12V-2x6-kabel smälte i 9070 XT

Permalänk
Melding Plague

12V-2x6-kabel smälte i 9070 XT

Det är inte bara Nvidia-kort som kan drabbas av problem med den nya kontakten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Måste vara väldigt dåligt inkopplad kontakt? kanske lite för våldsam kabeldragning, visst har kortet strömkontakten ”inne i kylflänsen” som innebär att kabeln drar åt sidan på kontakten

Visa signatur

ASUS GTX 1080, i7 4790k, 16GB DDR3 @ 2133mhz

Permalänk
Medlem

ouf.. haha fick samma kort förra veckan till min nya dator.. var super noga med att få kontakten i botten så får väl hoppas de inte börjar brinna..

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Sapphire RX9070XT nitro+ | Sapphire B850m nitro+ | 32GB 6000mhz | Kingston KC3000 | 1TB 860 QVO | Corsair SF850 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxen123:

Måste vara väldigt dåligt inkopplad kontakt? kanske lite för våldsam kabeldragning, visst har kortet strömkontakten ”inne i kylflänsen” som innebär att kabeln drar åt sidan på kontakten

https://www.sapphiretech.com/en/consumer/nitro-radeon-rx-9070...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Dåliga kablar finns väl också.
Altså, individuella exemplar - precis som allt annat som tillverkas

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Kontakten ifrån helvetet!

Faktumet att den är standardiserad, visar på att inkompetensen är stor även inom standardorgan.

Den skulle aldrig blivit en standard!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Inte bara Nvidia som har Multi Flame Generation

Har man husdjur, barn eller ägodelar man värderar bör man undvika denna kontakt.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Misstänker adaptern i det här fallet. "Molex to SATA, lose all your data" sa vi när det begav sig, och det är väl lite samma här - adaptrarna är hopknackade i nåt garage i Shenzhen med produktionstoleranser som inte riktigt uppfyller specen.

Men visst är det en skitkontakt som bör undvikas.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Varför använde dem den kontakten när det varit så mycket problem med den sedan tidigare? Har dem inte internet? De borde kunnat se alla ramaskri om Nvidas problem när de införde denna kontakten. Och det är väl nuförtiden väldigt tydligt vad problemen är med dem och hur man borde åtgärda dem...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Ser han/hon/hen för övrigt inte ut att ha monterat moderkortet utan distanser i chassit? Vilket i så fall kan tyda på andra missar vid montering av t.ex. kabeln in i grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Finns bilder där.

Svårt å säga till 100% men vet att jag kikade på bilder av 9070 med samma kontakt innan och då såg det ut som dom körde nvidia korkade variant där alla stift går till samma koppar plan.

Folk och tillverkarna verkar fortfarande ha svårt att föstå att även 10mohm skillnad mellan kablar kan leda till enorma skillnader i ström genom en kabel och därmed stift relativt övriga stift och kablar.

Derbuer demonstrerade det med majoriteten av ström som gick genom 2 ledera med mer än 2x vad standarden ska klara på en av hans kablar.

Och varför vi inte haft grafikkort med smälta kontakter i stor utsträckning tidigare är för att grafikkort upp till RTX3090TI faktiskt inte hade alla stift på en kontakt till samma plan eller så hade man flera kontakter likt gamla 6 och 8 pins standarden och balanserade mellan dom.
Desutom har 6 och 8 pins kontakterna MYCKET mer säkerhetsmarginal, 80% eller så.

RTX3090TI delar upp kontakten i 3st virtuella kontakter där två pins har sitt egna kopparplan och grafikkortet kan se hur mycket ström som går genom paren.
Därför 3090TI inte eldar kontakter även om den fundamentalt är samma som dagens 16 pin minus 4 sens pinnarna då.
Problemet stoppas innan skadan kan ske så att säga.

4000 seriens och framåt har ett kopparplan för alla pins så kortet bryr sig inte om strömmen förses över en ledare eller alla 6 ledare.
På 3090TI kan du maximalt förlora 3 ledare, en per par men rätt osannolikt.
FE korten är väst med sin vertikala kontakt på 5000 serien, går inte ens att designa in skydd på ett sånt kretskort när stiften redan är en homogen bit koppar i kontakten.

