "dom skickade tekniker var det ok.
Så vi får se.

Permalänk

Teknikern var här idag och bytte ut CPEn idag. Än så länge har det funkat som det ska, så hoppas att det ska förbli så.
Har ändå tänkt byta ut routern, då den är gammal, o sista firmware är från 2016.

Tack för hjälpen alla som svarade