Går man ännu lägre tillbaks i tiden så kunde nvidias kort lastbalansera genom att bestämma varifrån en del av kortet skulle få sin ström.
Gjordes med mosfets,
Så var nån kontakt inklusive PCI-E sloten hårt belastad men nån annan kontakt inte det så kan man balansera om.

Dagens grafikkort med 12V-2x6 och 12VHPWR har INGEN lastbalansering, nej ASUS modell som MÄTER gör just bara det, MÄTER, stoppar inte ett skit från att brinna upp. Troligen för att hålla sig inom standarder och inte reta Nvidia för mycket.

Varför denna kontakt inte är lastbalanserad på AMD kort beror nog kanske på att det inte verkar vara en del av standarden sedan när det kommer till Nvidia så har ju Partnertillverkare utryckt sådan oro att dom i princip gör saker så som nvidia gör det mest för att inte riskera Nvidias vrede. Dom är rädda helt enkelt.
Nvidia godkänner alla designer även partnerkort innan dom säljs, och ingen vill förlora sin GPU allokering.

Men som sagt varför AMD kort kommer med samma kontakt och samma design problem kan man undra men troligen så standarden ser ut och man kör väl på av ren vana kan man misstänka.

Kontakten i sig har ju använts i andra branscher i sin ursprungliga 12 stifts form men från vad jag kan se går inget där över 300W med 12V.
Kombinera nu upp till 600W med 10% säkerhetsmarginal till ca 660W och INGEN lastbalansering så finns det i princip inga marginaler för fel.

Ohms lag är inte snäll mot kontakter om den skiljer så lite som 10mhom mellan kablarna när man pratar strömmar om 50A eller mer.
Mycket mer ström kommer gå genom dom med lägst resistans och då krävs det lastbalansering för att lösa det problemet eller så gör man en kontakt med EN stor ledare för 12V och en för GND.
Flera ledare är ett problem i sig med valet av kontakt, inte bara avsaknad av lastbalansering.
Man kunde valt bort lastbalansering om det inte fans nåt att balansera, alltså en tvåpolig kontakt.

Men jag har i princip gett upp att Tillverkarna som Nvidia kommer ta sitt ansvar, Konsumenterna skyller på användarfel, inga säkerhetsorganisationer utfärdar förbud mot kontakten eller kräver ändring av standarden för att göra skiten säker.
Man vet varför skiten brinner, man vet vad man kan göra åt det, ändå görs inget.

Skit samma, blir IGP för mig när denna skräp kontakt är enda valet, Ryzen AI tror jag så kan GPU tillverkarna behålla sina överprisade eldsvådor.

Permalänk
Medlem

Kommer hålla mig till grafikkort utan denna kontakt.

Kör nu med ett asus 9070xt tuf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

https://www.techpowerup.com/review/sapphire-radeon-rx-9070-xt-nitro/images/front.jpg
https://www.techpowerup.com/review/sapphire-radeon-rx-9070-xt-nitro/images/back.jpg

Finns bilder där.

Svårt å säga till 100% men vet att jag kikade på bilder av 9070 med samma kontakt innan och då såg det ut som dom körde nvidia korkade variant där alla stift går till samma koppar plan.

Folk och tillverkarna verkar fortfarande ha svårt att föstå att även 10mohm skillnad mellan kablar kan leda till enorma skillnader i ström genom en kabel och därmed stift relativt övriga stift och kablar.

Derbuer demonstrerade det med majoriteten av ström som gick genom 2 ledera med mer än 2x vad standarden ska klara på en av hans kablar.

Och varför vi inte haft grafikkort med smälta kontakter i stor utsträckning tidigare är för att grafikkort upp till RTX3090 faktiskt inte hade alla stift på en kontakt till samma plan eller så hade man flera kontakter likt gamla 6 och 8 pins standarden och balanserade mellan dom.
Desutom har 6 och 8 pins kontakterna MYCKET mer säkerhetsmarginal, 80% eller så.

RTX3090 delar upp kontakten i 3st virtuella kontakter där två pins har sitt egna kopparplan och grafikkortet kan se hur mycket ström som går genom paren.
Därför 3090 inte eldar kontakter även om den fundamentalt är samma som dagens 16 pin minus 4 sens pinnarna då.

4000 seriens och framåt har ett kopparplan för alla pins så kortet bryr sig inte om strömmen förses över en ledare eller alla 6 ledare.
På 3090 kan du maximalt förlora 3 ledare, en per par men rätt osannolikt.
FE korten är väst med sin vertikala kontakt på 5000 serien, går inte ens att designa in skydd på ett sånt kretskort när stiften redan är en homogen bit koppar i kontakten.

Går man ännu lägre tillbaks i tiden så kunde nvidias kort lastbalansera genom att bestämma varifrån en del av kortet skulle få sin ström.
Gjordes med mosfets,
Så var nån kontakt inklusive PCI-E sloten hårt belastad men nån annan kontakt inte det så kan man balansera om.

Dagens grafikkort med 12V-2x6 och 12VHPWR har INGEN lastbalansering, nej ASUS modell som MÄTER gör just bara det, MÄTER, stoppar inte ett skit från att brinna upp. Troligen för att hålla sig inom standarder och inte reta Nvidia för mycket.

Varför denna kontakt inte är lastbalanserad på AMD kort beror nog kanske på att det inte verkar vara en del av standarden sedan när det kommer till Nvidia så har ju Partnertillverkare utryckt sådan oro att dom i princip gör saker så som nvidia gör det mest för att inte riskera Nvidias vrede. Dom är rädda helt enkelt.
Nvidia godkänner alla designer även partnerkort innan dom säljs, och ingen vill förlora sin GPU allokering.

Men som sagt varför AMD kort kommer med samma kontakt och samma design problem kan man undra men troligen så standarden ser ut och man kör väl på av ren vana kan man misstänka.

Kontakten i sig har ju använts i andra branscher i sin ursprungliga 12 stifts form men från vad jag kan se går inget där över 300W med 12V.
Kombinera nu upp till 600W med 10% säkerhetsmarginal till ca 660W och INGEN lastbalansering så finns det i princip inga marginaler för fel.

Ohms lag är inte snäll mot kontakter om den skiljer så lite som 10mhom mellan kablarna när man pratar strömmar om 50A eller mer.
Mycket mer ström kommer gå genom dom med lägst resistans och då krävs det lastbalansering för att lösa det problemet eller så gör man en kontakt med EN stor ledare för 12V och en för GND.
Flera ledare är ett problem i sig med valet av kontakt, inte bara avsaknad av lastbalansering.
Man kunde valt bort lastbalansering om det inte fans nåt att balansera, alltså en tvåpolig kontakt.

Men jag har i princip gett upp att Tillverkarna som Nvidia kommer ta sitt ansvar, Konsumenterna skyller på varan, inga säkerhetsorganisationer utfärdar förbud mot kontakten eller kräver ändring av standarden för att göra skiten säker.
Man vet varför skiten brinner, man vet vad man kan göra åt det, ändå görs inget.

Skit samma, blir IGP för mig när denna skräp kontakt är enda valet, Ryzen AI tror jag så kan GPU tillverkarna behålla sina överprisade eldsvådor.

Vad hände egentligen med Elsäkerhetsverket, har de någon funktion alls längre? De släpper genom skit likt detta samt brandfarliga batterier som folk laddar hemma. Hade dessa problem existerat så sent som på 90-talet hade det blivit säljförbud för mycket som vi använder i våra dagliga liv.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Vad var det för problem med den gamla kontakten ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Hedersmedlem

@pa1983 - superinlägg. Tack!

@underd0g76 - jag tänker mig att elsäkerhetsverket inte är allseende. Det här problemet existerar antagliegn i en bubbla som alla inte har insikt i.
Tipsa dem om att titta närmre på upplägget för kontakten (eller snarare bristen på strömbegränsning).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Well det är en kontakt som inte borde existera! Tror utan tvekan att lösningar likt Asus BTF 2.5 är framtiden och en betydligt bättre lösning även om det medför en prishöjning på moderkort..

Dom borde helt enkelt backa på 12V-2x6 kontakten helt! Är lite sjukt att dom ens fortsätter med den när det uppenbarligen är en riktigt usel design! Och ja är fullt medveten om att det även är ändringar på grafikkorten som medför till detta problem, men problemet är fortfarande i kontakten, att man skippat säkerhetsfunktioner i designen på grafikkort är inte direkt relevant.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Plannerad föråldring som vanligt, köp ej kort med denna felmöjlighet.
Ska man använda 12+4 kontakten får man dock se till att man har ATX 3.1 som nyare RM1000X aggen har.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe|Acer XV272Uz 1440p 240Hz|MinuxLint på Kanelen

Permalänk
Medlem

Dags för att utveckla en ny kontakt med fler och mindre kontakter. Så den kan nyttja ännu högre effekt. Vad kan gå fel???

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Och varför vi inte haft grafikkort med smälta kontakter i stor utsträckning tidigare är för att grafikkort upp till RTX3090 faktiskt inte hade alla stift på en kontakt till samma plan eller så hade man flera kontakter likt gamla 6 och 8 pins standarden och balanserade mellan dom.

Detta stämmer ju inte. Kort med enbart en kontakt hade enbart ett plan, och tex 3090 hade enbart ett plan per kontakt. Så detta problemet har alltid existerat, men det har blivit mycket värre när marginalerna minskades. Som du säger så hade 6 och 8pins-kontakter väldigt mycket mer marginal.

Själv gillar jag det fysiska formatet på den nya kontakten, det är standarden som är problemet, inte kontakten i sig. Den rimliga lösningen är att kräva lastbalansering. Jag skulle föreslå att kräva det per kontakt i PSUn, så stöter vi inte på samma problem igen när någon vill ha en smidigare strömkontakt för strömtörstiga CPUer i framtiden.

Permalänk
Medlem

Tänk om det kommer kort med 2 av dessa kontakter och en kontakt glappar och kanske 800-1000W då ska gå igenom en kontakt.

Blir nog inte bra.

Permalänk

Om denna kabel/adapter är usel vad ska man gå efter? siktar på att köpa ett 5070 inom någon vecka.

Permalänk
Medlem

Tur att jag inte valde det kortet. Sneglade på det först innan det föll på ett Acer istället med 3 8pin.

Visa signatur

FD pop air xl svartt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 4.8 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Acer Nitro+ RX 9070XT OC// AOC CU34G2XP// Win11 på wd_black WD_BLACK SN7100 NVMe 2TB// Corsair RM1000e (2025) ATX 3.1 // Corsair Gaming MM700 RGB Extended Mouse Pad// Corsair Gaming ST100 Hörlursstativ med RGB// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// Corsair Virtuoso RGB XT// Laptop Asus TUF A15 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av dangerzones:

Om denna kabel/adapter är usel vad ska man gå efter? siktar på att köpa ett 5070 inom någon vecka.

@dangerzones
Finns sådana här lösningar.

Permalänk
Medlem

Mitt gtx 1080 med 8+6pin kontakter får tuffa vidare🙈

Permalänk
Medlem
Skrivet av dangerzones:

Det är extremt sällsynt att kablarna smälter så här även med de nya kontakterna. Det rapporterades om ett 5070 som drabbades för ett halvår sedan, men det var troligtvis p.g.a. en böjd pinne snarare än kontakten i sig. Se bara till att kontakterna ser ok ut och tryck i dem ordentligt så ska det inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Vad var det för problem med den gamla kontakten ?

Jag gissar att det är för att den gamla är specad lite lågt med 150watt för moderna toppkort, och de ville slippa ha 3x8 kontakter på de modellerna. Hade 3x8 pin redan på mitt gtx 580.
I teorin är det säkert inget fel på nya kontakten men toleransen för avvikelser verkar vara lite lågt satta.
Är glad att mitt 9070 har 2x8pin.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Detta stämmer ju inte. Kort med enbart en kontakt hade enbart ett plan, och tex 3090 hade enbart ett plan per kontakt. Så detta problemet har alltid existerat, men det har blivit mycket värre när marginalerna minskades. Som du säger så hade 6 och 8pins-kontakter väldigt mycket mer marginal.

Själv gillar jag det fysiska formatet på den nya kontakten, det är standarden som är problemet, inte kontakten i sig. Den rimliga lösningen är att kräva lastbalansering. Jag skulle föreslå att kräva det per kontakt i PSUn, så stöter vi inte på samma problem igen när någon vill ha en smidigare strömkontakt för strömtörstiga CPUer i framtiden.

Jasså?
Ja tänkte på 3090TI.
Har uppdaterat första inlägget så det bör vara korrekt nu.

Ber om ursäkt för missförståndet.

Rätt tydligt både på bild och hans beskrivning att så inte är fallet på 3090TI i alla fall men som du säger 3090 FE hade samma typ av kontakt minus sens pinnaran som tex 5090FE har.

När jag ändå är där och delar hans videos så har han gåt igenom kortet i fråga och ja det hade bara ETT plan som jag misstänkte så förklarar ju varför kortet i artikeln fick en bränd kontakt.

Standarden borde vara begränsad till 300W per kontakt och sedan kräva lastbalansering och aktiv övervakning.

Permalänk
Medlem

Visst det kan vara både kontakter och kablar som är undermåliga. Sen gäller även den mänskliga faktorn.

Men den springande punkten är väl ändå effektförbrukningen! Totalt orimligt med grafikkort som drar 300-600W. Dem ska inte finnas. Vad är det man inte förstår när:
1. Det är svårt/omöjligt att kyla
2. Effekten motsvarar ett normalstort värmeelement
3. Hållbarheten begränsas till några år
4. Risk för brand
5. Skrymmande och tungt
6. Miljöbelastning

Det borde sättas ett maxtak på effektförbrukningen för att ens få sälja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Inte bara Nvidia som har Multi Flame Generation

Har man husdjur, barn eller ägodelar man värderar bör man undvika denna kontakt.

Vad räknar du ens partner som? Husdjur, barn, eller ägodelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

https://www.techpowerup.com/review/sapphire-radeon-rx-9070-xt-nitro/images/front.jpg
https://www.techpowerup.com/review/sapphire-radeon-rx-9070-xt-nitro/images/back.jpg

Finns bilder där.

Och varför vi inte haft grafikkort med smälta kontakter i stor utsträckning tidigare är för att grafikkort upp till RTX3090TI faktiskt inte hade alla stift på en kontakt till samma plan eller så hade man flera kontakter likt gamla 6 och 8 pins standarden och balanserade mellan dom.

RTX3090TI delar upp kontakten i 3st virtuella kontakter där två pins har sitt egna kopparplan och grafikkortet kan se hur mycket ström som går genom paren.
Därför 3090TI inte eldar kontakter även om den fundamentalt är samma som dagens 16 pin minus 4 sens pinnarna då.

På 3090TI kan du maximalt förlora 3 ledare, en per par men rätt osannolikt.

Gjordes med mosfets,

Men jag har i princip gett upp att Tillverkarna som Nvidia kommer ta sitt ansvar, Konsumenterna skyller på användarfel, inga säkerhetsorganisationer utfärdar förbud mot kontakten eller kräver ändring av standarden för att göra skiten säker.

Väldigt matnyttigt inlägg. Tackar för det! Man kan ju tycka att någon någonstans borde dra i nödbromsen och se till att detta hanteras eller så får vi ju överge kontakten tills vidare...

Du får helt enkelt köpa kort med de vanliga kontakterna istället 😉 Iaf till AMD är de ju en klar majoritet fortfarande. Hoppas det håller i sig... Låter ju inget vidare som du beskriver det om inget görs.

Sedan innan något jag undviker men än mer nu efter att ha läst din kommentar.

Skrivet av Lessismore:

Visst det kan vara både kontakter och kablar som är undermåliga. Sen gäller även den mänskliga faktorn.

Men den springande punkten är väl ändå effektförbrukningen! Totalt orimligt med grafikkort som drar 300-600W. Dem ska inte finnas. Vad är det man inte förstår när:
1. Det är svårt/omöjligt att kyla
2. Effekten motsvarar ett normalstort värmeelement
3. Hållbarheten begränsas till några år
4. Risk för brand
5. Skrymmande och tungt
6. Miljöbelastning

Det borde sättas ett maxtak på effektförbrukningen för att ens få sälja.

Som @pa1983 tar upp här så är effekten i korten inte grundproblemet. Det blir att bota symptom istället för orsak om man går den vägen du förespråkar.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |